AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #1 Del Skrevet 20. november 2024 Vi er i midten av 40årene. Har en samlet inntekt på ca 1,2 mill brutto i året. Ingen barn. Vi kjøpte oss hus for mange år siden siden vi trodde det skulle bli barn, men det ble det ikke. Det vi begynner å lure på nå er om vi skal "tørre" å selge det gamle huset for vi har veldig lyst til å slippe styret med hus og kjøpe oss en leilighet istedenfor for bekvemmelighetenes skyld. Men vi er så usikre. Huset er i dag nedbetalt så har ingen gjeld så har der en egenkapital på ca 6-6,5 mill, men for å få en leilighet vi ønsker oss så må vi nok opp i 8,5-9 mill og det betyr jo i praksis å begynne på nytt igjen, med 2,5-3 mill i gjeld. Jeg har forsøkt å google, men finner ikke ut av det. Har jo ca 15 år igjen i arbeidslivet da ingen av oss vil jobbe lenger enn til 63, men kommer vi da til å greie å betjene dette lånet som vil bli på 30 år? Hva får en minstepensjonist i dag utbetalt? Det betyr ingenting for oss om vi har gjeld da vi ikke har noen vi trenger å hjelpe av noe slag som inn på boligmarkedet, kausjonist osv så bare spørsmålet er om vi kommer til å greie å betjene gjelden når vi blir pensjonister? Hva hadde du gjort hvis du var oss? Anonymkode: 0696d...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #2 Del Skrevet 20. november 2024 For øyeblikket spiser inflasjonen godt av gjelden og om 15 år er 3 mill halvert dersom dere har 30 års nedbetaling. Mao 1.5 mill i lån og ca 15 tusen brutto mer pr mnd pr minstepensjonist (inflasjonen) Anonymkode: 31049...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #3 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For øyeblikket spiser inflasjonen godt av gjelden og om 15 år er 3 mill halvert dersom dere har 30 års nedbetaling. Mao 1.5 mill i lån og ca 15 tusen brutto mer pr mnd pr minstepensjonist (inflasjonen) Anonymkode: 31049...a6f Takk for svar. Så du mener det er trygt? Hadde du gått for det hvis du var oss? Anonymkode: 0696d...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi er i midten av 40årene. Har en samlet inntekt på ca 1,2 mill brutto i året. Ingen barn. Vi kjøpte oss hus for mange år siden siden vi trodde det skulle bli barn, men det ble det ikke. Det vi begynner å lure på nå er om vi skal "tørre" å selge det gamle huset for vi har veldig lyst til å slippe styret med hus og kjøpe oss en leilighet istedenfor for bekvemmelighetenes skyld. Men vi er så usikre. Huset er i dag nedbetalt så har ingen gjeld så har der en egenkapital på ca 6-6,5 mill, men for å få en leilighet vi ønsker oss så må vi nok opp i 8,5-9 mill og det betyr jo i praksis å begynne på nytt igjen, med 2,5-3 mill i gjeld. Jeg har forsøkt å google, men finner ikke ut av det. Har jo ca 15 år igjen i arbeidslivet da ingen av oss vil jobbe lenger enn til 63, men kommer vi da til å greie å betjene dette lånet som vil bli på 30 år? Hva får en minstepensjonist i dag utbetalt? Det betyr ingenting for oss om vi har gjeld da vi ikke har noen vi trenger å hjelpe av noe slag som inn på boligmarkedet, kausjonist osv så bare spørsmålet er om vi kommer til å greie å betjene gjelden når vi blir pensjonister? Hva hadde du gjort hvis du var oss? Anonymkode: 0696d...88a Logg inn på minpensjon.no så ser dere hvordan dere ligger an i løypa, har dere en form for pensjonsforsikring enten priva eller gjennom jobb kommer det på toppen, om dere ikke har det ville jeg sjekka om jeg kunne få lagt av noen kroner hver måned til forsikring. Jeg gikk av for ett år siden og hadde aldri tenkt over at mine 3 siste arbeidsgivere hadde betalt inn forsikring men sitter jeg egjen med nesten 60% mer enn da jeg var i jobb, mulig det blir restskatt men det får gå. Anonymkode: 2e29e...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #5 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For øyeblikket spiser inflasjonen godt av gjelden og om 15 år er 3 mill halvert dersom dere har 30 års nedbetaling. Mao 1.5 mill i lån og ca 15 tusen brutto mer pr mnd pr minstepensjonist (inflasjonen) Anonymkode: 31049...a6f Med 30 års nedbetalingstid er lånet etter 15 år redusert med ca 25% av opprinnelig lånebeløp, ikke med 50%. Anonymkode: fc0d8...994 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #6 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Logg inn på minpensjon.no så ser dere hvordan dere ligger an i løypa, har dere en form for pensjonsforsikring enten priva eller gjennom jobb kommer det på toppen, om dere ikke har det ville jeg sjekka om jeg kunne få lagt av noen kroner hver måned til forsikring. Jeg gikk av for ett år siden og hadde aldri tenkt over at mine 3 siste arbeidsgivere hadde betalt inn forsikring men sitter jeg egjen med nesten 60% mer enn da jeg var i jobb, mulig det blir restskatt men det får gå. Anonymkode: 2e29e...4e9 Takk for svar. Vi har felles forsikring hvis #bank i bordet# en av oss skulle falle fra, da tilfaller det oss ca 2 mill. Jeg skal sjekke opp det andre tingene du sier. Men siden du har gått av med pensjon så hva hadde du gjort hvis du var oss? Hadde du gjort det? Anonymkode: 0696d...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #7 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med 30 års nedbetalingstid er lånet etter 15 år redusert med ca 25% av opprinnelig lånebeløp, ikke med 50%. Anonymkode: fc0d8...994 Takk for svar, men det sier meg ingenting ifht hva jeg spurte om. Anonymkode: 0696d...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #8 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar, men det sier meg ingenting ifht hva jeg spurte om. Anonymkode: 0696d...88a Var det deg jeg svarte, da? Anonymkode: fc0d8...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #9 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var det deg jeg svarte, da? Anonymkode: fc0d8...994 Takk for svar det var da en veldig hyggelig tone på deg 🥳 Anonymkode: 0696d...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #10 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar. Vi har felles forsikring hvis #bank i bordet# en av oss skulle falle fra, da tilfaller det oss ca 2 mill. Jeg skal sjekke opp det andre tingene du sier. Men siden du har gått av med pensjon så hva hadde du gjort hvis du var oss? Hadde du gjort det? Anonymkode: 0696d...88a Etter det jeg har erfart nå ville jeg sjekket opp med en eller annen pensjonsforsikring, den utbetales fra man går av og en stund fremover, jeg får nå rundt 11000 i måneden i ett år fra en fripolise som har stått der i veldig mange år og 7000 i måneden i 10 år, i og med at dette var en kollektiv forsikring i arbeidsforhold så har det ikke kostet meg mer enn noen hundrelapper i måneden i gjennomsnitt, er heldigvis gjeldfri så jeg klarer meg veldig bra. Anonymkode: 2e29e...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #11 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Etter det jeg har erfart nå ville jeg sjekket opp med en eller annen pensjonsforsikring, den utbetales fra man går av og en stund fremover, jeg får nå rundt 11000 i måneden i ett år fra en fripolise som har stått der i veldig mange år og 7000 i måneden i 10 år, i og med at dette var en kollektiv forsikring i arbeidsforhold så har det ikke kostet meg mer enn noen hundrelapper i måneden i gjennomsnitt, er heldigvis gjeldfri så jeg klarer meg veldig bra. Anonymkode: 2e29e...4e9 Takk for svar, skal sjekke opp Anonymkode: 0696d...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #12 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): NOEN SOM KAN HJELPE MED PENSJONSREGNESTYKKET? Anonymkode: 0696d...88a HVORFOR ROPER DU?!?? Anonymkode: 4cc48...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #13 Del Skrevet 20. november 2024 Ts: Blir dere minstepensjonister?😳 Anonymkode: f47c2...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #14 Del Skrevet 20. november 2024 Minstepensjon er ikke på så mye nei. Logg inn på norsk pensjon så ser dere hvor dere ligger an. Men sparer dere ikke til pensjon da? Jeg sparer mye. For jeg ønsker ikke å gå ned så mye i lønn når jeg blir pensjonist. Er ikke sikkert dere kan gå av om 15 år heller. Jeg er 43 og ser ut som jeg må jobbe til jeg blir 70. Derfor jeg sparer mye for det har jeg ikke noe lyst til. 2.5-3 mill i lån er ikke mye. Verdien på boligen er jo mye høyere så dere sitter nok så godt i det da. Her sitter vi å vurdere å bygge oss et lite hus. Og det blir for mange mill. Vi sitter på et veldig stort hus no. Ikke gjeldsfri men ikke mye i lån. Men vi sitter også på en leilighet som vi kan selge hvis vi ser det blir for mye for oss. Anonymkode: 06ab5...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #15 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg hadde ikke vært så redd for å ta opp litt gjeld igjen gitt hvor lenge dere har igjen. Men sparer dere ikke til pensjon privat? Vi har trekk på 15 000 i måneden til ASK/indeksfond. Vi vil også ha nedbetalt bolig i god tid før pensjon. Har da regnet på at med min pensjon (dårlig, privat ordning) og hans (offentlig tjenestepensjon) vil vi kunne gå av ved ca 62-64 år, og da få utbetalt omtrent som i dag + at det er nok til en leilighet i varmen. Anonymkode: f5325...83c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #16 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg ville definitivt kjøpt leilighet. Dere må også ta med i regnestykket alle utgiftene som følger med enebolig! Det blir også enklere å fortsette å bo i en leilighet når dere blir syke/gamle. Hvor dere finner pensjonen avhenger litt av hvor dere jobber. Norsk pensjon, SPK, KLP… Dere kan jo også prioritere å betale ned lånet raskere enn 30 år. Og/eller dere kan gå litt ned i pris på leilighet. Anonymkode: 30e81...286 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #17 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg vil jo tro at dere vil kunne være gjeldsfri når dere er pensjonister. Ingen barn og deres inntekt så vil dere kunne ha mye kortere nedbetalingstid enn 30 år. Husk, hvor lengre nedbetalingstid dere har jo mer betaler dere i renter på lånet. Ellers så vil hvor mye dere får utbetalt i pensjon avhenge av mange faktorer. Hvor lenge har dere jobbet, hvordan har lønnsutviklingen vært? Hvilken lønnsstigning forventer dere? Anonymkode: 9558e...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #18 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil jo tro at dere vil kunne være gjeldsfri når dere er pensjonister. Ingen barn og deres inntekt så vil dere kunne ha mye kortere nedbetalingstid enn 30 år. Husk, hvor lengre nedbetalingstid dere har jo mer betaler dere i renter på lånet. Ellers så vil hvor mye dere får utbetalt i pensjon avhenge av mange faktorer. Hvor lenge har dere jobbet, hvordan har lønnsutviklingen vært? Hvilken lønnsstigning forventer dere? Anonymkode: 9558e...5a1 For å supplere mitt innlegg over, og dette, med tanke på nedbetalingstid. Vi har fleksilån. Det gjør at vi betaler ned i det tempoet som passer oss fra måned til måned. En god stund betalte vi mye ekstra. Og så vektet jeg mye mer mot fond en god periode, noe vi har tjent mye på. Anonymkode: f5325...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #19 Del Skrevet 20. november 2024 Dere kan justere nedbetalingstiden på lånet selv. Både når dere tar opp lånet og ved å betale inn ekstra underveis. Eventuelt spare ekstra i fond. Jeg ville definitivt kjøpt leilighet nå. Dere har stabil inntekt og kan betjene et lån. Anonymkode: 4a893...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #20 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar det var da en veldig hyggelig tone på deg 🥳 Anonymkode: 0696d...88a Du burde takke meg for å ha påpekt et ganske vesentlig faktum. Et annuitetslån er ikke halvveis nedbetalt etter halvveis løpetid, det er nedbetalt med 25%. Når det gjelder hyggelig tone anbefaler jeg at du tar en titt på trådens tittel, hvor du skriver alt med store bokstaver som om din tråd skal synes bedre enn alle andres. Det forteller meg først og fremst at du er en usmakelig type. Anonymkode: fc0d8...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå