AnonymBruker Skrevet i går, 11:10 #21 Del Skrevet i går, 11:10 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er faktisk ikke lov ifølge ferieloven. Anonymkode: 35b52...392 Hva sier loven? Jeg har både særdeles uavhengig stilling, og seks ferieuker. Anonymkode: 60858...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #22 Del Skrevet i går, 11:13 Dere har vel noen regler for dette? Utgangspunktet i vår bedrift (privat) er at alle skal ta ut ferien sin hvert år, med mindre de har gode grunner til ikke å gjøre det. Har man mange feriedager til gode, er det en øvre grense for hvor mange som kan overføres. Vi får beskjed rundt sept-okt om vi har mange dager til gode og når vi planlegger å ta dem ut. Jeg er i samme situasjon der jeg ikke alltid får tatt så lang sammenhengende ferie fordi ingen andre gjør min jobb. Men 70 dager høres ekstremt ut. Det ligger fortsatt på arbeidstaker å logge av teams og outlook og sette på automatisk fraværsmelding. Anonymkode: eef5c...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:21 #23 Del Skrevet i går, 11:21 Hvorfor aksepterer du å ikke ta ferie over flere år? Uansett hvor viktig stilling man har er ferie lovpålagt! Jeg hadde aldri akseptere at ferien min stadig ble avbrutt, ikke tatt og ha så mye ferie til gode. Jeg hadde satt min fagforening på de, og ikke minst jeg hadde funnet meg noe annet å gjøre der jeg fikk ferie med familien min. Jobb er bare en jobb, når man dør så er det sjeldent man tenker jeg skulle ha jobbet mer. Krev ferie, reis bort, nyt tid uten jobb. Aksepterer ikke jobben det, finn deg en annen jobb. Anonymkode: 663e0...280 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:23 #24 Del Skrevet i går, 11:23 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er snakk om ferie fra flere år tilbake, tilsammen over 70 dager. Det er et stort statlig firma, og stillingen er leder. Feriene har blitt avbrutt/forstyrret hver eneste gang og det har altså endt opp med masse feriedager til gode. Det er ikke mulig å ta igjen all den ferien da det er umulig å ikke være tilgjengelig over tid. De som sitter på lønn vet dette, men de står på sitt at det ikke er mulig å betale ut ferien, samtidig som de vet at det ikke er mulig å ta ut ferien🤷♀️Man må være tilgjengelig, det kan få store konsekvenser om man ikke svarer, og ordner opp. Ja, de har retten på sin side, men det er frustrerende! Det er kun om man slutter at man har rett på å få det utbetalt, men man slutter jo ikke i jobben sin, bare for å få ferien utbetalt? Eller vi kan ta en jordomseiling, slå av telefonen og la det stå til? Anonymkode: 8bb75...467 Løsningen er å melde det til arbeidstilsynet. Anonymkode: b230b...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:45 #25 Del Skrevet i går, 11:45 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er snakk om ferie fra flere år tilbake, tilsammen over 70 dager. Det er et stort statlig firma, og stillingen er leder. Feriene har blitt avbrutt/forstyrret hver eneste gang og det har altså endt opp med masse feriedager til gode. Det er ikke mulig å ta igjen all den ferien da det er umulig å ikke være tilgjengelig over tid. De som sitter på lønn vet dette, men de står på sitt at det ikke er mulig å betale ut ferien, samtidig som de vet at det ikke er mulig å ta ut ferien🤷♀️Man må være tilgjengelig, det kan få store konsekvenser om man ikke svarer, og ordner opp. Ja, de har retten på sin side, men det er frustrerende! Det er kun om man slutter at man har rett på å få det utbetalt, men man slutter jo ikke i jobben sin, bare for å få ferien utbetalt? Eller vi kan ta en jordomseiling, slå av telefonen og la det stå til? Anonymkode: 8bb75...467 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Leder er håpløs å snakke med. Leder er relativt ny, og har lite peiling på denne delen av avdelingen. Når det er noe, så er det leder som spør mannen om hvordan ting skal løses, hvem som skal kontaktes osv. Det delegeres, det gis opplæring og kurs, men med en gang det er noe/skjer noe, så er det mannen som kontaktes og må ordne. Ofte kan det løses med via telefon, men da er det snakk om flere telefoner til div personer, samt å følge opp at det ordnes. Endel ganger må han reise inn om det er behov for det. En gang, i fjor, måtte en utenlandsferie avbrytes noen dager før vi egentlig skulle dra hjem. Og slik fortsetter det. Han har prøvd å slå av jobbtelefonen ol, men de får tak i han uansett, og han har ikke samvittighet til å ikke stille opp når de kontakter han. Bla fordi det i verste fall kan få store konsekvenser.. Anonymkode: 8bb75...467 Forstår det slik at det er mannen din det gjelder og ikke deg selv? Er det et problem for mannen din, eller for deg? Selv om ferieloven er klar på at alle skal ha ferie, så er det for en del ledende stillinger ikke praktisk gjennomførbart å koble seg helt av i ferier. Selv om det bryter mot loven, så er det en av bakdelene med å ha en ledende stilling, og gjerne kompenseres dette i lønnsnivået. De fleste som takker ja til en ledende stilling, er vel gjerne kjent med dette før de går inn i en slik stilling? Ser du sier at mye kan gjøres via telefon, er det slik at hvis det svares på telefonsamtaler en dag, så er denne dagen å anse som 1 dag ferie til gode? Hvordan er muligheten til å ta enkeltdager med ferie for å få brukt opp ferien? Anonymkode: 0ef09...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:53 #26 Del Skrevet i går, 11:53 Ferieloven sikrer at du har lov å ta ut ferie. Det at det brenner på jobb, so what. Du har fortsatt rett på ferie. Sjefen mener jeg har rett til å bestemme noe i forhold til når ferien tas ut, men du har i bunn rett på ferie. Noe i systemet har sviktet om det ikke er sikret en slaga vikar for dine arbeidsoppgaver, slik at du har tid til å ta ut ferie. Anonymkode: 8e0ad...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet i går, 13:45 #27 Del Skrevet i går, 13:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva sier loven? Jeg har både særdeles uavhengig stilling, og seks ferieuker. Anonymkode: 60858...eeb Har du seks ferieuke så kan du nok avtale med arbeidsgiver at de to ekstra ukene utover lovbestemt ferie utbetales. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #28 Del Skrevet 20 timer siden Slutt å simpe for jobben. De sparker glatt folk om det er problemer hos de. Null lojalitet. Anonymkode: f2765...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #29 Del Skrevet 20 timer siden Har dere ikke regler for dette? I de fleste foretak er oppsparing av ferie over tid ikke lov. Det må tas ut, tas året etter eller utbetales. Anonymkode: 19167...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 20 timer siden #30 Del Skrevet 20 timer siden Her må.du planlegge sammen med den som er din overordende, og sørge for at du får tatt ut 50 dager hvert år (25 dager du får hvert år + 25 fra restkontoen). Det er alltid mulig å få til at noen fungerer for deg mens du er borte. Det kan være en eller flere personer. Dere må sørge for opplæring og et rigg for å få dette på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Jenner Skrevet 20 timer siden #31 Del Skrevet 20 timer siden Ferien har blitt avbrutt/forstyrret hver gang..? Altså, du er leder, tar ferie, samtidig følger du opp jobben og skriver timer eller liksom avbryter ferien din selv om du fortsatt ER på FERIE?? Hvordan du har klart å få det godkjent er det som er feil her. Å være leder innebærer å følge opp på kveld, helger og i ferie uten at dette er ekstra betalt eller er å liksom avbryte ferien. Regner med at du ikke har reist hjem når du har vært på sydentur eller hvor du har vært? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #32 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er feil. Du kan ikke miste ferie, så har du mer enn 12 dager igjen blir alt overført. Anonymkode: f9c38...ed9 Gi meg en henvisning til hvor i ferieloven som det står at det der er feil. Og hvor i ferieloven det står at man ikke kan miste ferie. Anonymkode: 3d1b0...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 20 timer siden #33 Del Skrevet 20 timer siden Hva skjer hvis du blir syk? Kollapser alt? Du kan faktisk ta ut ferien, ja. Det kommer til å gå fint. Sannsynligvis har organisasjonen din godt av at du blir utilgjengelig. Ta den jordomseilingen du! Og så må du stå på krava. Finn ut hva du juridisk kan kreve utbetalt og ta ut resten. Vær tilgjengelig på telefon en time hver dag og logg ellers HELT av. Det går fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #34 Del Skrevet 19 timer siden Her har det sviktet i flere ledd og over tid. 1) Mannen din har krav på ferie og i ferien har han ferie. Han må ha en kompetent stedfortreder som kan ta beslutninger eller skyve på ting til han er tilbake fra ferie. 2) Hvis mannen din jobber mer enn 40 timers arbeidsuke og har i realiteten ikke mulighet til å avspasere eller ta ut ferie, så må arbeidsgiver ta ansvar og delegere noen av din manns arbeidsoppgaver til noen andre. Her trengs det dialog for å finne gode løsninger. 3) Hvis mannen din har særlig uavhengig stilling, så må lønnen hans gjenspeile hans ansvar og faktiske og forventede medgåtte timer. Send inn lønnskrav. Krev i tillegg en engangssum for feriedagene som ble ødelagt og ikke fikk mulighet til å ta ut. Hvis det er gått mer enn tre år, så kan det være at arbeidsgiver møter dere med foreldelse. 4) Kanskje det viktigste: Få hjelp av en advokat som kan arbeidsrett til punkt 1-3. Er han fagorganisert, så ta kontakt med de. NB! Ikke si til arbeidsgiver at dere tar kontakt med advokat. Forhør dere med advokaten først om strategi etc. Anonymkode: d0060...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #35 Del Skrevet 19 timer siden Ta ut en feriedag hver uke til de 70 dagene er brukt opp. En dag i uka uten deg greier jobben. Anonymkode: f3fe5...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #36 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ytterst tvilsomt. Du får max overført 12 dager og det er staten meget nøye på. Så slutt med trollinnleggene dine. Også særlig med tanke på at både du og bedriften er ansvarlige for at ferie blir tatt ut. Noen staten også er flinke på. Anonymkode: 3d1b0...c58 Hos oss får vi overført 14 dager på statlig arbeidsplass. Et googlesøk sier 12 og 14 dager om hverandre, mulig det bare er en ulik tolkning av to uker. Men vi får i hvert fall overført 14 enkeltdager om vi vil, eller to uker og fire dager. Hva som skjer om vi prøver å overføre mer har jeg aldri tatt sjansen på å finne ut. Anonymkode: 64dbc...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 19 timer siden #37 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ta ut en feriedag hver uke til de 70 dagene er brukt opp. En dag i uka uten deg greier jobben. Anonymkode: f3fe5...5c3 Akkurat dette tenkte eg og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #38 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke ditt problem, men arbeidsgivers. Du har lovbestemt krav på ferie og du har all mulig rett til å ta den ferien. Det er arbeidsgivers plikt å legge til rette for at du får den ferien du i følge loven har krav på. Om det er nødvendig for å få det til, må arbeidsgiver sørge for en stedfortreder når du er borte. Igjen, ikke ditt problem, men arbeidsgivers. Alle har også krav på 3 uker sammenhengende ferie uten jobbavbrudd. Det er tillatt å overføre ferie til året etter, men maks 12 dager. At du har samlet opp 70 feriedager over flere år, er et grovt brudd på ferieloven. Et solid grunnlag for å melde arbeidsgiver til arbeidstilsynet, tenker jeg, med mindre arbeidsgiver nå sørger for å rydde opp umiddelbart. Bare ta den ferien, du. Reis avgårde, slå av telefonen og slapp av. Men avtal selvsagt med arbeidsgiver først. Anonymkode: 0d5d9...176 Enig i dette. Hadde varslet leder om at du nå tar ut all ferien feks i mai. Juni og juli. De har da fått beskjed i god tid ig har mulighet til å ordne stedfortreder. Anonymkode: 7b5de...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Del Skrevet 8 timer siden Det er i følge loven fyfisk umulig å overfore så mye ferie at man har 70 dager tilgode akkummulert over flere år uansett firma eller stilling. Anonymkode: 2fcb7...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gi meg en henvisning til hvor i ferieloven som det står at det der er feil. Og hvor i ferieloven det står at man ikke kan miste ferie. Anonymkode: 3d1b0...c58 Lover må tolkes. Det gjøres f.eks i denne artikkelen, her står det også at mer enn 12 dager blir overført: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/feriedager-til-overs-da-har-du-darlig-tid/17179897/ Anonymkode: f9c38...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå