Gå til innhold

Kjeft av sjef for å si lønn til kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjold skrev (2 minutter siden):

Hadde lønn vært sensitiv personalinformasjon så hadde ikke det vært offentlig tilgjengelig.

Det vedkommende du siterer sier er at du ikke ser lønna til noen fra skattelistene. Man kan ha annen inntekt enn det man har hos arbeidsgiver. Noen får eksempelvis 100 000,- for styrearbeid i borettslaget de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det vedkommende du siterer sier er at du ikke ser lønna til noen fra skattelistene. Man kan ha annen inntekt enn det man har hos arbeidsgiver. Noen får eksempelvis 100 000,- for styrearbeid i borettslaget de bor.

Så om det var ulovlig å diskutere lønn  så tror du skattelistene ennå hadde vært offentlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (1 minutt siden):

Så om det var ulovlig å diskutere lønn  så tror du skattelistene ennå hadde vært offentlige?

Verken han du siterte eller jeg har påstått det. Vi sier at du ikke kan se ut av skattelistene hva folk tjener i en jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Verken han du siterte eller jeg har påstått det. Vi sier at du ikke kan se ut av skattelistene hva folk tjener i en jobb.

Det var hele poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (12 minutter siden):

Hadde lønn vært sensitiv personalinformasjon så hadde ikke det vært offentlig tilgjengelig.

Hæ? Du snakker om?? Og lønn er ikke offentlig tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du burde være stolt over åpenheten din, og at du hjelper en kollega å få høyere lønn! 

Ikke bare er det lov, men snart må arbeidsgiver faktisk opplyse om lønnsspenn selv,ny lov. 

Anonymkode: 93b22...feb

Hvilken lov er dette da du?

Anonymkode: df6db...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (2 timer siden):

Logikk 0/10.

Oki. Gi meg link til lønna på en person som jobber i hmmm la oss se , jo kvinneguiden. 

Anonymkode: 46b49...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette høres ut som min sjef. Vi har fått beskjed om at hvis vi snakker om lønn med hverandre (vi alle har samme type stilling og arbeidsoppgaver) så blir vi ekskludert fra neste lønnsoppgjør/eventuelt satt ned i lønn. Vet flere har måttet signert på kontrakter hvor det står at de ikke får prate om lønn. Dette er for å holde lønnsnivået nede. Jeg syns ikke du har gjort noe galt. 

Anonymkode: 7df9c...e6f

Hadde fått med meg flere og organisert meg dersom det finnes noe form for tariff i din bransje. 

Anonymkode: 7741c...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste som er tjent med at vi holder kjeft om lønna vår er arbeidsgiver. Har aldri forstått det hemmelighetskremmeriet som er rundt lønn her i landet. Du har ikke gjort noe galt, ts.

Anonymkode: acc1e...d29

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormur skrev (13 timer siden):

Lønn er ei personopplysning som tilhøyrer deg. Denne deler du med den du vil. 

Kommer an på om du jobber i det offentlige eller private. I det offentlige er lønn også offentlig, og noe alle har rett til innsyn i. 

Anonymkode: b2d7e...90c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg sa til en kollega hva jeg hadde i lønn. Vi har nesten lik stilling. Han tjener da mindre enn meg og har klaget til sjefen. 
Jeg fikk kjeft for å ha sagt det,.. normalt? Også litt overrasket at han nevnte meg da vi er flere i teamet og synes det var dårlig gjort, hadde ikke sagt det.

Anonymkode: e9a70...929

Det tenker jeg er helt greit at du fotalte. Det skal være lik lønn for lik jobb, og det må være mulig å skaffe seg informasjon for å kontrollere dette. Hvis det ikke er lik lønn for samme stilling, må det kunne begrunnes ut i fra kompetanse, resultater, ansiennitet eller andre konkrete ting. Om ikke arbeidsgiver er i stand til å gi en ryddig forklaring på lønnsforskjeller, har arbeidsgiver et problem, og ikke du.

Anonymkode: 57c13...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (4 timer siden):

Hæ? Du snakker om?? Og lønn er ikke offentlig tilgjengelig. 

Du kan søke om innsyn i lønnen til offentlig ansatte. Send en epost til direktorat BlaBla og be om innsyn i lønnen til Narve Narvestad. Så får du innsyn i lønnen. Du kan også si at du vil ha en oversikt over lønne til alle som jobber i avdeling harkhost, og da får du det - uten navnene på de ansatte siden du bare har bedt om innsyn i harkhost avdelingen generelt sett. 

Anonymkode: b2d7e...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og kollegaene mine snakket åpent om lønn. Viste seg at jeg hadde 60(!!!) kr mindre i timen. Lik utdanning, jeg var ferdig utdannet ett halvt år tidligere. 

Anonymkode: 80500...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette høres ut som min sjef. Vi har fått beskjed om at hvis vi snakker om lønn med hverandre (vi alle har samme type stilling og arbeidsoppgaver) så blir vi ekskludert fra neste lønnsoppgjør/eventuelt satt ned i lønn. Vet flere har måttet signert på kontrakter hvor det står at de ikke får prate om lønn. Dette er for å holde lønnsnivået nede. Jeg syns ikke du har gjort noe galt. 

Anonymkode: 7df9c...e6f

For en bedriten sjef. Det hadde vært kult om absolutt alle (så ingen kan tas) ble enig om å stå utenfor kontoret til sjefen og rope ut sitt lønnstrinn og diskutere lønn 😁 Noen minutter en gang om dagen hver dag, helt til sånn teit klausul ble dønn borte igjen og sjefen skjønte hvor dårlig sjef han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilgode å forstå hvorfor noen innordner seg så inkompetent og elendig ledelse. Hadde meldt til arbeidstilsynet, fagforening og sagt opp tvert. 

Anonymkode: 3b0cc...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...