AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #1 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg sa til en kollega hva jeg hadde i lønn. Vi har nesten lik stilling. Han tjener da mindre enn meg og har klaget til sjefen. Jeg fikk kjeft for å ha sagt det,.. normalt? Også litt overrasket at han nevnte meg da vi er flere i teamet og synes det var dårlig gjort, hadde ikke sagt det. Anonymkode: e9a70...929 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 19. november 2024 #2 Del Skrevet 19. november 2024 Ikke bare har du full rettighet til å diskutere lønn, du kan også sjekke hvem som helst I Norge tjener ved å søke i Skattelistene. 23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #3 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg sa til en kollega hva jeg hadde i lønn. Vi har nesten lik stilling. Han tjener da mindre enn meg og har klaget til sjefen. Jeg fikk kjeft for å ha sagt det,.. normalt? Også litt overrasket at han nevnte meg da vi er flere i teamet og synes det var dårlig gjort, hadde ikke sagt det. Anonymkode: e9a70...929 Du burde være stolt over åpenheten din, og at du hjelper en kollega å få høyere lønn! Ikke bare er det lov, men snart må arbeidsgiver faktisk opplyse om lønnsspenn selv,ny lov. Anonymkode: 93b22...feb 20 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du burde være stolt over åpenheten din, og at du hjelper en kollega å få høyere lønn! Ikke bare er det lov, men snart må arbeidsgiver faktisk opplyse om lønnsspenn selv,ny lov. Hvordan vil det foregå? Når kommer denne nye loven? Anonymkode: 048c3...888 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #5 Del Skrevet 20. november 2024 Sjefen har ingenting å være sur over. Kollega burde heller ikke nevnt navnet ditt, men godt mulig det skjedde med en glipp Anonymkode: f90a4...719 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #6 Del Skrevet 20. november 2024 Enig i at det var dårlig gjort av kollegaen din å nevne deg videre. Men lønn er en personopplysning. Hvis du jobber i det private har ikke arbeidsgiver rett til uten videre å opplyse om din lønn. Jeg har aldri hørt om det motsatte, du står fritt til å dele den informasjonen. Men arbeidsgiver er jo som regel tjent med at arbeidstakere ikke kjenner hverandres lønn. Syns der var dårlig håndtert av din leder. Du har ikke gjort noe galt!!! Anonymkode: b20c6...d29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #7 Del Skrevet 20. november 2024 Skjold skrev (9 timer siden): Ikke bare har du full rettighet til å diskutere lønn, du kan også sjekke hvem som helst I Norge tjener ved å søke i Skattelistene. Da må man huske på at inntekten som står i skattelistene på ingen måte gir informasjon om vedkommendes årslønn. Anonymkode: d9dd4...d77 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 20. november 2024 #8 Del Skrevet 20. november 2024 Lønn er ei personopplysning som tilhøyrer deg. Denne deler du med den du vil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #9 Del Skrevet 20. november 2024 Dette høres ut som min sjef. Vi har fått beskjed om at hvis vi snakker om lønn med hverandre (vi alle har samme type stilling og arbeidsoppgaver) så blir vi ekskludert fra neste lønnsoppgjør/eventuelt satt ned i lønn. Vet flere har måttet signert på kontrakter hvor det står at de ikke får prate om lønn. Dette er for å holde lønnsnivået nede. Jeg syns ikke du har gjort noe galt. Anonymkode: 7df9c...e6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 20. november 2024 #10 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette høres ut som min sjef. Vi har fått beskjed om at hvis vi snakker om lønn med hverandre (vi alle har samme type stilling og arbeidsoppgaver) så blir vi ekskludert fra neste lønnsoppgjør/eventuelt satt ned i lønn. Vet flere har måttet signert på kontrakter hvor det står at de ikke får prate om lønn. Dette er for å holde lønnsnivået nede. Jeg syns ikke du har gjort noe galt. Anonymkode: 7df9c...e6f Er det i det hele tatt lovlig? 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #11 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg sa til en kollega hva jeg hadde i lønn. Vi har nesten lik stilling. Han tjener da mindre enn meg og har klaget til sjefen. Jeg fikk kjeft for å ha sagt det,.. normalt? Også litt overrasket at han nevnte meg da vi er flere i teamet og synes det var dårlig gjort, hadde ikke sagt det. Anonymkode: e9a70...929 Da vet du at du gjorde riktig ting, ts. Og nå må alle dere ansatte ta en samling og dele hva dere alle har i lønn. Og så informerer dere sjefen i neste fellesmøte med hen til stede at dette er noe dere løpende kommer til å gjøre fremover, fordi hens valg av adferd viser dere at det er nødvendig. Anonymkode: ada8f...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #12 Del Skrevet 20. november 2024 Norja skrev (53 minutter siden): Er det i det hele tatt lovlig? Ned i lønn kan han ikke sette oss, så akkurat det er tomme trusler. Men han kan jo fint unngå å gi oss høyere lønn. Men det skaper jo dårlig stemning, vi alle vet at det er fordi det er store forskjeller på oss. Anonymkode: 7df9c...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #13 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ned i lønn kan han ikke sette oss, så akkurat det er tomme trusler. Men han kan jo fint unngå å gi oss høyere lønn. Men det skaper jo dårlig stemning, vi alle vet at det er fordi det er store forskjeller på oss. Anonymkode: 7df9c...e6f Men de kontraktene dere må underskrive hørtes tvilsomt ut. Ville hørt med arbeidstilsynet om dette. Ledere har et regelverk å forholde seg til, de har ikke lov å bare gjøre alt som de vil. Anonymkode: 0b8d3...aab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #14 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette høres ut som min sjef. Vi har fått beskjed om at hvis vi snakker om lønn med hverandre (vi alle har samme type stilling og arbeidsoppgaver) så blir vi ekskludert fra neste lønnsoppgjør/eventuelt satt ned i lønn. Vet flere har måttet signert på kontrakter hvor det står at de ikke får prate om lønn. Dette er for å holde lønnsnivået nede. Jeg syns ikke du har gjort noe galt. Anonymkode: 7df9c...e6f Tenker at å være fagorganisert er kjekt i deres situasjon. Jeg ville aldri jobbet under en sånn sjef, høres ut som en rass. Anonymkode: a5166...c27 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 20. november 2024 #15 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de kontraktene dere må underskrive hørtes tvilsomt ut. Ville hørt med arbeidstilsynet om dette. Ledere har et regelverk å forholde seg til, de har ikke lov å bare gjøre alt som de vil. Anonymkode: 0b8d3...aab Det var dette jeg mente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 20. november 2024 #16 Del Skrevet 20. november 2024 Skjold skrev (18 timer siden): Ikke bare har du full rettighet til å diskutere lønn, du kan også sjekke hvem som helst I Norge tjener ved å søke i Skattelistene. Riktig på en ting. Og ja, man kan til en grad finne ut hva en person tjener ved å sjekke skattelistene. Men det betyr ikke at det er hva personen har i lønn. Men all skattbar inntekt. Aksjer/flere jobber/utleie etc. Samt man da må vite skattetrekket til den personen på hver enkel inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. november 2024 #17 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du burde være stolt over åpenheten din, og at du hjelper en kollega å få høyere lønn! Ikke bare er det lov, men snart må arbeidsgiver faktisk opplyse om lønnsspenn selv,ny lov. Anonymkode: 93b22...feb Det er ikke automatikk i at vedkommende får mer lønn. Og hadde ts vært ansatt hos oss, ville hennes kollegas lønnsøkning gått på bekostning av ts. Jeg har en fastsatt pott fremforhandlet med fagforeningen som jeg skal fordele. Dersom ikke alle får like mye, vil noen nødvendigvis få mindre om andre får mer. Og det er haugevis av grunner til at folk som har samme stilling har ulik lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 20. november 2024 #18 Del Skrevet 20. november 2024 endo skrev (4 minutter siden): Riktig på en ting. Og ja, man kan til en grad finne ut hva en person tjener ved å sjekke skattelistene. Men det betyr ikke at det er hva personen har i lønn. Men all skattbar inntekt. Aksjer/flere jobber/utleie etc. Samt man da må vite skattetrekket til den personen på hver enkel inntekt. Hadde lønn vært sensitiv personalinformasjon så hadde ikke det vært offentlig tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #19 Del Skrevet 20. november 2024 Folk kan med fordel diskutere mer på arbeidsplassen hva de har i lønn! Sjefen har ikke noe å si på det. Tufs! Anonymkode: e0d0a...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. november 2024 #20 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da vet du at du gjorde riktig ting, ts. Og nå må alle dere ansatte ta en samling og dele hva dere alle har i lønn. Og så informerer dere sjefen i neste fellesmøte med hen til stede at dette er noe dere løpende kommer til å gjøre fremover, fordi hens valg av adferd viser dere at det er nødvendig. Anonymkode: ada8f...2b1 Hvorfor skal de som er flinke, har lite fravær og av andre årsaker har fortjent høyere lønn enn andre være med på å øke lønna til de som av diverse årsaker ikke har fortjent å bli satt opp i lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå