AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #81 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Auto korrektur gjør at jeg får mye skrivefeil når jeg skal skrive raskt. Anonymkode: d7b05...bcc Det er forskjell på denne typen skrivefeil, og de skrivefeilene som kommer av at folk ser ut til å rett og slett ikke bry seg. Der autokorrekturen fucker til enkelte ord i en ellers god setning, så er latskapsfeilene mer systematiske og kan breie seg over hele setningene. Anonymkode: 382ec...2f5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #82 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): På 70-80 tallet var jeg et barn og tenkte ikke over hvordan venner skrev, men når jeg nærmet meg 18-22 år(90 tallet) så la jeg merke til hvordan venner skrev, og jeg hadde brevvenner rundt omkring i Norge. Det var kun én venninne som hadde dårlig rettskriving, og det var hun jeg refererte til. Ts Anonymkode: ff5d9...a6d Nettopp, du hadde ikke oversikt. Rundt 5% av befolkningen har dysleksi og det kan ikke diagnostiseres eller avkreftes ved at 18-20 åringer leser brev. Anonymkode: e4600...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #83 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 23.44): Hva var karakterkravet i norsk til lærerstudenter igjen? 3, var det ikke? Anonymkode: 45521...d6b Har det gått opp fra 2? (Jeg for min del fikk 2, men det var fordi jeg slet med mobbing og utfrysning. Tok opp etter vgs og fikk en bra karakter så tydeligvis var jeg ikke helt dust.) Norsklæreren vår på vgs så for øvrig mer på innhold enn språk. Jeg har aldri forstått hvorfor innhold er mer viktig enn språk. Jeg tok riktignok ikke lærerutdanning, men det er fordi jeg ikke er typen til det. Man bør være rette typen til det, tenker jeg. Anonymkode: bb1ae...8a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #84 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 23.44): Har du hørt om autokorrekt? Ikke det nei, da bør du søke det opp og se hvor mye tull den lager til. Anonymkode: 3ccc7...5c0 For lettvint å skylde på autokorrekt. Leser du aldri over før du sender noe du da? Jeg gjør det, så jeg slipper tull. Anonymkode: bb1ae...8a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #85 Del Skrevet 21. november 2024 Skolen er rett og slett for dårlig, og de kompenserer med dysleksi diagnoser. Da gidder bare ikke unga å lære seg å lese. De tror de uansett ikke for det til. Anonymkode: 6c1cb...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #86 Del Skrevet 21. november 2024 Million skrev (21 timer siden): Nå ser folk på serier på skjerm, hvis de ikke fordriver tiden med å scrolle blant bildene i sosiale medier. Lite lesing. Da lærer man lite, da. De gjør det, og så leser de om ting som de tror er nytt, men det har altså eksistert i mange, mange år. Hva med å løfte hodet og lese noe? Vanskelig det tydeligvis. Anonymkode: bb1ae...8a1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #87 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg er medlem av en gruppe på FB for en sykdom jeg har. Det er altså så mange som skriver helt elendig norsk der. Jeg orker nesten ikke lese det de skriver. Og hvorfor er det så mange som ikke kan og/å-regelen lenger? Ikke bare det, men det starter de fleste setninger med «å». Elendig norsk! Anonymkode: 94429...79f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #88 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 7.23): Det er nok forskjellige grunner. Personlig vil jeg si at jeg er ganske god i grammatikk og rettskriving. Men jeg har alltid vært over snittet interessert i lesing og skriving, og har et godt språkøre. Jeg har studert norsk og engelsk (årsstudium. Jeg er ingen ekspert..), mest pga interesse. Jeg var god i fransk på ungdomsskolen og en periode i livet prøvde jeg å lære meg japansk. Har også lekt meg litt med norrønt. Da får man jo en ganske god forståelse for språk og dets mange bestanddeler. Og man får repetert MYE. Når det er sagt, så sniker det seg innimellom inn en og annen skrivefeil. Norsk er ikke det mest avanserte skriftspråket, men det er ikke det mest logiske heller. Noen regler ER faktisk ganske vanskelige, og til og med jeg brukte litt tid på å forstå noen da jeg studerte norsk. Men alle er jo ikke like interessert i språk, og bruker dermed ikke like mye tid på å vedlikeholde det. Jeg kan sammenligne det litt med matte. Jeg er kjempedårlig i matte, og teller på fingrene. Jeg klarer ikke enkle regnestykker i hodet og må bruke kalkulator. Det har nok noe å gjøre med manglende tilpasning i skolen. Men jeg vet at da jeg gikk på skolen, ville jeg heller sitte lenge med novelleleksa enn matteleksa. Det handlet også om interesse. For jeg er absolutt ikke dum, og kunne nok lært meg matte hvis jeg hadde satt av tid til det. Så jeg forstår de som har andre interesser og ikke gidder lese bøker hele tiden. Jeg jobber som lærer, og det er som flere påpeker, mindre fokus på fag. Jeg har bl.a engelsk på 6.trinn nå, og mange vet ikke når de skal bruke is/are. Da er det jo det jeg må undervise, ikke starte med adverb eller uregelrette verb. Og dét er det igjen ulike grunner til. For min skoles del, er det i et noe belastet område og vi har stor lærermangel. Så da blir kvaliteten i skolen deretter, samt at det blir mest fokus på det psykososiale. Anonymkode: 6c074...2e3 Leste du over før du postet? Å innlede setninger med «og», «men» eller «for» kan være et stilistisk virkemiddel. Vil man bevare virkningen, bør man bruke virkemiddelet med måte. Overdreven bruk kan som all repetisjon virke barnslig eller muntlig og gjøre leseren lei eller irritert. Jeg ble fort lei. Anonymkode: bb1ae...8a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #89 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har det gått opp fra 2? (Jeg for min del fikk 2, men det var fordi jeg slet med mobbing og utfrysning. Tok opp etter vgs og fikk en bra karakter så tydeligvis var jeg ikke helt dust.) Norsklæreren vår på vgs så for øvrig mer på innhold enn språk. Jeg har aldri forstått hvorfor innhold er mer viktig enn språk. Jeg tok riktignok ikke lærerutdanning, men det er fordi jeg ikke er typen til det. Man bør være rette typen til det, tenker jeg. Anonymkode: bb1ae...8a1 Det var et krav om 4 i norsk, matte og muligens ett fag til i en periode, men det gikk de vekk fra i år eller i fjor, slik at kravet i de fagene nå er en stakkarslig 3-er. I de andre fagene kan du ha enda dårligere karakterer. Det er ikke det at jeg mener at man må ha toppkarakterer i alle fag for å bli en god lærer, absolutt ikke, men det er ganske mange mil mellom en 4-er i tre fag og full score i samtlige. At en lærer har helt vanlige karakterer (altså 4) burde virkelig ikke være for mye forlangt. Det er disse som skal lære opp fremtidens generasjoner? Hvordan tenker de at det skal gå til når de ikke engang har ok karakterer i norsk? Anonymkode: 382ec...2f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #90 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Leste du over før du postet? Å innlede setninger med «og», «men» eller «for» kan være et stilistisk virkemiddel. Vil man bevare virkningen, bør man bruke virkemiddelet med måte. Overdreven bruk kan som all repetisjon virke barnslig eller muntlig og gjøre leseren lei eller irritert. Jeg ble fort lei. Anonymkode: bb1ae...8a1 …på den annen side kan repetisjon også være et mektig språklig virkemiddel. Anonymkode: 382ec...2f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #91 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): …på den annen side kan repetisjon også være et mektig språklig virkemiddel. Anonymkode: 382ec...2f5 Jeg synes ikke det. Jeg blir irritert. Anonymkode: bb1ae...8a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #92 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes ikke det. Jeg blir irritert. Anonymkode: bb1ae...8a1 Hva du syns er helt irrelevant siden det ikke er du som bestemmer hva som er et språklig virkemiddel eller ikke. Anonymkode: 382ec...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 21. november 2024 #93 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 22.58): Jeg leser mange innlegg både her på Kvinneguiden og på Facebook, der forfatteren av innlegget har dårlig rettskriving. Det er mye orddelingsfeil, rot med enkel og dobbel konsonant, blander inn dialekt, begynner ikke setninger med stor forbokstav og bruker ikke avsnitt. "Alle" har ikke dysleksi, så hva er grunnen? Anonymkode: ff5d9...a6d For mange har nok dysleksi..mrm mange av oss har dessverre ikke fått hjelp. Og mange skriver fra mobilen..og da er det ofte at auto correct gjør ting feil. Og idag skriver man ikke slikt man ville skrivd på papir. Jeg er generasjon som skriver...... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #94 Del Skrevet 21. november 2024 mommyaka skrev (5 minutter siden): For mange har nok dysleksi..mrm mange av oss har dessverre ikke fått hjelp. Og mange skriver fra mobilen..og da er det ofte at auto correct gjør ting feil. Og idag skriver man ikke slikt man ville skrivd på papir. Jeg er generasjon som skriver...... Ikke søren om all den elendige rettskrivingen rundt om er på grunn av dysleksi. Det er mye giddalaushet. Anonymkode: 382ec...2f5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 21. november 2024 #95 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg ser ganske tydelig om skrivefeilene skyldes dysleksi, latskap, hastverk, autocorrect eller dårlige norskkunnskaper. Typisk for den siste kategorien er: Og/å, et/ett og orddeling/særskriving. Forbausende mange sliter med dette her på KG. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #96 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 8.56): Skolen er rett og slett for dårlig, og de kompenserer med dysleksi diagnoser. Da gidder bare ikke unga å lære seg å lese. De tror de uansett ikke for det til. Anonymkode: 6c1cb...f51 Dysleksi er faktisk underdiagnostisert i de fleste kommuner, så der tar du grundig feil. Anonymkode: e4600...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #97 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 14.49): Ikke søren om all den elendige rettskrivingen rundt om er på grunn av dysleksi. Det er mye giddalaushet. Anonymkode: 382ec...2f5 Hvorfor i all verden skulle folk sitte å vite hva som er riktig stavemåte, men så tenke «det gidder jeg ikke», jeg velger aktivt å stave det feil i steden? Det gir ingen mening. Anonymkode: e4600...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #98 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor i all verden skulle folk sitte å vite hva som er riktig stavemåte, men så tenke «det gidder jeg ikke», jeg velger aktivt å stave det feil i steden? Det gir ingen mening. Anonymkode: e4600...9d8 Mange, og da de som er yngre enn meg, har ikke blitt rettet på da de gikk på skolen. Jeg har alltid lagt min stolthet i å skrive korrekt norsk, men det kommer ikke av seg selv. Min norsklærer skrev i en tilbakemelding i en norskstil at jeg skrev så "velsigna feilfritt". Men jeg må stadig jobbe med språket, slå opp ord når jeg er usikker på skrivemåte. Det måtte jeg da jeg gikk på skolen, og det må jeg fortsatt den dag i dag. Så det er mye slurv og latskap der ute. Anonymkode: 94429...79f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #99 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange, og da de som er yngre enn meg, har ikke blitt rettet på da de gikk på skolen. Jeg har alltid lagt min stolthet i å skrive korrekt norsk, men det kommer ikke av seg selv. Min norsklærer skrev i en tilbakemelding i en norskstil at jeg skrev så "velsigna feilfritt". Men jeg må stadig jobbe med språket, slå opp ord når jeg er usikker på skrivemåte. Det måtte jeg da jeg gikk på skolen, og det må jeg fortsatt den dag i dag. Så det er mye slurv og latskap der ute. Anonymkode: 94429...79f Tull og tøys, alle får opplæring i rettskrivning i dag som før. At du har rettskrivning som hobby er fint for deg, alle trenger noe å drive med, men ikke forvent det av andre. Anonymkode: e4600...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #100 Del Skrevet 23. november 2024 Dolce skrev (På 21.11.2024 den 14.50): Jeg ser ganske tydelig om skrivefeilene skyldes dysleksi, latskap, hastverk, autocorrect eller dårlige norskkunnskaper. Typisk for den siste kategorien er: Og/å, et/ett og orddeling/særskriving. Forbausende mange sliter med dette her på KG. Godt poeng - det er mange årsaker. Selv har jeg skrevet profesjonelt i mange år og skriver veldig fort. Når jeg sitter hjemme sofaen med laptopen og skriver innlegg her og andre steder, gidder jeg rett og slett ikke sjekke, så det blir hurtighetsfeil her og der... Anonymkode: 66f7b...763 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå