AnonymBruker Skrevet i går, 10:47 #61 Del Skrevet i går, 10:47 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man leste mer før, man pugget mer før, det var mer disiplin i skolen. Og man kunne nærmest ta det for gitt at læreren selv hadde godt språk. Anonymkode: ef998...970 Gjorde man? Hva er «før»? De aller aller fleste jobber i dag krever høy grad av leseferdigheter. Før kunne man være husmor eller dra på sjøen, nå er nesten alle jobber spesialiserte. Anonymkode: e4600...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #62 Del Skrevet i går, 10:49 Pippi Lotta skrev (43 minutter siden): Har dysleksi og forstår ikke at folk tror noen skriver dårlig med vilje, hadde kjempe komplekser for dette som ung (og synes fremdeles det er ubehagelig). Men jeg ser jo ikke hva verken jeg eller andre skriver feil som regel. Så når jeg ikke ser at noen skriver feil, stopper jeg jo ikke opp og reflekterer over det heller. Dette! Anonymkode: e4600...9d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermosa Skrevet i går, 11:39 #63 Del Skrevet i går, 11:39 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har du hørt om autokorrekt? Ikke det nei, da bør du søke det opp og se hvor mye tull den lager til. En annen sak er mange som skriver på «dialekt» ikke gidder å skrive norsk men bruker sms. Språk og kebabnorsk. Finnes mange variabler over temaet. Der norsken er for dårlig, lar jeg bare være å lese fremfor å irritere meg eller å lage en tråd på temaet. Anonymkode: 3ccc7...5c0 Autokorrekt kan man slå av. Ellers er jeg enig med deg.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet i går, 11:41 #64 Del Skrevet i går, 11:41 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg leser mange innlegg både her på Kvinneguiden og på Facebook, der forfatteren av innlegget har dårlig rettskriving. Det er mye orddelingsfeil, rot med enkel og dobbel konsonant, blander inn dialekt, begynner ikke setninger med stor forbokstav og bruker ikke avsnitt. "Alle" har ikke dysleksi, så hva er grunnen? Anonymkode: ff5d9...a6d Har det noe å si? Hensikten med språk, er å kommunisere et budskap. Det viktigste er at budskapet kommer frem. Da får man heller problematisere at budskapet ikke kommer frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 23 timer siden #65 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og der såg jeg noen feil med en gang (er sikkert flere også), så retter meg selv: "SOME-språk" og generell latskap har mye mer og si. Anonymkode: 0c4ee...dd4 Så da ble rettelsen fra riktig til galt... "Og" er et bindeord. Det setter sammen to eller flere ting som forekommer samtidig, samme sted, i samme sammenheng osv, og helst da ord av samme grammatikalske klasse, som oftest i samme bøyningsform. Å sette sammen setningsdelene "har mye mer" og "si" på denne måten, gir liten mening. Som regel kan man bytte ut "og" med "eller", og fortsatt få et meningsfullt uttrykk, selv om betydningen er forskjellig. Kan man ikke det, er bruken av "og" sannsynligvis feil. F.eks "epler og pærer" / "epler eller pærer". Vs "har mye mer eller si". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #66 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig mange har det, det er den vanligste lærevansken vi har. Det er stor grad av underdiagnositsering også, spesielt blant den godt voksne befolkningen over 35. For ikke å snakke om DLD (språkvansker) som også kan spille inn. Veldig få får diagnosen. Tenker du at folk skriver feil på gøy? Anonymkode: e4600...9d8 Overhodet ikke, men jeg kan kun huske én venninne i oppveksten som hadde dårlig rettskriving, og hun fikk diagnosen dysleksi som 20 åring. Enten så skrev vi nynorsk eller bokmål, ingen blandet inn dialekt, rotet med enkle og doble konsonanter eller hadde problemer med skj /kj/sj lyden. Jeg begynte på barneskolen på slutten av 70 tallet. Ts Anonymkode: ff5d9...a6d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 21 timer siden #67 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ekstremt irriterende og lavmål.... Hva var karakterkravet i norsk til lærerstudenter igjen? 3, var det ikke? Anonymkode: 45521...d6b Stemmer. Karakterkravet er senket slik at man i dag kvalifiserer til lærerutdanningen selv om man bare er «nokså god» i faget. I dette ligger det også at kandidaten har akseptabel kunnskap, men med vesentlige mangler/hull. Helt tipp-tipp det når man skal lære opp fremtidens generasjoner. Eller. Lærerstudentene klarte å sutre seg vekk fra karakterkravet i norsk og matte som var 4, siden det visst var «urimelig høyt», i følge dem selv. Aldeles hårreisende, spør du meg. En 4 betyr ut i fra karakterskalaen at kandidaten kan det som er forventet at de skal kunne i faget, hverken mer eller mindre. Med andre ord er man helt gjennomsnittlig. En 4-er er etter mitt syn en karakter de aller fleste kan oppnå hvis de jobber for det. Og er 4-ern helt uoppnåelig - Kanskje vedkommende ikke er egnet som lærer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #68 Del Skrevet 21 timer siden Dårlig opplæring? Jeg underviser elever som går på videregående og får meldinger fra elever som ikke kan stave enkle norske ord. Jeg har ikke heldigvis ikke norsk! Anonymkode: 3e5ee...924 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 21 timer siden #69 Del Skrevet 21 timer siden Reign skrev (4 timer siden): Har det noe å si? Hensikten med språk, er å kommunisere et budskap. Det viktigste er at budskapet kommer frem. Da får man heller problematisere at budskapet ikke kommer frem. Uenig. Det viktigste er ikke at budskapet «kommer frem», det er at den som mottar det klarer å dekode og tolke budskapet sender forsøker å formidle på den måten sender mente. Dersom kanalen budskapet formidles gjennom er skriftlig, så vil det uten tvil påvirke mulighetene mottaker har for å tolke budskapet korrekt dersom sender skriver som en gris. Dårlig formidlingsevne gir supre vilkår for misforståelser og konflikt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #70 Del Skrevet 21 timer siden Er dette tråden der "flinkisene" samler seg og fortsatt ikke forstår hvorfor enkelte ikke skriver perfekt? Akkurat som på ungdomsskolen. Dere fikk 5er eller 6er i Norsk. Jeg fikk en 3er og 4er. Dere gikk uendelig mange år ekstra på skole,jeg gikk yrkesfag. Der er svaret. Jeg fikk 5er og 6er i gym. Enkelte av dere fikk 3er. Folk er forskjellige. Noen har til og med dysleksi. Det tristeste med å være voksen er at man ser folk ikke har forandret seg noe siden ungdomsskolen. Samme rare greiene. Anonymkode: c4f23...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #71 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette tråden der "flinkisene" samler seg og fortsatt ikke forstår hvorfor enkelte ikke skriver perfekt? Akkurat som på ungdomsskolen. Dere fikk 5er eller 6er i Norsk. Jeg fikk en 3er og 4er. Dere gikk uendelig mange år ekstra på skole,jeg gikk yrkesfag. Der er svaret. Jeg fikk 5er og 6er i gym. Enkelte av dere fikk 3er. Folk er forskjellige. Noen har til og med dysleksi. Det tristeste med å være voksen er at man ser folk ikke har forandret seg noe siden ungdomsskolen. Samme rare greiene. Anonymkode: c4f23...9ec Nei. Det er ikke det denne tråden handler om, og det kommer temmelig tydelig frem allerede i det første innlegget. Anonymkode: 382ec...2f5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #72 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg leser mange innlegg både her på Kvinneguiden og på Facebook, der forfatteren av innlegget har dårlig rettskriving. Det er mye orddelingsfeil, rot med enkel og dobbel konsonant, blander inn dialekt, begynner ikke setninger med stor forbokstav og bruker ikke avsnitt. "Alle" har ikke dysleksi, så hva er grunnen? Anonymkode: ff5d9...a6d Auto korrektur gjør at jeg får mye skrivefeil når jeg skal skrive raskt. Anonymkode: d7b05...bcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 19 timer siden #73 Del Skrevet 19 timer siden Tripptrapp1 skrev (2 timer siden): Uenig. Det viktigste er ikke at budskapet «kommer frem», det er at den som mottar det klarer å dekode og tolke budskapet sender forsøker å formidle på den måten sender mente. Dersom kanalen budskapet formidles gjennom er skriftlig, så vil det uten tvil påvirke mulighetene mottaker har for å tolke budskapet korrekt dersom sender skriver som en gris. Dårlig formidlingsevne gir supre vilkår for misforståelser og konflikt. Jeg vet ikke hvem du er uenig med, for premissene du setter opp har aldri jeg forfektet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 18 timer siden #74 Del Skrevet 18 timer siden Reign skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke hvem du er uenig med, for premissene du setter opp har aldri jeg forfektet. Reign skrev (7 timer siden): Har det noe å si? Hensikten med språk, er å kommunisere et budskap. Det viktigste er at budskapet kommer frem. Da får man heller problematisere at budskapet ikke kommer frem. Da ser du sikkert også at dårlig (skrift-)språk meget mulig hemmer kommunikasjonen mellom mennesker. Med andre ord ja: Elementære evner eller vilje til rettskriving har noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #75 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overhodet ikke, men jeg kan kun huske én venninne i oppveksten som hadde dårlig rettskriving, og hun fikk diagnosen dysleksi som 20 åring. Enten så skrev vi nynorsk eller bokmål, ingen blandet inn dialekt, rotet med enkle og doble konsonanter eller hadde problemer med skj /kj/sj lyden. Jeg begynte på barneskolen på slutten av 70 tallet. Ts Anonymkode: ff5d9...a6d Nekter å tro at du hadde full oversikt over rettskrivingsferdighetene til hele klassen din igjennom hele grunnskolen. Det hadde ikke læreren en gang. Kun de aller mest alvorlig rammede ble oppdaget på 70 tallet, nå vet vi heldigvis bedre. Anonymkode: e4600...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #76 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nekter å tro at du hadde full oversikt over rettskrivingsferdighetene til hele klassen din igjennom hele grunnskolen. Det hadde ikke læreren en gang. Kun de aller mest alvorlig rammede ble oppdaget på 70 tallet, nå vet vi heldigvis bedre. Anonymkode: e4600...9d8 På 70-80 tallet var jeg et barn og tenkte ikke over hvordan venner skrev, men når jeg nærmet meg 18-22 år(90 tallet) så la jeg merke til hvordan venner skrev, og jeg hadde brevvenner rundt omkring i Norge. Det var kun én venninne som hadde dårlig rettskriving, og det var hun jeg refererte til. Ts Anonymkode: ff5d9...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #77 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ser til stadighet tråder som startes der til og med trådtittel er full av feil. Det er helt tydelig at disse personene ikke leser over før de poster. Anonymkode: 91ddc...76d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #78 Del Skrevet 7 timer siden Er det noen som vet om dette er et norsk fenomen? Sliter andre land med det samme? Det skyldes vel slurv, mangel på kunnskap og manglende respekt for språket sitt. Jeg tror det går nedenom og hjem med annen kunnskap også. Generell kunnskap, historie osv. Anonymkode: 932a3...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #79 Del Skrevet 7 timer siden Det er fordi folk ikke gidder å lese bøker lenger. Og fordi skolen er blitt mye dårligere og altfor snill. Anonymkode: cd81d...a3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 7 timer siden #80 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Gjorde man? Hva er «før»? De aller aller fleste jobber i dag krever høy grad av leseferdigheter. Før kunne man være husmor eller dra på sjøen, nå er nesten alle jobber spesialiserte. Anonymkode: e4600...9d8 Enig. Jeg tror ikke folk var flinkere skriftlig «før», men de som publiserte tekster offentlig gjorde det ikke uten en ordentlig korrekturlesing. Nå til dags slipper alle til i den tekstlige offentligheten, enten de kan å skrive eller ikke, så da blir feilene som gjøres mye mer tydelig og virker langt mer utbredt. Det er heller ikke slik at den generasjonen som er godt voksen nå er noen jævler på rettskrivning, tvert imot. De er ikke noe bedre enn ungdommene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå