AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #21 Del Skrevet 6 timer siden Maia70 skrev (9 timer siden): Jaha, for ingen som får behandling får spredning, smerter, komplikasjoner osv? Leste du innlegget du siterte? Personen skriver at dersom diagnosen er ukomplisert med god prognose og lett å behandle er det teit å avstå fra behandling. Dette er vel ikke så vanskelig å forstå? Med det sagt skal det selvsagt respekteres om noen velger å avstå fra behandling så lenge man er fullt tilregnelig /samtykkekompetent og også har mottatt og forstått nødvendig informasjon rundt sykdommen og behandlingsmulighetene ut fra det. Anonymkode: 288f6...15d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden Hei, Dette er helt feil. De kan ikke sette han opp på timer han ikke ønsker, og de kan ikke "tvangshente" ham på noen måte. Hvis han blir satt opp på time, hadde jeg ringt og avlyst dem så fort innkallingen kommer. Jeg jobber selv på sykehus innen kreftbehandling på et stort sykehus, og vi har ingen anledning (eller rett til...) å tvinge noen til noe som helst. Det eneste vi er pliktig til er å informere om mulighetene, og konsekvensene av de ulike utfallene. Det er nok en feilslått snillhet de prøver seg på. Han har full rett til å takke nei til behandling - og det høres ut som det er riktig valg for ham. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis dette er en kreftform som kan kureres og har god prognose vil det være helt høl i hue Å ikke ta imot behandling. Hvis faren din tror at han bare «plutselig segner om og dør omkranset av gran og furu» dersom han avstår fra behandling kan han ta meget feil. Dette kan være en lang og pinefull død og kreften kan ha spredt seg til andre organer og skape komplikasjoner og et mer komplisert og akutt sykdomsforløp enn dersom man hadde stolt på legene. Men hva vet jeg;-) Anonymkode: 43365...178 Det er jo stor mulighet for at han har satt seg inn i hva det innebærer. Det er tross alt hans liv det handler om. Med alt som har vært i media ang behandling på norske sykehus og legevakt det siste året så tror jeg at veldig mange har problemer med å stole på norske leger... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden Det kan jo være at med behandling så kan man leve lenge og med et godt liv? Mulig legen mener at han gjør noe dumt ved ikke å ville overleve kreften. Alder har selvfølgelig veldig mye å si. Anonymkode: 58825...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden Det er riktig som andre skriver, at han ikke kan behandles med tvang. All medisinsk behandling er frivillig, det er veldig få tvangsvedtak i Norge, og det går på psykiatrisk behandling. Når det er sagt, så er legene nok kjent med at mange som ikke ønsker behandling angrer i siste liten, når lite kan gjøres. Det setter jo behandlingsapparatet på prøve, og man ender opp med å bruke mer ressurser og mer invasive prosedyrer enn hvis man satte i gang på et gunstig tidspunkt. Legene har også et samfunnsøknomisk ansvar, som er et selvstendig etisk ansvar ved siden av hva som er best for pasienten. Anonymkode: e7f2d...0ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden Maia70 skrev (10 timer siden): Jaha, for ingen som får behandling får spredning, smerter, komplikasjoner osv? Jo, men det er ikke slik at det er fryd og gammen da heller. Anonymkode: 06e72...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden Det er jo ikke slik at ettervirkningene etter kreftbehandling nødvendigvis ødelegger livet. Mange, kanskje de fleste, får gjennom dette uten noen særlige ettervirkninger. Anonymkode: 4d223...030 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden Det at din far tror at han kan tvinges og føler at han blir møtt med trusler tyder på at han ikke har blitt ordentlig informert, at han har misforstått noe. Og at legen hans kanskje presser på fordi det de er pliktige til å gi pasienten tilstrekkelig med informasjon før valget om å avstå fra behandling blir tatt. Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville fått faren din til å frita legen fra taushetsplikten og blitt med ham til legen. Fått all informasjonen selv og hjulpet ham med avgjørelsen. At han ikke tenker klart og er redd for behandlingen er ikke rart, men det er jo ikke sikkert at prognosen er så dårlig som han tror. Han kan ha sett andre dø av kreft og forstår kanskje ikke hvor mange ulike typer og behandlinger som finnes. Og uansett vil han ha det bedre med lindrende behandling og kommer til å trenge hjelp og da er det bedre om han ikke frykter helsevesenet og tror han skal bli tvangsinnlagt. Anonymkode: 0cde2...c3a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min far har nylig fått kreftdiagnose. Han har vært aktiv hele livet og bor «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Han ønsker ikke behandling, og dette respekterer vi rundt. Det er ikke snakk om noe ekstrem holdning (ingen religion eller andre overbevisninger). Det er enkelt og greit fordi han vil være hjemme og leve sitt enkle liv i naturens omgivelser med familien rundt seg, fremfor ett liv inn og ut av sykehus. Han er helt inneforstått med at han muligens kunne fått mange år ekstra med behandling, men han vet også at kroppen aldri vil bli det samme igjen, og han vil ikke ødelegge den tiden han har igjen i jakten på håpet om mer tid. Spesielt siden han ikke ser noe poeng i livet om han ikke har helse til å leve livet (som for han er å gå i naturen). Problemet er at dette ikke blir godtatt av helsevesenet. Dem sier at dem har hjelpeplikt, og at dem ikke kan la noen dø når det kanskje finnes håp for å redde dem. Han svarer med at han ikke kommer til å møte opp. Helsevesenet svarer med trusler om økonomiske kostnader (uteblitt avtale m.m) og henting med ambulanse. Er dette riktig? Er det ulovlig å si nei til kreftbehandling i Norge? Eller er det bare kreftlegen hans som prøver å overbevise ham for å slippe å ha det på samvittigheten sin? (Kanskje han ikke forstår at far har funnet fred med valget sitt?) Anonymkode: b5bf6...998 Trodde han var i sin fulle rett til å takke nei til behandling. Det er aktiv dødshjelp som ikke er lov. Det er ikke aktiv dødshjelp å ikke gi kreftbehandling dersom pasienten ikke vil. Antar han hverken har demens eller er umyndiggjort. Så tenker de ikke har lov til dette Endret 6 timer siden av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden Svigermor takket nei til kreftbehandling. Det medførte ikke noe tvang og spetakkel. Anonymkode: 3531b...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis dette er en kreftform som kan kureres og har god prognose vil det være helt høl i hue Å ikke ta imot behandling. Hvis faren din tror at han bare «plutselig segner om og dør omkranset av gran og furu» dersom han avstår fra behandling kan han ta meget feil. Dette kan være en lang og pinefull død og kreften kan ha spredt seg til andre organer og skape komplikasjoner og et mer komplisert og akutt sykdomsforløp enn dersom man hadde stolt på legene. Men hva vet jeg;-) Anonymkode: 43365...178 De har likevel ikke lov å tvinge. Motivere og forsøke å overtale, ja. Men ikke tvinge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erd Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du vet tydeligvis ikke så mye. Behandling kan også være lang og smertefull. Verre en kreften faktisk. Hilsen ei som så sin far pines igjennom smertefull behandling for ingenting. Anonymkode: 8af11...c23 Jeg har vært gjennom kreftbehandling med operasjoner og omfattende cellegift. Sliter med alt for mange ettervirkninger - og om kreften dukker opp igjen kommer jeg til å avstå fra behandling. Èn annen ting som gjør behandlingen vanskelig er alle menneskene man må forholde seg til. Så mange forskjellige leger, sykepleiere, nye antagelser/mistanke om spredning etc som må avklares, alle spørsmål med x-antall svar, ventetid… Hils din far og be han nyte livet isteden for å kaste det bort på behandlinger, venting og usikkerhet. «Den vise lever så lenge han bør, ikke så lenge han kan», ref. Seneca/stoiker (døde år 65 e.Kr), og det er det viktigste, å leve mens man lever: ingen har uansett noen garanti for morgendagen. Alt godt til dere begge: dette er vondt og vanskelig. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har et tidligere innlegg i tråden her. Er selv i aktiv kreftbehandling med cellegift. Får en dose hver 3.uke, og er på sykehuset for timer/doser 1-2 ganger i forbindelse med det. Resten av tiden er jeg hjemme og har det rimelig bra. Ikke noen piknik, men kan fint være ute i skogen og leve livet stort sett som det var med familien min. Hvis dette er en krefttype med god prognose og behandling de fleste tåler greit og så går videre med livet uten store senskader, er det veldig dumt hvis faren din tar beslutninger på feil grunnlag. Hvis det er en krefttype med dårlig prognose, tøff behandling og mange senskader, er det noe helt annet igjen. Men også her er det kanskje muligheter for "behandling light" som kan være lidelsesdempende, livsforlengende og livskvalitetsøkende, slik at han kan tilbringe mer tid i skogen og med familien sin i mye bedre form. Kreftbehandling er ikke det det engang var, og det er mange muligheter for å tilpasse opplegget! Har selv måttet realitetsorientere mine eldre foreldre både en og flere ganger om hvor lite plager jeg faktisk har, fordi de baserer seg på erfaringer med helt andre krefttyper og helt annen behandling enn det jeg får (eller utdatert behandling fra den tiden hvor symptomlindrende behandling også var mye dårligere). Jeg vil tippe at grunnen til at faren din opplever press er en kombinasjon av de tingene over, og at helsepersonell er i tvil om at han faktisk har forstått konsekvensene av valget sitt. Anonymkode: 90bb9...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden Disse diverse kreftscreeningprogrammene innkaller også til time, men de kan vel ikke kreve betalt om man ikke møter til en time man ikke har bestilt? Man bør selvsagt avbestille den uansett, så noen andre kan bruke den, men det blir en annen sak. Anonymkode: da304...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min far har nylig fått kreftdiagnose. Han har vært aktiv hele livet og bor «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Han ønsker ikke behandling, og dette respekterer vi rundt. Det er ikke snakk om noe ekstrem holdning (ingen religion eller andre overbevisninger). Det er enkelt og greit fordi han vil være hjemme og leve sitt enkle liv i naturens omgivelser med familien rundt seg, fremfor ett liv inn og ut av sykehus. Han er helt inneforstått med at han muligens kunne fått mange år ekstra med behandling, men han vet også at kroppen aldri vil bli det samme igjen, og han vil ikke ødelegge den tiden han har igjen i jakten på håpet om mer tid. Spesielt siden han ikke ser noe poeng i livet om han ikke har helse til å leve livet (som for han er å gå i naturen). Problemet er at dette ikke blir godtatt av helsevesenet. Dem sier at dem har hjelpeplikt, og at dem ikke kan la noen dø når det kanskje finnes håp for å redde dem. Han svarer med at han ikke kommer til å møte opp. Helsevesenet svarer med trusler om økonomiske kostnader (uteblitt avtale m.m) og henting med ambulanse. Er dette riktig? Er det ulovlig å si nei til kreftbehandling i Norge? Eller er det bare kreftlegen hans som prøver å overbevise ham for å slippe å ha det på samvittigheten sin? (Kanskje han ikke forstår at far har funnet fred med valget sitt?) Anonymkode: b5bf6...998 Sikker på at han har gitt tydelig beskjed om at han ikke ønsker behandling? Uteblir han fra avtaler uten å gi beskjed? Siden du skriver at de truer med økonomiske kostnader vedr. uteblitt avtale. Dette må være årsaken som jeg kan se. En samtykkekompetent person har sin fulle rett til å si nei til behandling. Anonymkode: 6bd1b...763 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden Erd skrev (14 minutter siden): Jeg har vært gjennom kreftbehandling med operasjoner og omfattende cellegift. Sliter med alt for mange ettervirkninger - og om kreften dukker opp igjen kommer jeg til å avstå fra behandling. Èn annen ting som gjør behandlingen vanskelig er alle menneskene man må forholde seg til. Så mange forskjellige leger, sykepleiere, nye antagelser/mistanke om spredning etc som må avklares, alle spørsmål med x-antall svar, ventetid… Hils din far og be han nyte livet isteden for å kaste det bort på behandlinger, venting og usikkerhet. «Den vise lever så lenge han bør, ikke så lenge han kan», ref. Seneca/stoiker (døde år 65 e.Kr), og det er det viktigste, å leve mens man lever: ingen har uansett noen garanti for morgendagen. Alt godt til dere begge: dette er vondt og vanskelig. Men du er i en helt annen situasjon, fordi du VET hva det kan innebære! Og det er langt fra sikkert at behandlingen du ville fått ville gitt deg like mye plager. Livsforlengende og lindrende behandling er ofte noe helt annet enn den som gis for å kurere. Når det er sagt har jeg flere i nær familie som har avsluttet aktiv kreftbehandling etter at kreften kom tilbake. De ga det et nytt forsøk, men ga seg når de opplevde at behandlingen var til mer skade enn nytte. Det er et informert valg. Her er situasjonen tipper jeg at helsepersonellet ikke er sikker på at far til TS tar et informert valg. Han er helt i sin rett til å si nei, og han er også helt i sin rett til å avslutte behandling eller be om endret behandling hvis de starter. Men da må han også være klar over konsekvensene av valget, og det er helsepersonellet pliktig til å informere om. Anonymkode: 90bb9...f15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Problemet er at dette ikke blir godtatt av helsevesenet. Dem sier at dem har hjelpeplikt, og at dem ikke kan la noen dø når det kanskje finnes håp for å redde dem. Han svarer med at han ikke kommer til å møte opp. Helsevesenet svarer med trusler om økonomiske kostnader (uteblitt avtale m.m) og henting med ambulanse. Er dette riktig? Er det ulovlig å si nei til kreftbehandling i Norge? Eller er det bare kreftlegen hans som prøver å overbevise ham for å slippe å ha det på samvittigheten sin? (Kanskje han ikke forstår at far har funnet fred med valget sitt?) Anonymkode: b5bf6...998 Bare å melde dette helsepersonellet til Statsforvalteren og Helsetilsynet ASAP. Anonymkode: 6620a...889 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden Det er ikke alle kreftbehandlinger som er vonde. Jeg fikk cellegift i et år, hadde ingen plager pga det. Det er ikke alle som blir syke av cellegift fx. Men det er klart, hvor godt man tåler det, vet man jo ikke før man har prøvd. Det er ikke alltid som på film. Det er viktig å være klar over. Og det går jo an å trekke seg underveis. Ellers er det som andre skriver her, han har lov å nekte behandling. Jeg synes bare det høres dumt ut, når man ikke vet hvordan han vil reagere på den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Disse diverse kreftscreeningprogrammene innkaller også til time, men de kan vel ikke kreve betalt om man ikke møter til en time man ikke har bestilt? Man bør selvsagt avbestille den uansett, så noen andre kan bruke den, men det blir en annen sak. Anonymkode: da304...fce Du har fått brev om at du kan melde deg av screeningprogram. Så ja, du må betale for ikke-møtt Anonymkode: e9589...744 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #40 Del Skrevet 5 timer siden Han kan avbestille timer de setter opp til han og ingen kan tvinges til behandling i norge. Lov om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven) - Lovdata paragraf 4-9 En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Helsepersonell må forsikre seg om at pasient har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen. Samtykke og bruk av tvang - Nasjonalt senter for aldring og helse Videre bør dere sette dere inn i dette med samtykkekompetanse og beslutningskompetanse, ta gjerne kontakt med egen lege og advokat for å bli vurdert som tilregnelig siden legene her truer pasienten. Anonymkode: 4887e...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå