Gå til innhold

Hvordan bruke walkingpad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja kanskje dumt spørsmål men lurer. 
Har en WP som jeg kan gå ganske fort på. 

Er ikke den best trente så når jeg går på 6 km/t (antar det er det det betyr når det står 6 på displayet) så er det fort for meg så jeg blir svett. 
Har akkurat startet så blir ikke de lengste øktene. Jobber meg opp. 
Men hvor lenge er lenge nok å gå? Og hvor fort bør man gå for å se bedring av både kondis og vektreduksjon? 
Kosthold skal også endes men det er en annen ting igjen. 

Anonymkode: deb33...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å laste ned appen Mia Health, om du virkelig vil vite hvor lenge det er «nok» å gå. Kombinert med en pulsklokke vil den gi deg gode og entydige svar. 

Utover det høres det ut som du har startet bra, så er det vel bare å fortsette 👍🏻 

Anonymkode: 9a9af...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Anbefaler deg å laste ned appen Mia Health, om du virkelig vil vite hvor lenge det er «nok» å gå. Kombinert med en pulsklokke vil den gi deg gode og entydige svar. 

Utover det høres det ut som du har startet bra, så er det vel bare å fortsette 👍🏻 

Anonymkode: 9a9af...440

Jeg har en Apple Watch som jeg bruker, og har pulsen over 100 hele tiden sånn at jeg holder den oppe. Men aner jo ikke hva jeg gjør på🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

40-60 min er vel passe

Anonymkode: 0a865...91e

Hvor mange dager i uken bør man gjøre det? Har bare orket 30 min enda, men håper å øke etterhvert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er bedre enn at du ikke gjør noe. Selv hadde jeg blitt lei hvis jeg skulle holde på hver dag i nesten 1 time. Jeg syes 30 minutter 5 ganger i uken høres bra ut over en lang periode. Så kn du evt øke etter det.

Å se bedring vil du se over tid når du holder aktivitet ved like

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at du øker gradvis, det er lett å være for motivert og kjøre for hardt i starten. 

En av de tingene som stopper progresjon hos nybegynnere mest, er skader når man begynner ;)

Så til spørsmålet om hastighet, det kommer jo helt an på deg og din form. Jeg blir ikke spesielt svett av å gå i 6 km/t, men det spiller jo ingen rolle for deg og din form. Hvis du blir andpusten og svett på 6 km/t, så er det god trening for deg. 

Pulsen i seg selv sier ikke så mye hvis du ikke vet makspulsen din, men kan være fint å følge med over tid. Her har du et eksempel på at man også kan måle intensitet utfra andre ting enn puls: https://www.bramat.no/forsiden/ekspertsvar/1674-intensitetsstyring-uten-pulsmaler

Så kan det være verdt det å følge et program. Selv om du ikke nødvendigvis vil jogge, kan et program som Couch to 5 k, C25K, være nyttig. Da kan du gå litt roligere der den sier gå, og heller gå fort i intervallene. Da får du en gradvis økning, et program å følge, og du kan tilpasse det til der du er utfra beskrivelsene av intensitet over. 

Det viktigste er for øvrig at du gjør noe. Og i starten vil kondisjonen øke nærmest uansett hva du gjør så lenge du anstrenger deg :)

Anonymkode: 9faf3...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan justere effekten av øktene ved å jsutere tid, fart og vanskelighetsgrad. 
Tenk at jo saktere du går, jo lengre bør du gå. 
Alt som er mer enn du gjorde tidligere vil gi effekt. Men ønsker du mye/rask effekt må du legge i hardere/mer innsats. 

Gåprogram: Gå deg i form på fire uker! - Vektklubb
Her er ett program for gange. 
Man får vel ikke motbakke på walkingpad, men du kan f.eks øke tempoet på de øktene som står som motbakke eller bruke ankelvekter. Øktene hvor det står kupert terreng, gå med høye kneløft. Finn tempoet hvor du klarer gå med høye steg. Etter hvert vil du kunne øke tempoet eller øke høyden. 
Bruk ryggsekk med f.eks noen bøker eller vannflasker i, for mer vekt på overkroppen

Legg gjerne inn litt bevegelser med armene samtidig. Lag store sirkler med armene. Strekk armene fremover og hold de i 5 sekunder. Strekk armene ut og hold 5 sekunder. Gå med "sprellemann-armer". Er det lett? Ta en halvlitersflaske med vann i hver arm, så har du 0,5 kg vekter :) 

Og ikke glem oppvarming og styrketrening. Ta f.eks noen knebøy og tåhev før du setter i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den eneste aktiviteten du gjør så minimum 30 minutter hver dag. Noe særlig vektreduksjon vil du ikke se før du tar tak i kostholdet.

Anonymkode: 89bea...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...