Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å tyde denne kontrakten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med å forstå den siste setningen i paragraf 11 i denne kontrakten? 

casen er at jeg kjøpte ut min eks i 2022. Takst den gangen - 5.850.000. Han fikk 3000000.  Jeg har nå solgt denne boligen. Taksten nå var 6.200.000. Jeg solgte for 6.150.000. 

Min pappa mener nå- at jeg har tapt en del penger - da det er det som står i kontrakten. Og alle rundt han mener det samme. 

min eks (og alle rundt han) mener det stikk motsatte. Og han klarte i dag å si at det egentlig er jeg sol skylder han penger. 
jeg skjønner ikke ordlyden i dette punktet - og føler jeg snart dras i stykker. En eks som prøver å overtale meg til la dette ligge og en pappa som syns jeg må stå på mitt… 

Noen som har vært bort i lignende ordlyd? 

Tusen takk… 

IMG_4481.png

Anonymkode: 6f6fb...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor fikk han 3000000 Hvis taksten var  5.850.000? Det betyr at dere priset den til 6 millioner?

Når i 2022? Hvilken indeks? KPI?

image.thumb.png.699f70654b19e3392d0d18f060ded9af.png

image.thumb.png.baea71d06aec5fde84730025a296a9fd.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er opp til tolkning. Kan leses som at det gjelder dersom det er selger som benytter seg av forkjøpsretten sin, men kan også leses som at det er en tilleggsavtale. 

Hva avtalte dere da? 

Anonymkode: e640b...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom det betyr at etteroppgjør skal gjøres uansett ved salg innen 5 år, uavhengig hvem som er kjøper, så betyr det jo at du skal betale til eksen din da. Du har jo solgt for høyere enn du kjøpte han ut for, med tanke på at indeks ikke skal være med. Skjønner ikke hvordan faren din mener at det er du som skal ha penger her?

Veldig merkelig å ha en slik klausul på hele 5 år, med tanke på hvordan boligmarkedet kan svinge. Hvordan fant dere på dette? Er så spesielt at det må jo ha vært en årsak bak, og da må dere vel vite hva den var og hvordan klausulen er tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vma skrev (11 minutter siden):

Hmm dere skrevet kontrakt selv? Den ser litt snodig ut. "indeksutviklingen av pengeverdien"? 

Vi fikk hjelp av en advokat til å skrive denne kontrakten. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har han kjøpt boligen av deg? 

Anonymkode: 8b01e...a6a

Jeg kjøpte ut han 😊

Vma skrev (6 minutter siden):

Hvorfor fikk han 3000000 Hvis taksten var  5.850.000? Det betyr at dere priset den til 6 millioner?

Når i 2022? Hvilken indeks? KPI?

image.thumb.png.699f70654b19e3392d0d18f060ded9af.png

image.thumb.png.baea71d06aec5fde84730025a296a9fd.png

Han fikk 3.000.000 fordi han egentlig ville legge huset til salgs- fordi han mente vi kom til å få veldig mye mer for det. Så da ville han ha litt mer enn taksten. juni 2022. Og jeg solgte nå i oktober 2024. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det der er opp til tolkning. Kan leses som at det gjelder dersom det er selger som benytter seg av forkjøpsretten sin, men kan også leses som at det er en tilleggsavtale. 

Hva avtalte dere da? 

Forkjøpsretten har han sagt fra seg nå ved salget. 

Grunnen til at vi skrev kontrakten var fordi han var redd for at jeg skulle selge rett etterpå å tjene masse på huset tror jeg. Han tror vi lurer han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men dersom det betyr at etteroppgjør skal gjøres uansett ved salg innen 5 år, uavhengig hvem som er kjøper, så betyr det jo at du skal betale til eksen din da. Du har jo solgt for høyere enn du kjøpte han ut for, med tanke på at indeks ikke skal være med. Skjønner ikke hvordan faren din mener at det er du som skal ha penger her?

Veldig merkelig å ha en slik klausul på hele 5 år, med tanke på hvordan boligmarkedet kan svinge. Hvordan fant dere på dette? Er så spesielt at det må jo ha vært en årsak bak, og da må dere vel vite hva den var og hvordan klausulen er tenkt?

Tusen takk for svar! Det er det min eks mener også- det med at prisindeksen ikke skal være med. Men pappa mener at det skal den. Jeg skjønner ikke/… 

det ble veldig mye tull under samlivsbruddet. jeg trodde oppriktig at vi ikke skrev under på det der- fordi han fikk mer enn taksten den gangen. Han ville egentlig legge det ut for salg- og at jev da eventuelt måtte være med i en budrunde hvis jeg ønsket å beholde huset- fordi han mente vi kom til å få så mye mer for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med å få hjelp av advokat til slike ting er å få det juridisk korrekt og forklart så dere selv forstår hva dere signerer på. Håper dere ikke betalte for denne hjelpen.

Men ut fra en enkel tolkning så ser det ut til at du skylder eksen din 75k.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.2a0c193ec173797776316627c83f2ed2.png

Så han skylder deg potensielt 173 792 kroner. Ikke noen sånn enorm sum, kan sikkert fort bli spist opp av advokatutgifter om det blir bråk om hvordan kontrakten skal tolkes.

Hva med å ta kontakt med advokaten som skrev kontrakten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (1 minutt siden):

image.thumb.png.2a0c193ec173797776316627c83f2ed2.png

Så han skylder deg potensielt 173 792 kroner. Ikke noen sånn enorm sum, kan sikkert fort bli spist opp av advokatutgifter om det blir bråk om hvordan kontrakten skal tolkes.

Hva med å ta kontakt med advokaten som skrev kontrakten? 

Det står at det ikke skal indeksreguleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snøhaugen skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar! Det er det min eks mener også- det med at prisindeksen ikke skal være med. Men pappa mener at det skal den. Jeg skjønner ikke/… 

det ble veldig mye tull under samlivsbruddet. jeg trodde oppriktig at vi ikke skrev under på det der- fordi han fikk mer enn taksten den gangen. Han ville egentlig legge det ut for salg- og at jev da eventuelt måtte være med i en budrunde hvis jeg ønsket å beholde huset- fordi han mente vi kom til å få så mye mer for det. 

Hvis prisindeksen skal være med så skylder du eksmannen din mye, så det bør jo ingen på din side argumentere for.

Det står ganske tydelig at det ikke skal indeksreguleres.

Spørsmålet her er om dette gjelder kun om eksmann kjøper huset, eller uavhengig av hvem. Det er uansett snakk om små summer, hvis du tar salgssummen din nå og trekker fra meglerutgiftene dine kan du ikke ha særlig stor fortjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skylder han 75.000

Anonymkode: 9e4b4...b1d

Du må trekke fra meglerutgifter først da. Hun er ikke 300 000 i "overskudd", kostnader ved salg må trekkes fra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snøhaugen skrev (19 minutter siden):

Vi fikk hjelp av en advokat til å skrive denne kontrakten. 

Jeg kjøpte ut han 😊

Han fikk 3.000.000 fordi han egentlig ville legge huset til salgs- fordi han mente vi kom til å få veldig mye mer for det. Så da ville han ha litt mer enn taksten. juni 2022. Og jeg solgte nå i oktober 2024. 

Forkjøpsretten har han sagt fra seg nå ved salget. 

Grunnen til at vi skrev kontrakten var fordi han var redd for at jeg skulle selge rett etterpå å tjene masse på huset tror jeg. Han tror vi lurer han. 

Jeg spurte fordi jeg tolker avtalen slik at det kun gjelder dersom han kjøper huset innen de fem årene etter at du kjøpte ut ham. 

Anonymkode: 8b01e...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis prisindeksen skal være med så skylder du eksmannen din mye, så det bør jo ingen på din side argumentere for.

Det står ganske tydelig at det ikke skal indeksreguleres.

Spørsmålet her er om dette gjelder kun om eksmann kjøper huset, eller uavhengig av hvem. Det er uansett snakk om små summer, hvis du tar salgssummen din nå og trekker fra meglerutgiftene dine kan du ikke ha særlig stor fortjeneste. 

Hvordan får du det til at jeg skylder han mye? Bare spør fordi jeg faktisk ikke forstår alt dette greiene her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min konklusjon er at det er veldig mange på kvinneguiden som ikke kan å lese...

Du skylder han 75.000

Anonymkode: 9e4b4...b1d

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det står at det ikke skal indeksreguleres.

Min konklusjon er at det er veldig mange på kvinneguiden som hverken kan å lese eller regne.

Problemet er at 1) kontrakten er dårlig skrevet, og 2) summen han potensielt skylder deg er ganske lav. Kan fort koste mer i advokatutgifter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snøhaugen skrev (5 minutter siden):

Hvordan får du det til at jeg skylder han mye? Bare spør fordi jeg faktisk ikke forstår alt dette greiene her.

Ingen av oss forstår dette helt, fordi det er skrevet ganske rart. Du bør ta kontakt med advokaten som lagde den kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (4 minutter siden):

Min konklusjon er at det er veldig mange på kvinneguiden som ikke kan å lese...

Min konklusjon er at det er veldig mange på kvinneguiden som hverken kan å lese eller regne.

Problemet er at 1) kontrakten er dårlig skrevet, og 2) summen han potensielt skylder deg er ganske lav. Kan fort koste mer i advokatutgifter. 

Hva er feil med å lese at det ikke skal indeksreguleres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å lese at det ikke skal indeksreguleres?

Alt er feil med det. Det står jo i kontrakten at de skal dele gevinst eller tap som IKKE skyldes utviklingen i indeks. Siden hun har solgt boligen med tap i forhold til indeksen, er det eksen som skylder henne penger, ikke motsatt. 

Anonymkode: 42912...29f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...