Gå til innhold

Er det vanlig at privatpraktiserende psykologer sender morsomme bilder på sms til pasient?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innimellom "tøyer vi strikken" for profesjonellt relansjonsnivå. Jeg har blant annet fått privat nr hennes (for 3 år siden) men det er skjeldent vi sender hverandre meldinger. Forgje gang jeg gjorde det var i høst da jeg var kommet inn på skole (en skole hun anbefalte meg å søke på). Jeg var glad og sente hun en melding og fikk en fin melding igjen.

Jeg prater om det meste med min psykolog, både "fjas" og behandling.

Dette er noe meg og psykologen har en grei tone på. Det er ikke meldinger i øst og vest, det er ikke alle hun leverer nr sitt til. Det er en respektfull avtale mellom meg og hun. Helsetjenesten er full av slike "hemmelige tjenester" hvor noen tøyer strikken for noen av pasienter/brukere men ikke for alle. Og det kan være postpersonalet på en døgnpost går på konsert med noen i sin egen fritid fordi det var det som sto øverst på pasienten sin ønskeliste og den eneste måten å få det til på var på den måten. Det er lysskye praksiser men helsetjenesten er full av de. 

Hvordan din venninne er sammen med sin psykolog får nå være opp til de to i sin relasjon.

Anonymkode: e7a16...07c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innimellom "tøyer vi strikken" for profesjonellt relansjonsnivå. Jeg har blant annet fått privat nr hennes (for 3 år siden) men det er skjeldent vi sender hverandre meldinger. Forgje gang jeg gjorde det var i høst da jeg var kommet inn på skole (en skole hun anbefalte meg å søke på). Jeg var glad og sente hun en melding og fikk en fin melding igjen.

Jeg var i en lignende situasjon. Da journalførte psykologen både min melding og svaret hun sendte meg. Så jeg vil ikke si vi tøyde strikken, det var jo full åpenhet om hva vi gjorde. Jeg sendte også melding til jobbtelefonen hennes. 

Ser mange sier at de får beskjed om å KUN sende bekreftelse  på timer eller avbestille timer. Når jeg har gått til psykolog har jeg fått beskjed om at jeg kunne ringe om det var noe akutt. Men da svarte hun kun i kontortiden sin. Så det var et klart skille mellom hva hun gjorde privat og hva hun gjorde i jobbsammenheng. I tillegg journalførte hun samtaler og meldinger hun fikk. 

Jeg hadde syntes det var mer spesielt om jeg hadde hatt privat-nummeret til psykologen og vi sendte meldinger til hverandre. Eller om det ikke kom frem i journalen at det skjedde kommunikasjon utenfor timene. 

Anonymkode: 7a20c...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var i en lignende situasjon. Da journalførte psykologen både min melding og svaret hun sendte meg. Så jeg vil ikke si vi tøyde strikken, det var jo full åpenhet om hva vi gjorde. Jeg sendte også melding til jobbtelefonen hennes. 

Ser mange sier at de får beskjed om å KUN sende bekreftelse  på timer eller avbestille timer. Når jeg har gått til psykolog har jeg fått beskjed om at jeg kunne ringe om det var noe akutt. Men da svarte hun kun i kontortiden sin. Så det var et klart skille mellom hva hun gjorde privat og hva hun gjorde i jobbsammenheng. I tillegg journalførte hun samtaler og meldinger hun fikk. 

Jeg hadde syntes det var mer spesielt om jeg hadde hatt privat-nummeret til psykologen og vi sendte meldinger til hverandre. Eller om det ikke kom frem i journalen at det skjedde kommunikasjon utenfor timene. 

Edit: Når jeg sendte meldingen om at jeg fikk jobben jeg søkte på så var det selvsagt ikke en akutt situasjon. Men jeg hadde en avtale med psykologen om at jeg skulle sende en melding om jeg fikk jobben eller ikke fordi psykologen visste at denne jobben betød enormt mye for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos deg er det slik, hos meg er det ikke slik (at det blir journalført). Og det synes jeg er best for meg.

Jeg har også gått til en annen psykolog hvor en slik praksis aldri var et tema og vi sente meldinger kun på jobb mobilen hennes med timer og slikt. Men som sagt jeg har også opplevd at psykolog som jeg har nå "tøyer strikken". Og det er tross "sjokk effekten" ikke uvanlig med slik praksis.

I det studiet jeg går på nå har vi en pensum bok hvor et kapittel omhandler slike "hemmelige tjenester" og hvor både vanlige de er i helsetjenesten og hvor lyssky de er. Jeg er ikke den eneste som har opplevd at firkanta regler har blitt tøyd for pasienten. 

Men dette må en se an både hvem pasienten er og i hvilken sammenheng kommunikasjon utenfor kontortid baserer seg på. 

Det er igjen ikke slik at jeg sender melding til psykologen om hva jeg spiste til frokost eller at jeg har det så fælt på en dårlig dag. En begrenser seg og har gjensidig respekt for hverandre. For noen er dette ikke noe problem og for noen lager de seg problemer ut av at relasjonen kan foregå på andre måter enn hva som må journalføres. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos deg er det slik, hos meg er det ikke slik (at det blir journalført). Og det synes jeg er best for meg.

Jeg har også gått til en annen psykolog hvor en slik praksis aldri var et tema og vi sente meldinger kun på jobb mobilen hennes med timer og slikt. Men som sagt jeg har også opplevd at psykolog som jeg har nå "tøyer strikken". Og det er tross "sjokk effekten" ikke uvanlig med slik praksis.

I det studiet jeg går på nå har vi en pensum bok hvor et kapittel omhandler slike "hemmelige tjenester" og hvor både vanlige de er i helsetjenesten og hvor lyssky de er. Jeg er ikke den eneste som har opplevd at firkanta regler har blitt tøyd for pasienten. 

Men dette må en se an både hvem pasienten er og i hvilken sammenheng kommunikasjon utenfor kontortid baserer seg på. 

Det er igjen ikke slik at jeg sender melding til psykologen om hva jeg spiste til frokost eller at jeg har det så fælt på en dårlig dag. En begrenser seg og har gjensidig respekt for hverandre. For noen er dette ikke noe problem og for noen lager de seg problemer ut av at relasjonen kan foregå på andre måter enn hva som må journalføres. 

Jeg vet finnes ulik praksis.  Jeg vet også at det psykologer som både tøyer strikken og som ryker strikken. 

Men poenget med journalen er å vise behandlingen pasienten har fått og hvordan pasienten responderer på behandlingen. Om man sensurerer journalen og kun viser det man vil at andre skal kunne få vite om så mister journalen sin funksjon og den blir misvisende. Journalen er jo også viktigst i de tilfellene noe går galt. Om pasienten ikke blir bedre, om pasienten blir verre, om det foregår feilbehandling, osv.   

Jeg sier ikke at journalen må ha med seg absolutt alt. Men om man bevisst utelater ting i journalen fordi man ikke ønsker at andre skal få vite det, så mener jeg det er en uting.  Det at pasienten kan sette pris på disse "ekstratjenestene" der og da, betyr ikke at det er til pasientens beste på lang sikt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet finnes ulik praksis.  Jeg vet også at det psykologer som både tøyer strikken og som ryker strikken. 

Men poenget med journalen er å vise behandlingen pasienten har fått og hvordan pasienten responderer på behandlingen. Om man sensurerer journalen og kun viser det man vil at andre skal kunne få vite om så mister journalen sin funksjon og den blir misvisende. Journalen er jo også viktigst i de tilfellene noe går galt. Om pasienten ikke blir bedre, om pasienten blir verre, om det foregår feilbehandling, osv.   

Jeg sier ikke at journalen må ha med seg absolutt alt. Men om man bevisst utelater ting i journalen fordi man ikke ønsker at andre skal få vite det, så mener jeg det er en uting.  Det at pasienten kan sette pris på disse "ekstratjenestene" der og da, betyr ikke at det er til pasientens beste på lang sikt. 

Journalen skal ha med viktige ting. (Også journalføring har jeg hatt pensum om). Hva som er viktig i en journal er det psykolog og også pasienten i samarbeid som bør bestemme. Pasienten bør ha en hvis innflytelse med hva som blir skrevet noe er lovpålagt å skrive men det er ikke slik at alt skal med i journalen nei. 

Hva som er pasienten beste på sikt kan være forskjellig og ofte er det faktisk slike "hemmelige tjenester" som er utslagsgivende for bedring i Recovery, både på lang og kort sikt så her er vi veldig uenig og jeg har selv opplevd at postpersonalet der jeg har vært innlagt har tøyd stikken og jeg har blant annet god kontakt med to av postpersonalet på institusjonen jeg var innlagt nå to år etter utskrivning. De har ingen innsynsrett i journalen nå nei. Og har heller ikke en profesjonell rille ovenfor meg. Også blant mine medstudenter som har hatt erfaring med psykisk uhelse i eget liv er det disse ekstratjenestene som har vært viktig for at de har kommet ut av psykisk uhelse. 

Noen er svært regide med firkanta regler og noen er det ikke i sitt arbeid. Det vil alltid være både ulike praksiser og ulike meninger om dette men det er ikke slik at det at en psykolog sender private meldinger til en pasient nødvendigvis er galt eller feil nei. Det bør utvises skjønn alltid når en jobber med mennesker. Det som er feil og galt en plass vil være rett og helende en annen plass. Det å sende en meme ril en pasient kan være rett for noen, feil for noen andre.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Journalen skal ha med viktige ting. (Også journalføring har jeg hatt pensum om). Hva som er viktig i en journal er det psykolog og også pasienten i samarbeid som bør bestemme. Pasienten bør ha en hvis innflytelse med hva som blir skrevet noe er lovpålagt å skrive men det er ikke slik at alt skal med i journalen nei. 

Hva som er pasienten beste på sikt kan være forskjellig og ofte er det faktisk slike "hemmelige tjenester" som er utslagsgivende for bedring i Recovery, både på lang og kort sikt så her er vi veldig uenig og jeg har selv opplevd at postpersonalet der jeg har vært innlagt har tøyd stikken og jeg har blant annet god kontakt med to av postpersonalet på institusjonen jeg var innlagt nå to år etter utskrivning. De har ingen innsynsrett i journalen nå nei. Og har heller ikke en profesjonell rille ovenfor meg. Også blant mine medstudenter som har hatt erfaring med psykisk uhelse i eget liv er det disse ekstratjenestene som har vært viktig for at de har kommet ut av psykisk uhelse. 

Noen er svært regide med firkanta regler og noen er det ikke i sitt arbeid. Det vil alltid være både ulike praksiser og ulike meninger om dette men det er ikke slik at det at en psykolog sender private meldinger til en pasient nødvendigvis er galt eller feil nei. Det bør utvises skjønn alltid når en jobber med mennesker. Det som er feil og galt en plass vil være rett og helende en annen plass. Det å sende en meme ril en pasient kan være rett for noen, feil for noen andre.

Men hvis psykologen tøyer strikken som i HI, kan ikke dette bidra til å gjøre pasienten mer usikker på hvor grensene går? Er det da meningen at en pasient skal da kunne kontakte psykolog om alt mulig rart, når psykologen selv baner vei for det med å sende et bilde?

Det er vel ikke forbudt å gjøre dette, men kan ikke se at det skal ha noe for seg når klienten allerede har utfodringer med å respektere privatliv, taletid samt vansker med å forstå hva som er ok å dele på sosiale medier og hva som er privat. 

Anonymkode: 5c339...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvis psykologen tøyer strikken som i HI, kan ikke dette bidra til å gjøre pasienten mer usikker på hvor grensene går? Er det da meningen at en pasient skal da kunne kontakte psykolog om alt mulig rart, når psykologen selv baner vei for det med å sende et bilde?

Det er vel ikke forbudt å gjøre dette, men kan ikke se at det skal ha noe for seg når klienten allerede har utfodringer med å respektere privatliv, taletid samt vansker med å forstå hva som er ok å dele på sosiale medier og hva som er privat. 

Det er vanskelig å vite noe om både psykologen i hi og pasienten dette gjelder og relasjonen disse to imellom. Jeg tenker at jeg skal holde meg for god til å mene og tro så mye om behandlingen andre går igjennom og får. Jeg er verken psykologen i hi eller pasienten i hi men det er klart det kan skape usikkerheter i behandling. Men disse usikkerhetene er ikke noe jeg skal ha en mening om eller ts eller andre. Det er spørsmål og etiske vurderinger som gjøres i relasjonen. 

Jeg kan bare snakke ut ifra min egen situasjon og nå var det ogsådet det ble etterspurt om i hi. Både det jeg selv har gjennomgått i eget liv og hva jeg lærer ut ifra den rollen jeg skal snart ut i i arbeidslivet og igjen: å tøye strikken, vike litt på de regide reglene er ikke sort/hvitt. Det er ikke feil/galt eller rett/godt. Mennesker er ikke sort/hvitt og en får best behandling om en individuell tilpasser behandling.

Da Peder Kjøs lagde serien "jeg mot meg" fikk han også endel kritikk av fagmiljøet fordi det var ikke vanlig å ha gruppeterapi på riksdekkende tv. Dette var rystende for noen. Alle praksiser som går litt utenfor "normen" må tåle kritikk men det er ofte det å gå utenfor normen som har vist seg å ha god effekt. Jeg tror ikke en skal være så redd for å ha litt mer romslige rammer enn de firkanta. Jeg sier ikke at det alltid vil være rett. For noen kan det være feil men når spm i hi er

"Hva slags kommunikasjon har dere med privat psykolog? Avtaler dere bare tidspunkter, eller kan dere prate om hva dere har gjort i løpet av dagen, hvilken film dere skal se i kveld etc? Sender dere også feriebilder frem og tilbake?"

Så kan jeg svare at ja, jeg har sent meldinger av privat karakter både til psykolog og til postpersonalet ved sengepost og de har sent melding til meg og det har det ikke vært noe problem med.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg gikk til privatpraktiserende med avtale, stort sett hadde vi bare kontakt på sms ved behov for flytting av timene. Men det var også utveksling av en strikkeoppskrift, boktips, bursdagsgratulasjon (jeg hadde rund dag), lykkeønskninger når jeg skulle noe spesielt og litt andre småting i løpet av årene jeg gikk hos henne. Bilder sendte vi imidlertidig ikke til hverandre da.

Anonymkode: d72ff...1ec

Det er også litt spesielt…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innafor. 

Å skrive random om ferie og hva man skal i helga (som ikke er behandlingsrelatert) er noe annet.

Anonymkode: 86ff8...97c

Nei, det er ikke innafor. Det er uprofesjonelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strikket noe hun hadde lyst til å strikke etter å ha sett det jeg hadde strikket. Ingen bok, da det var min egen oppskrift, og ingenting med behandlingen å gjøre, men en hobby vi begge har.

Anonymkode: d72ff...1ec

Likevel uprofesjonelt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja da vil hun oppnå kontakt med henne 24/7. Hvordan sette grenser når hun selv har satt i gang dette?

Jeg hadde blitt veldig usikker om min behandler hadde gjort dette. For betyr det at hun ønsker kontakt utenom timene?  Er dette en del av terapien?

Det fine med det er at det ikke er din psykolog og at du ikke er del av denne relasjonen. Psykologer klarer fint å sette grenser selv og avtale hvordan kontakten med pasienten mellom timene kan være. Dette trenger ikke du tenke mer på.

Anonymkode: de360...b13

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 16.31):

Så kan jeg svare at ja, jeg har sent meldinger av privat karakter både til psykolog og til postpersonalet ved sengepost og de har sent melding til meg og det har det ikke vært noe problem med.

Wow, veldig spesielt. Problemet er jo at man trår over en grense som ikke skal krysses. Men de er kanskje ikke såå glade i jobben sin, da.

Anonymkode: 83d16...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun ang timeavtaler. Dvs en gang sendte jeg er bilde, med en vaktmester som hadde laget nytt dørskilt til kontoret til en pskolog, med feilstaving:

Psyko the rapist🥴

Anonymkode: 98859...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykiateren min sendt meg finn annonser med hunder da jeg så etter omplasseringshund, men det er det eneste.

Anonymkode: 48de9...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...