Gå til innhold

Er det vanlig at privatpraktiserende psykologer sender morsomme bilder på sms til pasient?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har vist frem et bilde psykologen sendte henne.  Det er et pokemon-bilde, hvor en figur sitter i psykologstolen. Jeg stusser litt over dette og lurer litt på om bildet er reelt?  Dette en person som er veldig glad i oppmerksomhet og nærmest tømmer alle andre for energi. Hun ønsker å bli sett og spammer sosiale medier og Messenger om egen sykdom og lidelser.

ang dette med bilder. 

Hva slags kommunikasjon har dere med privat psykolog? Avtaler dere bare tidspunkter, eller kan dere prate om hva dere har gjort i løpet av dagen, hvilken film dere skal se i kveld etc? Sender dere også feriebilder frem og tilbake?

Jeg bare synes det er litt rart at en privatpraktiserende har en slik løs tone med en pasient.  Vil det da ikke være vanskeligere å sette grenser for en trenger mye oppmerksomhet? Jeg selv gikk til en privatpraktiserende og hun ga tydelig beskjed om at hun ikke ville ha mer info på sms annet enn å avtale/avbestille time.

Hva er vanlig praksis? jeg ble litt nysgjerrig på dette.

Anonymkode: 5c339...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kun hatt offentlige psykologer, men dette høres langt ifra normalt ut.

Anonymkode: cfbc4...c1c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til privatpraktiserende med avtale, stort sett hadde vi bare kontakt på sms ved behov for flytting av timene. Men det var også utveksling av en strikkeoppskrift, boktips, bursdagsgratulasjon (jeg hadde rund dag), lykkeønskninger når jeg skulle noe spesielt og litt andre småting i løpet av årene jeg gikk hos henne. Bilder sendte vi imidlertidig ikke til hverandre da.

Anonymkode: d72ff...1ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All dialog på SMS handler om behandling. Avtale om timer, men også noe mellom timene i forhold til oppgaver vi setter opp.

Aldri feriebilder, morsomme bilder eller privat prat. Kan avslutte med god helg, thats it. 

Anonymkode: 86ff8...97c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste kommunikasjonen jeg har hatt mellom timene har vært relatert til endring av avtaler, og det mest personlige som har blitt sagt er god bedring hvis endringene har skyldtes sykdom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg gikk til privatpraktiserende med avtale, stort sett hadde vi bare kontakt på sms ved behov for flytting av timene. Men det var også utveksling av en strikkeoppskrift, boktips, bursdagsgratulasjon (jeg hadde rund dag), lykkeønskninger når jeg skulle noe spesielt og litt andre småting i løpet av årene jeg gikk hos henne. Bilder sendte vi imidlertidig ikke til hverandre da.

Hva slags strikkeoppskrift? Var boka noe som hadde med behandling å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags strikkeoppskrift? Var boka noe som hadde med behandling å gjøre?

Jeg hadde strikket noe hun hadde lyst til å strikke etter å ha sett det jeg hadde strikket. Ingen bok, da det var min egen oppskrift, og ingenting med behandlingen å gjøre, men en hobby vi begge har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde strikket noe hun hadde lyst til å strikke etter å ha sett det jeg hadde strikket. Ingen bok, da det var min egen oppskrift, og ingenting med behandlingen å gjøre, men en hobby vi begge har.

Det er innafor. 

Å skrive random om ferie og hva man skal i helga (som ikke er behandlingsrelatert) er noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det syns jeg er innenfor 😊

Anonymkode: cfbc4...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er innafor. 

Å skrive random om ferie og hva man skal i helga (som ikke er behandlingsrelatert) er noe annet.

Men da er det vel en vurdering psykologen gjør ut fra pasientens personlighet. Hvis hun er trygg på at pasienten ikke spammer henne med diverse strikkeoppskrifter osv tilbake.  Om pasienten er veldig oppmerksomhetssyk og kanskje også ensom, så er vel sånt ikke veien å gå. Da blir det vanskelig å sette grenser fremover. 

jeg går forøvrig til en helprivat psykiater som kun har mail, ikke noe telefonnummer. Om jeg hadde sendt et morsomt bilde på mail,  hadde hun nok bare ignorert det vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er innafor. 

Nei, det gjorde vi aldri, isåfall pratet vi om det når vi møttes som privatpersoner på trening (lite sted og dermed fort gjort å havne på samme timer), og det var vi begge inneforstått med at var greit for begge å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Er det så farlig? Hadde jeg vært psykolog så hadde jeg nok 99% av tilfellene kun sendt sms om timer. Men noen ganger ville jeg sendt oppmuntrende ord hvis jeg visste pasienten skulle noe hen gruet seg til, som en rettssak eller noe. 

Hadde vi snakket om et tema hvor en meme var relevant så kunne jeg kanskje ha sendt den. Men ville ikke gjort det ofte. Kanskje det ville fått vedkommede til å stole på meg? 

Rammer er stort sett bra. Men noen ganger kan man av menneskelige hensyn gå litt utenfor. 

Men dette er kun hvis jeg hypotetisk hadde vært psykolog 😉

Anonymkode: 91515...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da er det vel en vurdering psykologen gjør ut fra pasientens personlighet. Hvis hun er trygg på at pasienten ikke spammer henne med diverse strikkeoppskrifter osv tilbake.  Om pasienten er veldig oppmerksomhetssyk og kanskje også ensom, så er vel sånt ikke veien å gå. Da blir det vanskelig å sette grenser fremover. 

jeg går forøvrig til en helprivat psykiater som kun har mail, ikke noe telefonnummer. Om jeg hadde sendt et morsomt bilde på mail,  hadde hun nok bare ignorert det vil jeg tro. 

Hun hadde nok ikke spurt alle pasientene sine om strikkeoppskrifter nei, men jeg var veldig stille og gjorde lite ut av meg mellom timene da jeg var redd for å være til bry for henne. Jeg hadde til og med privatnummeret hennes uten at jeg brukte det, selv jeg hadde hennes velsignelse til å gjøre det i nødstilfeller.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avtale om å sende en sms dagen før timen med en oppdatering og hva jeg trenger å snakke om neste time. Jeg dissosierer mye i timene og det hjelper oss til å bruke timene bedre når psykologen har litt info før start. Hun skriver aldri noe mer enn bekreftelse på at hun har fått meldingen.

Anonymkode: de360...b13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen andre meldinger enn om tidspunkt for timer, med mindre annet var avtalt, vedrørende koordinering mellom lege/psykolog, angående avtaler med nav etc. Han siste var ganske vittig, litt sånn tørr, smart humor, han kunne gjerne fyrt avgårde noen artige memes for min del. 

Anonymkode: de041...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro psykologen gjør det for å opprette en relasjon og tillit til henne, og at de vanlige metodene i timene ikke er tilstrekkelig. Men likevel litt utenfor boken.

Anonymkode: 06deb...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil tro psykologen gjør det for å opprette en relasjon og tillit til henne, og at de vanlige metodene i timene ikke er tilstrekkelig. Men likevel litt utenfor boken.

Anonymkode: 06deb...147

Ja da vil hun oppnå kontakt med henne 24/7. Hvordan sette grenser når hun selv har satt i gang dette?

Jeg hadde blitt veldig usikker om min behandler hadde gjort dette. For betyr det at hun ønsker kontakt utenom timene?  Er dette en del av terapien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja da vil hun oppnå kontakt med henne 24/7. Hvordan sette grenser når hun selv har satt i gang dette?

Jeg hadde blitt veldig usikker om min behandler hadde gjort dette. For betyr det at hun ønsker kontakt utenom timene?  Er dette en del av terapien?

Du overtenker skikkelig her. 

De fleste pasienter tar ikke kontakt utenom timer. Og rammer rundt kontakt snakker man ofte om i forkant. 

Men det er uansett ikke din psykolog som gjør dette. Virker ikke som vennen din oppfatter dette som problematisk, og det er nå han som skal få hjelpen. 

Anonymkode: 91515...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...