AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Har en valp på 12 uker, hvor vi har hatt henne i 3 uker. Hun blir helt GAL når vi møter andre mennesker og vil hilse - vi har vært konsekvent med at hun ikke får hilse på tilfeldige, kun nærmeste familie osv inne. Hun begynner å bjeffe, pipe og drar i båndet. I stad hadde vi en situasjon hvor naboen kom ut døra rett ved der vi sto og trente litt, det kom veldig brått på og hun begynte å bjeffe og styre. Hun fikk hilse siden han satte seg ned, og jeg tenkte at det er naboen - kommer nok til å hilse på han et par ganger. Hun blir helt spinnvill, legger seg på rygg, piper, hopper og får helt ville øyne. Naboen reagerer med å si «oi hun var overivrig..» og jeg ble kjempelei meg. Er dette bare en valpegreie som hun vokser av seg? Føler det bare har blitt verre og verre mens vi har hatt henne.. Anonymkode: 2ac47...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Vi har ei frøken på 7 mnd, og først nå aaaner vi tendenser til at hun roer seg når hun ser folk. Øyner altså håp, men hun er fortsatt spinnvill, til tross for at hun ikke får hilse på alt og alle. Men, som jeg sier, vi får være glade for at hun liker folk og ikke hater dem 😅 Anonymkode: 01607...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har en valp på 12 uker, hvor vi har hatt henne i 3 uker. Hun blir helt GAL når vi møter andre mennesker og vil hilse - vi har vært konsekvent med at hun ikke får hilse på tilfeldige, kun nærmeste familie osv inne. Hun begynner å bjeffe, pipe og drar i båndet. I stad hadde vi en situasjon hvor naboen kom ut døra rett ved der vi sto og trente litt, det kom veldig brått på og hun begynte å bjeffe og styre. Hun fikk hilse siden han satte seg ned, og jeg tenkte at det er naboen - kommer nok til å hilse på han et par ganger. Hun blir helt spinnvill, legger seg på rygg, piper, hopper og får helt ville øyne. Naboen reagerer med å si «oi hun var overivrig..» og jeg ble kjempelei meg. Er dette bare en valpegreie som hun vokser av seg? Føler det bare har blitt verre og verre mens vi har hatt henne.. Anonymkode: 2ac47...3c0 Du har ikke satt deg noe inn i hvordan det er å ha valp eller….? Dette er helt vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har ei frøken på 7 mnd, og først nå aaaner vi tendenser til at hun roer seg når hun ser folk. Øyner altså håp, men hun er fortsatt spinnvill, til tross for at hun ikke får hilse på alt og alle. Men, som jeg sier, vi får være glade for at hun liker folk og ikke hater dem 😅 Anonymkode: 01607...10d Haha åå! Det er godt å høre i hvertfall 🥹 Ja, hun blir meget populær - men merker mange syns hun blir veldig slitsom etter kort tid Anonymkode: 2ac47...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha åå! Det er godt å høre i hvertfall 🥹 Ja, hun blir meget populær - men merker mange syns hun blir veldig slitsom etter kort tid Anonymkode: 2ac47...3c0 Heldigvis her roer frøkna seg "relativt" fort hun nå bare har fått hilse, men ja, det ER skikkelig slitsomt! Anonymkode: 01607...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden Reign skrev (3 minutter siden): Du har ikke satt deg noe inn i hvordan det er å ha valp eller….? Dette er helt vanlig. Det er da ingen grunn til å være uhøflig? Det jeg føler er at hun er mer overivrig enn det som er «normalt» for en valp, da hun blir helt stressa, peser, bjeffer og piper. De andre i kullet hennes reagerer ikke slik, og jeg har heller aldri møtt andre valper som har vært like ivrig i møte med andre mennesker. Jeg har ønske om at hun skal bli en trygg voksen hund, og spør derfor om dette er normal valpeatferd og at hun vokser det av seg, eller om det faktisk er noe som bør jobbes med/ta tak i tidlig. Anonymkode: 2ac47...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden Absolutt valpegreie. Ville sagt det er mer uvanlig om valper ikke er helt spinnville. Den er bare 12 uker stakkar. Alt er nytt og spennende. Så fint at den er positiv til omverdenen. Anonymkode: 45610...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden Det absolutt viktigste dere kan gjøre for valpen nå er at de som skal hilse på gjør det på riktig måte, altså en som ROER ned og ikke ØSER opp.. Anonymkode: 56e0b...c87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden "Naboen reagerer med å si «oi hun var overivrig..» og jeg ble kjempelei meg." Ingen grunn til å bli lei deg. Jeg ville sagt noe lignende om jeg var naboen din, og det hadde absolutt ikke vært negativt ment. Det er helt normalt at valper kan være usikre, redde, rolige eller totalt crazy-pants bananas. Valpen kommer til å gå gjennom flere faser i løpet av de første to årene. Den kommer ikke til å oppføre seg perfekt, og det er heller ikke målet. Målet er at den skal bli en fin voksen hund. Det er viktig å huske på når det står på som verst 😅 Jeg tenker det kan være lurt å trene en kombo av desentisering og sladretrening. Fyll lomma med godbiter og sett dere utenfor en butikk i 10 minutter (gjerne litt unna døra), og la valpen få se på at folk går inn og ut. Gi den godbiter for å avlede/roe når den blir for ivrig. Blir den helt bananas, sett dere lenger unna. Hold roen selv. Å bare sitte rolig og se på miljøet på avstand, er flott for å trene inn nøytralitet. Da får hun mulighet til å lære at ikke alle mennesker eksisterer for å glede henne. Anonymkode: d1b8b...2cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ønske om at hun skal bli en trygg voksen hund, og spør derfor om dette er normal valpeatferd og at hun vokser det av seg, eller om det faktisk er noe som bør jobbes med/ta tak i tidlig. Anonymkode: 2ac47...3c0 Du bør ta tak i treningen av hunden fra dag én uavhengig av om den ligger innenfor normal eller ei. Altfor mange hundeeiere, spesielt eiere av små hunderaser, som åpenbart aldri har trent hunden sin, slik at de ikke kan oppføre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Jeg vil si det er normal valpeatferd for en sosial hund, samtidig ville jeg begynt å trene på hilsesituasjoner nå. Jeg begynte altfor sent med min fordi alle mente det ville gå seg til, det gjorde det ikke. Jeg hadde en som kunne kaste seg mot mennesker bare de så på ham, og dessverre stirrer gjerne de som er redde for hunder på hunder. Jeg skjønner dem godt, men det gjorde altså at jeg måtte sette i gang med treningen. Sladremetoden og desensitivisering var nøkkelen her, akkurat som AB over her sier. Bruke tid på ro. Jeg gjorde det samme enten det var folk han skulle få hilse på eller ikke, og han fikk ikke hilse når han var spinnvill. Hadde alltid en neve tørrfor på lur, for det å spise reduserer stress. Og det var ikke godt for min å bli så sinnssykt stresset heller, han slet blant annet med at han tisset på seg lenge fordi han ble så oppgira. Anonymkode: 59e94...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en valp på 12 uker, hvor vi har hatt henne i 3 uker. Hun blir helt GAL når vi møter andre mennesker og vil hilse - vi har vært konsekvent med at hun ikke får hilse på tilfeldige, kun nærmeste familie osv inne. Hun begynner å bjeffe, pipe og drar i båndet. I stad hadde vi en situasjon hvor naboen kom ut døra rett ved der vi sto og trente litt, det kom veldig brått på og hun begynte å bjeffe og styre. Hun fikk hilse siden han satte seg ned, og jeg tenkte at det er naboen - kommer nok til å hilse på han et par ganger. Hun blir helt spinnvill, legger seg på rygg, piper, hopper og får helt ville øyne. Naboen reagerer med å si «oi hun var overivrig..» og jeg ble kjempelei meg. Er dette bare en valpegreie som hun vokser av seg? Føler det bare har blitt verre og verre mens vi har hatt henne.. Anonymkode: 2ac47...3c0 Høres ut som et vanlig barn. Den er jo en valp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letty Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Det er helt normalt. Mine valper har også oppført seg på samme måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Som flere sier, dette er ikke unormalt. Valper kommer med ulike personligheter akkurat som mennesker, så selv om de andre valpene i kullet ikke oppfører seg sånn, så gjør altså valpen din det. Antar at barna dine ikke er prikk like på personlighet heller? 🤭 Men! Dette er en oppførsel som ikke nødvendigvis vil gå over. Hunder gjør det som genererer noe positivt tilbake. Om valpen vil hilse, blir sjukt ivrig og dermed får hilse (som eksempelet ditt med naboen), så får valpen det den vil, den fikk hilse og oppmerksomhet. Da vil valpen automatisk tenke at dette er måten man skal oppføre seg på for å få hilse på mennesker. Valper er enkle sånn 😅 Så her må du inn og trene NÅ! Det er din jobb som hundeeier å skaffe deg informasjon og sette av masse tid til trening. Du MÅ være konsekvent. Du skal bestemme hvordan hunden din skal oppføre deg under helsesituasjoner og det skal du jobbe mot. anbefaler deg å melde deg på et valpekurs om du ikke allerede har gjort det, der er ofte denne problematikken tatt med, da dette er en ganske vanlig problemstilling. Masse lykke til! Anonymkode: 0e299...0cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå