AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #1 Del Skrevet 19. november 2024 Hei! Hjelp en stakkars teknisk analfabet🙈 Har en Android tlf, hvor jeg har brukt 127,3 GB av 128 GB. Minne gjenstår 2,6 GB av 8 GB. Masse bilder som fyller tlf, som jeg må spare på. Får stadig opp beskjed på tlf at jeg ikke har mer lagringsplass I Google, og at jeg må kjøpe plass/abonnement for å få sikkerhetskopiert den. Men vil det hjelpe på lagringsplassen på tlf å kjøpe mer plass i google drive? Eller må jeg uansett slette bilder? Hilsen en som må ha det inn med teskje😬 Anonymkode: 6236b...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 19. november 2024 #2 Del Skrevet 19. november 2024 Hadde kjøpt ekstern harddisk og koblet tlf opp og ført over der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #3 Del Skrevet 19. november 2024 Overfør bilder og videoer til dataen eller en ekstern harddisk. Du har ikke behov for alt på telefonen. Du kan sikkert slette masse også. Eller få en del av bildene over på papir, print en bildebok med minner. Perfekt i disse dager hvor det er litt billigere. Bare til å flytte det over i en sky hvor du ikke kommer til å se på de, men betale for å oppbevare de på et sted som ikke er klimavennlig eller bærekraftig. Anonymkode: ecbfa...615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #4 Del Skrevet 19. november 2024 Du kan utvide med microSD- kort. Sikker opp til 1 TB. Anonymkode: d96a9...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #5 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Hjelp en stakkars teknisk analfabet🙈 Har en Android tlf, hvor jeg har brukt 127,3 GB av 128 GB. Minne gjenstår 2,6 GB av 8 GB. Masse bilder som fyller tlf, som jeg må spare på. Får stadig opp beskjed på tlf at jeg ikke har mer lagringsplass I Google, og at jeg må kjøpe plass/abonnement for å få sikkerhetskopiert den. Men vil det hjelpe på lagringsplassen på tlf å kjøpe mer plass i google drive? Eller må jeg uansett slette bilder? Hilsen en som må ha det inn med teskje😬 Anonymkode: 6236b...e26 Det høres ut som om du bruker Google foto. Google foto lagrer en kopi av bildene dine i skyen, men den sletter ikke på telefonen av seg selv. Det første du bør gjøre for å frigjøre plass på telefonen er følgende: 1. Åpne foto appen. 2. Trykk på bildet eller sirkelen i øvre høyre hjørne. 3. Trykk på frigjør plass på denne enheten og følg instruksjonene. Dette vil fjerne alle bilder og videoer fra telefonen din som du allerede har lagret i skyen. Den sletter ingenting fra skyen og du vil fortsatt ha tilgang til bildene via foto appen. Når det gjelder beskjeden from lite lagringsplass fra Google og spørsmål om å betale for å øke denne så handler det om plassen du har tilgjengelig i Google foto. Her kan du enten velge å slette bilder og videoer du ikke trenger fra Google foto, velge å betale noen få kroner i måneden for mye mer plass eller finne en annen måte å ta vare på bilder og video. Er du teknisk ustø, men vet hvordan Google foto virker så ville jeg vurdert den løsningen. Anonymkode: 76d4f...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #6 Del Skrevet 19. november 2024 Det hjelper ikke å kjøpe mer plass i Google nei, mobilen sin lagring er full. Anonymkode: be81d...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #7 Del Skrevet 19. november 2024 På iPhone beholdes en thumbnail som tar mye mindre plass enn hele bildefilen. Samme med f.eks. min sky hos Telenor. Da ser det ut som man har 19.000 bilder på tlf, men de tar enormt mye mindre plass. Anonymkode: 807fc...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 19. november 2024 #8 Del Skrevet 19. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Hjelp en stakkars teknisk analfabet🙈 Har en Android tlf, hvor jeg har brukt 127,3 GB av 128 GB. Minne gjenstår 2,6 GB av 8 GB. Masse bilder som fyller tlf, som jeg må spare på. Får stadig opp beskjed på tlf at jeg ikke har mer lagringsplass I Google, og at jeg må kjøpe plass/abonnement for å få sikkerhetskopiert den. Men vil det hjelpe på lagringsplassen på tlf å kjøpe mer plass i google drive? Eller må jeg uansett slette bilder? Hilsen en som må ha det inn med teskje😬 Anonymkode: 6236b...e26 Slik jeg leser er det to ting som må løses: Først må kvoten ved Google økes, eller bildene kopieres til en annen nettjeneste, eller en fysisk pc, eller harddisk. Det enkleste er å benytte Google sin tjeneste, da det går automatisk. Benytter en fysisk pc eller USB disk er det en litt mer manuell jobb, sjekk alle filene virkelig er kopiert. Når bildene er kopiert ut, et annet sted (eller flere steder) kan du fjerne bilene fra telefonen. Fjernes bildene før de er sikkerhetskopiert vil de gå tapt. For å rydde litt plass kan du gå igjennom slette noen bilder du ikke trenger, slik at telefonen fungerer og kan ta sikkerhetskopi som normalt. En ting å tenke på - Google Foto har en mulighet for å lagre bilder i ulik kvalitet på sikkerhetskopien. Kan spare plass ved å endre på dette valget, men kvaliteten på bildene blir lavere. https://support.google.com/photos/answer/6220791?hl=no&co=GENIE.Platform%3DAndroid&oco=1 Endret 19. november 2024 av TBL12 Rettet skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 19. november 2024 #9 Del Skrevet 19. november 2024 Google One Basic 100 GB 239 kr per år Google One Standard 200 GB 340 kr per år. https://one.google.com/about/plans (Som referanse, iCloud koster: 50 GB: NOK 12x12 = 144 kr 200 GB: NOK 39x12 = 468 kr ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #10 Del Skrevet 19. november 2024 Google Drive har ikke så mye lagringsplass i seg selv, så må gjerne betale der også ja. Jeg betaler 34 kr i måneden for å lagre alt på sky hos Google (200GB), da overføres bildene over nettet. Det jeg sparte på å kjøpe en telefon med litt mindre minnekapasitet, bruker jeg altså på å lagre de på sky. Fordelen er at hvis jeg mister telefonen, har jeg fremdeles alle bildene mine og det er det verdt for min del. Ellers kan du kjøpe inn eksterne harddisker og flytte alt fysisk over på de ja, det er også en fin løsning. Litt jobb, men da har du jo alt. Det har jeg gjort med mine gamle telefoner. Men gå gjerne gjennom apper og slikt og sjekk om du har lagret noe stort der, jeg sjekka nå og jeg har litt over 8000 bilder og jeg har fremdeles ikke brukt en sjettedel av kapasiteten på min nåværende telefon med 128GB på snart to år 😅 Anonymkode: 4cb31...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 19. november 2024 #11 Del Skrevet 19. november 2024 Kan legge til: Google Pixel-telefoner har en funksjon som sletter sikkerhetskopierte bilder og videoer automatisk når du nærmer deg tom for lagring. Usikker om andre merker har tilsvarende funksjon. https://support.google.com/pixelphone/answer/2840863?hl=no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #12 Del Skrevet 19. november 2024 Tusen takk for svar dere! Anonymkode: 6236b...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå