Gå til innhold

Du som har dratt til legevakta pga angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ble du møtt og hva var symptomene? 

Anonymkode: b58df...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble sendt hjem. Hadde ønsket en sykemelding for noen dager, men ble bare sendt hjem.

Anonymkode: 961d4...dd6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del år siden men husker jeg fikk kjeft hvorfor jeg var der. Det var ganske mye kø men da jeg ringte fikk jeg beskjed om og komme til de. Har aldri fått kjeft av en lege før, stod i en vanskelig krise og over flere dager. Har aldri hvert på legevakten etter det. Tror han var kjempestressa for hørte han kjefta på andre i gangen da jeg gikk. Så regner med det ble oppvaskmøte der etterpå. 

Anonymkode: 204d8...0d0

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst er grusomt vondt, men ikke farlig.. Legevakten kan ikke hjelpe deg, annet enn å gi beroligende eventuelt. Men det får man sjeldent på legevakten. Jeg syns ikke angstanfall og legevakt hører sammen, legevakt er akutt medisinsk hjelp.. Mange oppsøker legevakten for ting som kan vente. Om man har alvorlig angst, så bør man være i kontakt med fastlege og behandlingsapparat. 
Om man aldri har opplevd angstanfall før, kan jeg skjønne at man kontakter legevakt, da man blir veldig redd for at noe er alvorlig galt da det kan gi smerter i brystet og svimmelhet. 

Anonymkode: 8d11f...192

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (3 minutter siden):

Svaret jeg fikk var, kontakt fastlegen på mandag. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble sendt hjem. Hadde ønsket en sykemelding for noen dager, men ble bare sendt hjem.

Så kjipt! Det føles så ut som jeg skal dø. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Hatt trykk i hode og øresus. Men samtidig har jeg flere symptomer som tyder på at jeg er veldig sliten og stressa. Men det føles likevel ut som jeg skal dø. Så redd for svulst eller slag osv. ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legevakten skriver ikke sykemelding… om du skal ha sykemelding etter å ha vært på legevakta så må likevel fastlegen ordne opp i det første dag på jobb- men da mulighet til å tilbakedatere sykemeldingen. 

Legevakt er KUN medisinsk hastehjelp. Veldig synd for de som er i behov for hjelp, som må vente eller ikke får hjelp, pga mennesker som oppsøker legevakt med noe som kunne ventet til legekontoret åpner.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud om å sove på legevakten en gang. 

Anonymkode: a548a...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud om å dra hjem eller sende meg på lukket psyjriatisk avdeling,,,,

jeg var 16 år,,,

Anonymkode: 9840f...f77

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ingen grunn til å dra på legevakta bare fordi man har angst. Nordmenn er så svake. 

Anonymkode: da1a5...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Angst er grusomt vondt, men ikke farlig.. Legevakten kan ikke hjelpe deg, annet enn å gi beroligende eventuelt. Men det får man sjeldent på legevakten. Jeg syns ikke angstanfall og legevakt hører sammen, legevakt er akutt medisinsk hjelp.. Mange oppsøker legevakten for ting som kan vente. Om man har alvorlig angst, så bør man være i kontakt med fastlege og behandlingsapparat. 
Om man aldri har opplevd angstanfall før, kan jeg skjønne at man kontakter legevakt, da man blir veldig redd for at noe er alvorlig galt da det kan gi smerter i brystet og svimmelhet. 

Helt enig. Synes det er provoserende når folk på kg roper legevakt og ambulanse for angst.

Jeg har slitt med alvorlig angstlidelse i flere ti år. Aldri misbrukt legevakten på den måten alt for mange gjør. 

Anonymkode: 2bf36...84b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så kjipt! Det føles så ut som jeg skal dø. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Hatt trykk i hode og øresus. Men samtidig har jeg flere symptomer som tyder på at jeg er veldig sliten og stressa. Men det føles likevel ut som jeg skal dø. Så redd for svulst eller slag osv. ts

Det er ikke uvanlig å få angst når man er sliten og stressa. Du må gjøre noe som kan få tankene over på noe annet. Hva pleier du å gjøre når du har angst?

Anonymkode: 5e49e...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud, ingen grunn til å dra på legevakta bare fordi man har angst. Nordmenn er så svake. 

Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke uvanlig å få angst når man er sliten og stressa. Du må gjøre noe som kan få tankene over på noe annet. Hva pleier du å gjøre når du har angst?

Jeg bruker veldig mye musikk. Og dyrker den hobbyen❤️ ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske man kunne få minidoser med lystgass på inhalator, bare til de verste dagene. 

Anonymkode: cf47e...058

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker veldig mye musikk. Og dyrker den hobbyen❤️ ts

Så fiott! Da synes jeg du skal prøve å gjøre det nå. Pust med magen. Du vet at det går over. Du vil nok ikke få så mye hjelp på legevakten, men gir det seg ikke, kan du ta kontakt med fastlege i morgen tidlig.

Logg av KG. Du trenger ikke de negative tilbakemeldingene nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke en person som gir opp. Legevakten kjenner ikke meg. Jeg har bedt om hjelp siden, og har fått det. Ikke gi opp. Vegen er lang å gå, men ikke gi opp. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikk tilbud om å dra hjem eller sende meg på lukket psyjriatisk avdeling,,,,

jeg var 16 år,,,

Anonymkode: 9840f...f77

Hva skulle de ellers gjøre? Hvordan forventninger har dere til legevakta, når dere oppsøker dem for langvarig kroniske lidelser? De skal bidra til å hjelpe deg der og da, enten ved innleggelse på sykehus, eller sende deg hjem igjen. Legevakten er ingen oppholdssted eller et sted de kurerer mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sykemelding får fastlege gjøre. 

Anonymkode: 91c10...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har åpenbart ikke hatt angst før. Angst kan vise seg i mange former. Angst kan faktisk føre til psykosomatiske symptomer som oppleves som helt ekte og kanskje livstruende for den det gjelder.

Angst kan også for noen føre til suicidale tendenser.

Dette kan skje med hvem som helst, også deg uten at du aner at det kommer.

I begge disse tilfellene et det både riktig og viktig å oppsøke hjelp.

Jeg har selv hatt en periode med panikkangst som kom helt ut av det blå. Jeg hadde store pusteproblemer, kraftig hjertebank og diverse andre symptomer og var sikker på at jeg kom til å dø. All realistisk tenkning forsvant når det pågikk.

Flere av disse gangene tok jeg kontakt med AMK. Ja, jeg fikk beskjed hver gang at det ikke var nødvendig å ringe dit for dette, og heller oppsøke legevakten. For meg var det derimot ikke mulig å bevege meg engang og derfor ikke et alternativ.

Alle de gangene jeg ringte dit fikk jeg også beskjed om at de ikke kom til å avslutte samtalen før jeg hadde roet meg. Det hjalp meg noe voldsomt og jeg skulle veldig gjerne visst hvem jeg snakket med så de kunne fått en stor bukett som takk.

For de som er interessert i hvordan jeg ble kvitt angsten; Jeg kvittet meg med samboeren og medisinen samme dag og har aldri opplevd det igjen.

Det rare er at jeg er veldig glad for at jeg har opplevd det. Det har gjort meg sterkere enn mange, og har nå en nyttig forståelse for dem som opplever det samme og er i stand til å hjelpe mitt utrolig tøffe avkom.

Anonymkode: e9d86...d96

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...