AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #21 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er en del år siden men husker jeg fikk kjeft hvorfor jeg var der. Det var ganske mye kø men da jeg ringte fikk jeg beskjed om og komme til de. Har aldri fått kjeft av en lege før, stod i en vanskelig krise og over flere dager. Har aldri hvert på legevakten etter det. Tror han var kjempestressa for hørte han kjefta på andre i gangen da jeg gikk. Så regner med det ble oppvaskmøte der etterpå. Anonymkode: 204d8...0d0 Ja, det får vi virkelig håpe at det ble. Legevakten har virkelig gått i feil retning de siste årene. Min datter på da 9 år skadet kneet skikkelig og det ble stort som en ballong. Hun klarte ikke å gå på det. Vi oppsøkte legevakten da dette var fredag ettermiddag. Ble sendt hjem igjen med beskjed om å komme tilbake om det ikke ble bedre til søndagen. Da det var blitt verre til søndagen, tok jeg en telefon til legevakten og fikk beskjed om å møte opp. Etter 6 timers venting ble vi avvist med beskjed om at det var alt for lenge siden skaden skjedde til at de ville undersøke det. Etter enda en natt med lite søvn og smertehelvette sendte fastlegen oss til sykehuset. Det var en brist og en avrevet sene som førte til hasteoperasjon. Anonymkode: e9d86...d96 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #22 Skrevet 19. november 2024 Fikk med meg en mengde sobril, men det er vel heller sjeldent at man får. Flaks med legen jeg fikk. Anonymkode: 6da31...bde 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #23 Skrevet 19. november 2024 Ble tatt veldig alvorlig og fikk tatt EKG og diverse blodprøver. Fant ut at det bare var angst og da roet det seg og jeg ble sendt hjem. Veldig fornøyd med hvordan jeg ble møtt. Da jeg kom med angst og akutte selvmordstanker derimot.. Anonymkode: ea662...58b 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #24 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Legevakten skriver ikke sykemelding… om du skal ha sykemelding etter å ha vært på legevakta så må likevel fastlegen ordne opp i det første dag på jobb- men da mulighet til å tilbakedatere sykemeldingen. Legevakt er KUN medisinsk hastehjelp. Veldig synd for de som er i behov for hjelp, som må vente eller ikke får hjelp, pga mennesker som oppsøker legevakt med noe som kunne ventet til legekontoret åpner.. Anonymkode: 8d11f...192 Har fått sykemelding av legevakt jeg, så vet ikke hvorfor du sier det. Ved halsbetennelse, kraftig uvi osv. Anonymkode: 54a70...b61 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #25 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Legevakten kan bistå når anfallet pågår. Mange legevakter har faktisk psykologer som spesialiserer seg på blant annet dette. Ofte skal det bare en kort samtale til for å komme seg ut av det som kan bli til noe mye verre. Anonymkode: e9d86...d96 Et panikkanfall er helt jævlig når det står på, men det varer ikke i timevis så med mindre man bor vegg i vegg med legevakta vil anfallet ha gått over innen man kommer til legevakta. Og med det sagt klarer jeg heller ikke å se at noen er i stand til å komme seg ut av døra og oppsøke legevakta midt i et panikkanfall. Anonymkode: 3fb51...c21
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #26 Skrevet 19. november 2024 Men må dere ikke uansett ringe legevakta på forhånd for å avtale tid og hastegrad? Hva sier de på telefonen? Anonymkode: 7aab4...2a9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #27 Skrevet 19. november 2024 På legevakten kommer det an på legen man møter. Jeg møtte ei skikkelig drittkjerring. Jeg fikk ett anfall som var så ille at samboer ringte etter hjelp ( vi visst ikke hva det var) og de tok en rask sjekk og ville ha meg ned på legevakten. Legen kom inn, hilste ikke på meg men sa: du dør ikke av dette, dra hjem, jeg har ikke tid til sånne som deg... Senere snakket jeg med en lege som er venn av min bror og han sa at han alltid tok seg tid til pasienter med psykiske lidelser fordi han var god på det og kjente alltid på en god følelse da siden han visste at mange opplevde å bli avvist. Anonymkode: 6e96e...900 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #28 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt enig. Synes det er provoserende når folk på kg roper legevakt og ambulanse for angst. Jeg har slitt med alvorlig angstlidelse i flere ti år. Aldri misbrukt legevakten på den måten alt for mange gjør. Anonymkode: 2bf36...84b Wow, så tøff du er da! Og jeg blir provosert over dere som skriver at dere aldri har misbrukt legevakt for angst, selv om dere har hatt lidelsen i 10 år+. Vel, jeg tror ikke dere har ordentlig angst! Og ha angst og være litt engstelig for ting er ikke det samme! Og problemet med ekte angst er jo nettopp at det gir kroppslige symptomer som kan føles som alvorlig sykdom. Hvis man aldri har opplevd dette før og blir veldig redd, så skal man altså bare gå utifra at alt man føler på "bare" er angst? For det bestemmer du. Bare fordi at man har en angstlidelse så kan ikke alle andre sykdommer skrives over på angsten. Folk med angst kan faktisk få alvorlige sykdommer de også. Anonymkode: 484bf...0ac 4
Sitronterte Skrevet 20. november 2024 #29 Skrevet 20. november 2024 Jeg vet om et par stykker som har opplevd dette. Og begge sa at de ble møtt med stor forståelse og respekt. Hun ene trodde seriøst at det var noe alvorlig galt med henne. Legen brukte god tid til å snakke med henne. Og det hjalp henne veldig mye. 1 1
Perelandra Skrevet 20. november 2024 #30 Skrevet 20. november 2024 Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #31 Skrevet 20. november 2024 Det er ikke uvanlig at angst og hjerteinnfarkt gir samme symtomer. Jeg har stort sett blitt innlagt når jeg har oppsøkt legevakten med angst. Anonymkode: 87201...c2e 1
NinaLisa Skrevet 20. november 2024 #32 Skrevet 20. november 2024 Jeg oppsøkte legevakt da jeg hadde mitt første angstanfall . Jeg skjønte selv at det var angst å fortalte dette da jeg ringte. Fikk time raskt å ble godt tatt imot. De var rolige å vennlige på legevakta, fikk legge meg på en benk med pledd over å ble undersøkt med ekg, tatt blodtrykk å lyttet på hjertet. De fant ingenting å jeg fikk dra hjem med beroligende å beskjed om at jeg kunne komme tilbake ved behov. Følte meg meget godt ivaretatt å det sa jeg til dem. Skulle bare mangle var svaret jeg fikk, det er det vi er her for. 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #33 Skrevet 20. november 2024 Det er dessverre ikke bare bare å få hjelp ved legevakten generelt. Kapasiteten er sprengt, og de må prioritere hardt. Regjeringen som bevilger for lite penger og ressurser til helse. Tror overhodet ikke dette lønner seg økonomisk. Vet om barn som har måttet vente 5 timer på gips med brukket bein. Selv har jeg ventet 6 timer på legevakten på livsnødvendig behandling for kronisk sykdom. Var livredd i mellomtiden, og kastet opp. Foreslår at du kontakter fastlegen din. En del steder har også lavterskeltilbud for psykiske vansker, men vet ikke så mye om hvordan det er i praksis. Eventuelt går det an å gå privat, selv om det koster en del. Men hvis du har økonomi til det, hadde nok det vært raskest. Er vel ikke uten grunn at både Volvat, Aleris med fler har slått seg opp stort i Norge med ørten forskjellige spesialister etc. Er et behov som dessverre ikke blir dekket innenfor det offentlige helsevesenet for en del. Anonymkode: b3a0b...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #34 Skrevet 20. november 2024 Jeg har vært på legevakt med angst flere ganger, men da fordi jeg trodde det var noe fysisk, alvorlig galt med meg. De undersøkte grundig og konkluderte med angst. De var veldig snille og ga meg ikke følelse av at jeg var til bry, selv om jeg beklaget at jeg tok av tiden deres til dette når det viste seg å bare være angst. Jeg er veldig klar over at angst ikke er farlig og man egentlig bare må wait it out. Anonymkode: 12eab...634 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #35 Skrevet 20. november 2024 Har alvorlig angst og kjenner i liten grad forskjell på symptomer som skyldes sykdom og de som skyldes psyke. Typisk havnet på legevakt i perioder jeg har det ekstra dårlig eller har hatt infeksjon el. som forverrer de samlede symptomene. Blir gjennomgående dårlig behandlet, noe som igjen har forverret min angst og har katalysert tillitsproblemer. Jeg stoler overhodet ikke på helsepersonell, samme om de tilhører psykiatrien eller somatikken. Anonymkode: 9a7c0...219 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #36 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har alvorlig angst og kjenner i liten grad forskjell på symptomer som skyldes sykdom og de som skyldes psyke. Typisk havnet på legevakt i perioder jeg har det ekstra dårlig eller har hatt infeksjon el. som forverrer de samlede symptomene. Blir gjennomgående dårlig behandlet, noe som igjen har forverret min angst og har katalysert tillitsproblemer. Jeg stoler overhodet ikke på helsepersonell, samme om de tilhører psykiatrien eller somatikken. Anonymkode: 9a7c0...219 Var du da på psykiatrisk legevakt eller almenn legevakt? Jeg kan jo da forestille meg hvordan det er å møte opp på legevakta som selvskading... Anonymkode: 7aab4...2a9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #37 Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 2.47): Wow, så tøff du er da! Og jeg blir provosert over dere som skriver at dere aldri har misbrukt legevakt for angst, selv om dere har hatt lidelsen i 10 år+. Vel, jeg tror ikke dere har ordentlig angst! Og ha angst og være litt engstelig for ting er ikke det samme! Og problemet med ekte angst er jo nettopp at det gir kroppslige symptomer som kan føles som alvorlig sykdom. Hvis man aldri har opplevd dette før og blir veldig redd, så skal man altså bare gå utifra at alt man føler på "bare" er angst? For det bestemmer du. Bare fordi at man har en angstlidelse så kan ikke alle andre sykdommer skrives over på angsten. Folk med angst kan faktisk få alvorlige sykdommer de også. Anonymkode: 484bf...0ac Jeg vet godt forskjellen på angst og angstlidelser. Jeg har sistenevnte og vet godt hvordan angstlidelse preger kroppen fysisk og psykisk. Har slitt med hallusinasjoner på grunn av angst. Har hatt lyn i hodet, søvnparalyse, besvimt på grunn av hyperventelering, jeg har vært innlagt for dehydrering på grunn av oppkast på grunn av angstanfall. Jeg har og har hatt flere angstdiagnoser, agorafobi og panikkangst er bare to av dem. Aldri i mitt liv misbrukt ambulansen eller legevakten, og jeg ser null grunn til det. Når vi snakker om misbruk så er det de som gang på gang oppsøker legevakt og ambulanse for angst. De som ringer inn for et panikkanfall eller hjertebank, når de selv vet og forstår at det faktisk bare er angst. Anonymkode: 2bf36...84b 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #38 Skrevet 23. november 2024 Det er noen år siden, symptomene mine var ekkel hals og mye skrekk rundt drikking og matinntak. Klumpfølelse. Fikk sikkert komme fordi jeg nesten ikke drakk noen ting. Ble møtt av en skikkelig snill mannlig lege, som føltes veldig trygg. Han tok bare å møtte angsten min med å sjekke om det var noe annet, sjekket lungene, tok oksygen mål? jeg fortalte hva det gjaldt(Visste ikke sikkert det var angst) og han sjekket halsen min. Snill mann, fikk det bedre etter det besøket. Følte at redselen min ble utelukket for et øyeblikk, så jeg forsto det var angst det var snakk om og at halsen var normal isj, med mye slim bare. Anonymkode: 189b8...f1e
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #39 Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vet godt forskjellen på angst og angstlidelser. Jeg har sistenevnte og vet godt hvordan angstlidelse preger kroppen fysisk og psykisk. Har slitt med hallusinasjoner på grunn av angst. Har hatt lyn i hodet, søvnparalyse, besvimt på grunn av hyperventelering, jeg har vært innlagt for dehydrering på grunn av oppkast på grunn av angstanfall. Jeg har og har hatt flere angstdiagnoser, agorafobi og panikkangst er bare to av dem. Aldri i mitt liv misbrukt ambulansen eller legevakten, og jeg ser null grunn til det. Når vi snakker om misbruk så er det de som gang på gang oppsøker legevakt og ambulanse for angst. De som ringer inn for et panikkanfall eller hjertebank, når de selv vet og forstår at det faktisk bare er angst. Anonymkode: 2bf36...84b Husk at alle ikke har noen angstdiagnose og ikke er kjennt med sin kropp slik du er med din. Når de for første gang får et utbrudd, så tror de oppriktig det er noe annet, som hjerte foreksempel. I samme verden noen har angst, finnes det reele farer også. Det kan være vanskelig å vite før man har fått den erfaringen, hva det er snakk om. Anonymkode: 189b8...f1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #40 Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 17.49): Hva skulle de ellers gjøre? Hvordan forventninger har dere til legevakta, når dere oppsøker dem for langvarig kroniske lidelser? De skal bidra til å hjelpe deg der og da, enten ved innleggelse på sykehus, eller sende deg hjem igjen. Legevakten er ingen oppholdssted eller et sted de kurerer mennesker Anonymkode: 8d11f...192 Jeg synes det er en vesentlig forskjell på om det er noe langvarig kronisk eller om det er et plutselig angstanfall og man aldri har opplevd noe lignende før. Et plutselig angstanfall kan gi sterke kroppslige virkninger som kan være ukjent og veldig skremmende. Anonymkode: ea694...ae4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå