AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:05 #21 Del Skrevet tirsdag kl 22:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lett å tenke slik, men det blir feil. Norge har penger nok til begge deler, både bistand i utlandet, og å få eget land på fote, om det var det om å gjøre. Vi har jo oljefondet, ikke sant? De pengene Norge bruker i utlandet, påvirker ikke innenlandsøkonomien. Utfordringen er at det er veldig mange økonomiske sammenhenger som spiller på lag i et land. Hvis vi f.eks. begynte på bruke hundrevis av milliarder på veier, skole, helse og eldreomsorg, ville det skape en ubalanse i økonomien som kan gi katastrofale utslag på inflasjon og renter. Russland "tester" det nå, ved å pøse alle sine sparepenger inn i våpenproduksjon og forsvar for å holde liv i Ukraina-krigen, med det resultat at styringsrenta i Russland nå er vanvittige 21% for å holde kontroll på økonomien og inflasjonen. Dit vil vi ikke i Norge. Vi synes jo renta er smertefull allerede ved dagens 4,5%. For at ikke landets økonomi skal gå helt bananas, må det være et samsvar mellom skatteinntekter og utgifter. Det betyr at om vi skal bruke mer penger på f.eks. skole, må de pengene hentes fra økte skatter og avgifter eller ved å kutte ned på andre offentlige tjenester. Vi må altså flytte rundt på de pengene vi allerede har her i landet, fordi økonomien vil komme i ubalanse, og kanskje kollapse, om vi pøser inn masse penger utenfra, som fra oljefondet. Med andre ord, om vi skal få bedre skole, helse, eldreomsorg, veier og andre tjenester, må vi finne oss i å betale for det over skatteseddelen. Da må vi stemme på ansvarlige partier, og styre unna de partiene som lover skatte- og avgiftslettelser over en lav sko, fordi det er en politikk som bare fører til nedskjæringer i offentlige tjenester. Anonymkode: cac0f...9c7 Altså.. kommuneøkonomien i Norge er veldig elendig. Og jeg er i utgangspunktet enig i at inflasjon helt klart kan påvirke økonomien innad, men jeg er ikke for å legge ned skoler, straffe helsepersonell eller yte helsehjelp under kravet til forsvarlighet. Hvis Norge har råd til begge to, noe de har - så synes jeg hvetfall det er svært påfallende å gjøre kutt på denne måten. Det er en ting at man ikke bygger ut nye skoler, men her det snakk om å potensielt legge ned 100 skoler. Det er et stort kutt. Og strømregningene, og flere ting som bare blir mer og mer udemokratisk. Jeg synes det er så rart at folks stemme har så lite å si. Men ja. Anonymkode: ffd1a...1ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:21 #22 Del Skrevet tirsdag kl 22:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Korleis då meiner du? I kva saker? Anonymkode: 52228...cd3 i de fleste saker. Maia70 skrev (2 timer siden): Strømkabelen til utlandet er idiotisk, strømprisene er sinnssyke, vindmøller på land og til vanns er dårlige ideer, sammenslåing av kommuner er idiotisk, all sentraliseringen er idiotisk, nedstengningen av Norge under plandemien var idiotisk, nedlegging av landbruket er helt fullstendig bortreist osv. helt enig! i tillegg: generell nedbygging av natur, øse ut penger på flyktninger og asylsøkere, bruke ressurser på å hente folk hit fra Gaza (som de dra hadde dratt til i mot UD’s råd, ikke råd til å bemanne barnehager, sykehjem, sykehus eller skoler forsvarlig, overbehandling av pleiepasienter, alt for mye bruk av MR etc, og alt for lange køer i helsevesenet, berøringsangst mot kriminelle barn og unge, flere og flere som slipper straff pga mental tilstand, elendig lovverk som gjør at det lønner seg å bo i utlandet når man driver en bedrift i Norge - hvorfor har vi ikke regler som gjør at utlendinger ikke kan eie hverken eiendom eller bedrifter i Norge, og at man må skatte KRAFTIG for å flytte verdier ut av landet? Anonymkode: c80c7...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:27 #23 Del Skrevet tirsdag kl 22:27 Ts du er vel også en av dem som mener import er helt unødvendig. All medisin til alle sykdommer, all mat, alle elektronikk, klær, osv skal vi lage selv. Klart vi kan bygge fregatter og f16. Klart vi kan produsere cellegift til Norge billigere enn USA som produserer til hele verden og derfor får stordriftsfordeler. Klart vi kan dyrke bananer og avokado til en hel befolkning. Vi som ikke engang får tak i nok sykepleiere til å drifte norske sykehjem. Du lever I en fantasi. Vi kan ikke få uten å gi. Anonymkode: d7885...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet tirsdag kl 22:35 #24 Del Skrevet tirsdag kl 22:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Norge er jo kåret til verdens mest demokratiske land , for en spøk. Anonymkode: e0dbb...b91 Egentlig ikke. Ser man på våre mest kritiske problemer, så er mesteparten av dem basert på demokrati : Distriktspolitikken Antall kommuner og fylker Kommuner og fylkers styringsrett. Stortingets maktfordeling. Problemet vårt er absolutt ikke demokratiet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet tirsdag kl 22:41 #25 Del Skrevet tirsdag kl 22:41 Jeg må si.. Har lite peiling på utenriks politikk, men har et annet perspektiv enn mange. Jeg har nå vært i Asia i mange måneder. På ferie altså. Og en ting slår meg. Ja, ting koster mye i Norge, det er kaldt oppe i nord, men pokker for et fantastisk land vi har! Jeg har vel faktisk virkelig blitt bevisst på hvor bra vi har det i Norge. ( jeg var som mange andre før reisen, veldig lei dyre ting osv) Norge er fremdeles et fantastisk land å bo i. Vi har en flott natur ( enn så lenge) og en fantastisk ren luft, rent vann, ikke sånn overdrevet mange hjemløse osv. Når man er i det store utlandet, spesielt i utviklingsland som jeg er i nå, ser man realiteter.. Helt enormt mange hjemløse både mennesker og dyr 😢, støv overalt, søppel overalt, prisene er lavere enn Norge, men med tanke på inntekten dems skjønner jeg ikke hvordan de har råd til å overleve, da jeg syns det meste ikke var så rimelig som jeg trodde. Vel, jo du kan jo spise ris da. Og kun det. Ikke nok med det, de spiser sukker osv med alt. Tenner har de ofte ikke.. Utdanning har ikke alle.. Men de smiler! Med sine vakre tannløse munner! De klager ikke! ( fordi de har hatt krig og vet at de har det bedre) Jeg sier ikke dette til folk som er misfornøyd hjemme i Norge fordi jeg klager på dere, overhode ikke. Jeg skjønner dere godt. Jeg bare sier at dette får meg til å sette mer pris på landet vi har. På tross av kulden. Vi er heldige med velferd, med skoler, med sykehus - og vi kan spise mat hver dag( håper jeg) Jeg for min del har fått et annet syn på Norge. Og er mer takknemlig nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfr Skrevet tirsdag kl 22:44 #26 Del Skrevet tirsdag kl 22:44 (endret) Perfume skrev (3 minutter siden): Jeg må si.. Har lite peiling på utenriks politikk, men har et annet perspektiv enn mange. Jeg har nå vært i Asia i mange måneder. På ferie altså. Og en ting slår meg. Ja, ting koster mye i Norge, det er kaldt oppe i nord, men pokker for et fantastisk land vi har! Jeg har vel faktisk virkelig blitt bevisst på hvor bra vi har det i Norge. ( jeg var som mange andre før reisen, veldig lei dyre ting osv) Norge er fremdeles et fantastisk land å bo i. Vi har en flott natur ( enn så lenge) og en fantastisk ren luft, rent vann, ikke sånn overdrevet mange hjemløse osv. Når man er i det store utlandet, spesielt i utviklingsland som jeg er i nå, ser man realiteter.. Helt enormt mange hjemløse både mennesker og dyr 😢, støv overalt, søppel overalt, prisene er lavere enn Norge, men med tanke på inntekten dems skjønner jeg ikke hvordan de har råd til å overleve, da jeg syns det meste ikke var så rimelig som jeg trodde. Vel, jo du kan jo spise ris da. Og kun det. Ikke nok med det, de spiser sukker osv med alt. Tenner har de ofte ikke.. Utdanning har ikke alle.. Men de smiler! Med sine vakre tannløse munner! De klager ikke! ( fordi de har hatt krig og vet at de har det bedre) Jeg sier ikke dette til folk som er misfornøyd hjemme i Norge fordi jeg klager på dere, overhode ikke. Jeg skjønner dere godt. Jeg bare sier at dette får meg til å sette mer pris på landet vi har. På tross av kulden. Vi er heldige med velferd, med skoler, med sykehus - og vi kan spise mat hver dag( håper jeg) Jeg for min del har fått et annet syn på Norge. Og er mer takknemlig nå. Slettet siden feil innlegg ble sitert, beklager dette. Endret tirsdag kl 22:46 av Sfr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet tirsdag kl 22:46 #27 Del Skrevet tirsdag kl 22:46 (endret) Sfr skrev (5 minutter siden): 😲 Endret tirsdag kl 22:50 av Perfume Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfr Skrevet tirsdag kl 22:46 #28 Del Skrevet tirsdag kl 22:46 Druid skrev (10 minutter siden): Egentlig ikke. Ser man på våre mest kritiske problemer, så er mesteparten av dem basert på demokrati : Distriktspolitikken Antall kommuner og fylker Kommuner og fylkers styringsrett. Stortingets maktfordeling. Problemet vårt er absolutt ikke demokratiet! Deg igjen. En av få tilhengere av våre politikere som kjører landet vårt ytterligere i grøfta år for år. Heia Norge... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfr Skrevet tirsdag kl 22:47 #29 Del Skrevet tirsdag kl 22:47 Perfume skrev (1 minutt siden): Woot? Når har jeg noengang sagt jeg er tilhenger av våre politikere 😲 Siterte feil innlegg , beklager 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:48 #30 Del Skrevet tirsdag kl 22:48 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts du er vel også en av dem som mener import er helt unødvendig. All medisin til alle sykdommer, all mat, alle elektronikk, klær, osv skal vi lage selv. Klart vi kan bygge fregatter og f16. Klart vi kan produsere cellegift til Norge billigere enn USA som produserer til hele verden og derfor får stordriftsfordeler. Klart vi kan dyrke bananer og avokado til en hel befolkning. Vi som ikke engang får tak i nok sykepleiere til å drifte norske sykehjem. Du lever I en fantasi. Vi kan ikke få uten å gi. Anonymkode: d7885...91a Hadde vært fint om vi lagde medisiner selv. Jeg har ventet på mine hjertemedisiner i flere uker fordi det er mangel Du har nok ikke lest alle kommentarer her. Hva har import med skolenedleggelse og sykehuskriser og dårlig kommuneøkonomi ble med dette å gjøre? Det har ingen sammenheng med det du kommenterer. At jeg stiller meg kritisk til å nedbygge staten sin til fordel for å bygge opp noe annet, synes jeg er dårlig prioritering. Selv om vi kan ha et åpent handelsmarked hvor vi gir og tar, så er utgangspunktet for et velfungerende samfunn at vi har nok ressurser. På veien hit trenger vi handel USA er heller ikke et eksempel på noe bra. Se på alle narkomane der som ikke får noe shit med hjelp. Kanksje det er et tegn på at man heller bør rydde inne istedenfor å rote ute? Hmm Anonymkode: ffd1a...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet tirsdag kl 22:56 #31 Del Skrevet tirsdag kl 22:56 Sfr skrev (1 minutt siden): Deg igjen. En av få tilhengere av våre politikere som kjører landet vårt ytterligere i grøfta år for år. Heia Norge... Jeg kan ikke se at jeg er noen stor tilhenger, men jeg er ikke tanketom motstander .... Det sier seg selv at når vi har tre politiske organ som alle har demokratiske rett på stort sett alle infrastrukturelle beslutninger og fokus er på distriktpolitikk, så koster alt en hånd og en fot og din førstefødte, og resultatet blir dårlig. Men man kan ikke kritisere at det er for lite demokrati; det er for MYE demokrati. Hvor lenge har kontantstøtten og bistandsmidlene blitt kritisert? Ca siden de ble vedtatt? Hvorfor blir de ikke fjernet? Demokrati!!! Infrastrukturen vår er defekt på alle områder: Hvorfor? Demokrati! Problemstillingen er at hvis man ikke skjønner hvordan verden fungerer, så blir kritikken tanketom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:24 #32 Del Skrevet i går, 02:24 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde vært fint om vi lagde medisiner selv. Jeg har ventet på mine hjertemedisiner i flere uker fordi det er mangel Du har nok ikke lest alle kommentarer her. Hva har import med skolenedleggelse og sykehuskriser og dårlig kommuneøkonomi ble med dette å gjøre? Det har ingen sammenheng med det du kommenterer. At jeg stiller meg kritisk til å nedbygge staten sin til fordel for å bygge opp noe annet, synes jeg er dårlig prioritering. Selv om vi kan ha et åpent handelsmarked hvor vi gir og tar, så er utgangspunktet for et velfungerende samfunn at vi har nok ressurser. På veien hit trenger vi handel USA er heller ikke et eksempel på noe bra. Se på alle narkomane der som ikke får noe shit med hjelp. Kanksje det er et tegn på at man heller bør rydde inne istedenfor å rote ute? Hmm Anonymkode: ffd1a...1ed Hovedinnlegget. Dette er naturlig nok et svar til Hovedinnlegget som klager på at det brukes penger til bistand i utlandet. Det er faktisk en del av regnestykket gi og ta. Skal vi være med i internasjonal handel må vi bidra også der. Anonymkode: d7885...91a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:07 #33 Del Skrevet i går, 03:07 Akkurat Ukraina er en av veldig få saker som fortjener pengene vi gir, de tjener oss at ett land som har vært truende mot oss blir og allerede er kraftig svekket i flere tiår fremover. Palestina har vi nå kastet mange milliarder sammen med andre stater til, det eneste pengene har gått til er å finansiere enda mer terror og faenskap som palestinere elsker. Fjern hele bistandsbudsjettet unntatt Ukraina, for det er i Norge sin interesse og viktig for oss. Norge har ingen lys fremtid, vi har nesten null verdiskapning utenfor våpenindustrien som har fått en kraftig boost nå, vi blir straffet for å prøve skape noe i Norge, men om du investerer i noe som ikke generer arbeidsplasser som eiendom eller er utlending så slipper du unna nesten alle ulempene. Norge har bare løst alle sine problemer med å bruke mer penger og leke pengesekk for alle land som ikke gidder ta ansvar for seg selv. På tide å prioritere næringsliv, total stopp i innvandring, kraftige kutt i hvem som får uføretrygd og ett kraftig kutt i offentlige ansatte. Anonymkode: 88b05...04c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:52 #34 Del Skrevet i går, 07:52 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hovedinnlegget. Dette er naturlig nok et svar til Hovedinnlegget som klager på at det brukes penger til bistand i utlandet. Det er faktisk en del av regnestykket gi og ta. Skal vi være med i internasjonal handel må vi bidra også der. Anonymkode: d7885...91a Vel.. du har tydeligvis ikke lest alle kommentarer her inne. Jeg var skrevet at det ikke er noe i veien for å handle osv, gi bistand osv, men det er noe i veien når man «handler» og samtidig bygger ned landet sitt. Det er rart. For det har ikke sammenheng. Tenker du at vi bare skal sitte på gjerdet og se på at Ukraina raser med våre penger? Eller tenker du å jobbe for en fredsplan? Det er ikle bærekraftig det vi gjør. Det er ikke forholdsmessig å spytte inn penger i en krig som er helt tapt, nesten. Jeg har ikke sagt noe ting her inne som indikerer til at jeg er for å stenge markedet eller bli egen. Jeg sier bare at jeg fordømmer skolenedleggelser, dårlig sykehusdrift, dårlige arbeidsvilkår for helsepersonell osv og det at bør prioriteres. Og det er ikke kontroversielt Anonymkode: ffd1a...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #35 Del Skrevet i går, 07:58 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akkurat Ukraina er en av veldig få saker som fortjener pengene vi gir, de tjener oss at ett land som har vært truende mot oss blir og allerede er kraftig svekket i flere tiår fremover. Palestina har vi nå kastet mange milliarder sammen med andre stater til, det eneste pengene har gått til er å finansiere enda mer terror og faenskap som palestinere elsker. Det er legitimt å stille spørsmål ved hvordan bistandsmidler brukes, men sånne debatter skal baseres på fakta og ikke på fordommer eller upresise påstander. Mange organisasjoner, inkludert FN, overvåker hvordan midlene brukes, og det finnes mekanismer for å avdekke og forhindre misbruk. Og det er grunn til å stille spørsmål med Ukraina i denne sammenhengen, som for øvrig er korrupt. Vi aner ikke hva som skjer med det vi sender til Ukraina jeg synes denne kommentaren leder inn til en debatt som ikke er saklig. Og alt jeg skriver ut over dette er irrelevant for mitt innlegg Anonymkode: ffd1a...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashley jackson Skrevet i går, 08:01 #36 Del Skrevet i går, 08:01 Jeg driter i Ukraina, det er ikke vår krig. Det som bekymrer meg mer at ingen gidder å møte opp på jobb og alle er syke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå