Gå til innhold

Kroppen etter fødsel. Som veldig ung gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heii. Jeg er 17 år og skal snart føde mitt første barn. Jeg har til nå i graviditeten ikke fått noen strekkmerker andre steder en puppene. Som jeg har fått ganske MYE strekkmerker på🙈 Jeg lurer på om kroppen min som så ung kommer til å trekke seg bra tilbake igjen i løpet av første året etter fødselen? Jeg vil ikke ha kommentarer på at "Du bryr deg om noe så tullete" eller "umodent å legge fokus på noe sånt når du skal bli mamma" osv for det er jo virkelig ikke mitt hovedfokus! Men jeg vil jo gjerne få nyte en ung jente kropp i starten av 20 åra jeg også... Og lurer derfor på om jeg bør forbrede meg på å sitte som 19 år med hengepupper og hengemage eller om jeg kan ta det med ro med tanken om at jeg er så ung at kroppen mest sannsynlig går mye tilbake til den så ut før graviditeten. Jeg har forsåvidt gått fra å være så vidt undervektig med en vekt på 52kg i starten av graviditeten. Til en vekt på 60kg i uke 28. Jeg prøver å være flink til å smøre meg med mustela strekkmerkekrem morgen og kveld men har glemt det litt innimellom. 

Anonymkode: 118d2...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk selv et barn som 16-åring og kroppen gikk veldig fort tilbake til normalen. Fikk en del strekkmerker kun på puppene, men disse bleknet med tiden og kan såvidt synes nå. Ikke noen hengepupper enda, og nå er jeg i 30-årene. La oss håpe de aldri kommer😅 Jeg tror det er lettere for kroppen å gå tilbake til noenlunde normalen dess yngre man er. 

Masse lykke til! Å bli ung mamma er ingen spøk, men dette kommer til å gå fint! Heier på deg🙌

(Og det er ikke rart eller unaturlig å være litt opptatt av hvordan kroppen blir etter en graviditet/fødsel. Vil tro de fleste lurer litt på dette😁

Anonymkode: 1b4b3...710

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å smøre med krem vil ikke ha noe å si.
Kremer komme ikke ned til der strekkmerker skjer, for det er i underhuden. Strekkermerker kommer om de vil. 

Men kroppen endres uansett, hvor mye kan ikke noen si på forhånd. Det vil jeg si og tro avhenger mer av gener enn av alder. 

Jeg fikk mitt barn som 30-åring, men fikk ingen strekkmerker, verken mage eller pupper eller andre steder selv om jeg la på meg nesten 30 kg og er lav (under 160 cm). Det er sprøtt, men puppene. Det ble jo Dolly Parton-tilstander! 🤣 

Noen kropper bærer mer preg av graviditet enn andre. 

Anonymkode: 65191...c78

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å smøre med krem vil ikke ha noe å si.
Kremer komme ikke ned til der strekkmerker skjer, for det er i underhuden. Strekkermerker kommer om de vil. 

Men kroppen endres uansett, hvor mye kan ikke noen si på forhånd. Det vil jeg si og tro avhenger mer av gener enn av alder. 

Jeg fikk mitt barn som 30-åring, men fikk ingen strekkmerker, verken mage eller pupper eller andre steder selv om jeg la på meg nesten 30 kg og er lav (under 160 cm). Det er sprøtt, men puppene. Det ble jo Dolly Parton-tilstander! 🤣 

Noen kropper bærer mer preg av graviditet enn andre. 

Anonymkode: 65191...c78

Det har nok noe med at da var din kropp "ferdig strekt". 

Når man får barn som veldig ung er kanskje ikke puppene ferdig utvokst engang, og da er det lett å få strekkmerker. Det handler om at huden strekkes for fort.

Å smøre med krem hjelper nok ikke på strekkmerker, men det kan gi finere og mer elastisk hud likevel. 

Anonymkode: 1b4b3...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Heii. Jeg er 17 år og skal snart føde mitt første barn. Jeg har til nå i graviditeten ikke fått noen strekkmerker andre steder en puppene. Som jeg har fått ganske MYE strekkmerker på🙈 Jeg lurer på om kroppen min som så ung kommer til å trekke seg bra tilbake igjen i løpet av første året etter fødselen? Jeg vil ikke ha kommentarer på at "Du bryr deg om noe så tullete" eller "umodent å legge fokus på noe sånt når du skal bli mamma" osv for det er jo virkelig ikke mitt hovedfokus! Men jeg vil jo gjerne få nyte en ung jente kropp i starten av 20 åra jeg også... Og lurer derfor på om jeg bør forbrede meg på å sitte som 19 år med hengepupper og hengemage eller om jeg kan ta det med ro med tanken om at jeg er så ung at kroppen mest sannsynlig går mye tilbake til den så ut før graviditeten. Jeg har forsåvidt gått fra å være så vidt undervektig med en vekt på 52kg i starten av graviditeten. Til en vekt på 60kg i uke 28. Jeg prøver å være flink til å smøre meg med mustela strekkmerkekrem morgen og kveld men har glemt det litt innimellom. 

Desverre er ikke krem effektivt mot strekkmerker. Men vekten din er jo lav/ normal, og resten av kroppen vil antagelig bli som den var. Hengepupper får alle før eller siden. Men det kommer litt an på størrelsen. Store pupper henger mer.

Anonymkode: c014f...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn veldig ung, kroppen ble aldri den samme igjen. Ekstra hud på magen og noen strekkmerker som ikke forsvant, men som bleknet og ble helt hvite. :) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen vil for alltid være litt endret etter graviditet og fødsel, selv om man er ung når man er gravid. Og i 20-årene har man ikke "ung jente-kropp", siden man er en voksen kvinne og ikke tenåring lengre uansett. Veldig mange kvinner har likevel en flott kropp etter graviditet og fødsel, selv om den blir litt annerledes. 

Anonymkode: 5d3f5...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er først og fremst genetisk. Og smøring/massasje av huden er dessverre bortkastet tid og penger (med mindre du gjør det for velværens skyld).

Både jeg, moren min og søsteren min fikk våre første barn da vi var over 30 år gamle, og vi fikk absolutt INGEN strekkmerker i noen av våre svangerskap, hverken på pupper eller mage. Ikke "hengepupper" heller.

Dem jeg kjenner som fikk veldig forandret kropp etter graviditet fikk det uavhengig av alder. Og dem som ikke opplevde særlig forandring med barn nummer 1 fikk heller ikke særlig endring etter barn 2 og 3.. Så, 20-åringen som "slapp unna" strekkmerker med førstemann, slapp altså også unna da hun fikk en attpåklatt som 38-åring.

Anonymkode: 6303c...ae2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er først og fremst genetisk. Og smøring/massasje av huden er dessverre bortkastet tid og penger (med mindre du gjør det for velværens skyld).

Både jeg, moren min og søsteren min fikk våre første barn da vi var over 30 år gamle, og vi fikk absolutt INGEN strekkmerker i noen av våre svangerskap, hverken på pupper eller mage. Ikke "hengepupper" heller.

Dem jeg kjenner som fikk veldig forandret kropp etter graviditet fikk det uavhengig av alder. Og dem som ikke opplevde særlig forandring med barn nummer 1 fikk heller ikke særlig endring etter barn 2 og 3.. Så, 20-åringen som "slapp unna" strekkmerker med førstemann, slapp altså også unna da hun fikk en attpåklatt som 38-åring.

Anonymkode: 6303c...ae2

Vil bare påpeke at det med strekkmerker er omvendt av hva mange tror, det er visst større risiko for å få det når man er ung enn når man er gammel gravid. Gammel hud tåler visst bedre å strekkes :D

Men ellers er det jo riktig alt du sier om at det mest er genetisk :) Ikke noe kremer kan funke mot.

Anonymkode: bb8c0...7fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten dobbelt så gammel som deg, men fikk ingen strekkmerker eller annet. Kroppen kom rast tilbake igjen. Har fortsatt nokså lik kropp som da jeg var 19 år

Anonymkode: 4f17c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med strekkmerker tror jeg er litt genetisk.  
De som er veldig overvektige , men aldri har vært gravide får også strekkmerker ved kraftig vektnedgang.  
Merkene blekner vel etterhvert med tiden.    

hilsen mor til fire uten strekkmerker 

Anonymkode: 43642...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid da jeg var 19. Var slank og la lite på meg. (Kvalme) Ingen strekkmerker. Magen forsvant da babyen kom ut og jeg var som før etter noen uker. 

Anonymkode: 6801b...6ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk første som nesten 37 åring. Absolutt null strekkmerker verken på mage eller bryst. Gikk raskt tilbake i vekt. Kroppen endres jo noe men det er vel normalt. Puppene henger ikke foreløpig men er gravid på nytt (39 år). Ingen strekkmerker foreløpig nå heller. Tror ikke strekkmerker forsvinner når du først har fått de, mulig de lysner noe men borte blir de aldri.

Anonymkode: b4daa...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk tvillinger som 37-åring og ser omtrent nøyaktig lik ut nå som før svangerskapet. Har noen få strekkmerker nederst på magen som uansett dekkes av undertøy, og har bittelitt bredere hofter. De gamle klærne passet ca 4 måneder etter fødsel.

Vet du spurte om helt unge, men tenker at om en gammel dame på 37 kan se lik ut etter tvillingsvangerskap, kan en ung og sprek 17-åring gjøre det samme etter enlingsvangerskap.

Masse lykke til med alt sammen ❤️

Anonymkode: 37675...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk tvillinger som 37-åring og ser omtrent nøyaktig lik ut nå som før svangerskapet. Har noen få strekkmerker nederst på magen som uansett dekkes av undertøy, og har bittelitt bredere hofter. De gamle klærne passet ca 4 måneder etter fødsel.

Vet du spurte om helt unge, men tenker at om en gammel dame på 37 kan se lik ut etter tvillingsvangerskap, kan en ung og sprek 17-åring gjøre det samme etter enlingsvangerskap.

Masse lykke til med alt sammen ❤️

Kan legge til at jeg har bmi på 19.2, så er ikke stor i utgangspunktet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mer utsatt for strekkmerker fordi du er ung, faktisk. Ung hud sprekker lettere enn eldre. Sånn ellers er det nok hvor mye du legger på deg og gener som avgjør hvordan kroppen blir etter fødselen. Jeg var 30, normalvekt og la på meg innenfor anbefalingene. Magen forsvant på fødestua og de ekstra kiloene på lår og hofter forsvant også innen noen uker. 

Anonymkode: 429be...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk barn som 21 åring så eldre enn deg ts, men magen min ble helt fin igjen, puppene hadde jeg strekkmerker på fra da jeg fikk pupper. Fikk ikke flere, puppene ble like fine igjen etter amming. Jeg tror unge kropper kommer fortere tilbake til seg selv. 
Jeg har fått barn som 21,25,29 og 32 og svangerskapet når jeg var 32 er det svangerskapet som har satt sine spor. Da fikk jeg hengepupper, da trakk ikke magen og huden seg like fort tilbake. 
Lykke til som ung mamma, og du det er lov å tenke på kroppen sin selv når man får barn❤️

Anonymkode: 57945...aa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos meg kom strekmerker 4 dager før fødselen. At du bare er i uke 28 og allerede har noen er en dårlig start. Det er genetisk.

Men de mister fargen etter hvert og du kommer ikke til å bry deg om ca 1/2-1 år etter fødselen.

Anonymkode: 1744a...a56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles skrukkete mage med masse strekkmerker 5 år etter fødsel. Fikk barn i slutten av 20-åra og i 30-åra. Bare som en motvekt til alle disse som spretter tilbake i gamle kropper. La ikke på meg spesielt mye i svangerskapet heller.

Anonymkode: eea2e...954

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alder har så mye å si for hvor raskt (eller om) kroppen går tilbake til normalen. Det handler nok mer om gener. Se hvordan moren din ser ut, så får du en pekepinn ;) 

Å smøre seg med krem vil ikke hjelpe mot strekkmerker. De kommer "innenfra", og det er hormoner som forårsaker dem (det er derfor mange også får dem i puberteten). 

Det eneste du kan gjøre, er å prøve å kontrollere vektoppgangen - anbefalt vektoppgang er ca. 12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...