Gå til innhold

Yngre kollega jukser seg til gode resultater med AI – seriøst?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Her høres du ut som en bitter nærmest 40 år gammel kjerring som er lei deg for at du ikke kan disse programmene og holder deg fortsatt til PowerPoint! Sorry babe men her må du oppdatere deg og holde deg med tiden vi lever i nå! Kudos til hun unge dama som skal steder i livet! Ta heller og jekk deg ned fra den høye hesten og spør om hun kan lære deg programmet istedet. Du høres så sjalu ut at det er kvalmt! 

Anonymkode: 047d0...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS

Anonymkode: 6653b...c4a

Å det er de yngre sitt ansvar at dere skal holde likt nivå eller er det kanskje deres eget ansvar å prøve å følge med i utviklingen? 

Anonymkode: 61e7d...15f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du ikke i en bedrift med fokus på effektivitet og tids- og kostnadsbesparelser? Det gjør nemlig jeg, og alle verktøy som hjelper til med dette uten å redusere kvalitet tas imot med åpne armer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg har en yngre kollega (selvfølgelig, de nye «stjernene») som på papiret er superflink. Hun leverer knallbra resultater, får masse skryt fra ledelsen, og alle tror hun er en slags mirakelarbeider. Men jeg har lagt merke til noe – hun bruker AI til det meste.

Hver gang hun skal løse noe, sitter hun og taster på PC-en sin og lar disse verktøyene gjøre hele jobben for henne. Klart resultatene ser bra ut – det er jo ikke hun som gjør jobben! 

Jeg vet at vi lever i en teknologisk verden og alt det der, men ærlig talt, hvor går grensen? Vi andre bruker tid, erfaring, og hjernen vår til å løse oppgaver, mens hun bare sitter der og lar en maskin gjøre arbeidet. Og så får hun applaus for hvor «effektiv» og «dyktig» hun er.

Er det bare meg som synes dette er juks? Når man jobber i en rolle hvor det forventes at du faktisk har kompetanse, burde det ikke kreves at du bruker den også, i stedet for å lene deg på AI hele veien? For all del, hun har utdanning og erfaring men det er urettferdig at hun jobber dobbelt så raskt som alle andre fordi hun jukser.

Jeg vet at noen sikkert vil si «Hun er smart som bruker verktøyene som finnes» eller noe lignende, men det føles ikke riktig. Burde jeg si noe til sjefen? Eller ser det bare ut som jeg er bitter fordi jeg ikke har en digital slave som gjør jobben min for meg? Jeg er lei av å sitte her og se henne få kred for noe jeg vet ikke er hennes innsats.

Noen tanker? Kanskje jeg bare må innse at vi andre snart blir overflødige mens folk som henne blir promotert for å vite hvordan man bruker en chatbot. Flott utvikling.

Du burde også begynne å bruke det så frigjør du litt tid pluss gjør en bedre jobb. Vinn, vinn for begge parter

Anonymkode: 594c9...aa1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hun har effektivisert hverdagen sin. Jobber selv som psykiatrisk sykepleier og har bare for morro skyld prøvd AI for å se hvilke muligheter det kan gi med tanke på journalskriving. Helt utrolig hvor gode notater AI kan lage med bare noen stikkord. Må bare presisere at dette inne har blitt brukt i noen sin journal, men tror jo at AI vil bli mer og mer brukt fremover.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om koding ikke er riktig vil det jo tyte ut ganske umiddelbart. Så dette var lite troverdig. 

Det er nok bare kollegaen som er bedre på å bruke AI enn deg. 

Blir litt som min mor. Som klarer å be AI om en oppskrift på lasagne. Men ikke si til AI omtrentlig hva hun har i kjøleskapet, hvor matinteressert hun, er, og når maten skal være klar, for å finne ut av hva man bør lage til middag. 

Anonymkode: 83aae...3c1

Haha! Beklager at mitt eksempel fra forrige uke ikke var troverdig nok 🤣

Poenget er at AI på kode kan gjøre veldig enkle ting (dette var veldig enkle ting), men for noen som ikke kan kode (som min sjef) så virker det veldig bra. AI funker utmerket for enkle ting! Jeg bruker det selv på enkle ting daglig, og til oppsummering av artikler, eller pussing av språk 🤭

Men for mer komplekse ting må man fremdeles ha kunnskap. Jeg har testet AI på litt mer avanserte ting, og da funker det ikke. På sikt kommer det nok til å gjøre det, men ikke pr akkurat nå 😊

Anonymkode: 86764...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her høres du ut som en bitter nærmest 40 år gammel kjerring som er lei deg for at du ikke kan disse programmene og holder deg fortsatt til PowerPoint! Sorry babe men her må du oppdatere deg og holde deg med tiden vi lever i nå! Kudos til hun unge dama som skal steder i livet! Ta heller og jekk deg ned fra den høye hesten og spør om hun kan lære deg programmet istedet. Du høres så sjalu ut at det er kvalmt! 

Anonymkode: 047d0...ad4

Hehe. "Nærmest" 40 år gammel kjerring? Dette trenger ikke være verken en alder- eller kjønns-greie. Jeg er en 50 år gammel kjerring som har tatt i bruk AI for bl.a (som nevnt tidligere i tråden) lage egne script for effektivisering av egen workflow. 

Voldsomt til overreaksjon på innlegget ditt generelt.

Anonymkode: af496...955

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker AI mye i jobben, men for å få gode resultater er det helt avgjørende med gode prompter, og det er det faktisk også en egenskap å kunne utforme.

Anonymkode: fcfb9...b9a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste bekymringen jeg har er hvordan bl.a. personvernet ivaretas. Jeg jobber i en konkurransepreget bransje der det er viktig å ikke dele informasjon med utenforstående. Jeg har ikke tiltro til at KI ivaretar slike hensyn. 

Anonymkode: 212ba...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Haha! Beklager at mitt eksempel fra forrige uke ikke var troverdig nok 🤣

Poenget er at AI på kode kan gjøre veldig enkle ting (dette var veldig enkle ting), men for noen som ikke kan kode (som min sjef) så virker det veldig bra. AI funker utmerket for enkle ting! Jeg bruker det selv på enkle ting daglig, og til oppsummering av artikler, eller pussing av språk 🤭

Men for mer komplekse ting må man fremdeles ha kunnskap. Jeg har testet AI på litt mer avanserte ting, og da funker det ikke. På sikt kommer det nok til å gjøre det, men ikke pr akkurat nå 😊

Så du har en sjef som sitter og klapper over hva man ser der og da. 

Men aldri følger opp resultatet av leveransene.

Det er jo et problem i seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den eneste bekymringen jeg har er hvordan bl.a. personvernet ivaretas. Jeg jobber i en konkurransepreget bransje der det er viktig å ikke dele informasjon med utenforstående. Jeg har ikke tiltro til at KI ivaretar slike hensyn. 

Anonymkode: 212ba...db9

Det finnes egne AI-versjoner som ivaretar personvern. Dette er typisk AIer man må betale for. Gratisversjonene tar betalt ved å stjele informasjonen du gir dem og bruke den til det dem vil 

Men man må snakke med IT-ansvarlig eller lignende før man bruker slike verktøy om man har informasjon som ikke bør eller er lov til å dele.  

Anonymkode: 1c127...02a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå snakket jeg om rullet ut storskala i arbeidslivet... Ikke når du privat opplevde teknologien for første gang.

Uansett, den gangen var det kun et tekstbehadlingsprogram, omtrent. Windows 94 var det store steget fremover. Men derfra tok det fortsatt noen år før hver pult hadde en PC. 

Storskala utrulling av PCer i arbeidslivet var siste halvdel av 80-tallet, ikke rundt år 2000...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er langt ifra juks. Den nye er bare såpass mye dyktigere enn dere andre. Prøv å lær litt av denne istedenfor å være sjalu.

Man må ha kompetanse for å bruke AI. Både forståelse for AI i seg selv, og faglig kompetanse i det feltet man ønsker å utnytte AI.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av KI der resultatet blir like bra og arbeidet gjort på en effektiv måte kan jo ikke være negativt for arbeidsgiver. 

Men - aberet her er jo om arbeidet kvalitetsmessig blir bra nok. Jeg har eksperimentert litt med KI i min jobb, arbeidsgiver betaler for nyeste og «beste» versjon, men jeg må fortsatt gå over og rette opp små, feil eller språklige rariteter.

KI tenker jo ikke, den modellerer basert på innmatet info, noe som av og til gjør at resultatet må fikses på av et menneske. 

Så om din kollega gjør en bra jobb her eller ikke går vel mer på om hun selv har kontroll og oversikt over jobben KI gjør for henne. Har hun det ikke vil det nok etter hvert oppdages. 

Anonymkode: a2d91...a86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 og sverger til AI til å sjekke feil, inspirere til nye vinklinger og se over tekstene jeg skriver. Jeg sparer noe helt sinnsykt med tid fordi min kunnskap gjør at jeg kan være veldig spesifikk når jeg mer chat gpt om innspill. Det er altså det jeg allerede kan som gjør at resultatet blir bra.  

Jeg er altså helt uenig med TS, det er altså det hun ber AIen om som viser kunnskapsnivået !!!  Kan du ikke feltet får du dårlige resultat.  Jeg har har altså skrevet mye i jobbsammenheng med AI og tiden jeg har spart kommer jo både meg og arbeidsgiver til gode og kunnskapen min har jo kvalitetssikret innholdet.  

Det jeg liker mest er når jeg ber om å sammenligne flere ulike rapporter for f.eks å finne likheter og ulikheter så hadde det tatt meg laaaaang tid, ber jeg chat gpt om det går jeg jo henvisning på det jeg har bedt om og så gå inn i teksten og se om det stemmer helt og går kjempefort. Jeg skal jo ikke lære meg alt som på skolen, men jeg skal nyttegjøre meg med  tekstene jeg må lese og kan jeg spare tid er det helt avgjørende. 

Jeg har vel alltid vært tidlig for min aldersgruppe med å bruke nye verktøy. Første datamaskin i huset tidlig på 80-tallet, egen PC tidlig på 90-tallet, hjemmeside fra midten av 90-tallet, og nå AI mens jeg merker at jevnaldrende  og mye yngre ikke henger helt med. 

Anonymkode: edf0e...0be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg har en yngre kollega (selvfølgelig, de nye «stjernene») som på papiret er superflink. Hun leverer knallbra resultater, får masse skryt fra ledelsen, og alle tror hun er en slags mirakelarbeider. Men jeg har lagt merke til noe – hun bruker AI til det meste.

Hver gang hun skal løse noe, sitter hun og taster på PC-en sin og lar disse verktøyene gjøre hele jobben for henne. Klart resultatene ser bra ut – det er jo ikke hun som gjør jobben! 

Jeg vet at vi lever i en teknologisk verden og alt det der, men ærlig talt, hvor går grensen? Vi andre bruker tid, erfaring, og hjernen vår til å løse oppgaver, mens hun bare sitter der og lar en maskin gjøre arbeidet. Og så får hun applaus for hvor «effektiv» og «dyktig» hun er.

Er det bare meg som synes dette er juks? Når man jobber i en rolle hvor det forventes at du faktisk har kompetanse, burde det ikke kreves at du bruker den også, i stedet for å lene deg på AI hele veien? For all del, hun har utdanning og erfaring men det er urettferdig at hun jobber dobbelt så raskt som alle andre fordi hun jukser.

Jeg vet at noen sikkert vil si «Hun er smart som bruker verktøyene som finnes» eller noe lignende, men det føles ikke riktig. Burde jeg si noe til sjefen? Eller ser det bare ut som jeg er bitter fordi jeg ikke har en digital slave som gjør jobben min for meg? Jeg er lei av å sitte her og se henne få kred for noe jeg vet ikke er hennes innsats.

Noen tanker? Kanskje jeg bare må innse at vi andre snart blir overflødige mens folk som henne blir promotert for å vite hvordan man bruker en chatbot. Flott utvikling.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått til leder og bedt om at dere andre fikk lære den yngre kollegaens metoder, slik at dere også kan bli like effektive. 
Om dere faktisk er så mye smartere, så vil dere jo da levere enda bedre kvalitet enn henne. 
I tillegg kan det være dere får til en kultur for erfaringsutveksling mellom de nye og de erfarne, som alle tjener på. 

Anonymkode: 84399...781

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.21):

Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS

Hvis ikke de eldre utvikler seg og holder følge, så blir det sånn. 

Hva tror du alle gjorde når datamaskinen tok over for skrivemaskinen? 

Anonymkode: cd5d3...edf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.21):

Du får trøste deg med at de som stoler på AI i dag ryker fort på en smell, det er så mye hallusinasjon og galskap i det AI genererer at så fort det blir hakket mer komplisert så trenger man fremdeles en biologisk intelligens 🤭

Beklager å måtte realitetsorientere deg. Men det er de som ikke gidder eller greier å sette seg inn i nye verktøy, som kommer til å gå på en smell. Og hvis du får ut «hallusinasjoner og galskap», bør du nok oppgradere til nyere versjon, eller lære deg å bruke KI-verktøyene bedre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 19.11.2024 den 15.30):

Storskala utrulling av PCer i arbeidslivet var siste halvdel av 80-tallet, ikke rundt år 2000...

Disse sorte, med orange tekst, ja...

Nei, de var det bare et fåtall som fikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...