AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #21 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg leverer kun håndskrevne ark til sjefen. En kollega bruker skrivemaskin, men det synes jeg er juks. Anonymkode: af047...7b3 Med penn? Juks!!! Jeg bruker fjær og blekk. Anonymkode: 83aae...3c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #22 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS Anonymkode: 6653b...c4a Nærmer meg 60 med stormskritt, og bruker AI hele tiden i jobb. Ikke for å gjøre jobben for meg, men for å skuffe unna masse research og kildeleting. Så kan jeg bruke tiden min på å være kreativ og sy det sammen. Ikke juks i det hele tatt, men mer et spørsmål om å utnytte de verktøyene vi har til rådighet. Selv bruker jeg betalversjonen av ChatGPT. Men du da: Håner du snekkere som bruker spiker pistol i stedet for en hammer? En som ikke sager for hånd? Hadde jeg hatt en kollega som f.eks. insisterte på å sitte og slå opp info i et leksikon i stedet for å bruke søkemotorer så hadde jeg bare ristet på hodet av vedkommende. Tenker at det er du som er litt bakpå i dette tilfellet. Det handler om å løse en oppgave best mulig innen en gitt tid, Kanskje den unge kollegaen kunne være en ressurs som bidro med litt opplæring til kollegaene på din arbeidsplass? Anonymkode: 8906c...db6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #23 Del Skrevet 5 timer siden Slike som henne blir fremtiden. Man må følge med i tiden for å ikke bli overflødig. Tenk så mye mer effektive vi vil være i fremtiden! Som man sier: "AI vil ikke ta jobben din, men noen som bruker AI vil". Anonymkode: e98c3...1b5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #24 Del Skrevet 5 timer siden Spiller ingen rolle om du pløyer en bok, diskuterer med kollegaer, skriver på pc, eller penn og papir. Forståelse for faget bak må du ha uansett, chatgpt er kun en god og effektiv samtalepartner som effektiviserer arbeidet dersom brukeren vet hvordan man skal bruke den. Det hjelper ingenting å bruke chatgtp om du hverken kan faget eller chatgpt (all den tid chatgtp titt og ofte tar feil). At du ikke henger med i tiden, er ikke din kollega sin feil. Anonymkode: cce6f...8a1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Del Skrevet 5 timer siden Jeg tenker at DU, like godt først som sist, burde ta ansvar for å lære deg hvordan digitale verktøy kan hjelpe deg i jobben din? Når det er sagt: Jeg er takknemlig for at jeg selv er i stand til å produsere vettugt arbeid uten hjelp fra AI. Vi som er i førtiårsalderen eller eldre kunne jo ikke få slik hjelp til å skrive skoleoppgavene våre, og derfor har vi nok trent hjernen betydelig mer opp gjennom årene. Bra for oss! Dagens unge (fra 25 år og nedover) har nærmest et slags handikap hvis det er slik at de (tror de) behøver støtte fra kunstig intelligens til den minste lille oppgave som å besvare en jobbmail. Det er en balansegang her. Anonymkode: 91eba...e27 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #26 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om koding ikke er riktig vil det jo tyte ut ganske umiddelbart. Så dette var lite troverdig. Det er nok bare kollegaen som er bedre på å bruke AI enn deg. Blir litt som min mor. Som klarer å be AI om en oppskrift på lasagne. Men ikke si til AI omtrentlig hva hun har i kjøleskapet, hvor matinteressert hun, er, og når maten skal være klar, for å finne ut av hva man bør lage til middag. Anonymkode: 83aae...3c1 Synes dette var veldig gjenkjennbart og troverdig, jeg. Det finnes store og små oppgaver, og kodene kan man jo teste. Jeg jobber selv som designer i et VFX-studio. Nylig trengte jeg et script for å separere bokstaver i en lang setning (i Adobe Illustrator), til løsrevne bokstaver jeg kunne behandle enkeltvis. Jeg ba ChatGPT å lage et script, som jeg så kunne kjøre i programmet. Første scriptet funket ikke optimalt, og jeg omformulerte prompten og neste forsøk funket fint. Jeg har kolleger som sitter dag ut og dag inn og koder avanserte funksjoner i VFX-software. Det er de som måtte gjort jobben for meg om jeg skulle fått dette scriptet. Men nå har jeg fiksa jobben selv. Sjefen registrerer bare at jeg lager egne script for å effektivisere egen workflow og synes det er imponerende nok. Men jeg kunne selvsagt ikke gjort jobben som enkelte av mine kolleger gjør. Dette var bare et liiiiite eksempel. Anonymkode: af496...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #27 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at DU, like godt først som sist, burde ta ansvar for å lære deg hvordan digitale verktøy kan hjelpe deg i jobben din? Når det er sagt: Jeg er takknemlig for at jeg selv er i stand til å produsere vettugt arbeid uten hjelp fra AI. Vi som er i førtiårsalderen eller eldre kunne jo ikke få slik hjelp til å skrive skoleoppgavene våre, og derfor har vi nok trent hjernen betydelig mer opp gjennom årene. Bra for oss! Dagens unge (fra 25 år og nedover) har nærmest et slags handikap hvis det er slik at de (tror de) behøver støtte fra kunstig intelligens til den minste lille oppgave som å besvare en jobbmail. Det er en balansegang her. Anonymkode: 91eba...e27 Her går du i "dagens unge" fella.... Og "de gamle vet best". Jeg er i 40-årene selv. Og opplever at yngre kollegaer bruker AI slik jeg gjør. For å effektivisere, og forbedre. Men grunnkunnskapen må være på plass. Crap inn er crap ut, det gjelder også for AI. Anonymkode: 83aae...3c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes dette var veldig gjenkjennbart og troverdig, jeg. Det finnes store og små oppgaver, og kodene kan man jo teste. Jeg jobber selv som designer i et VFX-studio. Nylig trengte jeg et script for å separere bokstaver i en lang setning (i Adobe Illustrator), til løsrevne bokstaver jeg kunne behandle enkeltvis. Jeg ba ChatGPT å lage et script, som jeg så kunne kjøre i programmet. Første scriptet funket ikke optimalt, og jeg omformulerte prompten og neste forsøk funket fint. Jeg har kolleger som sitter dag ut og dag inn og koder avanserte funksjoner i VFX-software. Det er de som måtte gjort jobben for meg om jeg skulle fått dette scriptet. Men nå har jeg fiksa jobben selv. Sjefen registrerer bare at jeg lager egne script for å effektivisere egen workflow og synes det er imponerende nok. Men jeg kunne selvsagt ikke gjort jobben som enkelte av mine kolleger gjør. Dette var bare et liiiiite eksempel. Anonymkode: af496...955 Hvorfor produsere riktige koder. Når ingen oppdager at det er feil koder. Som i eksempelet jeg siterte? Anonymkode: 83aae...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her går du i "dagens unge" fella.... Og "de gamle vet best". Jeg er i 40-årene selv. Og opplever at yngre kollegaer bruker AI slik jeg gjør. For å effektivisere, og forbedre. Men grunnkunnskapen må være på plass. Crap inn er crap ut, det gjelder også for AI. Anonymkode: 83aae...3c1 HAHAHA! Anonymkode: 9ee79...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden Kjære TS. Det er ikke vanskelig å bruke AI. Snakk med den yngre kollegaen din, og få henne til å vise deg! Så kan alle være effektive Anonymkode: 84656...9e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden Til TS: Som du ser så får du ikke mye gehør her, og det med rette. AI/KI er fremtidens måte å jobbe på, og det må du tilpasse deg først som sist. Men som nevnt over: SISU/Shit in, shit out. Det har jeg tenkt mye på det siste året (uten å bli noe spes klokere). Vi får mer og mer AI-generert info, og hva vil denne infoen etterhvert være basert på? Jo, annen AI-generert info (som igjen er basert på AI-generert info osv). Noen som har tanker om hvordan dette kan bli etterhvert? Anonymkode: 8906c...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden Work smarter, not harder Anonymkode: 269fb...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden Spørsmålet mitt blir da om resultatet blir godt nok ved bruk av KI/AI? Sjekker hun kvaliteten på oppdraget før hun leverer det? Hvis svaret på disse to spørsmålene er ja ser jeg ikke helt problemet. Jeg ser to typer mennesker som bruker KI i jobb. Den ene typen bruker det som en enkel fasit uten å dobbeltsjekke resultatet, og gjør på den måten en veldig dårlig jobb. Den andre typen bruker det som et hjelpemiddel, men sjekker og dobbeltsjekker referanser, utregninger osv, og bruker det for å gjøre en god jobb på en raskere måte. Anonymkode: d91ae...497 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS Anonymkode: 6653b...c4a Her motsier du jo seg selv litt. (Og din egentlige frykt kommer frem). Er problemet at det er latskap? Eller er problemet at du føler deg utkonkurrert? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden AI gjør ikke all jobben for henne. Så intelligente har de enda ikke blitt. Men de kan effektivisere betraktelig. Jeg er selv ung i arbeidslivet og har en sjef som selv bruker og oppfordrer til bruk av AI. Selv om jeg er ung er ikke dette noe jeg har fått inn med morsmelken. Så jeg kommer til å øve meg på fornuftig bruk av det fremover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du får ta en telefon til de som datt av samfunnet da PCen ble introdusert rundt år 2000 en gang. tull og tøys. kjøpte min første Mac i 1990🤩 Anonymkode: 0a62f...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden Slik så folk på internett også, der de satt med leksikonet sitt Anonymkode: c8435...aba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden Kødder du? Hos oss får vi jo nærmest trykket AI ned i halsen, det er et opplest og vedtatt mål at alle avdelinger skal utforske og bruke dette, det er satt av penger til det og satt opp prosjektgrupper for og få implementert gode AI-verktøy inn i arbeidet her. Det er jo ikke JUKS, hva er det du tror - at jobbing er eksamen? De vil at jobben skal gjøres på best og mest mulig effektiv måte, det er det arbeidsgiver er tjent med. Så du burde i stedet for å mene at du skal få større premie fordi din måte å gjøre det på er tyngre, vanskeligere og gir dårligere resultater, prøve og lære deg å bruke AI-verktøy selv. Slik det er nå gjør jo kollegaen din en bedre jobb en deg, og er jo også smartere enn deg siden den kan bruke AI på en god måte. Anonymkode: a95b1...d77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): tull og tøys. kjøpte min første Mac i 1990🤩 Anonymkode: 0a62f...0b0 Nå snakket jeg om rullet ut storskala i arbeidslivet... Ikke når du privat opplevde teknologien for første gang. Uansett, den gangen var det kun et tekstbehadlingsprogram, omtrent. Windows 94 var det store steget fremover. Men derfra tok det fortsatt noen år før hver pult hadde en PC. Anonymkode: 83aae...3c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #40 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg har en yngre kollega (selvfølgelig, de nye «stjernene») som på papiret er superflink. Hun leverer knallbra resultater, får masse skryt fra ledelsen, og alle tror hun er en slags mirakelarbeider. Men jeg har lagt merke til noe – hun bruker AI til det meste. Hver gang hun skal løse noe, sitter hun og taster på PC-en sin og lar disse verktøyene gjøre hele jobben for henne. Klart resultatene ser bra ut – det er jo ikke hun som gjør jobben! Jeg vet at vi lever i en teknologisk verden og alt det der, men ærlig talt, hvor går grensen? Vi andre bruker tid, erfaring, og hjernen vår til å løse oppgaver, mens hun bare sitter der og lar en maskin gjøre arbeidet. Og så får hun applaus for hvor «effektiv» og «dyktig» hun er. Er det bare meg som synes dette er juks? Når man jobber i en rolle hvor det forventes at du faktisk har kompetanse, burde det ikke kreves at du bruker den også, i stedet for å lene deg på AI hele veien? For all del, hun har utdanning og erfaring men det er urettferdig at hun jobber dobbelt så raskt som alle andre fordi hun jukser. Jeg vet at noen sikkert vil si «Hun er smart som bruker verktøyene som finnes» eller noe lignende, men det føles ikke riktig. Burde jeg si noe til sjefen? Eller ser det bare ut som jeg er bitter fordi jeg ikke har en digital slave som gjør jobben min for meg? Jeg er lei av å sitte her og se henne få kred for noe jeg vet ikke er hennes innsats. Noen tanker? Kanskje jeg bare må innse at vi andre snart blir overflødige mens folk som henne blir promotert for å vite hvordan man bruker en chatbot. Flott utvikling. Anonymkode: 6653b...c4a Du syns annerledes og nytt er skummelt, det er en ganske vanlig reaksjon på det ukjente. Men det er du som eier frykten, ikke din kollega. vil du snu dette så spør du om opplæring på disse verktøyene. Anonymkode: 58fac...41a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå