AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg har en yngre kollega (selvfølgelig, de nye «stjernene») som på papiret er superflink. Hun leverer knallbra resultater, får masse skryt fra ledelsen, og alle tror hun er en slags mirakelarbeider. Men jeg har lagt merke til noe – hun bruker AI til det meste. Hver gang hun skal løse noe, sitter hun og taster på PC-en sin og lar disse verktøyene gjøre hele jobben for henne. Klart resultatene ser bra ut – det er jo ikke hun som gjør jobben! Jeg vet at vi lever i en teknologisk verden og alt det der, men ærlig talt, hvor går grensen? Vi andre bruker tid, erfaring, og hjernen vår til å løse oppgaver, mens hun bare sitter der og lar en maskin gjøre arbeidet. Og så får hun applaus for hvor «effektiv» og «dyktig» hun er. Er det bare meg som synes dette er juks? Når man jobber i en rolle hvor det forventes at du faktisk har kompetanse, burde det ikke kreves at du bruker den også, i stedet for å lene deg på AI hele veien? For all del, hun har utdanning og erfaring men det er urettferdig at hun jobber dobbelt så raskt som alle andre fordi hun jukser. Jeg vet at noen sikkert vil si «Hun er smart som bruker verktøyene som finnes» eller noe lignende, men det føles ikke riktig. Burde jeg si noe til sjefen? Eller ser det bare ut som jeg er bitter fordi jeg ikke har en digital slave som gjør jobben min for meg? Jeg er lei av å sitte her og se henne få kred for noe jeg vet ikke er hennes innsats. Noen tanker? Kanskje jeg bare må innse at vi andre snart blir overflødige mens folk som henne blir promotert for å vite hvordan man bruker en chatbot. Flott utvikling. Anonymkode: 6653b...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Det blir vi jo oppfordret til, og til og med kurset i. Dette er forventet av arbeidstakere fremover. Jeg bruker AI flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Strammer opp språket i mail, eller en rapport. Ber om et mer strukturert oppsett. Forbedrer en engelsk tekst. Lager ramme for presentasjoner, eller agendaer. Og mye mer. Anonymkode: 83aae...3c1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Hun jukser jo ikke. Hun bruker de muligheter som finnes, og det har jo du også full mulighet til å gjøre. Uansett må hun jo dobbeltsjekke svarene hun får fra AI`en før hun leverer, så det er jo ikke slik at hun ikke har kompetanse på feltet. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg har en yngre kollega (selvfølgelig, de nye «stjernene») som på papiret er superflink. Hun leverer knallbra resultater, får masse skryt fra ledelsen, og alle tror hun er en slags mirakelarbeider. Men jeg har lagt merke til noe – hun bruker AI til det meste. Hver gang hun skal løse noe, sitter hun og taster på PC-en sin og lar disse verktøyene gjøre hele jobben for henne. Klart resultatene ser bra ut – det er jo ikke hun som gjør jobben! Jeg vet at vi lever i en teknologisk verden og alt det der, men ærlig talt, hvor går grensen? Vi andre bruker tid, erfaring, og hjernen vår til å løse oppgaver, mens hun bare sitter der og lar en maskin gjøre arbeidet. Og så får hun applaus for hvor «effektiv» og «dyktig» hun er. Er det bare meg som synes dette er juks? Når man jobber i en rolle hvor det forventes at du faktisk har kompetanse, burde det ikke kreves at du bruker den også, i stedet for å lene deg på AI hele veien? For all del, hun har utdanning og erfaring men det er urettferdig at hun jobber dobbelt så raskt som alle andre fordi hun jukser. Jeg vet at noen sikkert vil si «Hun er smart som bruker verktøyene som finnes» eller noe lignende, men det føles ikke riktig. Burde jeg si noe til sjefen? Eller ser det bare ut som jeg er bitter fordi jeg ikke har en digital slave som gjør jobben min for meg? Jeg er lei av å sitte her og se henne få kred for noe jeg vet ikke er hennes innsats. Noen tanker? Kanskje jeg bare må innse at vi andre snart blir overflødige mens folk som henne blir promotert for å vite hvordan man bruker en chatbot. Flott utvikling. Anonymkode: 6653b...c4a Jeg klarer ikke å se problemet. Det er resultatene som gjelder, og man bruker de verktøyene som er tilgjengelige for å gå til et så godt resultat som mulig . (Jada, jeg ser at dette er det svaret du ikke vil ha, men det er uansett det riktige svaret). 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Tenker at det er sluttresultatet som gjelder. Kan veien gjøres enkel, kjapp og rimelig, ja, da velger de fleste den veien til et godt sluttresultat. Anonymkode: 7d01a...ff3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Hvorfor gjør ikke dere det samme? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Juks? Er ikke poenget her å få utført en gitt mengde oppgaver på best mulig måte? Så fremt hun løser oppgavene og løsningene er gode, er det da bare positivt at hun har kompetanse til å benytte arbeidsverktøy på en nyttig måte. Anonymkode: 961fd...5a2 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Ulven skrev (1 minutt siden): Hun jukser jo ikke. Hun bruker de muligheter som finnes, og det har jo du også full mulighet til å gjøre. Uansett må hun jo dobbeltsjekke svarene hun får fra AI`en før hun leverer, så det er jo ikke slik at hun ikke har kompetanse på feltet. Det er en del mer enn dobbeltsjekking også. Det er et samspill, som også krever min erfaring, innsikt i sakene, og mastergrad. Tror det er det mange ikke ser. Jeg må ha kunnskapen, rammene, og gi innspillene. AI kommer med forbedringer, struktur, innspill. Jeg tar dette og justerer igjen, før produktet er ferdig. TS minner meg om de som en gang mente at kalkulator var juks. Og ikke minst bruk av PC. Jeg er forresten nesten 50 selv, så må innrømme det var krevende å komme seg skikkelig opp å stå på dette. Men om man skal ha en plass videre i denne typen stillinger (kanskje alle stillinger etterhvert?), så må man nesten henge med på utviklingen. Anonymkode: 83aae...3c1 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Dette er veldig gjenkjenbart. Jeg jobber med dataanalyse, og bruker derfor programmering i min arbeidshverdag. Mange programmer kan gjøre deler av min jobb, de enkle oppgavene. Og det er helt fantastisk, det går fortere enn om jeg skulle skrevet det selv. Men mens jeg ikke blir voldsomt imponert over min unge kollega som viser frem masse kode han legger fram som sin egen, som helt klart er AI-generert, så blir sjefen derimot voldsomt glad. For han kan ikke kode 🤭Så for ham er min kollega fantastisk. Du får trøste deg med at de som stoler på AI i dag ryker fort på en smell, det er så mye hallusinasjon og galskap i det AI genererer at så fort det blir hakket mer komplisert så trenger man fremdeles en biologisk intelligens 🤭 Anonymkode: 86764...8ff 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS Anonymkode: 6653b...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Jeg skjønner følelsen du sitter med. Men det er ingen vei tilbake. Fra nå av handler det om å ha kompetanse til å bruke disse verktøyene. Man må selvsagt ha en grunnleggende kunnskap i tillegg, hvis ikke kan det fort gå galt. Selv jobber jeg i en kreativ bransje, så tro meg, jeg føler på det samme. Nå kan Turid som driver med kundebehandling på det kommunale kontoret lage "kjempefint" julekort for avdelingen. I mine øyne ser jeg, som har jobbet med design i 25 år, at det er glatt og ekkel AI, men det gjør dessverre ikke den gemene hop. De lar seg blende. Når det er sagt har jeg selv tatt i bruk AI for å gjøre oppgaver for meg som jeg ellers ville brukt mye tid på. Forskjellen på Turid og meg, blir at jeg har en grunnleggende kompetanse som sørger for at alt blir sydd sammen på en profesjonell måte til syvende og sist. Anonymkode: af496...955 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS Anonymkode: 6653b...c4a Det går da helt fint for de som er over 25 også å bruke KI. Selv pusher jeg 60 og bruker KI daglig. 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS Anonymkode: 6653b...c4a Du får ta en telefon til de som datt av samfunnet da PCen ble introdusert rundt år 2000 en gang. Anonymkode: 83aae...3c1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Det er bare å lære seg å ta i bruk AI med en gang, det gjøres på de fleste arbeidsplasser for å effektivisere skriftlig arbeid. Det kreves faglighet likevel, for man må kvalitetssikre det man leverer fra seg. Men man får selvfølgelig gjort mye mer. Din kollega er oppdatert og dyktig. Anonymkode: 49d71...23a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er veldig gjenkjenbart. Jeg jobber med dataanalyse, og bruker derfor programmering i min arbeidshverdag. Mange programmer kan gjøre deler av min jobb, de enkle oppgavene. Og det er helt fantastisk, det går fortere enn om jeg skulle skrevet det selv. Men mens jeg ikke blir voldsomt imponert over min unge kollega som viser frem masse kode han legger fram som sin egen, som helt klart er AI-generert, så blir sjefen derimot voldsomt glad. For han kan ikke kode 🤭Så for ham er min kollega fantastisk. Du får trøste deg med at de som stoler på AI i dag ryker fort på en smell, det er så mye hallusinasjon og galskap i det AI genererer at så fort det blir hakket mer komplisert så trenger man fremdeles en biologisk intelligens 🤭 Anonymkode: 86764...8ff Om koding ikke er riktig vil det jo tyte ut ganske umiddelbart. Så dette var lite troverdig. Det er nok bare kollegaen som er bedre på å bruke AI enn deg. Blir litt som min mor. Som klarer å be AI om en oppskrift på lasagne. Men ikke si til AI omtrentlig hva hun har i kjøleskapet, hvor matinteressert hun, er, og når maten skal være klar, for å finne ut av hva man bør lage til middag. Anonymkode: 83aae...3c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Dette må være noe av det dummeste jeg har lest i dag. Selvsagt bør og SKAL man bruke de hjelpemidlene som eksisterer i dag hvis det gjør at arbeidet blir bedre og raskere ferdig. Jeg bruker AI hver dag på jobb, til alt fra formuleringer av e-poster til rettskriving av tekster for å spare tid. De som ikke bruker hjelpemidlene som finnes er jo de som burde få tilsnakk. Det er unødvendig å bruke masse tid på oppgaver som kan løses på noen minutter. Anonymkode: df687...638 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS Anonymkode: 6653b...c4a Snakk for deg sjøl, menneske. Vi er mange som er langt eldre enn 25 og ikke har spesielt tungt for å nyttiggjøre oss av nye arbeidsverktøy. Det er, som flere sier, et samspill. Ikke slik at KI gjør arbeidet alene. Anonymkode: 961fd...5a2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Så hun er mer effektiv og leverer bedre arbeid enn deg? Det er jo nettopp dette arbeidsgivere forventer av deg. Anonymkode: 102a5...105 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Jeg leverer kun håndskrevne ark til sjefen. En kollega bruker skrivemaskin, men det synes jeg er juks. Anonymkode: af047...7b3 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg leverer kun håndskrevne ark til sjefen. En kollega bruker skrivemaskin, men det synes jeg er juks. Anonymkode: af047...7b3 *Jeg ønsker meg latterreaksjon* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå