Gå til innhold

Hvorfor kjører du til jobb, istedenfor kollektiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velger bil fordi bussen tar 3 ganger så lang tid. Kjører på ca.20 minutter. Bussen tar melkeruta og bruker over 1 time. 
Er også mer fleksibel for overtid når jeg kjører selv. 

Anonymkode: 5198a...9e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tatt kollektiv i flere år. Men nå har jeg git opp. Smekkfulle tog pga av for få vogner. Pga etterslepp etter reperasjoner etter forrige vinter. Blir spennende å se etter denne vinteren. Ingen vogner igjen da sikkert…helt utrolig at de bruker så lang tid.

Stadige forsinkelser og innstillinger.

Kan ikke komme mer for sent på jobb. Og har et liv etter jobb.

Så fremover blir det bil.

Tilbudet er alt for dårlig.

Anonymkode: 95c65...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt buss før og folk er så sykt nasty. Nyser og tørker snør på seteryggen osv. 

nei takk. trives godt i min private bil jeg. 

Anonymkode: ecdb3...420

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For få avganger. Jobber også turnus som vanskeliggjør å bruke kollektivtransport. 

Anonymkode: 04a59...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer "kan". 

Jeg kjørte til en av mine tidligere jobber. Jeg "kunne" ta kollektivt, som i at joda, det gikk kollektiv dit. Men det tok meg nærmere halvannen time, og det var buss, bane, og så buss igjen. Og alt var stappfullt, selv om man prøvde å unngå rushet. Jeg endte opp stresset og sur og irritabel, og det var ikke noe kjekt i det hele tatt. Så da gikk jeg over til å kjøre - noe som tok meg 15 minutter. 

Mannen min kjører av akkurat samme grunn. Nå har vi småbarn, og det er bare ikke gjennomførbart å bruke nesten 3 timer av dagen på å kjøre til jobb, når det tar 30 min totalt med bil. 

Det er tiden som er bøygen for de fleste som tar kollektiv. 

Anonymkode: e92d7...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det tar 1 time og 15 minutter med to t-baner +gå en kilometer kollektivt, mens det med bil tar meg 25 minutter.

Anonymkode: 394f7...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor et sted det kun går skolebuss som ikke passer med mine jobbtider. Så da blir det bil. Men vi har kun en bil i husholdningen, så føler ikke at det er så ille. Jobber heller ikke vær dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg må ofte vente 30-45 min på toget og bruker 17 min hjem med bil. Kunne vært flinkere, men tid er så verdifullt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga barn med spesielle behov som må kjøres til/fra skole. 

Når det ikke lenger er aktuelt blir det sykkel på meg, elsker å sykle. 

Anonymkode: 79a99...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjører egen bil fordi kollektivt fungerer så inderlig mye dårligere i de fleste tilfeller. I dette "verdens rikeste land" Hah! er ting sjelden i rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Rett og slett fordi det er ekstremt komfortabelt.

Har garasje hjemme og på jobb. Transporterer meg derfor tørr og varm (ev. avkjølt om sommeren) fra dør til dør. I tillegg har man selvsagt alltid et godt sete å sitte i.

Videre bor jeg 10-15 min kjøring hver vei fra nærmeste togstasjon , og må følgelig parkere bilen utendørs på pendlerparkeringen hele dagen. I solsteik, vær og vind. Jeg er over gjennomsnittet opptatt av bil og lakk, og kjører en ganske kostbar sak, dette er derfor uaktuelt.

Skulle jeg tatt buss til toget måtte jeg også lagt inn 4 km med gange hver dag (hvorav bare oppover hjemover), samt 40 min ekstra busstid vs. å kjøre selv.

Sist men ikke minst har man verdien av egentid uten å måtte forholde seg til andre mennesker. Pendlertogene til/fra Oslo er smekkfulle og du er ikke engang garantert å få sitte. I tillegg har enkelte folk (spesielt unge og innvandrere) lite respekt for andre reisende og babler høyt i tlf, gjerne på speaker! Selv med Airpods med støydemping så hører man dette godt. Å da kunne trekke seg tilbake i egen bil i fred og ro, spesielt etter en lang arbeidsdag et tett og slett veldig komfortabelt.

Så jeg KAN ta offentlig, men velger bilen av komforthensyn. Kjører for øvrig elbil på piggfrie dekk, så forurenser ikke nevneverdig.

PS: Til alle som nå vil kalle meg rasist. Jeg er innvandrer selv og brun i huden.

Anonymkode: a9de0...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 11.01):

Jeg lurer på hvorfor du som kan ta kollektiv til jobb, istedenfor kjører bil?

Bryr du deg om at du bruker mer Co2 enn andre, og hva skulle fått deg til å endre valg av transport om til kollektiv igjen?

Jeg kjører bil selv, så jeg klandrer ingen.🤗

Anonymkode: 36e0a...b2d

Fordi jeg har gratis parkering på jobb, og bomutgiftene med elbil er lavere enn månedskort for to soner hos Ruter. Jeg bruker samme eller litt kortere tid som ekspressbussene når jeg jobber dagskift fordi jeg starter og slutter før den verste rushen, og når jeg jobber kveld eller helg, så bruker jeg bare halvparten av den totale tiden til de vanlige rutebussene til og fra jobb. Partneren min må ta kollektivt til jobb, så bilen er ikke et alternativ for ham. Ergo står den der i garasjen og koster penger uansett - siden det er uaktuelt å leve uten bil med to barn og hund - så da kan den like gjerne brukes.

Hvis jeg skal bytte tilbake, så må det bli vesentlig billigere å ta buss enn å kjøre bil, fordi det skal veie opp for de praktiske ulempene.

Anonymkode: e6c82...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal hente og levere i bhg på veien, det går ikke buss dit.

Anonymkode: 3e25b...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor på bygda og noen ganger starter jeg på jobb 04.45. Da går det ingen busser.

Tok buss en periode da jeg var uten lappen og det var et helvete. Måtte først gå i 20 minutter til bussholdeplassen, vente i alt fra en halvtime til halvannen time, stinkende buss og måtte deretter gå i 20 minutter hjem. Følte jo det tok hele dagen.

Anonymkode: dfde8...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Med buss må jeg gå i 15 min, ta buss i 10 min, vente på neste buss i 15 min og deretter ta buss nummer to i 10 min. Deretter gå 5 min fra busstoppet. Buss tar meg altså 45 min. Det tar 15 å kjøre. Det går rett og slett ikke opp med levering i barnehage. 

Anonymkode: 51913...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 11.01):

Jeg lurer på hvorfor du som kan ta kollektiv til jobb, istedenfor kjører bil?

Bryr du deg om at du bruker mer Co2 enn andre, og hva skulle fått deg til å endre valg av transport om til kollektiv igjen?

Jeg kjører bil selv, så jeg klandrer ingen.🤗

Anonymkode: 36e0a...b2d

Det går mye raskere med bil, jeg slipper gå, være avhengig av busstider (det går, men går ikke så mange) og jeg har det også mer fleksibelt på jobb! 

Anonymkode: c61d9...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...