Gå til innhold

Hvorfor kjører du til jobb, istedenfor kollektiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke lange veien, men når bussene aldri kommer når de skal og da også aldri koresponderer, er det mer fristende å sette seg inn i en varm elbil. Det er også billigere enn månedskort da jeg uansett må ha bilen.

Anonymkode: 57522...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett er det mulig å kjøre kollektivt for meg, men det fungerer ikke i praksis fordi kollektivt tar så lang tid i forhold til å kjøre selv.

Anonymkode: 79475...6a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foe dyrt, for tidkrevende og ustabilt. Jeg kjører elbil og bruker godt under halve tiden til jobb med bil fremfor buss

Anonymkode: d24eb...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ta bussen til jobb. Bor litt utenfor en større by. Går kun seinvakter, så gikk greit med buss til jobb, men bussen hjem på kvelden korresponderte ikke godt nok så jeg rakk den akkurat ikke.

Da var venterommet stengt så da var jeg tvunget til å vente ute i 1 time sammen med byens løse fugler. Da var jeg ikke hjemme før kl 23.45.

Klaget til busselskapet, de lovet endring men det ble ikke bedre.

De kan mene hva de vil om at folk må være mer miljøvennlig og reise kollektivt men det blir ikke lagt til rette for det. Busstilbudet utenfor Oslo er en vits. Og jo lenger du kommer ut på bygda dess verre er det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen tar 45 minutter og er stappfull. 
Bil tar 15 minutter. Bom, forsikring og ladekostnader koster meg 200 kr mer pr måned enn månedskort på bussen. 
Og jeg liker kunne stoppe å handle på vei hjem uten å se ut som ett pakkesel. Har med både sekk og bag på jobb hver dag, og jeg foretrekker trene på vei hjem fra jobb og så kjøre rett hjem for å dusje, ikke sitte svett og jævlig på bussen eller måtte ha med enda mer skiftetøy. 

Anonymkode: d5b2b...014

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buss til og fra jobb tar 1,5 timer lengre enn å kjøre. Siste buss hjem går halv fem, og 80% av rutetidene ble kuttet etter at jeg flyttet dit jeg bor. Valgte stedet med tanke på det gode rutetilbudet før jeg flyttet, gjett om antallet biler på veien gikk opp etter kuttet 🤣 Sleng på 35 minutter gåtid til/fra busstoppet og hjem (35 minutter i alt av vær). 

Folk sitter med sykdom på bussen og mange av dem nyser og hoster rett ut i luften uten å bry seg. For ikke å snakke om alle som dynker seg i parfyme før de setter seg inn på en tett og full buss.. 

Elsker i tillegg å kjøre bil, så for min del er kollektiv trafikk ikke et godt alternativ. Betaler heller villig i vei for bensinen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bil = frihet. Jeg kan ta den når jeg vil, stikke når jeg vil, stikke innom hvor jeg vil, handle hva jeg vil osv.

Hvorfor ikke kollektiv;

Fordi det er så stappet at alle intimgrenser blir brutt. Det er svært ubehagelig.

Fordi folk stinker, morgenånde, hvitløksånde, svette eller kvalmende parfyme.

Fordi folk er ekle og hoster, nyser, harker og peller buser som de knipser rundt.

Fordi folk bråker. Det snakkes med høyttaler, det skrikes, det ropes, barnehager og skoler kommer på.

Det er sykt dårlig luft, får vondt i hodet innestengt luft full av Co2.

Fordi det tar så mye ekstra tiiiiiiid. Tid å gå til kollektiv, tid å vente på kollektiven, tid å bytte -spesielt når de ikke korresponderer (noe de jo aldri gjør), fordi de aldri kommer på tiden, fordi det alltid er forsinkelser, fordi man ikke kan velge en alternativ rute ved trafikkuhell.

Fordi den ikke kjører dit jeg skal. Man må bytte og styre og ordne. Det funker aldri pga alle punktene over.

Fordi den ikke går når jeg trenger at den går. Og dette er i tillegg til alle andre problemer ramset opp overfor.

Fordi jeg blir så fort bilsyk og de fleste kjører som griser. De svinger krapt, skal absolutt gasse opp og bremse hardt ned.

Fordi jeg ikke vil treffe på folk jeg så vidt kjenner og være tvunget til small talk hele veien. Det er virkelig et helvete når man blir så dårlig av å kjøre.

Fordi det er dårlig vær i Norge og alle holdeplasser er åpne. Man nå stå i blåst, regn, snø, sludd og ekstreme kuldegrader eller varmegrader. Det samme gjelder jo da når man går til og fra kollektiven.

Fordi det er dyrt. Det koster for mye i forhold til hvor jævelig det er. Hadde det vært billigere hadde det vært mer fristende.

Fordi jeg ikke har butikk hjemme og må handle. Dette tror jeg ikke politikerne tenker på. Kjøper de aldri noe i butikker lurer jeg på.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne strengt tatt kjørt buss, men det blir unødvendig kaotisk og komplisert i hverdagslogistikken med bhg og jobb. Heldigvis har jeg relativt kort vei til kontoret så jeg sykler heller hele året. Kun ved sjeldne unntak kjører jeg bil i hverdagen. 

Akkurat lagt om til piggdekk og putter kidsa i vogn med saueskinn og tjukke soveposer så de holder seg varme. Kan absolutt anbefales for de som har anledning!

Anonymkode: d404e...02a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det å ta kollektiv hadde tatt mye lenger tid. Tur/retur hadde blitt mer enn doblet. Det hadde spist mye av min verdifulle fritid og hadde gått utover min livskvalitet.

Anonymkode: f7e5d...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi buss er ubeleilig her jeg bor. For det første går første bussen i det den ene av oss i hus skal være på arbeidsplassen, og for det andre går den kun to ganger i timen (unntatt midt på dagen), og for det tredje kjører den en stor omvei (30 min fremfor 10). 

Legg inn levering/henting i barnehage og diverse, så blir det bare krøll å belage seg på buss. 

Anonymkode: 840b9...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN ta buss, men det tar like lang tid som å gå. Derfor går jeg som regel, slipper jeg vente på ny buss ved bytte og slikt. Når jeg kjører tar det under en tredjedel av tiden som bussen tar grunnet bytte. 

Anonymkode: d8352...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi da kommer jeg for sent til jobb (siden barnehagen åpner for seint til at jeg rekker det), og ikke rekker jeg hente heller før barnehagen stenger. 

Hvis jeg leverer og mannen henter som vanlig så kunne jeg gjerne ha kjørt til jobb og tatt bussen hjem, men det går ikke av åpenbare grunner 🤣

Anonymkode: bbc1f...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det tar lang tid, for meg tar det dobbelt så lang tid å ta kollektiv (buss) som bil. Å ta bussen tar faktisk like lang tid som å jogge, sett bort ifra dusjetiden da.

Anonymkode: b69bb...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben jeg hadde før så brukte jeg bil, med bil tok det 20-25 min, med offentlig transport tok det 1 time og 40 min. Og jeg var da alene med 2 barn, så det hadde jo ikke gått med offentlig transport.

Nå bruker jeg offentlig transport, men det tar 15 min til jobb, ca like lang tid som det ville tatt med bil. Og med bil måtte jeg betalt for dyr parkering.

Anonymkode: 653e4...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare skoleruter her ut på landet , så avhenging av bil, så derfor 2 fosilbiler i tilfelle den ene svikter.

Anonymkode: 3ef34...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på bygda og skulle ønske det var kollektivt tilbud her, hvertfall om vinteren. Men det er kun skolebussen som går og det passer ikke med min arbeidstid 

Anonymkode: 7c525...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kort vei til jobb, 7 min med bil.  Har ikke lyst til å sykle til jobb, og det er uansett utelukket på vinter.  Busser går sjelden direkte og de tar mye lengre tid samt at jeg må gå 5 min for å ta buss. 

Anonymkode: d6f13...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisetid en vei til jobb:

Bil: 45 minutter

Tog, t-bane og gåing: 1 time og 40 minutter pluss venting (toget går en gang per time og blir et kansellert er det altså en time til før neste går.

Buss t-bane og gåing: litt over 2 timer. Men bussen går ganske ofte så det blir ikke så mye venting i tilegg til reisetiden.

Anonymkode: e59cd...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...