AnonymBruker Skrevet i går, 07:35 #21 Del Skrevet i går, 07:35 Bedrifter forsøker hyppig å kvitte seg med ansatte på denne måten, selv om de ikke har lov. Som regel gjøres det ved at den nye stillingsannonsen har noen formuleringer som utelukker deg som søker, slik at de kan argumentere for at de trenger en annen. Du kan velge hvordan du vil tilnærme deg dette. Jeg ville nok ikke jobbet for en bedrift som «følte» slik ang meg som arbeidstaker. Men du kan evt bruke det som brekkstang for en sluttpakke når du forhandler. Anonymkode: 259c1...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 11.00): Har fått beskjed om at jeg er overtallig og mister stillingen min. Men jeg vet også at bedriften må ha noen til å gjennomføre visse oppgaver som krever en bestemt kompetanse, da må de sette inn noen til dette og da vil jeg ha fortrinnsrett. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: de599...c42 Er det ikke slik: Etter nedbemanning/ permittering og bedriften skal ansette nye så har du fortrinnsrett om du har vært ansatt lengre enn 12 mnd. Selv ble jeg permittert i 2021, da hadde jeg vært ansatt i 9 mnd på fast kontrakt. Jeg måtte gå og hadde ingen rettigheter sa fagforeningen. Måneden etter jeg var ferdig, faktisk nøyaktig 30 dager senere lå det annonse på finn. "Vi søker nye medarbeidere, 6 stillinger ledig." Jeg kunne så klart ha søkt som alle andre men hadde da erfart to mnd med mindre eller ingen utbetaling, mobbing fra sjef og fikk dårligere arbeidsvilkår etter en sykemelding. De truet meg til å dra på jobb mens jeg var sykemeldt, de truet meg med sparken og de bestridet sykemeldingen da jeg forble hjemme. Så jeg ville aldri gått tilbake. Anonymkode: 1de4e...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #23 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er det ikke slik: Etter nedbemanning/ permittering og bedriften skal ansette nye så har du fortrinnsrett om du har vært ansatt lengre enn 12 mnd. Selv ble jeg permittert i 2021, da hadde jeg vært ansatt i 9 mnd på fast kontrakt. Jeg måtte gå og hadde ingen rettigheter sa fagforeningen. Måneden etter jeg var ferdig, faktisk nøyaktig 30 dager senere lå det annonse på finn. "Vi søker nye medarbeidere, 6 stillinger ledig." Jeg kunne så klart ha søkt som alle andre men hadde da erfart to mnd med mindre eller ingen utbetaling, mobbing fra sjef og fikk dårligere arbeidsvilkår etter en sykemelding. De truet meg til å dra på jobb mens jeg var sykemeldt, de truet meg med sparken og de bestridet sykemeldingen da jeg forble hjemme. Så jeg ville aldri gått tilbake. Anonymkode: 1de4e...440 Var dette privat sektor? Helse/pedagogisk? Anonymkode: de599...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): I alle dager. Det er ikke en innbilt kompetanse, det er en kompetanse som krever en bestemt utdannelse og den utdannelsen har jeg. Anonymkode: de599...c42 Gratulerer, du vet at selv om man har utdannelse så behøver det ikke bety at man har kompetanse, og her har jo bedriften tydeligvis funnet ut at de heller vil bruke noen 100k på å ansette noen andre enn deg. Noe som dermed tyder på at du ikke har den kompetansen de har bruk for.(og at du har tapt penger for de framfor tjene) Enkelte har seriøst null selvinnsikt og de fleste er her på kg. Anonymkode: 61b3e...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #25 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Gratulerer, du vet at selv om man har utdannelse så behøver det ikke bety at man har kompetanse, og her har jo bedriften tydeligvis funnet ut at de heller vil bruke noen 100k på å ansette noen andre enn deg. Noe som dermed tyder på at du ikke har den kompetansen de har bruk for.(og at du har tapt penger for de framfor tjene) Enkelte har seriøst null selvinnsikt og de fleste er her på kg. Anonymkode: 61b3e...c32 Beklager men du tar feil. Anonymkode: de599...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #26 Del Skrevet 11 timer siden Dette foregår i mange bedrifter over hele landet og i alle bransjer, ligner litt på det Musk driver med borte USA, tvinger frem 3 til 7% oppsigelser, sier det er økonomi, men det er topping av laget som et den egentlig grunnen. Tvinger mellomledere til å finne de dårligste kandidatene, ofte er det slabbedasker som må gå, men i mage tilfeller godt betalte seniorer med relativt høy lønn, som etter hvert blir erstattet av yngre og billigere krefter, det ligger også et moment av fagforeningsknusing i dette! det samme skjer her hjemme litt mer dulgt, til og med i det offentlige, Ernas ostehøvel politikk, og AP's redusering av offenlige budsjetter, på 1-til 2% hvert år går ikke ut over topnotch folk, men de i andre enden. i en bedrift jeg kjenner gjør de hva som helst for å få seniorene til å slutte, slik at noen rykker inn i stillingen og nye (med annen kompetanseprofil) rekrutteres inn på bunnen. motivet er åpenbart å spare lønnsutgifter. Har til og med sett dette i helse, men der er der mer personer som utrykker kritikk og/eller er misfornøye, internt eller enda verre offentlig som er i faresonen, samtidig sitter toppledere trygt som stein i ura, mellomledere dukker opp som rumpetroll om våren. og arbeidere løper fortere en noen gang. og det eneste som gjelder er å være organisert, det er ikke alltid det hjelper, men det er det eneste håpet en har. så foren dere folkens, mel dere inn i en fagforening. Anonymkode: ad0df...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #27 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 12.40): Har ikke veldig gode erfaringer med at fagforeningen hjelper noe særlig Anonymkode: de599...c42 Fagforeningen hjelper gjerne til om det bidrar til å irritere arbeidsgiver eller de gir dem økt makt og innflytelse på arbeidsplassen. Derfor bistår fagforeningen nærmest alle i offentlig sektor selv de som sover seg gjennom arbeidsdagen. Mens de gidder nok ikke bruke tid på medlemmer i mindre selskaper hvor de ikke er en maktspiller. Anonymkode: 4d095...11f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå