Gå til innhold

Kjæresten spiser plutselig veldig lite – bør jeg være bekymret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt råd fra noen som kanskje har vært i lignende situasjon. Jeg er en mann på 32, og kjæresten min og jeg har vært sammen i 5 år. Hun er 162 høy og har alltid vært veldig tynn, typisk rundt 46-48 kg. Hun ser sunn ut for størrelsen sin – liten og slank, men med former, og hun har alltid vært fornøyd med kroppen sin. Hun trener noen ganger i uka, og har til og med ofte snakket om at hun gjerne skulle gått opp et par kilo.

Hun har alltid spist lite i forhold til mange andre, men de siste månedene har jeg lagt merke til at det har blitt ekstremt lite. Gjennom en hel arbeidsdag, som gjerne er 9-12 timer for henne, kan hun nøye seg med ett ostehorn fra Rema, og om kvelden kanskje et pizzastykke eller noe lignende. Noen ganger spiser hun nesten ingenting hele dagen bortsett fra et par knekkebrød.

Det rare er at hun virker helt normal ellers. Hun har energi, er i godt humør, og jeg ser ingen tegn til at hun er slapp eller lei seg. Ikke har det skjedd noe i det siste heller. Alt er normalt, fint. Hun sier bare at hun ikke har matlyst når jeg spør, og virker ikke irritert over at jeg spør heller. Hun jobber mye, men det har hun alltid gjort, så det er ikke noe nytt. For bare noen måneder siden var det viktig for henne å spise nok for å holde ut på jobbene sine, men nå ser det ikke ut til å være en prioritet i det hele tatt.

Jeg har prøvd å lage favorittmaten hennes og til og med bestille takeaway hun pleier å elske, men hun takker ofte nei. Jeg føler meg litt hjelpeløs, fordi det er så ulikt henne. Hun har aldri hatt problemer med spiseforstyrrelser, og hun har alltid hatt et sunt forhold til kroppen sin, så jeg har ingen grunn til å tro at det er noe sånt.

Bør jeg være bekymret, eller kan det bare være en fase? Er det noen som har opplevd noe lignende med partneren sin, og hvordan gikk det? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe uten å være masete?

Setter pris på alle råd!

Anonymkode: ce0a8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å vite for oss som ikke kjenner deg eller henne. så kan bare snakke ut i fra min erfaring. Og det er jo ikke sikkert at det er sammenlignbart med din kjæreste. 

Men jeg hadde en periode med mye stress, litt ubevisst stress, jeg hadde fine dager, var glad, ikke noe negativt syn på egen kropp, mye energi osv. Men jeg sov dårlig/ikke nok, hadde for mange arbeidsoppgaver gjennom dagen både privat og jobb som gjorde at jeg aldri følte jeg var asjur. Og tilslutt ble presset såpass stort (selv om alt føltes positivt), at det gikk utover matlysten. Jeg begynte å spise mindre fordi jeg ikke følte sult. 

Dette pågikk ett års tid, vekten gikk selvfølgelig ned, og jeg hadde ikke noe vekt å ta av, så jeg ble et levende skjelett. Da begynte også energien å dale, jeg ble sliten av alt (eks gå opp trappen hjemme), fikk elveblest på hele kroppen, gikk inn i en depresjon. 

Når jeg fant roten til manglende matlyst (stress), så fikk jeg fjernet noen av de faktorene som var for mye for meg. Matlysten steg sakte men sikkert, og i dag er jeg tilbake til normalvekt, full av energi igjen. 

Det jeg prøver å få frem, er at manglende matlyst ikke trenger å handle om negativt syn på egen kropp. Andre faktorer kan være skylden. Har hun noen forandringer i hverdagen, som eks ny jobb, studie, nytt treningssenter, noe som hun tenker på som har skjedd/ønsker eller ikke ønsker skal skje? 

Anonymkode: e061b...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...