Gå til innhold

ull innerst kan gi ungene atopisk eksem

Fremhevede innlegg

Skrevet

ull innerst kan gi ungene *oppbluss av* atopisk eksem

Anonymkode: 31a6a...cc9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften er ren løgn, ull kan IKKE gi atopisk eksem. Derimot kan det trigge utbrudd hos fem som uansett vat atopisk eksem. Forøvrig  skremmende at den inkompetente legen anbefaler plast mot huden i stedet (fleece), klamt og trigger svetter og gjerne masse små blemmer i huden. Polyester og akryl trigger også ofte eksem. Personlig tåler jeg ull når huden allerede er fin, så lenge jeg ikke blir svett. Men når jeg allerede har litt eksem tåler jeg ikke ull. Polyester og annet plastsøppel tåler jeg overhodet ikke, og ikke datteren min heller. Får masse blemmer med en gang. Viskose (enten der er bambus eller annen viskose), silke eller lin mot huden er fint, gjerne med kasjmir eller merino utenpå. Vanlig norsk/islandsk saueull, alpakka, angora, mohair og kamel klør dessverre, selv om det kun er saueull som stikker - de andre føles myke, men trigger reaksjon likevel.

Anonymkode: c458b...388

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sakset fra artikkelen:

Barnelegen erkjenner at det åpenbart er forskjell på ull, og at merionoull trolig er bedre for huden.

- Men jeg vil ikke frikjenne det helt. Mange av mine pasienter bruker plagg med bambus eller bomull innerst og ull utenpå, og sier det går fint. Andre sier det ikke går bra, så her er det ingen fasit.

Hennes råd er derfor at man ikke skal bruke ull som innerste lag. 

Anonymkode: b041d...b67

Merkelig råd, man burde heller prøve seg frem på hva som funker for hver enkelt.

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 9.05):

Kjøper du skikkelig ull ,merinoull, så kan noen barn med atopisk eksem faktisk bruke det! Så det er bare tull!

Anonymkode: 82f19...7a6

Feil. Mine barn kunne ikke e ha noe ull mot kroppen. Ikke i dag en gang når de er 18 og 20 år. Fåe de noe ull rett på huden blir det rødflammede i huden  gikk de lenger ble det mer eksem og kløe. Hudlegen sa rett ut de ska ikke ha noe form for ull rett mot huden, for der gjør at eksem blir mer være en hva de trenger. Er en årsak til at mange hudleger advarer om at bhg osv ikke ska kreve ull undertøy

Skrevet

Veldig mange med atopisk eksem tåler ubehandlet ull, det er stor forskjell på behandlet og ubehandlet. Min med atopisk eksem kunne fint bruke ubehandlet. 

Anonymkode: edd91...9d2

Skrevet

Sønnen min hadde atopisk eksem som barn og kunne ikke bruke ull innerst, uansett type. Han brukte bambus innerst. Om barnehagen hadde lagt seg opp i det så hadde jeg blitt skikkelig irritert.

Anonymkode: 2ea0a...cda

Skrevet

Jeg er sikker på at alle barnehager som «krever» ull er mer enn villige til å gå i dialog og høre på fornuft. Det finnes mye ullundertøy med både syntetisk og bomullsinnside (eller superundertøy/bambus), i tillegg er det mulig med kun ull som mellomlag. Men barna må få slippe å fryse - og barn som tåler ull må gjerne ha ull. Alle barn kan ikke ha et påklednings-/omskiftingsregime som tar et kvarter. Da kommer vi oss aldri ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig råd, man burde heller prøve seg frem på hva som funker for hver enkelt.

Ja, skjønner litt hva du mener. Overskriften på tråden er jo misvisende. 

Men poenget er jo at det er tull av barnehagene å tvinge gjennom ull for alle, for det er ikke alle som tåler ull. 

Anonymkode: 399ca...01e

Skrevet

Overskriften er feil.

Idiotforeldre som prakker på unger med atopisk eksem ull, til tross for informasjon om at det ikke er bra, er årsak til at atopisk eksem blusser opp hos barna på vinteren.

Barnehagen er da ikke sjef over unger eller foreldre. De kan ønske seg ull, fremsnakke ull, men hvis foreldre sier nei og forklarer og leverer bambus, så har ikke barnehagen noe de skulle sagt. 

Anonymkode: 34c50...ed9

Skrevet

Jeg har ikke atopisk eksem, men er sensitiv for mange stoffer. Ull, lin og polyester er forferdelig. Ull uansett om det er iblandet silke, ren ubehandlet merinoull, tokags med bambus på innsiden osv er tortur. Jeg sliter også med ull som mellomlag. Kan kjenne det gjennom klærne. Hater dyreskinn, ullpledd og ullsofaer, også om jeg er fullt påkledd. Jeg kan legge klær mot ansiktet og konstatere om det inneholder så lite som 3 % ull. Dette var et problem for meg i barndommen. Jeg ble torturert med ullsokker, ullgensere, ullvotter og ulluer. Men det ble heldigvis respektert at jeg ikke kunne bruke ullundertøy. Håper foreldre i dag hører på barna sine, og gar forståelse for at man opplever dette ulikt. Jeg kan bare si at jeg klarer meg helt fint uten ull. Jobber i barnehage og er ofte ute i 10-20 minusgrader. 

Anonymkode: bac36...d45

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo ikke problem for alle! Det må vi bare påpeke, vi trenger ikke å skremme alle. Veldig mange, de aller fleste, tåler jo ull helt fint. Samtidig, husk at eksem virker til å være arvelig. Jeg som selv ikke tåler ull på underkroppen, er oppmerksom på at mine barn kan få samme. Men mine barn som er nå 7 og 10, tåler ullundertøy foreløpig veldig bra. De har dessverre arvet eksem, men det er på hender og ansikt, og ikke kropp. 

ull er jo så lettvint. Jeg misunner ikke de som ikke tåler ull. 

Anonymkode: 362c6...ec3

Skrevet

Som AB får man ikke endret overskriften så dere får klage til forumansvarlig

Anonymkode: b041d...b67

Skrevet
smurfebuss skrev (1 time siden):

Jeg er sikker på at alle barnehager som «krever» ull er mer enn villige til å gå i dialog og høre på fornuft. Det finnes mye ullundertøy med både syntetisk og bomullsinnside (eller superundertøy/bambus), i tillegg er det mulig med kun ull som mellomlag. Men barna må få slippe å fryse - og barn som tåler ull må gjerne ha ull. Alle barn kan ikke ha et påklednings-/omskiftingsregime som tar et kvarter. Da kommer vi oss aldri ut. 

Ja, håper virkelig ikke barnehagene krever at barn må bruke ull innerst. Jeg hadde nok vært mye mer glad i å være ute som barn dersom jeg hadde sluppet ullplagg. Husker ikke at jeg var kald, bare masse kløe. Spesielt ull-balaklavaen var klaustrofobisk. Jeg husker jo at jeg ikke bare kunne ta det av, da ble det for kaldt, men hadde jeg hatt et annet alternativ så hadde jeg nok hatt det mye bedre. Jeg elsket egentlig å leke ute, men var mange tårer over påkledning.

Jeg fikk bare milde utslett som fort gikk over, så fikk ikke noe atopisk-eksem diagnose, men ull var fortsatt helt grusomt å ha på seg. Var ikke før i ungdomsårene at jeg begynte å tåle litt ull. Opplever nå bare at ull kan klø litt dersom jeg blir veldig varm og svett, men bruker stort sett ull hver eneste dag på vinter. 

Anonymkode: db8ff...74f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...