Gå til innhold

Hvis du fant penger. Ville du tatt de selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tatt dem selv. Uansett sum, og om det var i en identifiserbar lommebok eller ikke.

Anonymkode: 2161e...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje... kommer an på beløpet, sted og dagens samvittighet og nød. 

Maia70 skrev (10 minutter siden):

Men hva hadde du gjort om du fant kokain for millioner skylt i land på en strand et sted? Om du virkelig trengte penger vel og merke...

Da må man jo ha et nettverk for å bli kvitt det. Og de som mistet dopet, kan komme etter deg..

Jeg kjenner flere som har opplevd å finne kokain skylt i land på stranden i Karibien, for øvrig. De har et uttrykk som sier noe ala "easy come, easy go", og det stemmer nok ofte. 

Anonymkode: a6c05...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små beløp hadde jeg tatt ja,så sant ikke noen så at jeg tok dem. 

Anonymkode: 504c1...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må man jo ha et nettverk for å bli kvitt det. Og de som mistet dopet, kan komme etter deg..

Jeg kjenner flere som har opplevd å finne kokain skylt i land på stranden i Karibien, for øvrig. De har et uttrykk som sier noe ala "easy come, easy go", og det stemmer nok ofte. 

De som mistet det vet jo ikke en gang hvor det er skylt i land. Og man kjenner alltid noen som kjenner noen som kjenner noen. Jeg har aldri brukt dop selv, men jeg vet jo om i alle fall en som dealer, kanskje to, og jeg kjenner to andre som sikkert vet om noen også.
Problemet mitt hadde vært samvittighet, hva med alle som kjøper det? Ønsker ikke å ha det på samvittigheten, så jeg hadde fått problemer med hva jeg skulle gjøre...

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (17 minutter siden):

Men hva hadde du gjort om du fant kokain for millioner skylt i land på en strand et sted? Om du virkelig trengte penger vel og merke...

Jeg ville vel knapt skjønt hva det var, ikke hatt peiling på hvor mye det var verdt og ikke ant hvordan jeg skulle få ekspedert det videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg ser noen miste dem så jeg vet de havner hos riktig eier så gir jeg dem pengene sine. Står jeg alene et sted uten å vite hvem det er sine, ja tar dem da selv ved mindre beløp.

Hadde jeg funnet et større beløp ville jeg nok levert det til politi eller lignende. 

Anonymkode: 31c29...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger funnet på bakken der det ikke er naturlig å anta at eier har håp om å komme tilbake å finne pengene kunne jeg nok funnet på å tatt selv eller dumpa i koppen til en uteligger eller noe.

Faktisk gjorde jeg det med en 500-lapp jeg fant en gang, beholdt altså.

Den lå å småflagra i vinden på bakken i sentrum en grytidlig søndagsmorgen. Det var og hadde vært mye vind den natta så den seddelen kunne ha kommet fra hvor som helst og det var ikke et menneske å se noen steder i nærheten. Ingenting var åpent heller.

Direkte utenfor butikk, bolig eller lignende ville jeg levert inn der. 

I lommebok eller lignende ville jeg levert til politi/vekter. 

Anonymkode: a4985...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (5 minutter siden):

De som mistet det vet jo ikke en gang hvor det er skylt i land. Og man kjenner alltid noen som kjenner noen som kjenner noen. Jeg har aldri brukt dop selv, men jeg vet jo om i alle fall en som dealer, kanskje to, og jeg kjenner to andre som sikkert vet om noen også.
Problemet mitt hadde vært samvittighet, hva med alle som kjøper det? Ønsker ikke å ha det på samvittigheten, så jeg hadde fått problemer med hva jeg skulle gjøre...

Jeg hadde ikke rørt det! Det er livsfarlig. Vi forstår ikke hvordan disse nettverkene fungerer... De tenker ikke som deg. Vi er naive.

De vet om de har mistet/sluppet/kastet/plantet det, det blir snakket i miljøet, hvor man har fått det fra, hvem som fant det, når,  osv... Den businessen der er ikke for hvem som helst, og absolutt ikke for folk som sliter med samvittigheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (25 minutter siden):

Fikk meg til å tenke på hva som skjedde her hvor jeg bor for noen få år siden. En palle med hasj skylte i land på stranden en vinterdag, så det var ikke stappfullt som det ville vært på sommeren. Det var en ensom politimann som gjorde oppdagelsen, så han måtte forlate "byttet" mens han ba om hjelp, og sikret området. Når han kom tilbake etter noen minutter så var pallen omringet av mennesker som hadde kommet løpende til for å få seg en bit av "kaka", og når den ensomme politimannen fikk backup så var det ikke noe igjen.

(Dette skjedde ikke i Norge, men ved Middelhavets bredder.)

Anonymkode: 4353d...d2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet slike summer (500-1000 kroner) et par ganger og beholdt pengene. En gang var på bussholdeplassen ved Universitetsplassen, og jeg antar det var en som hadde gått på en buss og var umulig å oppspore. En annen gang var utenfor en kiosk midt i Rodos by, sikkert en full turist som dagen etter ville våkne og lure på hvordan hen klarte å bruke så mye penger kvelden før. Denne uheldige personen ville være like håpløs å finne, så jeg prøvde ikke engang.

Hadde jeg funnet noe jeg mistenkte at var kokain, ville jeg fortet meg vekk fra stedet og ringt politiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg finner penger og ikke lommebok så hadde jeg gitt det til en narkoman som tigger på gaten. 

Men om det var lommebok så hadde jeg gjort mitt å finne personen på gulesider og avtalt leveringssted. 

Jeg kunne aldri beholdt verdisaker som ikke er mine. 

Anonymkode: 8996a...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse penger beholder jeg selv, gitt at ingen rundt leter etter de. Men jeg følger også med på den lokale fb-gruppen i tilfelle det etterlyses der da, før jeg bruker pengene. Lommebøker og andre gjenstander leveres til politiet.

Anonymkode: f4a1c...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har returnert lommebøker jeg har funnet på gata eller i søppelkasser på togstasjonen (lommetyver hiver lommebøkene der etter å ha forsynt seg). Men det har aldri vært penger i dem. Men det har vært id kort så jeg kunne sende til eier.

Kan faktisk ikke huske å ha funnet noe penger på gata noengang. Hvis du ikke regner med et kronestykke da. Det har jeg funnet nå og da. 

Uansett, hadde jeg funnet penger på gata, en hundrelapp eller femhundring, hadde jeg bare beholdt den. Umulig å finne eier. Hadde jeg derimot funnet en anonym bag med titusenvis av kroner i (som stinker tyveri eller svarte penger) så hadde jeg levert hele greia til politiet.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde ikke beholdt dem selv. 
For det første fordi jeg ikke vil være en person som tar andres penger, og for det andre ville jeg tippet at det var hemmelig kamera eller noe, som skulle sjekke hva folk gjorde om de fant penger😂

Anonymkode: c1a54...0dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde ikke rørt det! Det er livsfarlig. Vi forstår ikke hvordan disse nettverkene fungerer... De tenker ikke som deg. Vi er naive.

De vet om de har mistet/sluppet/kastet/plantet det, det blir snakket i miljøet, hvor man har fått det fra, hvem som fant det, når,  osv... Den businessen der er ikke for hvem som helst, og absolutt ikke for folk som sliter med samvittigheten. 

Jeg vet godt at de ikke tenker som oss. Jeg kommer fra et lite, gjennomsiktig sted der der det skal være forholdsvis mye narkotika i omløp etter ryktene, og jeg kjenner en som på et tidspunkt skjulte noen hjemme hos seg som hadde gjeld til disse folkene. Han kom fra Bergen og hadde aldri opplevd noe lignende der.
Men, de som handler med dette sitter ikke med kikkert og ser etter hvem som plukker opp pakker på stranda. Og man går selvsagt ikke og spør rundt for å bli kvitt det samme dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det er småbeløp ville forsøkt å finne eieren. Er det større beløp ville jeg gitt de til en veldedig organisasjon etter noe tid. Jeg ville under ingen omstendigheter gitt de til politiet - det er ikke staten som skal få de.

Anonymkode: 5916a...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann påJeg fant en lommebok inne på en benk på et senter,ble levert i nærmeste butikk.Funn av 200 lapp på en gangvei blir noe helt annet,den beholder jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottilott skrev (6 timer siden):

Var det opplysninger hvem pengene tilhører, hadde jeg kontaktet med en gang.

Hvis jeg fant penger i nærområdet mitt, hadde jeg fulgt med på fb-gruppen som er for nyheter her jeg bor, om noen postet.

Hadde jeg funnet penger på et kjøpesenter eller butikk, hadde jeg levert i kassen eller informasjon.

Hadde jeg funnet penger på gaten i byen hadde jeg beholdt de selv. Hadde ikke giddet å levert til politiet, så sant det ikke var snakk om et stort beløp faktisk.

Jeg fant faktisk en konvolutt en gang (sikkert 15-20 år siden) der det var over 50 000 kr. Her var heldigvis også kontaktinformasjon. 
Pengene tilhørte en mann som skulle kjøpe bil. Han hadde lagt konvolutten med pengene på taket, og glemt det før han kjørte. Var veldig kjekt å ringe han å si jeg hadde funnet de.

Så utrolig morsomt. Jeg kjenner en, i et annet land, som glemte en konvolutt oppå firmabilen sin etter å ha solgt sin egen bil. I konvolutten lå det lokal valuta tilsvarende 50.000 norske kroner. Bilen var parkert og han skulle inn i banken med dem, og først inni banken oppdaget han at konvolutten manglet. Den var dog borte når han kom ut 😅

Anonymkode: 7c2be...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt penger jeg hadde funnet på bakken der det er "umulig" å finne eieren. Men hadde aldri tatt penger jeg har sett noen mistet, da hadde jeg plukket de opp å gitt de til riktig eier. 

Anonymkode: 41a38...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...