AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:05 #1 Del Skrevet tirsdag kl 07:05 Jeg kjenner til en frivillig organisasjon som serverer mat som har gått ut på dato. Det innebærer blant annet fisk, kylling, pølser og kjøttdeig. Bør jeg melde fra til Mattilsynet? Kan jeg melde fra anonymt? Jeg synes det er skikkelig stygt gjort at en frivillig organisasjon serverer gammel mat til andre mennesker. Anonymkode: dc7b6...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:11 #2 Del Skrevet tirsdag kl 07:11 Men er maten dårlig da? Utløpsdato er bare veiledende, og det er helt vanlig å gi ut datovarer på matutdeling. Det er liksom en av måtene de får donasjoner på. Anonymkode: 546fc...cf9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:12 #3 Del Skrevet tirsdag kl 07:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er maten dårlig da? Utløpsdato er bare veiledende, og det er helt vanlig å gi ut datovarer på matutdeling. Det er liksom en av måtene de får donasjoner på. Anonymkode: 546fc...cf9 Det er ikke matutdeling, men salg av mat. Anonymkode: dc7b6...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:16 #4 Del Skrevet tirsdag kl 07:16 Her må du nesten forklare litt mer. Hva slags frivillig organisasjon er det som driver med salg av mat? Ved kjøp/salg er mattilsynet riktig instans, men da er det vel ikke relevant at de er frivillige? Anonymkode: 546fc...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:16 #5 Del Skrevet tirsdag kl 07:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke matutdeling, men salg av mat. Anonymkode: dc7b6...14f Da åpner de jo pakkene og ville lett luktet om maten var skjemt? Anonymkode: 043de...b24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:19 #6 Del Skrevet tirsdag kl 07:19 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kjenner til en frivillig organisasjon som serverer mat som har gått ut på dato. Det innebærer blant annet fisk, kylling, pølser og kjøttdeig. Bør jeg melde fra til Mattilsynet? Kan jeg melde fra anonymt? Jeg synes det er skikkelig stygt gjort at en frivillig organisasjon serverer gammel mat til andre mennesker. Anonymkode: dc7b6...14f Slutt å jobbe der eller kjøp din egen mat. Anonymkode: 9f43b...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:23 #7 Del Skrevet tirsdag kl 07:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er maten dårlig da? Utløpsdato er bare veiledende, og det er helt vanlig å gi ut datovarer på matutdeling. Det er liksom en av måtene de får donasjoner på. Anonymkode: 546fc...cf9 Det er to slags utløpsdatoer. Den ene er "Best før", og det er en veiledende dato hvor maten normalt ikke er farlig å spise etter datoen, men smak og kvalitet kan endre seg. Her gjelder regelen "se, lukt og smak" før man eventuelt kaster det. Den andre er "Siste forbruksdag", og denne er ment å være absolutt. Den brukes på ferskvare som kjøtt og fisk som kan være farlig å spise om den blir for gammel. Selv om det kan være trygt å spise kjøttvarer som har passert datoen, hvis man bare varmebehandler og gjennomsteker skikkelig slik at alle eventuelle bakterier dør, skal man ikke gjøre det om man driver forretning. Det er noe man bare kan gjøre privat for seg selv. Det er også mulig å fryse ned kjøttvarer som nærmer seg utløpsdato. Da vil det holde seg lenger, og kan brukes senere selv om datoen er passert. Det kan jo være dette denne organisasjonsnen har gjort, nemlig fått varer som er nær utløpsdato og frosset det for å bruke det senere. Anonymkode: 329bc...eb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:29 #8 Del Skrevet tirsdag kl 07:29 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kjenner til en frivillig organisasjon som serverer mat som har gått ut på dato. Det innebærer blant annet fisk, kylling, pølser og kjøttdeig. Bør jeg melde fra til Mattilsynet? Kan jeg melde fra anonymt? Jeg synes det er skikkelig stygt gjort at en frivillig organisasjon serverer gammel mat til andre mennesker. Anonymkode: dc7b6...14f Om de lager maten og serverer den så lukter de jo om den er god. Luktesansen er mye mer til å stole på enn datostemplingen. Ofte er jo det datovarer som blir donert bort. Anonymkode: 7624d...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:41 #9 Del Skrevet tirsdag kl 07:41 Kjøtt, og spesielt kylling skal en være forsiktig med. Er du sikker på at det er varer som har gått ut på dato? Jeg tenker at det ikke er noe i veien med å melde i fra. Hvis det ikke er noe galt, så er det jo greit uansett, bare en kontroll, også ferdig med det. Dersom det får konsekvenser, så er det jo bra du meldte i fra. Er desverre ikke alle som jobber med mennesker, selv på slike plasser, som bryr seg nevneverdig. Jobbet en kort periode på en frivillig organisasjon, og rygget rimelig kjapt ut igjen da jeg så hvordan de behandlet enkelte av brukerne. Meldte saken videre, men vet ikke hva resultatet ble. Anonymkode: ce636...3ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet tirsdag kl 07:46 #10 Del Skrevet tirsdag kl 07:46 Hvordan vet du at maten er gått ut på dato? Og hva sier de om du tar dette opp med de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå