Gå til innhold

Sølte på jakke, hvor mye erstatte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hadde betalt for egenandel på forsikring. 

Anonymkode: 3b299...75d

Den er som regel høyere enn 3000

Anonymkode: c41fe...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den er som regel høyere enn 3000

Hvilken forsikring har du som har så høy egenandel? Jeg har tatt på reiseforsikring for min datter var uheldig å ødela mobilen. Ingen egenandel. Min datter ødela å bilen min. Egenandel på 2000 på bilforsikring. 

Anonymkode: 8d6eb...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken forsikring har du som har så høy egenandel? Jeg har tatt på reiseforsikring for min datter var uheldig å ødela mobilen. Ingen egenandel. Min datter ødela å bilen min. Egenandel på 2000 på bilforsikring. 

Anonymkode: 8d6eb...003

Innboforsikring har som regel egenandel på 4000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det hjelper ikke hva du føler og tror og tenker, man har i henhold til alminnelige erstatningsrettslige regler en plikt til å erstatte det økonomiske tapet man påfører andre. Vilkårene for erstatning er:

-Ansvarsgrunnlag
-Økonomisk tap
-Årsakssammenheng
-Erstatningsrettslig vern

Det kan kort slås fast at det utvilsomt foreligger et økonomisk tap i saken, og tapet er erstatningsrettslig vernet. Ansvarsgrunnlaget er culpa - uaktsomhet - og innbærer at skadevolder må ha opptrådt uaktsomt. I tillegg må det være årsakssammenheng mellom den skadevoldende handling, og det økonomiske tapet. Kravet om årsakssammenheng må sies å være oppfylt i saken, og spørsmålet om skadevolder har opptrådt uaktsomt må avgjøres på grunnlag av en helhetsvurdering hvor flere momenter spiller inn. Handlingens art, risikoen for skade, skadens forutsigbarhet og omfang, situasjonens omstendigheter (som trangt eller hektisk miljø), graden av skyld, tilgjengelige handlingsalternativer, og eventuell medvirkning fra jakkeeieren i lys av akseptert risiko ved plasseringen, sett opp mot hva en normalt fornuftig person ville gjort i tilsvarende situasjon.

Når det gjelder utmålingen av det økonomiske tapet, er det det faktiske tapet som skal erstattes. Dette blir nødvendigvis en skjønnsmessig øvelse, et utgangspunkt kan være hva tilsvarende jakker (selv om de har en annen farge) selges for å bruktmarkedet, dersom rens ikke er mulig.

Anonymkode: 955cd...67a

Plutselig dukket det opp en hobbyjurist, eventuelt en jusstudent, som ramser opp regelverket når TS bare lurer på hva som er rimelig å gjøre. Ikke alle hverdagslige situasjoner mellom mennesker løses best ved å lese opp hjemler.

Anonymkode: 898f8...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dyr jakke lå og slang rett i nærheten av glass/flasker med drikkevarer i den farge at de ville lage flekker? Nei, denne personen kan takke seg selv. Å betale for rens er helt rimelig, noe annet er ikke det. 

Anonymkode: 009ef...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...