AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #21 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja det er håpløst. Jeg har vært ganske tydelig på at hun må spørre mannen, hør med mannen, skriver bare tilbake "mannen ringer deg etter jobb" osv. Og så delegerer jeg rett tilbake til mannen at han må kontakte henne, finne ut av ditt og datt osv. Det er likevel litt jobb for meg iblant spesielt siden jeg som regel må minne mannen jevnlig på at nå må han avtale med svigermor når vi skal treffes, men det er iallfall ikke sånn at mannen slipper helt unna og som regel kontakter hun ham først om det er noe siden jeg da ikke responderer noe særlig. Det gjelder da typisk planlegging. Svarer jo på normale samtaler/meldinger. Anonymkode: 50480...619 Hvordan responderer svigermor på at du delegerer til mannen og svarer henne "mannen ringer deg etter jobb" ? Min aksepterer det, tror jeg, men jeg har jo i mitt stille sinn lurt på om det kan oppleves som litt sårt eller rart i blant kanskje. Samtidig så må det være lov å sette opp noen føringer/grenser for seg selv. TS Anonymkode: 63739...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #22 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja det er håpløst. Jeg har vært ganske tydelig på at hun må spørre mannen, hør med mannen, skriver bare tilbake "mannen ringer deg etter jobb" osv. Og så delegerer jeg rett tilbake til mannen at han må kontakte henne, finne ut av ditt og datt osv. Det er likevel litt jobb for meg iblant spesielt siden jeg som regel må minne mannen jevnlig på at nå må han avtale med svigermor når vi skal treffes, men det er iallfall ikke sånn at mannen slipper helt unna og som regel kontakter hun ham først om det er noe siden jeg da ikke responderer noe særlig. Det gjelder da typisk planlegging. Svarer jo på normale samtaler/meldinger. Anonymkode: 50480...619 Problemet er vel heller at din mann må på banen her Anonymkode: 4ccd0...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #23 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Huff som jeg gruer meg til å få svigerdøtre. Blir aldri riktig noe… Enten for mye eller for lite.. Anonymkode: 0219d...d48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Håper jeg ikke får svigerdøtre som TS, som klager på hver minste ting. Gud forby at svigermor involverer sin svigerdatter. Jeg håper hun får en svigerdatter som seg selv når den tid kommer. Hevnen blir søt, bare så synd det da er for sent å innse for et nek man var mot sin egen svigermor. Anonymkode: fbdca...9cc Misforstår dere TS med vilje? Det må faktisk være lov å ikke ønske seg en påtvunget rolle som familiens koordinator og prosjektleder, tildelt kun fordi man er kvinne, også av andre kvinner... Tenk deg følgende scenario: Din sønn og hans kone har et barn på 3 år. Du lurer på hva barnet ønsker seg til jul og om de allerede har x og y leke hjemme. Du sender derfor en melding til din svigerdatter for å spørre om dette. Hvorfor? Tenker du at din sønn ikke har oversikt over eget barns leker eller vet hva hen ønsker seg? Tenker du at barne-greier det er kvinnens oppgave? Det er faktisk irriterende når andre mener det og oppfører seg som at barna og familielogistikk er kun ditt ansvar fordi du er kvinne. Send da heller din sønn melding og spør om barnet. Så kan du melde svigerdatter og fortelle noe du har gjort, spørre hvordan hun har det og hva hun ønsker seg til jul. Husk at konas familie sikkert også har mange slike spørsmål og de sender neppe melding til mannen hennes. Så da faller mye på henne hvis hun skal gjøre all kommunikasjon og avtaler med hans familie også. TS sier ingen steder at hun ikke ønsker noe kontakt. Men kontakten burde være hyggelig, ikke mer tankearbeid. Men i bunn og grunn må jo mannen skjerpe seg i disse situasjonene og ikke være så vanskelig å kommunisere med at folk defaulter til å kontakte kona hans istedet. Men svigermor kan jo hjelpe her ved å faktisk mase litt på egen sønn, om noen kan det så er det jo henne tenker jeg. Anonymkode: 50480...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #24 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette veldig vanlig? Har en veldig ålreit svigermor, men merker i blant at jeg blir litt lei av at hun alltid kontakter meg når hun vil noe og ikke sin egen sønn. Det kan nemlig bli litt for mye. Det være seg høytidsplanlegging, reiser eller andre begivenheter, stort og smått. Spesielt etter vi fikk barn for to år siden merket jeg en stor endring i at hun plutselig mye oftere skulle ha tak i meg, og nesten behandle meg som sin egen datter. Handler dette om at svigermødre antar at det er vi svigerdøtre som «bestemmer» det meste på hjemmebane og at det derfor er enklest å forholde seg til oss? Eller noe annet? Er jeg alene om å irritere meg over sånt? Anonymkode: 63739...a58 Han er sikkert treig med å svare, samtidig som hun vet at du svarer Jeg spør alltid svigerinnen min om det er noe jeg vil svar på, fordi jeg vet broren min er dårlig på å svare på meldinger. Anonymkode: 1b89b...4c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #25 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan responderer svigermor på at du delegerer til mannen og svarer henne "mannen ringer deg etter jobb" ? Min aksepterer det, tror jeg, men jeg har jo i mitt stille sinn lurt på om det kan oppleves som litt sårt eller rart i blant kanskje. Samtidig så må det være lov å sette opp noen føringer/grenser for seg selv. TS Anonymkode: 63739...a58 Har ikke oppfattet at hun blir sur for det egentlig. Enig i at man må få sette noen grenser. Og så tar jeg det litt som en øvelse i å ikke være så people pleaser 😄 Men jeg har jo vært sånn helt fra starten da så hun er jo vant til at det er mannen som avtaler mest besøk og sånn (vet ikke om hun vet at jeg minner ham på og maser hver gang :P). Jeg prøver å huske å iblant sende litt bilder av barna og andre hyggelige meldinger istedet. Anonymkode: 50480...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #26 Del Skrevet 2 timer siden Et praktisk tips er jo å ha gruppechatter for hver familie der dere begge er med. Da ser mannen alt som kommer av spørsmål og du kan minne ham på å svare og ser når han svarer og hva han svarer. Så etter en stund kanskje han blir bedre til å svare der selv uten mas. Anonymkode: 50480...619 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2 timer siden #27 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du har oppdratt en ansvarlig sønn som tar sin del av planlegging og oppfølging så blir ikke dette et problem. Har du derimot oppdratt en sønn som kaster fra seg alt av ansvar tvert han ser en mulighet, ja da blir det verre. Anonymkode: 97327...9c5 Litt sant og litt feil. Mange menn tar gjerne sin del av ansvaret på hjemmebane, men veldig mange resignerer fordi kone og svigermor og egen mor ofte ikke aksepterer det mennene gjør. Veldig mange kvinner vil faktisk ha siste ordet. Jeg har eksempelvis en kompis som på tok med sin langhårede datter til frisøren. Hun fikk velge selv og klipte seg kort. Da var det plutselig ikke like greit at mannen ordnet opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #28 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette veldig vanlig? Har en veldig ålreit svigermor, men merker i blant at jeg blir litt lei av at hun alltid kontakter meg når hun vil noe og ikke sin egen sønn. Det kan nemlig bli litt for mye. Det være seg høytidsplanlegging, reiser eller andre begivenheter, stort og smått. Spesielt etter vi fikk barn for to år siden merket jeg en stor endring i at hun plutselig mye oftere skulle ha tak i meg, og nesten behandle meg som sin egen datter. Handler dette om at svigermødre antar at det er vi svigerdøtre som «bestemmer» det meste på hjemmebane og at det derfor er enklest å forholde seg til oss? Eller noe annet? Er jeg alene om å irritere meg over sånt? Anonymkode: 63739...a58 Er jo bra hun ser deg som en datter da .. men jeg tenker det handler om kjønnsroller her. Man er liksom vant til at det er damen som har kontroll på høytidsplanlegging og sånn. Det tredje skiftet osv... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #29 Del Skrevet 2 timer siden Brunello skrev (1 minutt siden): Litt sant og litt feil. Mange menn tar gjerne sin del av ansvaret på hjemmebane, men veldig mange resignerer fordi kone og svigermor og egen mor ofte ikke aksepterer det mennene gjør. Veldig mange kvinner vil faktisk ha siste ordet. Jeg har eksempelvis en kompis som på tok med sin langhårede datter til frisøren. Hun fikk velge selv og klipte seg kort. Da var det plutselig ikke like greit at mannen ordnet opp. Unnskyldning for å slippe unna ansvar. Min mann hadde reagert om jeg tok med vår datter til frisøren og klipte henne kort uten å snakke med ham først. Jeg spør ham også alltid om det passer når mine foreldre spør om besøk, barnevakt osv. Så svarer jeg foreldrene mine. Det betyr ikke at de tar all kommunikasjon gjennom ham og utelater meg. Det er å samarbeide og at begge er med å bestemme. Det betyr ikke at en av oss har "siste ordet". Anonymkode: 50480...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #30 Del Skrevet 2 timer siden Brunello skrev (23 minutter siden): Litt sant og litt feil. Mange menn tar gjerne sin del av ansvaret på hjemmebane, men veldig mange resignerer fordi kone og svigermor og egen mor ofte ikke aksepterer det mennene gjør. Veldig mange kvinner vil faktisk ha siste ordet. Jeg har eksempelvis en kompis som på tok med sin langhårede datter til frisøren. Hun fikk velge selv og klipte seg kort. Da var det plutselig ikke like greit at mannen ordnet opp. Det håret vokser heldigvis ut igjen Men godt poeng! Føler jeg er ganske bevisst på dette ihvertfall. Bryr meg ikke om hvordan mannen gjør oppgaver i hjemmet så lenger han er med og drar lasset. Om han lager middag på den eller den måten, kler ungene på den eller den måten (så lenge de er varme og tørre), NÅR han velger å gjøre unna husarbeid tidlig eller sent på dagen, denne eller neste uke, så lenge det skjer innafor dette århundret satt på spissen så bryr jeg meg ikke. Liker ikke å bli detaljstyrt selv, og da er det veldig unaturlig for meg å detaljstyre andre og. Anonymkode: 63739...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #31 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det håret vokser heldigvis ut igjen Men godt poeng! Føler jeg er ganske bevisst på dette ihvertfall. Bryr meg ikke om hvordan mannen gjør oppgaver i hjemmet så lenger han er med og drar lasset. Om han lager middag på den eller den måten, kler ungene på den eller den måten (så lenge de er varme og tørre), NÅR han velger å gjøre unna husarbeid tidlig eller sent på dagen, denne eller neste uke, så lenge det skjer innafor dette århundret satt på spissen så bryr jeg meg ikke. Liker ikke å bli detaljstyrt selv, og da er det veldig unaturlig for meg å detaljstyre andre og. TS Anonymkode: 63739...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #32 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Misforstår dere TS med vilje? Det må faktisk være lov å ikke ønske seg en påtvunget rolle som familiens koordinator og prosjektleder, tildelt kun fordi man er kvinne, også av andre kvinner... Tenk deg følgende scenario: Din sønn og hans kone har et barn på 3 år. Du lurer på hva barnet ønsker seg til jul og om de allerede har x og y leke hjemme. Du sender derfor en melding til din svigerdatter for å spørre om dette. Hvorfor? Tenker du at din sønn ikke har oversikt over eget barns leker eller vet hva hen ønsker seg? Tenker du at barne-greier det er kvinnens oppgave? Det er faktisk irriterende når andre mener det og oppfører seg som at barna og familielogistikk er kun ditt ansvar fordi du er kvinne. Send da heller din sønn melding og spør om barnet. Så kan du melde svigerdatter og fortelle noe du har gjort, spørre hvordan hun har det og hva hun ønsker seg til jul. Husk at konas familie sikkert også har mange slike spørsmål og de sender neppe melding til mannen hennes. Så da faller mye på henne hvis hun skal gjøre all kommunikasjon og avtaler med hans familie også. TS sier ingen steder at hun ikke ønsker noe kontakt. Men kontakten burde være hyggelig, ikke mer tankearbeid. Men i bunn og grunn må jo mannen skjerpe seg i disse situasjonene og ikke være så vanskelig å kommunisere med at folk defaulter til å kontakte kona hans istedet. Men svigermor kan jo hjelpe her ved å faktisk mase litt på egen sønn, om noen kan det så er det jo henne tenker jeg. Anonymkode: 50480...619 Amen. TS Anonymkode: 63739...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #33 Del Skrevet 2 timer siden Min svigermor gjør også det, og det setter jeg pris på. Hun gjør også det med sin andre svigerdatter. Jeg har en bror og hver gang jeg spør han om noe, det være seg planer i påsken, om de vil komme på besøk en lørdags formiddag eller om de vil arve en vinterdress må han høre med sin samboer før han kan svare. DET er irriterende.. Anonymkode: 79d4e...e2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå