Gå til innhold

Når man har utleggstrekk eller gjeldsordning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Brunello skrev (32 minutter siden):

Det synes jeg. Gjeldsordningen er blitt noe helt annet enn det som var meningen. Opprinnelig skulle det være en sikkerhetsventil dersom man måtte selge bolig i et syngende boligmarked og ble sittende igjen med uhåndterlig gjeld av ikke selvforskyldt grunn.

Resultatet er blitt at folk som har hatt enormt overforbruk får slettet gjelden i løpet av 5 år.

Hehe... nå fra 01.01.2025 skal det jo bli enklere å få gjeldsordning for gang nummer to, fordi det er et hav av folk der ute som har fått slettet gjelda si en gang, og pådratt seg en ny, uhåndterlig gjeldsbyrde for gang nummer to.

Anonymkode: 9acd2...cc7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spurte egentlig om hva særvilkår for livsopphold betyr? Men ingen som klarer å svare på det tydeligvis.

Anonymkode: 6b7d9...c9e

Noen som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hehe... nå fra 01.01.2025 skal det jo bli enklere å få gjeldsordning for gang nummer to, fordi det er et hav av folk der ute som har fått slettet gjelda si en gang, og pådratt seg en ny, uhåndterlig gjeldsbyrde for gang nummer to.

Blir det kun lettere for dem, eller blir det generelt lettere for alle som søker om gjeldsordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir det kun lettere for dem, eller blir det generelt lettere for alle som søker om gjeldsordning?

Kan ikke se noe i endringsloven som tilsier at det blir lettere å få gjeldsordning i seg selv, men det er en del endringer i selve søknadsprosessen som forenkler. For eksempel forsvinner kravet til egetforsøk, men dette har i praksis ikke blitt krevd de siste årene, uansett. 

Lov om endringer i gjeldsordningsloven mv. (effektivisering og forenkling av gjeldsordningsprosessen) - Lovdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 12.57):

Nå var det du som påstod at "Om du har en nav ytelse fra før og nav gir deg ekstra utbetalinger, så vil dette fremgå som inntekt. Så alltid lurt og lese foreleggelsen samt evt korrigere det som måtte være." Dette er som du nå har lært, feil. Sosialhjelp fremgår ikke noe sted, og det er ingen i hele Norge som har så mye på konto at det kan tas beslag i det som står der, og samtidig har rett til sosialhjelp. 

For det første tas det aldri beslag nei, det er alltid snakk om pant i konto. 

jovist kan folk ha fått sosialhjelp dag 1, solgt unna en bil dag 7 og nm sjekke konto på dag 10. Pengene som er på konto, og som evt måtte være tilgjengelig for pant i konto kan stamme fra ulike ting uten at det har noen betydning.

Anonymkode: 40a9c...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 22.39):

Bryr namsmannen og kreditorene seg om hva man bruker livsoppholdet sitt på da? Er det noe de kan sjekke? Hvis man foreksempel kjøper noe en måned som er litt dyrt og mindre til mat foreksempel. Er i en sånn situasjon, og er i dialog med gjeldsrådgiver, men har ikke akkurat spurt henne om dette. Trenger ikke å gå inn på hvorfor, bare lurer på dette.

Bruk pengene på hva du vil, men hadde du vært smart ( noe det virker som du ikke er) så betaler du gjelda di raskest mulig.

Anonymkode: 8f042...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Særvilkår?

Den personen du siterer har ikke snøring på hva den prater om. 

Men for å hjelpe deg så skal jeg svare. Hvis du påberoper deg utgifter utover det livsopphold er ment å dekke( mat, strøm, tlf, offentlig transport osv) så er du nødt å dokumentere dette. Med det menes å fremlegge dokumentasjon på utgiften du påberoper og ha, det kan være du handler masse medisiner på apoteket som du betaler mere for enn hva man vil anta er rimelig innenfor livsopphold. Da hjelper det ikke å bare skrive at "jeg har 2000 kr i medisiner utgifter i mnd". Du må be apoteket skrive ut alle gangene/ta vare på kvitteringen du har hentet du for så å sende inn. 

Særvilkår er ikke et utrykk som brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruk pengene på hva du vil, men hadde du vært smart ( noe det virker som du ikke er) så betaler du gjelda di raskest mulig.

Anonymkode: 8f042...700

Jeg betaler det jeg kan. Jeg setter av til livsopphold og husleie. Gjeldsrådgiver rådet meg til dette. Hvorfor skal jeg betale gjeld med livsoppholdet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den personen du siterer har ikke snøring på hva den prater om. 

Men for å hjelpe deg så skal jeg svare. Hvis du påberoper deg utgifter utover det livsopphold er ment å dekke( mat, strøm, tlf, offentlig transport osv) så er du nødt å dokumentere dette. Med det menes å fremlegge dokumentasjon på utgiften du påberoper og ha, det kan være du handler masse medisiner på apoteket som du betaler mere for enn hva man vil anta er rimelig innenfor livsopphold. Da hjelper det ikke å bare skrive at "jeg har 2000 kr i medisiner utgifter i mnd". Du må be apoteket skrive ut alle gangene/ta vare på kvitteringen du har hentet du for så å sende inn. 

Særvilkår er ikke et utrykk som brukes. 

Skjønner. Jeg trodde det var at kreditorene og namsmann krevde at man bare kunne bruke det på mat og klær og ikke noe annet, og at de måtte ha bevis på det. Da misforsto jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 11.07):

Fra Karnovs lovkommentar til bestemmelsen "Bestemmelsen vil i praksis imidlertid ikke omfatte stønad til livsopphold, jf. Lovavdelingens uttalelse JDLOV-1997-9119."

For alle praktiske formål blir det aldri tatt utlegg i sosialstønad, det blir meningsløst å påstå at sosialstønad er gjenstand for beslag. 

Du skriver to ulike ting her forøvrig, stønad til livsopphold og den mye bredere sosial stønaden. 

Jeg snakker altså om sosialstønad i seg selv, alle former. Til alle formål det kan søkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man ha på konto for at det skal bli tatt beslag? Og gjør de det først når de har behandlet kreditors krav om utleggstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Jeg trodde det var at kreditorene og namsmann krevde at man bare kunne bruke det på mat og klær og ikke noe annet, og at de måtte ha bevis på det. Da misforsto jeg.

Dette har du fått svar på veldig mange ganger i flere av dine tråder. Du kan bruke livsoppholdssatsen som du selv ønsker, men den er jo åpenbart ment til å dekke visse nødvendige utgifter. Om du velger å bruke den på sigaretter og øl så er det ikke slik at du kommer til og få avsatt enda mere for at du har brukt den opp. 

Hvis man ønsker mere avsatt så må det være en rimelig utgift, la oss si man skal flytte til en billigere bolig men må betale dobbel husleie i en mnd så er dette for eksempel noen man kan ta hensyn til. Medisinske utgifter som er utover norm, beslagsfrihet i kjøretøy osv. 

Utover dette så er det strengt og man vil aldri få avsatt midler til noe udokumentert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye må man ha på konto for at det skal bli tatt beslag? Og gjør de det først når de har behandlet kreditors krav om utleggstrekk?

Det tas aldri beslag men pant i konto. 

Det kommer helt ann på kontotype og situasjon men hovedregel er at man lar det stå igjen til livsopphold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skriver to ulike ting her forøvrig, stønad til livsopphold og den mye bredere sosial stønaden. 

Jeg snakker altså om sosialstønad i seg selv, alle former. Til alle formål det kan søkes.

Nei det gjør jeg ikke. All sosialhjelp er "stønad til livsopphold", jf. sosialtjenesteloven § 18: "De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad."

Du blander begrepene fra andre lover, hvor livsopphold betyr noe annet i gjeldsordningssammenheng. Du må rett og slett slutte å snakke om ting du ikke har greie på, det er bortkastet tid for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette har du fått svar på veldig mange ganger i flere av dine tråder. Du kan bruke livsoppholdssatsen som du selv ønsker, men den er jo åpenbart ment til å dekke visse nødvendige utgifter. Om du velger å bruke den på sigaretter og øl så er det ikke slik at du kommer til og få avsatt enda mere for at du har brukt den opp. 

Hvis man ønsker mere avsatt så må det være en rimelig utgift, la oss si man skal flytte til en billigere bolig men må betale dobbel husleie i en mnd så er dette for eksempel noen man kan ta hensyn til. Medisinske utgifter som er utover norm, beslagsfrihet i kjøretøy osv. 

Utover dette så er det strengt og man vil aldri få avsatt midler til noe udokumentert. 

Skjønner. Jeg har ingen planer om å søke om å få avsatt mer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og du er så sikker på at det er meg som har skrevet de andre trådene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og du er så sikker på at det er meg som har skrevet de andre trådene?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja.

Ok. Da får du bare tro det da. Men jeg er nok en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste stortingsvalg er i September 2025 desverre. Får bare håpe høyre ikke vinner valget og skroter gjeldsordning, livsoppholdet og alt. Men regner med at det er noe av det de kommer til å gå løs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...