AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Bryr namsmannen og kreditorene seg om hva man bruker livsoppholdet sitt på da? Er det noe de kan sjekke? Hvis man foreksempel kjøper noe en måned som er litt dyrt og mindre til mat foreksempel. Er i en sånn situasjon, og er i dialog med gjeldsrådgiver, men har ikke akkurat spurt henne om dette. Trenger ikke å gå inn på hvorfor, bare lurer på dette. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Nei. Anonymkode: 97cd8...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Anonymkode: 97cd8...446 Fint 👍 Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bryr namsmannen og kreditorene seg om hva man bruker livsoppholdet sitt på da? Er det noe de kan sjekke? Hvis man foreksempel kjøper noe en måned som er litt dyrt og mindre til mat foreksempel. Er i en sånn situasjon, og er i dialog med gjeldsrådgiver, men har ikke akkurat spurt henne om dette. Trenger ikke å gå inn på hvorfor, bare lurer på dette. Anonymkode: 6b7d9...c9e Nei, du står fritt til å bruke midlene som er avsatt til livsopphold og bolig som du slev ønsker. Men når pengene er brukt så er de brukt, da hjelper det lite å ringe, epost, dialog hvor du plutselig ønsker å få justert trekket grunnet mangel på midler til mat eller annet essensielt. Anonymkode: 40a9c...6c2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, du står fritt til å bruke midlene som er avsatt til livsopphold og bolig som du slev ønsker. Men når pengene er brukt så er de brukt, da hjelper det lite å ringe, epost, dialog hvor du plutselig ønsker å få justert trekket grunnet mangel på midler til mat eller annet essensielt. Anonymkode: 40a9c...6c2 I slike tilfeller vil de kunne be om kontoutskrifter ja. Men du har lovfestet rett til å beholde livsopphold + godkjent bokostnad, hvordan du disponerer det får være opp til deg. Du kan leve på spaghetti og kjøpe deg luksusvesker hvis du vil, liksom. Anonymkode: 97cd8...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden hUFF HADDE HELLER KONSA OM Å GJØRE OPP FOR MEG Anonymkode: ec693...341 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I slike tilfeller vil de kunne be om kontoutskrifter ja. Men du har lovfestet rett til å beholde livsopphold + godkjent bokostnad, hvordan du disponerer det får være opp til deg. Du kan leve på spaghetti og kjøpe deg luksusvesker hvis du vil, liksom. Anonymkode: 97cd8...446 Hvorfor siterer du meg? Nei hverken kreditor eller namsmannen ber om kontoutskrift. Anonymkode: 40a9c...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor siterer du meg? Nei hverken kreditor eller namsmannen ber om kontoutskrift. Anonymkode: 40a9c...6c2 Fordi jeg kommenterte på noe du skrev. Jo, det vil de kunne dersom man krever å få justert trekk basert på opplysninger om at avsatte midler ikke holder til nødvendig livsopphold. Det betyr at man krever å beholde mer enn loven sier, og da vil man kunne be om å få bekreftet at det er reellt behov. Vi har bedt om kontoutskrift i forbindelse med justering av trekk flere ganger. Men i utgangspunktet henger vi oss ikke opp i hvordan avsatte midler disponeres, altså da såfremt det ikke kreves særvilkår. Anonymkode: 97cd8...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi jeg kommenterte på noe du skrev. Jo, det vil de kunne dersom man krever å få justert trekk basert på opplysninger om at avsatte midler ikke holder til nødvendig livsopphold. Det betyr at man krever å beholde mer enn loven sier, og da vil man kunne be om å få bekreftet at det er reellt behov. Vi har bedt om kontoutskrift i forbindelse med justering av trekk flere ganger. Men i utgangspunktet henger vi oss ikke opp i hvordan avsatte midler disponeres, altså da såfremt det ikke kreves særvilkår. Anonymkode: 97cd8...446 Det er ingen som har snakket om dette, så hvorfor nevner du det? Nei, man kan aldri beholde mer enn loven sier. Det ville være lovstridig. Har du godkjente utgifter utover livsoppholdet som er fastsatt av departementet, kan du dokumentere dette og få beholde mer. Kontoutskrifter er aldri dokumentasjon. Anonymkode: 9acd2...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, du står fritt til å bruke midlene som er avsatt til livsopphold og bolig som du slev ønsker. Men når pengene er brukt så er de brukt, da hjelper det lite å ringe, epost, dialog hvor du plutselig ønsker å få justert trekket grunnet mangel på midler til mat eller annet essensielt. Anonymkode: 40a9c...6c2 Da kontakter du bare NAV, og så får du nødhjelp. Det er noe du har krav på dersom du ikke har penger på konto. Og det du får regnes ikke som inntekt verken i en gjeldsordnings- eller utleggssammenheng. Anonymkode: 9acd2...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): hUFF HADDE HELLER KONSA OM Å GJØRE OPP FOR MEG Anonymkode: ec693...341 Har man kommet til gjeldsordning så er det fordi det ikke lenger er mulig å gjøre opp for seg... Anonymkode: 41a87...31e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen som har snakket om dette, så hvorfor nevner du det? Nei, man kan aldri beholde mer enn loven sier. Det ville være lovstridig. Har du godkjente utgifter utover livsoppholdet som er fastsatt av departementet, kan du dokumentere dette og få beholde mer. Kontoutskrifter er aldri dokumentasjon. Anonymkode: 9acd2...cc7 Jo, det kan man. Man har krav på å beholde livsopphold + boutgifter, men loven sier ingenting om at man ikke kan beholde mer. Det kommer an på behov. Mange får avsatt mer fordi de kan dokumenter særlige helseutgifter, eller at de trenger bil for å beholde jobb. Kontoutskrift dokumenterer at dette er et reellt behov og at tallene som oppgis har vart over tid. Det er sånn det utøves i praksis, og jeg jobber med dette daglig, men du får jo si hva du vil. Anonymkode: 97cd8...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen som har snakket om dette, så hvorfor nevner du det? Nei, man kan aldri beholde mer enn loven sier. Det ville være lovstridig. Har du godkjente utgifter utover livsoppholdet som er fastsatt av departementet, kan du dokumentere dette og få beholde mer. Kontoutskrifter er aldri dokumentasjon. Anonymkode: 9acd2...cc7 Forøvrig snakker du mot deg selv. Du skriver at man aldri kan beholde mer enn loven sier, og deretter at man kan beholde mer om man kan dokumentere det. Loven oppgir minimum. Alt over utøves av skjønn i hver enkelt sak. Anonymkode: 97cd8...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor siterer du meg? Nei hverken kreditor eller namsmannen ber om kontoutskrift. Anonymkode: 40a9c...6c2 Jeg betaler det beløpet i måneden som jeg kan, og setter av lovpålagt beløp til livsopphold og husleie som gjeldsrådgiver rådet meg til. Bruker jo ikke livsoppholdet til å betale gjeld med, det skal man jo ikke. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du står fritt til å bruke midlene som er avsatt til livsopphold og bolig som du slev ønsker. Men når pengene er brukt så er de brukt, da hjelper det lite å ringe, epost, dialog hvor du plutselig ønsker å få justert trekket grunnet mangel på midler til mat eller annet essensielt. Anonymkode: 40a9c...6c2 Kommer ikke til å be om mer nei. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): hUFF HADDE HELLER KONSA OM Å GJØRE OPP FOR MEG Anonymkode: ec693...341 Jeg har en plan der jeg betaler etter evne og setter av til lovpålagt livsopphold, og husleie. Dette gjør jeg etter råd fra gjeldsrådgiver. Det er helt vanlig å gjøre det sånn etter råd fra gjeldsrådgiver når man har kommet opp i min situasjon som var dumt, men går ikke mer inn på det. Jeg kommer jo ikke til å betale gjeld med livsoppholdet. Det er jo lite vits siden man har krav på livsoppholdsbeløp for å klare seg hver måned. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg betaler det beløpet i måneden som jeg kan, og setter av lovpålagt beløp til livsopphold og husleie som gjeldsrådgiver rådet meg til. Bruker jo ikke livsoppholdet til å betale gjeld med, det skal man jo ikke. Anonymkode: 6b7d9...c9e Svarte vist feil person. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor siterer du meg? Nei hverken kreditor eller namsmannen ber om kontoutskrift. Anonymkode: 40a9c...6c2 Svarte vist feil person her. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Del Skrevet 13 timer siden Jeg må ha ny pute og overmadrass. Utover det har jeg ikke planer om å leve noe luksusliv. Anonymkode: 6b7d9...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi jeg kommenterte på noe du skrev. Jo, det vil de kunne dersom man krever å få justert trekk basert på opplysninger om at avsatte midler ikke holder til nødvendig livsopphold. Det betyr at man krever å beholde mer enn loven sier, og da vil man kunne be om å få bekreftet at det er reellt behov. Vi har bedt om kontoutskrift i forbindelse med justering av trekk flere ganger. Men i utgangspunktet henger vi oss ikke opp i hvordan avsatte midler disponeres, altså da såfremt det ikke kreves særvilkår. Anonymkode: 97cd8...446 Men det du " kommenterte på det jeg skrev" hadde ingen sammenheng med det jeg skrev 🤷♀️ Som sagt nei vi ber aldri om kontoutskrifter. Det kan være saksøkte leverer kontoutskrifter uoppfordret for å for eksempel dokumentere husleie innbetaling. Ifhtl justering av trekk etter paragraf 7-23 så vil det ikke bli bedt om noe kontoutskrifter, har vedkommende brukt opp midler som har vært avsatt til livsopphold vil de bli henvist til nav. Har vedkommende ekstra ordinære utgifter i forbindelse med for eksempel tannlege, så er dokumentasjon på utgiften vi i såfall har anledning til å vurdere, prisoverslag/kvittering. Påberoper vedkommende seg å ha høye strøm, transport eller andre utgifter som i utgangspunktet skal dekkes av livsopphold så er det fortsatt utgiften som må dokumenteres, altså behov for bil jobb/hjem - drivstoffutgifter( kvittering). Strømregningen og lignende. Selve kontoutskriftene er vi null interessert i. Det er nok nav du evt tenker på ifht det. Jeg har allerede ( i innlegget du siterte) forklart at man kan bruke livsopphold akkurat slik en selv ønsker, men at man må være klar over at pengene er brukt når de er brukt. Anonymkode: 40a9c...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå