Gå til innhold

Sykemeldt men jobber svart

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I dette tilfellet er det en søster som garantert vet hva det går i! 
Har selv sett at bekjent med ryggproblemer hadde «fulltidsjobb» svart. Og ja, han ble tatt for svindel! Det er et samfunnsansvar å melde ting man mistenker er svindel! Og hvis det er en som mottar sykepenger 80 % for angst, skal ikke denne personen tjene penger svart andre steder! Da må den personene heller seg fra seg jobben sin og heller satse på den jobbe en klarer å jobbe «svart». Angst er ikke en beskyttet diagnose så en kan svindle staten/befolkningen! Er en person sykmeldt 50 % fra en 100% stilling, så er det jo svindel uansett hvor mange timer en jobber utenom i sykemeldingsperioden. 

Anonymkode: 85410...384

Hvorfor skal man ikke tjene penger et annet sted om man mottar sykepenger 80% for angst? Hvor kommer de resterende 20% fra? 
ingenting av det du skriver har noe med saken og gjøre da. Nei, det er ikke alltid søstre vet hva de går i. 

Anonymkode: ef6a0...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

melde sin egen søster for trygdesvindel fordi hun tar på seg 1-2 vaskejobber? Kanskje hun sliter økonomisk eller trenger noe produktivt å gjøre i hverdagen? Herre min hatt, så tragisk TS. Få deg et liv. Snakk med søsteren din og se hvordan hun har det, men istedenfor anklager du henne for trygdesvindel. Så glad jeg ikke har søsken som deg.

Anonymkode: c47e3...a99

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I dette tilfellet er det en søster som garantert vet hva det går i! 
Har selv sett at bekjent med ryggproblemer hadde «fulltidsjobb» svart. Og ja, han ble tatt for svindel! Det er et samfunnsansvar å melde ting man mistenker er svindel! Og hvis det er en som mottar sykepenger 80 % for angst, skal ikke denne personen tjene penger svart andre steder! Da må den personene heller seg fra seg jobben sin og heller satse på den jobbe en klarer å jobbe «svart». Angst er ikke en beskyttet diagnose så en kan svindle staten/befolkningen! Er en person sykmeldt 50 % fra en 100% stilling, så er det jo svindel uansett hvor mange timer en jobber utenom i sykemeldingsperioden. 

Anonymkode: 85410...384

Når man er over på aap, noe man er etter ett års sykemelding så kan slike vaskejobber være en del av aktivitetsplanen...
Og angst er ikke en beskyttet diagnose nei, men hvilke aktiviteter man kan gjøre er veldig ulike om man har angst eller ryggskade...

En søster vet ikke garantert hva det går i, men en søster bør vise mer omtanke for sin søster enn å spre kvalme og prøve skape en nedsettende debatt om henne... Hadde det vært interesse for en seriøs debatt så hadde vi fått flere opplysninger, men for å starte en hetsende debatt har TS kommet med perfekt mengde info... Mission accomplished.

Anonymkode: 4611d...283

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ei søster som er 50% ufør og har vært sykemeldt i over 1 år. Nav har prøvd å få henne til å jobbe litt, men hun klarer ikke. Men nå har hun fått seg svart jobb. Skal vaske hos 2 nabo damer. Hvordan er det mulig når man er sykemeldt og ikke kan jobbe?

Anonymkode: ebc5b...395

Er du 100% sikker på at hun ikke har meldt det inn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal man ikke tjene penger et annet sted om man mottar sykepenger 80% for angst? Hvor kommer de resterende 20% fra? 
ingenting av det du skriver har noe med saken og gjøre da. Nei, det er ikke alltid søstre vet hva de går i. 

Anonymkode: ef6a0...c54

Er man 80 % sykemeldt jobber man 20 %. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan så absolutt være sykemeldt over et år om arb.giver godtar det..

Anonymkode: 8aaa1...a23

Nei. Det kan man ikke. 

Anonymkode: e3a09...6b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Da heter det lønnet permisjon og ikke «sykemeldt».

Dessuten er det vel uhyre sjeldent man gjør dette. Risikoen er jo stor for begge parter. Dette er selvsagt regulert av lover og ikke av synsere.

Anonymkode: e3a09...6b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du melder nav. Akkurat som du melder dersom hun tar betaling for andre ting. 

Anonymkode: c0f3f...66b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ei søster som er 50% ufør og har vært sykemeldt i over 1 år. Nav har prøvd å få henne til å jobbe litt, men hun klarer ikke. Men nå har hun fått seg svart jobb. Skal vaske hos 2 nabo damer. Hvordan er det mulig når man er sykemeldt og ikke kan jobbe?

Anonymkode: ebc5b...395

Veldig mulig! Man er sykemeldt fra en jobb og Ingen jobber er like. Det er fort psykososiale ting eller andre ting som er grunnen.

Jeg har selv hatt små jobber privat da jeg var sykemeldt,fordi på hovedjobben var det folk og stress mens privat fikk jeg være alene. 

Anonymkode: ab6b4...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TinaChristina skrev (17 timer siden):

Pass. Dine. Egne. Saker.

Hvor går grensen ? svindel av privat person? Vold? Tyveri? 

Anonymkode: 1bd24...7d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan rapportere på meldekortet om man jobber litt. Det er mange måter å gjøre det lovlig. Så du skal ha god innsikt om du vet alt om forholdet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grensen går vel ved at man har fysisk bevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et dumt spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkeligste her er jo at du ikke klarer å snakke med din egen søster om det her, men heller henger henne ut på nett.

Anonymkode: b07e5...a9d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TinaChristina skrev (23 timer siden):

Pass. Dine. Egne. Saker.

Hæ? Dette er jo kriminelt. Har du den holdningen for all kriminalitet? Jeg reagerer på at en i familien banker opp kona si..."pass dine egne saker!" Så lenge det ikke angår meg. Vel dette angår faktisk fellesskapet. 

Anonymkode: 73a70...563

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig?! Spør henne da vel? Tipper hun gjør så godt hun kan, det er stor forskjell på å gå på jobb fast og å merke man har litt overskudd å hjelpe en nabo/vennine når man trenger penger. Husk at over 100000 lever under fattigdomsgrensen. Hun tjener umulig nok til at det må dokumenteres uansett. Misliker mistenkeligheten ovenfor uføre personer. Ingen ønsker å bli syk. Og man får ikke innvilget noe på Nav om ikke det er dokumentert til endes. Enig med den som skrev: Pass.dine.egne.saker. 

Anonymkode: 00da6...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du melder nav. Akkurat som du melder dersom hun tar betaling for andre ting. 

Anonymkode: c0f3f...66b

🤮🤮🤮

Anonymkode: 00da6...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grensen går vel ved at man har fysisk bevis. 

Seriøst? Med den logikken burde en slutt å anmelde det meste av overgrep og misbruk av barn 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Dette er jo kriminelt. Har du den holdningen for all kriminalitet? Jeg reagerer på at en i familien banker opp kona si..."pass dine egne saker!" Så lenge det ikke angår meg. Vel dette angår faktisk fellesskapet. 

Anonymkode: 73a70...563

Tror du virkelig det? Sånn egentlig, at jeg støtter vold, voldtekt, barnemishandling osv osv fordi jeg sier at folk burde passe sine egne saker dersom de tror at noen jobber litt svart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...