Gå til innhold

Jobbe mindre på grunn av barn i bhg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber redusert uten at mannen bidrar på noe vis. Det er bittert, men det viktigste er barnet. 

Anonymkode: 18e76...ea4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber 80 og det er vi enige om at hele familien nyter godt av. 

Kan du ikke prøve i 2 måneder da og se om det fungerer?

Anonymkode: 55349...f2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus var just lösningen för oss när vi hade små barn. 
Maken som jobbade turnus hade lediga dagar där han hann handla, ordna praktiska saker, träna och så vidare.

Jag hade flex-tid på jobbet och jobbade längre en kväll i veckan för att kunna hämta i tid.

När yngsta var ca 4 år började vi med en betald barnvakt som hämtade en gång i veckan. Det var lösningen som fungerade då jag även hade en del tjänsteresor på kvällar när mannen jobbade. DET var mycket värt.
Jag hade inte velat gå ner i tid, och min man hade nog inte möjligheten. Vi jobbade runt det.

Vi hade kvalitetstid med barnen också, inte varje kväll. Olika kvällar, hela helgen, på morgonen och så vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym6789 skrev (17 timer siden):

Enig i at det er verdt å jobbe redusert, men lurer på det samme som over. Du kan vel gi kortere dager ved fri og kveldsvakt?

Når jeg jobber kveldsvakter leverer jeg senere gjerne kl 10 eller etter lunsj. Utfordringen er at jeg og mannen sier hei og hadet i døra. Ting går i ett føles det som. Jeg ønsker gjerne å skru ned tempoet. 

Anonymkode: a6bfb...ede

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg jobber kveldsvakter leverer jeg senere gjerne kl 10 eller etter lunsj. Utfordringen er at jeg og mannen sier hei og hadet i døra. Ting går i ett føles det som. Jeg ønsker gjerne å skru ned tempoet. 

Hvorfor ikke søke på en jobb der du kun jobber dagtid i stedet? Eller kun natt?

Anonymkode: ec43d...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor ikke søke på en jobb der du kun jobber dagtid i stedet? Eller kun natt?

Natt vil jeg ikke jobbe og kun dag hadde vært en drøm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare å prøve for en periode? Men rart at mannen ikke ser at dette er godt for Familien AS. 

Hadde nok gjort det sånn hvis det var mulig at du jobbet 80 %, men at det kun var til det beste for deg og barna, at mannen måtte likevel ta de så mye han tar de nå. Hvis ikke han vil være mer å betale regninga får han heller ikke nyte godene. Har du mindre penger, så ja, da blir det kjip First price middag og ingen take away, og andre gøye ting.

Kun et par kjipe sokker og boxer til julepresang, osv osv.

Så kan du se hvor lenge han holder ut😹

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (13 minutter siden):

Er bare å prøve for en periode? Men rart at mannen ikke ser at dette er godt for Familien AS. 

Hadde nok gjort det sånn hvis det var mulig at du jobbet 80 %, men at det kun var til det beste for deg og barna, at mannen måtte likevel ta de så mye han tar de nå. Hvis ikke han vil være mer å betale regninga får han heller ikke nyte godene. Har du mindre penger, så ja, da blir det kjip First price middag og ingen take away, og andre gøye ting.

Kun et par kjipe sokker og boxer til julepresang, osv osv.

Så kan du se hvor lenge han holder ut😹

For Familien AS er dette negativt. Man mister inntekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har to barn og for en mnd siden begynte sistemann i bhg hun er nå 14 mnd. 
Det gjør vondt i hele meg når jeg leverer i barnehagen og ingen av oss hjemme har overskudd til annet enn å nullstille hus, sove, jobb, mat og repeat. Begge jobber turnus og det er en kabal å få opp med to barn , kveldsvakter, dagvakter og natt. Vi har ikke lenger barnevakt så livet vårt er svært begrenset, vi møtes i døra omtrent og er sure(slitne) når vi er sammen. Det varierer stort hvor mye søvn det er snakk om pr natt. 
Derfor lurer jeg på om jeg skal jobbe mindre en periode for å ha mer overskudd til det som tross alt er viktigst for meg. Selv om jeg viser til at budsjettet går opp sier mannen nei, Han sier at ungene har det fint i barnehagen og at slik er livet bare nå. Jeg derimot har en dårlig magefølelse og hater å sende en på 13 måneder og en 3 åring i barnehagen fra 7:15 til 16:15 flere dager i uka. Hva tenker dere? Jeg må betale likt som før sier mannen enda han tjener nok til at han kan spytte inn ekstra om det trengs. Jeg har også i en periode spyttet inn ekstra når han sto uten jobb etter endt studie. Han gjør like mye husarbeid osv som jeg så det er ingen diskusjon og ta. 
Mannen syns det er unødvendig så vet ikke hva jeg skal velge siden det var jo litt for han sin del også. 
Hva tenker dere? 

Jeg holder med deg og synes mannen din er en dust! 

Anonymkode: ce4cd...7f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Natt vil jeg ikke jobbe og kun dag hadde vært en drøm. 

Hvorfor vil du ikke jobbe natt? Det gir færre arbeidsdager pr uke og du er sikret tid på ettermiddagen med resten av gjengen. Du kan også jobbe redusert stilling på natt med samme lønn som du har nå.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (46 minutter siden):

For Familien AS er dette negativt. Man mister inntekt. 

Om man har så man greier seg ved å jobbe redusert så er det andre ting som er viktigere enn penger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man har så man greier seg ved å jobbe redusert så er det andre ting som er viktigere enn penger.

At kvinnen jobber redusert stilling skaper bare negativitet for balansen mellom mannen og kvinnen. Det er typisk for forhold som baserer seg på eldre tankegang om at kvinnen skal holde orden på hjemmet. Det er sikker noen det ikke er slik for, men det blir slik for veldig mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 time siden):

Dersom noen lurer på hvorfor kvinner tjener mindre enn menn er det bare å lese tråder som dette.

Vel heller tid med barn sier jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (29 minutter siden):

At kvinnen jobber redusert stilling skaper bare negativitet for balansen mellom mannen og kvinnen. Det er typisk for forhold som baserer seg på eldre tankegang om at kvinnen skal holde orden på hjemmet. Det er sikker noen det ikke er slik for, men det blir slik for veldig mange.

Nope at man jobber redusert betyr at man er med barnet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar det til de begynner på skolen. Og så krever du at dere tar 10% permisjon begge to. Selv har jeg tatt delvis permisjon hver gang en av mine har begynt på skolen. Det har vært utrolig verdt det! Det er såå mye nytt for dem, ingen fang å sitte på, skal bare lære lære lære. Noe som er spennende nok, men veldig slitsomt for de små.Så skal de begynne på aktiviteter, gå i en million bursdagsselskaper og alt er ganske styrete. Så spar den permisjonen til skolealder, det er verdt det. 

Anonymkode: 1448a...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet 100% da barna var små, for kvinner må jo jobbe like mye som menn. Ble utbrent og er nå ufør. Så mye for de ekstra pensjonspoengene liksom. Skulle virkelig ønske at jeg hadde hørt på magefølelsen den gangen!

Økonomisk sett så kan det å jobbe mindre tvinge deg til å bli mer bevisst på pengebruk/sparing/investering. Når livsstilen er lagt opp til at begge jobber 100% så har dere også mindre å gå på hvis noe uforutsett skjer. Lettere å øke inntekten fra 50 til 100 enn fra 100 og opp.

Tid har også en verdi.

Anonymkode: ece1a...688

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil du ikke jobbe natt? Det gir færre arbeidsdager pr uke og du er sikret tid på ettermiddagen med resten av gjengen. Du kan også jobbe redusert stilling på natt med samme lønn som du har nå.

Jeg sliter med nattjobbing og fungerer ikke i dagliglivet når jeg jobber natt. Det er også «kjedelig» å jobbe natt og liker bedre å være en del av fagmiljø på dag/kveld. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner. Full forståelse for den, jeg har fleksitid og føler fortsatt at livet koker. Håper dere blir enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reduserte min stilling til 80% og har aldri angret på det.

Legger av ekstra til pensjonssparing og vi fordeler som før utgiftene likt mellom oss. Har fri en dag i uken.

Du skriver at din mann tjener bra. Da synes jeg han kunne vært litt mer forståelsesfull og raus her. Ikke alt kan måles i penger, og han burde se verdien av at barna f.eks.får litt kortere dager i barnehagen eller noen dager fri. De blir fort slitne i den alderen og tiden mens de er små går fort. Skjønner godt at du føler so du gjør.

Så lenge din reduksjon av stilling ikke går utover fellesøkonomien har han ingen holdbare argumenter for å motarbeide deg på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...