AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg har to barn og for en mnd siden begynte sistemann i bhg hun er nå 14 mnd. Det gjør vondt i hele meg når jeg leverer i barnehagen og ingen av oss hjemme har overskudd til annet enn å nullstille hus, sove, jobb, mat og repeat. Begge jobber turnus og det er en kabal å få opp med to barn , kveldsvakter, dagvakter og natt. Vi har ikke lenger barnevakt så livet vårt er svært begrenset, vi møtes i døra omtrent og er sure(slitne) når vi er sammen. Det varierer stort hvor mye søvn det er snakk om pr natt. Derfor lurer jeg på om jeg skal jobbe mindre en periode for å ha mer overskudd til det som tross alt er viktigst for meg. Selv om jeg viser til at budsjettet går opp sier mannen nei, Han sier at ungene har det fint i barnehagen og at slik er livet bare nå. Jeg derimot har en dårlig magefølelse og hater å sende en på 13 måneder og en 3 åring i barnehagen fra 7:15 til 16:15 flere dager i uka. Hva tenker dere? Jeg må betale likt som før sier mannen enda han tjener nok til at han kan spytte inn ekstra om det trengs. Jeg har også i en periode spyttet inn ekstra når han sto uten jobb etter endt studie. Han gjør like mye husarbeid osv som jeg så det er ingen diskusjon og ta. Mannen syns det er unødvendig så vet ikke hva jeg skal velge siden det var jo litt for han sin del også. Hva tenker dere? Anonymkode: a6bfb...ede 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg forstår godt at du syns det blir lange dager i bhg. Men mener også at hvis dette er noe du synes er veldig viktig og mannen er uenig, så må du ta regninga selv. Anonymkode: 45642...fff 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Del Skrevet 18. november 2024 Glemte å legge til. At én betaler mer når den andre er arbeidsledig synes jeg er noe helt annet enn at en må betale mer for at den andre skal jobbe redusert. Anonymkode: 45642...fff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Del Skrevet 18. november 2024 Mannen har også barn og er sliten. Han klager mye på nattjobbing og kveldsjobbing, og syns det er styrete å ha dem alene når jeg er på jobb . Er mye sur og sliten. Anonymkode: a6bfb...ede 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Del Skrevet 18. november 2024 Her i huset deler vi alle pengene, uavhengig av hvem som tjener mest. Hvis jeg hadde ønsket å trappe ned noe pga små (felles) barn, så hadde det vært null problem for min mann. Menn har vanligvis ikke dårlig samvittighet for f.eks det du beskriver, men min mann aksepterer at jeg fungerer slik. Han evner også ha det perspektivet at det kan være bra for små barn med litt kortere dager. Anonymkode: c65b1...5e4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #6 Del Skrevet 18. november 2024 Med turnusjobbing trenger vel ikke barna å være i barnehagen fra 7.15-16.15 hver dag? Om du har senvakt kan du vel levere så sent som mulig og ved tidligvakt (om du ikke har lang reisevei) hente tidlig? Hvor mye vil turnusen din endre seg om du feks går ned til 70-80 % stilling? Du kan kanskje ta ekstravakter ved behov og om du har overskudd? Anonymkode: 937fd...6b3 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 18. november 2024 #7 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg har to barnehagebarn og gikk fra 100% til 80%, fikk en ny hverdag❤️ jeg jobber 5 dager i uken da, 6-timersdager fra 9-15. Er ikke sikkert det er en mulighet når man jobber turnus? Men vi slipper alt av hverdagsstress. Barna spiser frokost hjemme og jeg får hentet dem 15:15 slik at vi får tid til andre ting enn bare middag og leggetid klokken 19:00. Kommer nok til å gå tilbake til 100% når de blir litt større men enn så lenge er det dette som gjør at vi holder hodet over vannet i småbarnstilværelsen😅 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #8 Del Skrevet 18. november 2024 Gjør det, alt vil bli mye bedre og lytt til instinktet ditt. Er selv 100% alene og jobber 85%, det går fint, har bare ikke råd til dyre ting. Anonymkode: 8029e...13f 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #9 Del Skrevet 18. november 2024 Om du har mulighet til å gjøre det uten at mannen spytter inn ekstra ville jeg gjort det uansett. Barna har det fint i barnehagen, men så lange dager er veldig slitsomt. 2,5-åringen her gleder seg veldig hver gang vi sier vi kommer og henter tidlig, og han blir veldig, veldig glad ved henting hver dag, selv om han også har det fint i bhg. Du kommer ikke til å angre på at du prioriterte tid med barna dine, de trumfer alt annet ❤️ Anonymkode: 16e03...148 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #10 Del Skrevet 18. november 2024 Gjør det. Det er nå de er små. Ville aldri gamblet med hjernens utvikling de første 3 årene av barnas liv. Anonymkode: 2a9da...f10 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #11 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har to barn og for en mnd siden begynte sistemann i bhg hun er nå 14 mnd. Det gjør vondt i hele meg når jeg leverer i barnehagen og ingen av oss hjemme har overskudd til annet enn å nullstille hus, sove, jobb, mat og repeat. Begge jobber turnus og det er en kabal å få opp med to barn , kveldsvakter, dagvakter og natt. Vi har ikke lenger barnevakt så livet vårt er svært begrenset, vi møtes i døra omtrent og er sure(slitne) når vi er sammen. Det varierer stort hvor mye søvn det er snakk om pr natt. Derfor lurer jeg på om jeg skal jobbe mindre en periode for å ha mer overskudd til det som tross alt er viktigst for meg. Selv om jeg viser til at budsjettet går opp sier mannen nei, Han sier at ungene har det fint i barnehagen og at slik er livet bare nå. Jeg derimot har en dårlig magefølelse og hater å sende en på 13 måneder og en 3 åring i barnehagen fra 7:15 til 16:15 flere dager i uka. Hva tenker dere? Jeg må betale likt som før sier mannen enda han tjener nok til at han kan spytte inn ekstra om det trengs. Jeg har også i en periode spyttet inn ekstra når han sto uten jobb etter endt studie. Han gjør like mye husarbeid osv som jeg så det er ingen diskusjon og ta. Mannen syns det er unødvendig så vet ikke hva jeg skal velge siden det var jo litt for han sin del også. Hva tenker dere? Anonymkode: a6bfb...ede Det går seg til. Blir mye bedre til våren og neste år Anonymkode: 4350a...609 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #12 Del Skrevet 18. november 2024 det er nå barna er små i "morra" er de voksne tipper det er en ting du aldri vil angre på , alltid barna først Anonymkode: a9981...372 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #13 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg jobbet også 80% da minste var et år. Men jeg følte ikke det var et valg, for jeg var så sliten. Når barna har så lange dager, ble hvertfall mine veldig sutrete og livet veldig kjipt. Anonymkode: a3cef...fc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #14 Del Skrevet 18. november 2024 Tenk så trist å tenke tilbake på når barna dine er store: De ville ingenting annet enn å ha mer tid med deg. Du ville aller helst bruke tiden din med dem. Men så ble de plassert lange dager i barnehagen hver eneste dag bare fordi mannen din ikke så viktigheten i å prioritere familietid? Samt at du stresset deg halvt i hjel i 100% jobb og hadde lite overskudd til dem den lille tiden dere faktisk fikk sammen? For hva? Denne tiden får du aldri tilbake, dette er barnas eneste barndom. Som du sikkert forstår- jeg ville aldri valgt det livet du lever nå om dere har økonomi til annet. Jeg har en 2 åring og jobber 70%. Er alene og klarer oss akkurat. Ingen ferier, ingenting fancy- vi arver begge klær, men vi har tid sammen. En rikdom i dagens samfunn❤️ Anonymkode: b50bd...56a 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet 18. november 2024 #15 Del Skrevet 18. november 2024 Enig i at det er verdt å jobbe redusert, men lurer på det samme som over. Du kan vel gi kortere dager ved fri og kveldsvakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #16 Del Skrevet 19. november 2024 Den situasjonen du beskriver, gjorde meg utbrent. Hadde jeg tatt grep før og jobbet redusert kunne nok det vært unngått. Hadde valgt det om jeg kunne! Anonymkode: 91110...ec5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #17 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg tror ikke du vil angre det. Du sier at det er surt hjemme, og det er tøft. Slik skal det jo ikke være når du har små barn. Det skal være litt overskudd. Jeg tenker du skal presse mannen din og si at det nettopp dette som gjør at damer blir utslitt, lei seg, går med klump i magen. Det er en investering i barna deres, i forholdet deres, og ikke minst minner...Når du ser tilbake på den tiden, så skal du ikke bare tenke på stress og mas. Jeg var i 20 årene da jeg fikk mine 3 barn, og student noen år. Men i ettertid så er jeg glad for det! Nei, vi hadde ikke så penger, men jeg hadde tid! Jeg kunne ha dem deltid i barnehagen. Den siste ungen leverte jeg i barnehagen 1 år gammelt, og det føltes feil. I dag er hun 19 år og jeg sørger enda over klumpen jeg hadde i magen. Drit i mannen og jobb redusert. Ta den krangelen, og stå på ditt. Anonymkode: d0016...103 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #18 Del Skrevet 19. november 2024 Bare gjør det. Det er ikke bare mer behagelig for deg og barnet, men min erfaring er at barn blir lettere å ha med å gjøre når de får roligere overganger og kortere dager. Så tiden sammen før og etter bhg blir også bedre. 7.15 til 16.15 er lenge for et barn på 13 måneder. Om det var nødvendig hadde jeg bare tatt kostnaden selv. Anonymkode: 4f419...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #19 Del Skrevet 19. november 2024 For en lite løsningsorientert og lite samarbeidsvillig mann. Man må gi og ta i et forhold, særlig når man er en familie med barn. Småbarnslivet er krevende. Småbarn har egentlig ikke godt av for lange dager i barnehagen, og det merkes veldig tydelig. Det går ut over både barna og dere som foreldre. Alle er overtrøtte og slitne. Du prøver å finne løsninger på situasjonen, men blitt avfeid totalt. Til tross for at han også er sliten. Enda kommer han ikke med noen egne forslag. Det er liksom bare greit at alle har det kjipt. Han kan leve med det, så da kan dere det også. Syns det er en urettferdig løsning at du både skal gå ned i stilling og tjene mindre (pluss få mindre pensjonspoeng og andre arbeidsrelaterte rettigheter), bruke tiden på felles barn i stedet (altså ikke noe kos på spa, eller tur i neglesalong akkurat), mens han sannsynligvis får lettere dager uten å måtte endre eller gjøre noe ekstra. Null gi og ta her. Ikke glem at om du skulle havne i en ulykke eller bli langtidssyk kan det at du gikk ned i stilling føre til større økonomiske problemer enn om du hadde jobbet fulltid. Så det er en potensiell stor risiko du tar for å lette familiebyrden, uten at mannen din ønsker å bidra med noe som helst til gjengjeld. Dersom du velger denne løsningen likevel, hadde i hvert fall jeg forkortet veldig ellers hva jeg bisto med til mannen. Det hadde ikke blitt noe ekstra, eller ekstra tjenester for å si det sånn. Billig gavekort til jul, favorittmaten får han lage selv, og det hadde vært slutt på å være på tilbudssiden. Mulig jeg hadde revurdert forholdet til og med, så hadde jeg automatisk fått avlastning de dagene han hadde barna. Anonymkode: 79b24...e45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #20 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg gikk over til kun dagjobb. Da fikk barna max 8 timer o bhg om dagen, ofte mindre hvis mannen jobbet kveld, natt eller tidligvakt. Var med barna hver ettermiddag, og det var herlig! Det var også veldig greit da de begynte på skolen. Var jo bare på jobb når de allikevel var der. vil aldri jobbe kveld, helg eller natt igjen! Anonymkode: aac89...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå