Gå til innhold

Hvorfor er sykler så attraktive å stjele

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt innbrudd i kjelleren vår i natt og to elsykler ble tatt. Nå gidder vi ikke kjøpe inn nye sykler, nå blir det bil isteden fremover.

Vi har allerede sluttet å sykle inn til byen fordi det er ikke mulig å sette fra seg sykkelen uten at den blir stålet.

Jeg har blitt frastjålet 5 sykler i mitt liv, og de fleste jeg kjenner har også blitt frastjålet minst en sykkel i sitt liv. Hvor blir det av alle disse syklene? Blir alle sendt ut av landet? Er det virkelig så lukrativt å selge stjålne sykler? Skjønner at det er minimal risiko for tyvene å bli tatt og enda lavere sannsynlighet for å bli straffet, regner med at anmeldelsen min blir henlagt før noen i det heletatt gidder å lese hva jeg skrev, men er det masse penger å tjene på å stjele dritsykler?

Anonymkode: e54e5...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de er dyre og lett å selge videre.  Sykkeltyverier er så vanlige at saken blir henlagt av politiet.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis penger å tjene, for det er som du sier, umulig å ha sykler. Kjæresten min bor i sentrum (Oslo) og det er ikke mulig å ha sykkel der. Så han har bare skaffet seg eldgamle, dårlige sykler som ingen er interessert i å stjele. Eneste måten han får beholde sykkelen på. 

Anonymkode: d5521...fca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å sette en bitteliten tracker på et par sykler og se hvor de ender opp. Må jo være et svært lager av stjålne sykler et og annet sted.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å omsette..

Politiet bruker lite ressurser på å ‘’etterforske’’ sykkeltyveri også..

Anonymkode: 1e6c0...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne vært interessant å sette en bitteliten tracker på et par sykler og se hvor de ender opp. Må jo være et svært lager av stjålne sykler et og annet sted.

De blir sendt til Haugesund og videresolgt derfra. 

Anonymkode: 57fe0...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lav risiko for å bli tatt og lett omsettelig. 

Anonymkode: a8d63...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir syklene omsatt i norge eller blir alt sendt ut av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir syklene omsatt i norge eller blir alt sendt ut av landet?

Svar i innlegg 6.

Anonymkode: 6c10a...ec4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja inni ramma f.ex. God ide, håper noen gjør det. Tipper de går ut av landet, det er i alle fall big business et sted. Jeg hadde en racersykkel fra 80-tallet i mange mange år, og den ble aldri stjålet. Men i det øyeblikket jeg kjøpte en ny sykkel så forsvant den gitt....så det er en god ide å ha en gammel litt rusten sykkel som ingen er interessert i, som noen andre skrev om her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim er vel hovedstaden for sykkeltyveri ifølge politiet, og jeg tror de definitivt. Det er veldig ofte amfetaminbrukere, som stjeler alt mulig, men spesielt dyre sykler og sparkesykler, som det åpenbart er enkelt å tjene penger på. Hadde en onkel i et slikt miljø, og hjemmet hans var som en bruktbitikk😅 

Anonymkode: 0db10...3af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stjeler sykler bare for å komme seg fra A til B også. Har til og med blitt frastjålet både motorsykkel og scooter som kun ble brukt for å komme seg fra A til B innad i byen. Noen gir rett og slett faen i at de påfører andre et tap på noen titalls tusen kroner og mye styr, bare for å slippe og ta buss eller trikk i 20 minutter. 

Anonymkode: bddf3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den må settes lurt, de som stjeler mye sykler ser nøye etter trackere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett endel "norske" el sykler i Baltikum.. Når narkisen får et par tusenlapper for å levere den til helerifolka. Og de igjen selger den for 5 k i hjemlandet så er det bra tyveribusiness. Blir sjelden tatt og straffene er lave. 

Anonymkode: 6b690...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å omsette. Har blitt frastjålet sykler (2stk) med 0 i verdi, men bruksverdi for meg som pendlet til toget. Hatt både billige og dyre sykkellåser. Sto igjen med kuttet sykkellås uansett. Vinkelsliper tar låsene uansett. Boltesaks også..

folk ler av meg når jeg plukker med meg batteriet på elsykkelen min. Men uten batteriet er sykkelen litt mindre attraktiv.

Anonymkode: 9efa7...ec7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lett å omsette. Har blitt frastjålet sykler (2stk) med 0 i verdi, men bruksverdi for meg som pendlet til toget. Hatt både billige og dyre sykkellåser. Sto igjen med kuttet sykkellås uansett. Vinkelsliper tar låsene uansett. Boltesaks også..

folk ler av meg når jeg plukker med meg batteriet på elsykkelen min. Men uten batteriet er sykkelen litt mindre attraktiv.

Folk ler? Tror jeg ikke noe på. Hvem er dette? Tilfeldige på gaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk ler? Tror jeg ikke noe på. Hvem er dette? Tilfeldige på gaten?

Ingen tvinger deg til å tro noe som helst. Nå vet ikke du settingen eller handlingen rundt opplevelsene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som bare stjeler en sykkel for å komme seg raskt hjem, kanskje spesielt hvis de har vært på fest.

Anonymkode: a53ad...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Den må settes lurt, de som stjeler mye sykler ser nøye etter trackere 

Man får uansett fulgt dem et stykke, de har jo ikke tid til å se etter sånt mens de stjeler syklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og alle mine sykler (selv pappas gamle, nedslitte sykkel fra 80-tallet) har blitt stjålet. Jeg skulle gjerne syklet mer, men det er for tungvindt og bære sykkelen ned flere trapper og igjennom flere tunge dører med smekklås ned i kjellerbod bare for at sykkelen skal stå (noenlunde) trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...