AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Hvor mange biter I seg sykdommen og jobber 100% Er drt vanligst å være ufør? Anonymkode: db371...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Siden du spør, jeg jobber 100%. Men har forståelse for at det ikke er mulig for alle. Anonymkode: 53378...fe6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Jobber 100% stilling med mye hjemmekontor. Det hjelper pga søvnvansker. Anonymkode: ce33b...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er 100% ufør, men ble det 7 år før jeg fikk diagnosen. Kom meg aldri ut i arbeidslivet etter en traumatisk oppvekst, forsøkte i mange år, men ble bare sykere og sykere. (Psykisk hovedsaklig) For bare et par uker siden fikk jeg fibromyalgi-diagnosen, og mange brikker falt egentlig på plass. Anonymkode: bc1d5...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Jobber 100%. Anonymkode: 956d8...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Kjenner en som jobber 100% (over 50 år), de andre jeg kjenner med diagnosen er 100% ufør (under 40 år, yngste er 32). Anonymkode: 580a4...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Jobber 30% og er 70% ufør, men det har lite med fibro å gjøre. Om jeg “bare” hadde fibro hadde jeg nok fremdeles jobbet 100%. Har dessverre en rekke andre fysiske sykdommer, inkludert en hjertelidelse som gjør at jeg har pacemaker, som gjør at full stilling ikke er mulig. Anonymkode: 107fe...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har fibromyalgi og to andre kroniske sykdommer som gir utmattelse og infeksjon. Jeg jobber 120 %, men har valgt jobber som krever lite oppmøte og lite fysisk. Jeg gjør bare det, ingen maraton, trening, toppturer, venner, feriereiser, fritidsaktiviteter ol. Det makter jeg heller ikke ved 100 % stilling. Jeg sliter med å dusje om morgenen, helgeturer er uaktuelt, husarbeid holdes på et minimum og jeg spiser ferdigmat. Et rotteliv. Når jeg har fri greier jeg heller ikke verken fjellturer eller maraton, en dusj er en utfordring nok. I sykemeldingsperioder orker jeg heller ingenting sosialt, og jeg har venner på arbeidstrening via NAV som skal møte 8 og bli til 16. Pluss stå og gå. Da hadde jeg holdt ca. 1 dag. Hadde jeg kunnet springe maraton hadde jeg heller jobbet 50 % i en fleksibel stilling. Anonymkode: 2b452...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden (endret) For det er vanskelig å finne jobber, der man kan komme og gå når man trenger det. I tillegg så kan man ikke leve på en deltidsstilling. Så det sier seg selv at uføretrygd blir løsningen, for at man skal sikre seg økonomisk forutsigbarhet. Selv er jeg 100% ufør, selv om jeg har en restarbeidsevne. Det er umulig for meg å si om jeg kan komme på jobb i morgen, dermed så er det ingen som vil ansette meg heller. Nå har ikke jeg fibro eller andre smertetilstander, men jeg har et komplekst sykdomsbilde. Min restarbeidsevne bruker jeg på å studere, reise etc. Du kan faktisk ikke sammenligne reising og turgåing med jobbing. For når du reiser og går toppturer så har du faktisk mulighet til å ta alt i ditt eget tempo, noe som du slettes ikke kan gjøre i arbeidslivet. Der alt handler om å være så effektiv som mulig. Tid er penger. Det er mange som er uføretrygdet som kunne ha vært i jobb, men vi har ikke sjans i å henge med i dette rotteracet av et arbeidsliv. Anonymkode: 373bd...2c6 Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 2 timer siden av Perelandra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jobber 30% og er 70% ufør, men det har lite med fibro å gjøre. Om jeg “bare” hadde fibro hadde jeg nok fremdeles jobbet 100%. Har dessverre en rekke andre fysiske sykdommer, inkludert en hjertelidelse som gjør at jeg har pacemaker, som gjør at full stilling ikke er mulig. Anonymkode: 107fe...dd6 Det finnes mange grader av fibromyalgi, for noen er det kanskje «bare» fibromyalgi, men for andre er det ekstremt utfordrende å stå i. Anonymkode: 10f76...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Har en venninne som har det. Er i full jobb som lærer, i 50-årene nå. Hun trener hver dag, og det er det som gjør at hun holder seg såpass frisk. Går masse i skogen, går på ski osv. Anonymkode: 0346f...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Trodde det var veldig vanskelig å bli uføretrygdet når man har fibromyalgi. Det er vel fordi diagnosen bare kan settes klinisk og da kan ikke NAV være 100% sikker på at det er reelt. ( har jeg hørt) Anonymkode: 0e426...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Jeg jobber ca 140 %. Har tidligere i perioder vært sengeliggende. Da kunne formen svinge veldig. Var nok ikke så lett for andre å skjønne hvorfor jeg kunne trene men ikke sitte på kontor, eller reise men ikke jobbe. Men mye bunner i det å kunne styre egen hverdag. Jeg har mye fleksibilitet i nåværende jobb og derfor klarer jeg å jobbe mye. Og jeg har full kontroll på medisiner, fysikalsk behandling og energi-forvaltning. Anonymkode: cbb67...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trodde det var veldig vanskelig å bli uføretrygdet når man har fibromyalgi. Det er vel fordi diagnosen bare kan settes klinisk og da kan ikke NAV være 100% sikker på at det er reelt. ( har jeg hørt) Anonymkode: 0e426...679 Det er veldig vanskelig å bli uføretrygdet, uansett årsak. Så folk bør slappe av litt, og slutte å være så mistroiske. Anonymkode: 10f76...825 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er ufør og i fast jobb. Har en rekke andre ting i tillegg til fibromyalgien. Den alene (slik den utarter seg for meg) ville gitt meg mye høyere restarbeidsevne. Nå har jeg andre ting som er mye verre og som samlet sett gjørat jeg ikke kan jobbe mer enn jeg gjør. Anonymkode: 9fc69...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Jeg jobber 50%, er 50% ufør pga fibromyalgi og leddgikt. Jeg var på ferie i sommer, men var så dårlig at jeg nesten ikke klarte å stå på bena gjennom hele oppholdet. Likevel har jeg fine bilder av byen jeg var i, og bilder av meg selv og kjæresten hvor jeg smiler og ser glad ut. Ingen ser på de bildene hvor mye jeg strever for å i det hele tatt få sett litt av byen og få litt opplevelser ut av turen. Det er det jeg mener, man ser bare glansbildene på SoMe, ikke den egentlige virkeligheten. Anonymkode: 10f76...825 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trodde det var veldig vanskelig å bli uføretrygdet når man har fibromyalgi. Det er vel fordi diagnosen bare kan settes klinisk og da kan ikke NAV være 100% sikker på at det er reelt. ( har jeg hørt) Anonymkode: 0e426...679 Diagnose har egentlige lite med saka å gjøre. Det NAV skal vurdere er den langvarige arbeidsevnen; om man har mulighet til å i dag eller på sikt forsørge seg selv. Altså hvordan man blir påvirket av plagene. Diagnose er bare relevant for om det er mer å hente på utredning og behandling. Det er uansett ingenting som heter at en diagnose "ikke er reell"; har den blitt satt av en lege har man den. Anonymkode: cbb67...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Tråden er ryddet for spekulasjoner, nedsettende innhold, avsporinger og svar til dette Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Jeg jobber 100% men har full forståelse for at andre ikke klarer det med samme sykdom. Jeg har tatt videreutdanning fra et krevende yrke og har nå kontorjobb med personalansvar innenfor samme fag som jeg jobbet i. Jeg har flexitid, mulighet for hjemmekontor ved behov, diverse ergonomiske hjelpemidler på kontoret som en stol med god støtte, arm-støtte på pulten osv. Anonymkode: b340c...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå