Gå til innhold

Hva er det med folk som absolutt MÅ belære?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saken er den, at jeg er en voksen kvinne på 43 år. Jeg har flyttet til Norge som 22-åring, gjennomført en krevende mastergrad på norsk med toppkarakterer, og tatt tilleggsutdanning med ditto karakterer. Kjøpe meg hus og bil, er i oppstartsgropa for næring, som også går foran skjema. Jeg har bodd alene med barn og uten nettverk i 6 år, og måtte da ta alt fra å skru sammen møbler, skifte hjul på bilen, rense sluk og fikse andre ting som har med eget hus og bil å gjøre. Har oppdratt fem barn, de to eldste er nå voksne og har flyttet ut. Begge har kommet på de studiene som de ville. 

Likevel er det ALLTID noen som hakker og belærer meg, uansett hva jeg gjør - som om jeg var et lite barn eller et veldig lite begavet menneske som aldri har klart noe selv her i livet. HVA er det med disse menneskene? I går utførte jeg en oppgave på jobb i henhold til instruksjoner fra sjefen. Det kom hele FEM (!) kolleger med alle sine synspunkter for å belære meg og forklare hvorfor jeg gjør alt feil. Det samme gjelder alt fra barneoppdragelse, hvordan jeg setter opp håret og sminker meg, pirking  på de svært få ord jeg sier feil, gjerne ved å herme etter meg på en "morsom og uskyldig måte". 

Jeg har tidligere svart ganske hardt da jeg fikk nok av umyndiggjøringen. Da klikker folk i vinkel. For de har jo bare gode intensjoner, de vil jo bare hjelpe, deres måte er jo bedre/raskere/mer effektiv osv. Så jeg tør ikke å svare for meg lenger. Da blir det bare skikkelig dårlig stemning.

Er det slik for dere andre også? At dere blir belært og hakket på hele tiden?

Anonymkode: 83205...ceb

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men altså, hadde jeg opplevd at hele FEM kolleger korrigerer arbeidet mitt hadde jeg sannelig reflektert over om det var noe jeg faktisk hadde gjort feil. 

Anonymkode: 9e6b6...d4b

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså, hadde jeg opplevd at hele FEM kolleger korrigerer arbeidet mitt hadde jeg sannelig reflektert over om det var noe jeg faktisk hadde gjort feil. 

Anonymkode: 9e6b6...d4b

Men de hadde FORSKJELLIGE ting de ønsket å gi innspill på. Sjefen hadde ingen bemerkninger. Så da får de belære sjefen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Saken er den, at jeg er en voksen kvinne på 43 år. Jeg har flyttet til Norge som 22-åring, gjennomført en krevende mastergrad på norsk med toppkarakterer, og tatt tilleggsutdanning med ditto karakterer. Kjøpe meg hus og bil, er i oppstartsgropa for næring, som også går foran skjema. Jeg har bodd alene med barn og uten nettverk i 6 år, og måtte da ta alt fra å skru sammen møbler, skifte hjul på bilen, rense sluk og fikse andre ting som har med eget hus og bil å gjøre. Har oppdratt fem barn, de to eldste er nå voksne og har flyttet ut. Begge har kommet på de studiene som de ville. 

Likevel er det ALLTID noen som hakker og belærer meg, uansett hva jeg gjør - som om jeg var et lite barn eller et veldig lite begavet menneske som aldri har klart noe selv her i livet. HVA er det med disse menneskene? I går utførte jeg en oppgave på jobb i henhold til instruksjoner fra sjefen. Det kom hele FEM (!) kolleger med alle sine synspunkter for å belære meg og forklare hvorfor jeg gjør alt feil. Det samme gjelder alt fra barneoppdragelse, hvordan jeg setter opp håret og sminker meg, pirking  på de svært få ord jeg sier feil, gjerne ved å herme etter meg på en "morsom og uskyldig måte". 

Jeg har tidligere svart ganske hardt da jeg fikk nok av umyndiggjøringen. Da klikker folk i vinkel. For de har jo bare gode intensjoner, de vil jo bare hjelpe, deres måte er jo bedre/raskere/mer effektiv osv. Så jeg tør ikke å svare for meg lenger. Da blir det bare skikkelig dårlig stemning.

Ja, det er vel en grunn til at de ikke er sjef, da. 

Anonymkode: ddd5d...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessuten fører slik oppførsel til at man blir dum selv, siden det er viktig å holde den muskelen (hodet) i sjakk, hvis man får hjelp hele tiden så blir man jo helt grønnsak. Det er en bjørnetjeneste. Så det er faktisk sunt av deg å bli sur. 

Anonymkode: ddd5d...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvis jeg er utsatt for en "hjelpsom" (les:belærende) person, er min erfaring at det hjelper å replisere: "Takk, kan jeg spørre om hjelp når jeg trenger det?" Og hvis de fortsetter, avbryter jeg med: "Hei, dette klarer jeg. Når jeg ønsker innspill fra deg, skal jeg helt klart spørre." Med øyekontakt og et lunt smil :D  Generelt antar jeg at folk har de beste intensjoner.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp.

Dette er svake mennesker som ønsker å bli likt av den sterke og få være med i gjengen hans/hennes. Du er åpenbart den sterke her, det skinner jo også fint gjennom på måten du beskriver deg selv.

Prøv å spille komplett idiot en gang, som faktisk behøver hjelp, se hvor raskt disse folkene forsvinner. 

Anonymkode: 01e77...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (57 minutter siden):

Generelt antar jeg at folk har de beste intensjoner.

Ja, de har det. Eventuelt, de ser ikke selv at det de gjør er plagsomt.

Det å eksplodere vil paradoksalt nok gjøre at de blir enda mer oppsatt på å please den sterke. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 time siden):

Er du kvinne? Jepp, det skjer hele tiden. Jeg blir drittsur. 

Min opplevelse er at mann finner flest belærende blant kvinner på 40-50 - ovenfor menn og yngre kvinner. Akkurat som om et filter av selvmoderering forsvinner når man kommer opp i en viss alder.

Anonymkode: 57dbd...9e5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man ser her er at toppkarakter på master i norsk ikke betyr en døyt. Hadde man hatt toppkarakter, hadde man skrevet helt perfekt norsk. 

Anonymkode: f9eed...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man ser her er at toppkarakter på master i norsk ikke betyr en døyt. Hadde man hatt toppkarakter, hadde man skrevet helt perfekt norsk. 

Hehehe, du er tydeligvis en av de trådstarter sikter til. Typisk mennesker å teste ut om andre virkelig er så sterke som de gir uttrykk for, slik at man kan hoppe opp på fanget deres og få trøst. Det er slik barn holder på, og det er jammen slik voksne også holder på!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min opplevelse er at mann finner flest belærende blant kvinner på 40-50 - ovenfor menn og yngre kvinner. Akkurat som om et filter av selvmoderering forsvinner når man kommer opp i en viss alder.

Anonymkode: 57dbd...9e5

Ja? Min erfaring som kvinne er at det er menn 45+ som er belærende og alltid vet best. Og de lærer gjerne bort, om man vil eller ikke.

Hadde en diskusjon senest i dag med en som synes han hadde mye å lære meg. Bare synd jeg ikke var interessert. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hehehe, du er tydeligvis en av de trådstarter sikter til. Typisk mennesker å teste ut om andre virkelig er så sterke som de gir uttrykk for, slik at man kan hoppe opp på fanget deres og få trøst. Det er slik barn holder på, og det er jammen slik voksne også holder på!

Som du sikkert så, så siterte jeg ikke. Jeg bare legger merke til språket her inne, og det er generelt i forfall.
Det er jo litt kleint å være kjempeflink i norsk på papiret, men så viser man det motsatte ellers. 

Når det gjelder sånne typer mennesker – jeg kan ikke relatere, for jeg kjenner ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke master i norsk. Hvor har du det fra? Sliter du med leseforståelsen?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

gjennomført en krevende mastergrad på norsk med toppkarakterer

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke master i norsk. Hvor har du det fra? Sliter du med leseforståelsen?

Men du har skrevet på norsk? 

Jeg har selv to MA’er, så kan umulig slite med leseforståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du har skrevet på norsk? 

Jeg har selv to MA’er, så kan umulig slite med leseforståelse. 

På norsk. Ikke i norsk. Forstår du virkelig ikke forskjellen? Jeg studerte på norsk. Ikke på engelsk eller tysk. Men jeg studerte ikke norsk språk. Jeg har ikke master i norsk. Jeg har master i noe annet, men jeg studerte på norsk. Så jo, du sliter med leseforståelse. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På norsk. Ikke i norsk. Forstår du virkelig ikke forskjellen? Jeg studerte på norsk. Ikke på engelsk eller tysk. Men jeg studerte ikke norsk språk. Jeg har ikke master i norsk. Jeg har master i noe annet, men jeg studerte på norsk. Så jo, du sliter med leseforståelse. 

Nå gjør du jo selv akkurat det du klager over at andre gjør mot deg i HI! 😝

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns slike folk er ekstremt slitsomme. De jeg kjenner som er sånn har hatt vonde barndommer, men det har jeg også. Så det er ingen unnskyldning. Syns de kan bare slutte fordi det er ikke kult og særdeles lite chill!! 

Vennligst vær chill eller ta et dypp jeg og andre orker ikke å høre på bedreviter kommentarene deres. 

Anonymkode: a16bd...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør du jo selv akkurat det du klager over at andre gjør mot deg i HI! 😝

Vedkommende påstår at jeg har master i norsk. Hun påstår videre at jeg skrev i HI at jeg hadde master i norsk. Vedkommende kritiserer videre mine norskkunnskaper, og mener at jeg som har master i norsk (som jeg da ikke har), skriver altfor dårlig norsk. Jeg er jo nødt til å oppklare misforståelsen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...