Gå til innhold

Hvorfor tar så mange livet sitt i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror mange er ensomme, og med ensomheten kommer mørke tanker. Man kan pøse på med DPS og terapeuter, men likevel består ensomheten når man sitter hjemme alene. 

Anonymkode: e74bd...5b0

Hjemme alene er ikke det samme som ensomhet 

Anonymkode: 33a73...170

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjemme alene er ikke det samme som ensomhet 

Anonymkode: 33a73...170

Det var ikke det vedkommende skrev heller. Mange er ikke det, men mange er. Selv om noen ikke er det vet vi at det mange som sliter med ensomhet i Norge der de er mye aleine. Mange har det også kjempe bra i eget selskap men det gjelder ikke alle som er ufrivillig aleine mye av livet sitt.

Anonymkode: 82306...b52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, som ingen vil vedkjenne seg, er at det er ikke penger til dette. Pengene går til andre ting – innvandrere og utlandet. 

Anonymkode: dc3e2...69e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er 32 år og har til tider disse tankene. Tankene kommer av utilstrekkelighet og ensomhet, som mange skriver her, samtidig som jeg er utsatt for traumer som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere og får heller ingen hjelp. Når jeg har spurt fastlegen om hjelp får jeg en sykemelding, jeg har fått psykolog gjennom forsikring, men vet ikke hva samtaler egentlig skal hjelpe. Jeg forstår selv at det er opp til meg og komme meg opp og videre, men når man sitter med sånne tanker så er det ikke «bare» å gjøre det. 

Anonymkode: 58ed3...92f

For traumer anbefaler jeg EMDR-behandling. Det har hjulpet veldig for min del, ingen flashbacks eller andre symptomer som er vanskelige å håndtere lenger.

Anonymkode: e95d7...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 11.28):

Selvmord er den vanligste dødsårsaken blant unge i Norge. Hva er årsaken? Og hva kan vi gjøre for å forebygge?

Anonymkode: eba42...f24

Det er fordi foreldre syr puter under armene på barna sine. Og når barnet plutselig møter motstand, raser hele verden sammen. Det takler de ikke. 

Anonymkode: cc365...731

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjempe sjokk at kg er Ap ekkokammer.

Si meg, har du ikke fått med deg at folk går i matkøer, at stadig flere går under fattigdomsgrensa, at kriminalitet fra innvandrer som ikke er integrert er på all time high, under de fire siste årene med dagens regjering? Alt dette er et resultat av den uansvarlige politikken som sosialister har presset på Norge gjennom flere år. Høyre er ikke noe bedre, som stadig har beveget seg mer og mer mot venstre og blitt mer og mer lik Arbeiderpartiet.

Det er derfor vi trenger Frp, for å få bukt på den uansvarlige innvandringspolitikken og den uansvarlige sløsingen med skatte penger som holder på å rive i stykker den velferdsstaten vi har. 

Hvis du ikke klarer å se det, så sier jeg gratulerer, da har den venstrevridde hjernevaskingen til norsk media vært vellykket.

Anonymkode: 84581...1e8

Så teit. Du kommer til å få en realitetsorientering når Frp eventuelt kommer til makten. Å stemme Frp er like dumt som å stemme på Trump. 

For øvrig, «kjempesjokk» skrives i ett ord.

Anonymkode: 4123f...791

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er fordi foreldre syr puter under armene på barna sine. Og når barnet plutselig møter motstand, raser hele verden sammen. Det takler de ikke. 

Anonymkode: cc365...731

Nå regnes jeg kanskje ikke som av de "unge" i denne sammenhengen med mine 38 år.

Har aldri blitt sydd puter under armene på, men har derimot nesten utelukkende hatt motgang. Uten å sutre, jeg mener det. Jeg kan ikke nevne en eneste fin eller spesiell ting som har skjedd meg. Ikke min første kjærlighet eller første barn. Ikke en nevø eller niese. Ikke noe sosialt jeg ser tilbake på med glede.

Kan nevne dødsfall i fleng, familiemedlemmer som kommer i trøbbel (kriminelt og psykisk uhelse), det samme med avvisninger i forskjellige sammenhenger. Oppturene kommer aldri, verken for meg eller i familien.

Så hvorfor lever jeg? Tilfeldigheter, at jeg er en overtenker og ikke en handlingens mann. Tanken på et par av familiemedlemmene jeg bryr meg om. Om det vil holde meg i live i lengden, kan jeg ikke vite. Hvor lenge kan man egentlig tåle uendelige nedturer, ensomhet, singeltilværelse, barnløshet og å høre stadig elendige nyheter om familiemedlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si en ting som har vært en oppvekke for meg; helsekø.

Jeg har gått rundt med konstante smerter, selvom jeg har brukt smertestillende døgnet rundt. Sykehuset kunne ta meg inn til operasjon og hjelpe meg til våren neste år. Helt ufattelig at man skal måtte gå rundt med smerter 24/7 i 6++ måneder før man får hjelp. Fikk heldigvis hjelp privat og er nå på bedringens vei.

Har tenkt flere ganger disse månedene at jeg kan godt forstå at folk ender opp med å ta livet sitt mens de venter i helsekø. For det er søren meg ikke godt nok slik vi har det.

Anonymkode: de2bf...5c7

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 22.00):

Arbeiderpartiet.

Regjeringen har mye skyld.

Hva kan vi gjøre, stem Frp.

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 22.07):

Populisme de siste årene har vært å hate Frp.

Så enig, populisme er drepen. Derfor vi må stemme Frp.

Det har aldri vært så mye inflasjon, kriminalitet og uansvarlig innvandringspolitikk som nå, og Frp er de eneste som ønsker å gjøre noe med det.

Heldigvis begynner folk nå å våkne opp og forstå at vi må stemme Frp, om vi skal klare å snu den forferdelige trenden vi har hatt de siste årene.

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 23.20):

Kjempe sjokk at kg er Ap ekkokammer.

Si meg, har du ikke fått med deg at folk går i matkøer, at stadig flere går under fattigdomsgrensa, at kriminalitet fra innvandrer som ikke er integrert er på all time high, under de fire siste årene med dagens regjering? Alt dette er et resultat av den uansvarlige politikken som sosialister har presset på Norge gjennom flere år. Høyre er ikke noe bedre, som stadig har beveget seg mer og mer mot venstre og blitt mer og mer lik Arbeiderpartiet.

Det er derfor vi trenger Frp, for å få bukt på den uansvarlige innvandringspolitikken og den uansvarlige sløsingen med skatte penger som holder på å rive i stykker den velferdsstaten vi har. 

Hvis du ikke klarer å se det, så sier jeg gratulerer, da har den venstrevridde hjernevaskingen til norsk media vært vellykket.

Sosiale antenner er det alltid greit å ta i bruk.

Anonymkode: f54f0...b75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (5 timer siden):

Nå regnes jeg kanskje ikke som av de "unge" i denne sammenhengen med mine 38 år.

Har aldri blitt sydd puter under armene på, men har derimot nesten utelukkende hatt motgang. Uten å sutre, jeg mener det. Jeg kan ikke nevne en eneste fin eller spesiell ting som har skjedd meg. Ikke min første kjærlighet eller første barn. Ikke en nevø eller niese. Ikke noe sosialt jeg ser tilbake på med glede.

Kan nevne dødsfall i fleng, familiemedlemmer som kommer i trøbbel (kriminelt og psykisk uhelse), det samme med avvisninger i forskjellige sammenhenger. Oppturene kommer aldri, verken for meg eller i familien.

Så hvorfor lever jeg? Tilfeldigheter, at jeg er en overtenker og ikke en handlingens mann. Tanken på et par av familiemedlemmene jeg bryr meg om. Om det vil holde meg i live i lengden, kan jeg ikke vite. Hvor lenge kan man egentlig tåle uendelige nedturer, ensomhet, singeltilværelse, barnløshet og å høre stadig elendige nyheter om familiemedlemmer?

Du kan bli en handlingsmann, ikke for å skade deg, men for å finne de fine tingene i livet. De fine tingene krever også handling.

Å du skrev du jogger, der er du flink og det er en handling du kan være stolt av 😊 Trist du har hatt det tungt, men det trenger ikke forbli som om du gjør noen endringer. Ingen kommer desverre ut av intet for å redde oss, som er så kjipt!! Kunne ønske det gjorde. Men vi må selv ut å finne dem.

Anonymkode: 7bcc9...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke finnes tilbud om hjelp. Fordi frivillige organisasjoner mister støtte fra staten å må legge ned. Fordi rus og psykiatri tilbudet i kommune kun er et tilbud på et papir, de har ikke folk til å gjøre jobben. 
Rett og slett fordi psykisk helse ikke blir tatt på alvor. De som skal gi hjelp anser det ikke som en sykdom på lik linje som en fysisk sykdom. 
Fordi det ikke har noen hensikt å melde i fra om slike tanker, det utgjør ingen forskjell. Systemet er designet slik at folk som strever får en tilbakemelding om å gå hjem å dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 18.13):

Synes at de som ønsker å dø skal få lov å dø. Det er ikke alle vi kan redde, og det er ikke alle som får et bedre liv om de holder ut og holder ut. Noen ganger er livet for smertefullt og det er mer humant å dø. 

Anonymkode: 868c5...8ce

Nå får de som ønsker å ta livet sitt ta livet sitt.  Det er ikke praktisk mulig å nekte folk i å ta selvmord.

Det man prøver på i psykiatrien er å få folk til å utsette beslutningen i håp om at om ve får litt mer tid å tenke på så ser de en annen utvei.  Noe av det skumleste med det å ville ta livet sitt er at man har i de fleste tilfeller har lurt seg selv til å tro at selvmord er den eneste løsningen selv om det ikke er det.   Man får et tunellsyn og man får et helt urealistisk bilde på situasjonen. 

Jeg er helt eng i at om man f.eks lever i et evig smertehelvete som det ikke finnes en kur for så kan det være rasjonelt å ta livet sitt. Men de fleste tar ikke livet sitt fordi de har en sykdom de ikke kan bli frisk for. 

Selv hadde jeg en nabo med kone og barn som tok livet sitt da han mistet jobben.  Jeg er 100 prosent sikker på om han hadde fått hjelp så hadde han innsett at han ikke burde ta livet sitt. 

Anonymkode: a7ccf...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å be om hjelp når en har det vanskelig, enten det gjelder situasjon eller psyke. De som ber om hjelp blir dessverre ofte møtt av lange køer eller avslag. Vi lever i et digitalt samfunn der vi blir møtt av en perfekt fasade, og det blir gitt inntrykk av at «alle andre» er vellykket og takler livet fint. Det er vanskelig å ikke bli påvirket av dette, og det kan bidra til å forsterke følelsen av å ikke lykkes i livet.

Anonymkode: 157d1...414

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 11.28):

Selvmord er den vanligste dødsårsaken blant unge i Norge. Hva er årsaken? Og hva kan vi gjøre for å forebygge?

Anonymkode: eba42...f24

Ensomhet? Følelse av å ikke være bra nok? Elendig hjelp fra psykiatrien. Hjelpen kommer for sent. Folk har tatt selvmord i behandlingskø

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 18.13):

Synes at de som ønsker å dø skal få lov å dø. Det er ikke alle vi kan redde, og det er ikke alle som får et bedre liv om de holder ut og holder ut. Noen ganger er livet for smertefullt og det er mer humant å dø. 

Anonymkode: 868c5...8ce

Syns ikke det når det er snakk om veldig unge mennesker som kunne fått det bra bare de fikk hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her inne er det ett råd som går igjen: Terapi!

Det er ikke alltid løsningen:

" mellom 5 og 10 prosent faktisk blir dårligere i løpet av terapi"

https://www.forskning.no/psykologi/mellom-5-og-10-prosent-blir-sykere-etter-a-ha-snakket-med-psykolog/2239181

Ikke at det er svaret på HI, men likevel noe å tenke på.

Det ligger mye helbredelse i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (8 minutter siden):

Her inne er det ett råd som går igjen: Terapi!

Det er ikke alltid løsningen:

" mellom 5 og 10 prosent faktisk blir dårligere i løpet av terapi"

https://www.forskning.no/psykologi/mellom-5-og-10-prosent-blir-sykere-etter-a-ha-snakket-med-psykolog/2239181

Ikke at det er svaret på HI, men likevel noe å tenke på.

Det ligger mye helbredelse i arbeid.

Trasig at hjelpen kan være feil og. Men psykologer/psykiatere er bare mennesker og kan si feil ting eller dra feil konklusjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Trasig at hjelpen kan være feil og. Men psykologer/psykiatere er bare mennesker og kan si feil ting eller dra feil konklusjoner

Om du leser artikkelen så ser du at deler av gruppen som fikk det verre var de som ble feilbehandlet. Lenge trodde psykologene at man måtte snakke om traumene sine for å bli frisk. Men et å beskrive traumene i detalj kan føre til at de blir enda vanskeligere å glemme dem og å legge det bak seg. For mange går jo i terapi for å klare å  slutte å tenke på de vonde tingene som har skjedd. 

Deler av problemet er også at det har vært enormt mye dårlig forskning på psykologi-feltet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er vanskelig å be om hjelp når en har det vanskelig, enten det gjelder situasjon eller psyke. De som ber om hjelp blir dessverre ofte møtt av lange køer eller avslag. Vi lever i et digitalt samfunn der vi blir møtt av en perfekt fasade, og det blir gitt inntrykk av at «alle andre» er vellykket og takler livet fint. Det er vanskelig å ikke bli påvirket av dette, og det kan bidra til å forsterke følelsen av å ikke lykkes i livet.

Anonymkode: 157d1...414

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...