AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Del Skrevet 18. november 2024 Selvmord er den vanligste dødsårsaken blant unge i Norge. Hva er årsaken? Og hva kan vi gjøre for å forebygge? Anonymkode: eba42...f24 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Del Skrevet 18. november 2024 Utilstrekkelighet. Sammenligning. Vanskelig oppvekst. Er mange grunner. Noen ganger vet de ikke selv hvorfor. Anonymkode: 84f3f...5cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Del Skrevet 18. november 2024 Det er ikke flere i Norge enn i andre land. Det er ikke så mye å gjøre med det. De som vil dø gjør det uansett. Anonymkode: b6b6e...c64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Del Skrevet 18. november 2024 Det eksisterer nesten ikke hjelp. Litt avhengig av diagnose og. Man blir oppfordret til å søke hjelp, men hjelpen du blir møtt med er at du får beskjed at om du vil dø så kan du det. Selv om det burde være åpenlyst at man ikke vil dø når man søker hjelp. Snakker av mange års erfaring og hjelpen blir mindre og mindre med årene. Anonymkode: e77a4...5d7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Del Skrevet 18. november 2024 Har lyst å skrive; "fordi vi har Kvinneguiden der folk blir rakket ned på og omtrent slaktet hvis de skriver noe som er feil i andres øyne", men det er nok ikke grunnen. Sikkert tilfeldig. Anonymkode: 5f63e...60f 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #6 Del Skrevet 18. november 2024 Det kan være fryktelig vanskelig å få ordentlig hjelp. Noen søker jo aldri hjelp, men mange har jo en kjent historie, men har ikke fått den hjelpen de trenger. Jeg sliter en del til tider (ikke suicidale nå, sånn til informasjon), og det finnes omtrent ikke tiltak. Jeg er opptatt av hjelp til selvhjelp, men det vet jeg er vanskelig å få for veldig mange. Jeg har selv ventet 7 år på traumebehandling og bare blitt sykere, og vanskeligere å hjelpe. Jeg vet jeg ikke er eneste der. Trist det er sånn. Anonymkode: 75d47...3e1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #7 Del Skrevet 18. november 2024 Antall selvmord i Norge har holdt seg jevnt i årevis, helt upåvirket av hvor mange milliarder som er pøst inn i psykiatrien de siste 20 årene. Og løsningen, det er selvsagt å pøse på med mer av det som åpenbart ikke virker. Genialt! Anonymkode: 64165...0f2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 18. november 2024 #8 Del Skrevet 18. november 2024 Det er uforholdsmessig mange siden Norge liksom skal være et veldig bra land å leve i. Tror det mangler mer og mer på den sosiale biten, familier holder ikke sammen slik de gjerne gjør i mange andre land, det er vanskelig å bli kjent med folk, færre og færre går ut så man får ikke truffet dem osv... 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #9 Del Skrevet 18. november 2024 Synes at de som ønsker å dø skal få lov å dø. Det er ikke alle vi kan redde, og det er ikke alle som får et bedre liv om de holder ut og holder ut. Noen ganger er livet for smertefullt og det er mer humant å dø. Anonymkode: 868c5...8ce 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #10 Del Skrevet 18. november 2024 For meg kommer det til å være, et veldig dårlig liv og uten noen form for bedring. Er ikke deprimert og går ikke på sånne medisiner. Vil heller ikke bli gammel i dette landet og havne på noe hjem eller værre. Har ingen som savner meg så ser ikke problemet. K58 Anonymkode: 88c25...3c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #11 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke flere i Norge enn i andre land. Det er ikke så mye å gjøre med det. De som vil dø gjør det uansett. Anonymkode: b6b6e...c64 Under 2023 dog 1 328 personer av säkert fastställda suicid i Sverige Antallet af selvmord har de seneste fem år (2018-2022) i gennemsnit været på ca. 575 om året. Danmark Anonymkode: 88c25...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 18. november 2024 #12 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvmord er den vanligste dødsårsaken blant unge i Norge. Hva er årsaken? Og hva kan vi gjøre for å forebygge? Anonymkode: eba42...f24 Det forebygges godt allerede, men vi vil aldri nå en nullvisjon. Vi kan jo spørre oss hvordan selvmordstallene ville sett ut uten tiltakene vi har i dag. Fremtiden ser stadig mer dyster ut. Økonomi, arbeidsmarked og boligmarkedet i 2024 er utfordrende. Første unge generasjon på 100 år som vil oppleve regresjon. Sosiale medier gjør oss ensomme og ulykkelige. Klimaendringer bekymrer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 18. november 2024 #13 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Antall selvmord i Norge har holdt seg jevnt i årevis, helt upåvirket av hvor mange milliarder som er pøst inn i psykiatrien de siste 20 årene. Og løsningen, det er selvsagt å pøse på med mer av det som åpenbart ikke virker. Genialt! Anonymkode: 64165...0f2 Befolkningen øker og tallet forblir ca det samme. Altså lavere tall pr. 100.000. Vi vet heller ikke hvordan tallene ville vært uten disse milliardene, da samfunnet stadig blir tøffere og tøffere. Kanskje vi hadde vært over 1000 selvmord om vi hadde tiltakene fra år 2000 i dag? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #14 Del Skrevet 18. november 2024 Det er kanskje en grunn til ny vekkelsesbølge blant ungdommen. Vi mangler noe i samfunnet nå. En tro på noe utenfor oss selv. Noe større enn oss. En motreaksjon til den selvoppslukende selvrealiseringen, der alt ansvar legges på en selv. I et samfunn der lykken måles i antall klikk og likes, i penge- og utseendejag. Anonymkode: 36314...c29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #15 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Under 2023 dog 1 328 personer av säkert fastställda suicid i Sverige Antallet af selvmord har de seneste fem år (2018-2022) i gennemsnit været på ca. 575 om året. Danmark Anonymkode: 88c25...3c3 Så prosentmessig ligger vi litt høyere enn Danmark og litt lavere enn Sverige. Anonymkode: 4571a...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 18. november 2024 #16 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Under 2023 dog 1 328 personer av säkert fastställda suicid i Sverige Antallet af selvmord har de seneste fem år (2018-2022) i gennemsnit været på ca. 575 om året. Danmark Anonymkode: 88c25...3c3 Altså ganske likt som i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 18. november 2024 #17 Del Skrevet 18. november 2024 Man skulle nesten vist hva de tenkte når de bestemte seg.Eller ta rop om hjelp mer alvorlig med å ha mer bemanning og økonomisk støtte til å møte de der de er. Kan ta når jeg var høygravid og fikk alvorlig depression- fastlegen: har du tenkt å ta livet ditt? Jeg: Nei,jeg håper på å få hjelp før jeg kommer så langt. Lege: beklager har du ikke tenket å ta livet ditt får du ikke hjelp. Heldigvis hadde jeg distanse 2, helsestasjon, for å hindre en baby blue ,fikk god oppfølging og hjelp til å takle føleser,uro,nedstemthet under siste del av graviditeten og etter fødselen. Hadde jeg ikke forstått at jeg trengte hjelp fordi at hormonene endret meg radikalt ,så kunne en statistikk av et barn med eget liv stått som artikkel i avisen. Så er det å tørre å prate da i et samfunn som blir dypt krenket om man ytrer noe. Redsel for anderledes og være mindre perfekt/kan alt i en tid plasteret med fake glam suksess og må toppe alt,beste karakter, jobb,hus,hjem,bil,reise og nåde om du feiler! Eller skal vi ta tilbake ,perfekt uperfekt og drit i janteloven, slapp av slapp av...du kommer i mål en gang,den tid den sorg. Og ikke skam å være fattig eller rik. 0 personer vil det nok aldri bli,men alltid ha det som visjon for å hindre 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 18. november 2024 #18 Del Skrevet 18. november 2024 Det er nok ikkje ein enkelt grunn til at mange vel vekk dette livet. Grunnane er like mange som det er dødsfall. Men berre at nokon spør slik syner kor lite folk forstår av det å slita tungt psykisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #19 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes at de som ønsker å dø skal få lov å dø. Det er ikke alle vi kan redde, og det er ikke alle som får et bedre liv om de holder ut og holder ut. Noen ganger er livet for smertefullt og det er mer humant å dø. Anonymkode: 868c5...8ce Men de fleste ber om hjelp på en eller annen måte. For hjernen vår er overlevelse det den prioriterer hvert sekund av døgnet. Selvmord er fullstendig unaturlig og ikke en verdig måte å gå på for de få som har et reelt dødsønske. Anonymkode: e77a4...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 18. november 2024 #20 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men de fleste ber om hjelp på en eller annen måte. For hjernen vår er overlevelse det den prioriterer hvert sekund av døgnet. Selvmord er fullstendig unaturlig og ikke en verdig måte å gå på for de få som har et reelt dødsønske. Anonymkode: e77a4...5d7 Det er ikke unaturlig når så mange velger det. Alt som finnes er faktisk naturlig, selv når det er et fåtall. Om det ikke er naturlig, skjer det heller ikke. Alle mulige avvik fra det normale er naturlig. Skjønner godt de som ikke syns livet er verdt å leve. Det går jo så fort uansett, og noen år fra eller til spiller ingen rolle. Har man attpåtil kommet skjevt ut i livet, og blitt middelaldrende etc så er det null håp for endring. Kanskje er man bare noen år unna en dødelig diagnose uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå