AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg skulle gjerne spedd på økonomien min. Har ingen utdannelse, men liker å tegne, alltid vært kreativ - og håper dette er en "skill" jeg kan bruke for å få inn kanskje 1000 i mnd (eller mer selvsagt, men alt fra 500-4000,- er gode penger for meg). Jeg vet ikke hvordan. Har prøvd å utlyse at jeg kan tegne portretter av folk på bestilling, men enda ikke fått napp. Jeg har en instagram konto, med ikke veldig mange følgere, men der når jeg stort sett ut til andre engelsktalende. Nordmenn vet ikke at jeg eksisterer tror jeg - dessuten når jeg andre som også tegner, mens jeg kanskje burde nådd andre som ikke tegner, men ønsker seg tegninger, print på krus (har laget litt merch), etc. Hvordan kan man vise seg frem? Oppsøker man forskjellige plasser (hvilken plasser??) og viser frem portfolio? Kan man kontakte forskjellige bokforlag og vise portfolio? Er det andre steder man kan ha bruk for en illustratør? Tegningene mine har et "søtt" preg, og jeg tror og håper at de kanskje er litt "egenarta". Kunne det å opprette en youtube kanal med tegneprosessen vært en ide, eller blir det mye jobb og lite penger av? Jeg føler meg fryktelig uvitende. Noen som har tips? Som tegner selv og har gjort en biinntekt av det? Anonymkode: caeb7...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Du kan opprette en shop på Etsy. Om du tar oppdrag, så kan du ta deg greit betalt også. Det er mange om beinet, men ikke umulig. Selv selger jeg mønstre og annen digital grafikk på Etsy. Skal ikke påstå det gir meg særlig med penger i kassa, men så har jeg ikke vært villig til å legge inn all verdens av tid på det heller. Det er også mulig å selge grafikk på microstock-sites som Adobe Stock og Shutterstock. Men du skal ha en ganske stor portfolio for å sitte igjen med noen annet enn noen smuler her og der. Siden du liker å tegne portretter ville jeg nok heller søkt etter private oppdrag. Du kan sikkert teste Fivrr også. Anonymkode: ca327...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Kan du begynne å produsere litt div til for eks julemarked og sånn? Lage julekort; bursdagskort, eller ulike bilder? Hun der emmeselle har jo for eks masse små kort med bilder av retro greier. Anonymkode: dbc73...55e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden En del aviser har teikningar til illustrasjon feks til helgekommentar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Lager du kun enkeltstående illustrasjoner eller kan du også lage tegneseriestriper/tegneserieromaner? Jeg følger en del serier her https://www.webtoons.com/en/ og her kan man tjene noen kroner. Her finnes alt fra lange, detaljerte historier til enkle striper med strektegninger. Anonymkode: 7e67e...4ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Stormur skrev (34 minutter siden): En del aviser har teikningar til illustrasjon feks til helgekommentar. Akkurat DER er det nok rimelig urealistisk å få et bein innafor. Anonymkode: ca327...21b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat DER er det nok rimelig urealistisk å få et bein innafor. Anonymkode: ca327...21b Neida, det treng det ikkje vere. Er andre aviser enn VG og Aftenposten. Start lokalt. (Eg jobbar i bransjen) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Stormur skrev (3 minutter siden): Neida, det treng det ikkje vere. Er andre aviser enn VG og Aftenposten. Start lokalt. (Eg jobbar i bransjen) Trodde ikke lokalaviser engang hadde økonomi til å lønne tegnere. Jeg ser at t.o.m større aviser ofte benytter seg av stock footage. Det har gått inflasjon i f.eks denne type grafikk som brukes overalt. Og det finnes i bøtter og spann mye billigere på stocksites, enn hva man må betale for en tegner. Men det er jo alltids lov å prøve seg. Anonymkode: ca327...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Tegne til/portrettere store influensere og sende tegningen til de i håp om at de viser den frem og på den måten skaffe deg flere følgere? Anonymkode: d9702...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Kan du tegne katter? Der har du et marked Anonymkode: a8d00...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Det kan være mye penger i Youtube. Siden du uansett tegner, vil det være så mye mer jobb i å filme det og legge til litt musikk? Kan absolutt være en lukrativ side hustle. Anonymkode: 418b9...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Det er MYE penger å tjene på å tegne fetish. Furries for eksempel. Mange har spesifikke kriterier som det ikke allerede finnes masse gratis materiale rundt. Lykke til. Anonymkode: ab0af...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Har en god bekjent som selger sine tegninger og hen bruker mest Instagram og Facebook. Når det ble litt fart på salget kom det også opp en egen nettside. Å bygge følgere tar jo tid... Hvis nordmenn ikke vet hvem du er på Instagram så ville jeg prøvd å endre det. Følge norske brukere, samhandle med norske brukere, bruke norske tagger... Bruk nettverket ditt i det virkelige liv så mye du synes du kan, spør dem om å følge og dele. I mellomtiden er det bare å fortsette å tegne og vise frem det du kan. Det du skriver om å lage videoer av prosessen er en veldig god ide, synes jeg. Det må ikke nødvendigvis være på YouTube, YouTube sin algoritme krever ganske mye i form av regelmessige publiseringer for at du skal få noe særlig med visninger, men hva med reels? Men hvis du uansett skal filme så hvorfor ikke publisere på YouTube også, det skader jo ikke. Hvem tenker du at kundene dine kommer til å være? Mange av kundene til min bekjente er litt eldre folk. Det begynte å spre seg blant venner og kjente av foreldrene til personen. Den generasjonen finner man mest på Facebook. Anonymkode: 0a120...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå