Gå til innhold

Kupévarmer - Hvordan fungerer det?


Aintnofun

Anbefalte innlegg

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w--2000051372

Vurderer å kjøpe denne kupévarmeren, men har ingen erfaring med kupévarmer fra før så må først stille noen dumme spørsmål.

Er det riktig at jeg kobler den til en vanlig skjøteledning? 

Hvordan plasserer jeg den inne i bilen? Kan den ligge på gulvet på passasjersiden f.eks? 

Må jeg fysisk ut i bilen i om morgenen for å slå den på eller kan jeg bare koble i stikkkontakten inne? 

Endret av Aintnofun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, det ble sendt før jeg egentlig hadde gjort meg ferdig skikkelig 😅 Derfor tittelen ble litt rar. Jaja 👍

Gikk visst an å endre tittelen 😅 

Endret av Aintnofun
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupevarmer bør monteres fast i bilen, slik den ikke kan flytte på seg. Luften som kommer ut er varm, kan ødelegge plast deler eller annet i bilen om varmluften treffer direkte på. Det kan ta fyr også om det blir varmt nok.

Det legges en egen kabel fra egnet motorvarmerkontakt som normalt monteres fremme på bilen. Fremføring kan være noe komplisert, men flere biler har gjerne gummiplugg som kan fjernes og benyttes til å føre kabelen igjennom.

I kupeen kobles kupevarmer og kabel i sammen.

Alternativt, skjøteledning i igjennom døren. Det fungerer en tid, men må påregne å bytte kabelen regelmessig, den har ikke godt av å være i klem.

 

En annen variant er motorvarmer. Denne varmer selve motoren. Gjør det enklere å starte, samt varmen kommer raskere i kupeen da motoren alt er varmet litt opp.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kabel gjennom døra for svingende!!


Gjør det ordentlig, ta inn strømmen via motorrommet, du må se til å få med de koblingene som må til.


Vet ikke hvordan kablingen ser ut på Biltema sine varmere, men Defa har en sjøt nå som ikke trenger å skrus fast inni kupèn, den ligger bare under gummimatta. 

Anonymkode: e1e31...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke kabel gjennom døra for svingende!!
Anonymkode: e1e31...52f

Enig i det er ingen god løsning.
Poenget mitt er en bytte kabelen regel om dette gjøres.
Har sett helt ødelagte og farlige kabler blitt benyttet på dette viset. Gir stor risiko for jordfeil og støt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke hvordan kablingen ser ut på Biltema sine varmere, men Defa har en sjøt nå som ikke trenger å skrus fast inni kupèn, den ligger bare under gummimatta. 
Anonymkode: e1e31...52f

Etter det jeg kjenner til finnes det tre ulike systemer for minikontakter: DEFA , Calix og Biltema.
Alle delene bør være fra samme produsent, de passer ikke omhverandre. 

Deler som kreves:

- Kontakten som monteres på egnet sted, gjerne fremme på bilen, i plastdeler.
- Forlengelse kabel, som forlenger kabel inn i kupe. Kan koble flere i sammen om en trenger.
- Selve kupeviften kobles inn i forlengelse kabelen, om den har riktig type kontakt.
- Eller via en overgang til schuko er en standard, jordet stikkontakt. Det blir litt mer "klumpete". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode tips her, men få direkte svar på det ts lurer på.

Ja, det skal tilkobles en vanlig skjøteledning. Slike kupevarmere er ikke noe annet enn en vifteovn som er tilpasset i størrelse og utforming for å passe i en bil i stedet for på kjøkkengulvet.

Plassering vil jeg tro det står noe om i monteringsanvisningen som følger produktet. Den bør fastmonteres i bilen med medfølgende festebrakett, og den bør monteres slik at ikke den varme luften blåser rett på ting som kan ta skade av varmen, f.eks. plast.

Hvordan du starter den, kommer an på hva du vil. Du kan gjøre som du foreslår, sette i kontakten inne, men vil ikke anbefale å legge skjøteledning inn gjennom dør eller vindu fordi ledningen kan bli klemt og skadet, noe som kan føre til kortslutning og brannfare. Den bør kobles til et egnet utestikk. Det samme gjelder ledningen inn i bilen. Den bør ikke legges gjennom bilens vindu eller dør, men monteres slik at du har tilkoblingspunkt utenfor bilen, f.eks. i støtfanger. Dette krever litt monteringsarbeid og fremføring av kabel på en god måte gjennom torpedoveggen/motorveggen og gjennom motorrommet.

Hvis du vil ha automatisk tilkobling på et satt tidspunkt, finnes tidsstyrte kontakter å få som du kan stille inn til å slå på og av strømmen når du vil. Hvis det er skikkelig kaldt, kan det være nødvendig å slå på kupevarmeren 2-3 timer før du skal ut og kjøre.

Hvis du vil ha en trygg og sikker løsning som er mest mulig brukervennlig, bør du kontakte et bilverksted og få de til å montere en slik løsning for deg. Det koster betydelig mer, men det blir også en betydelig bedre løsning dersom du ikke selv er vant til å mekke og skru på biler.

 

Endret av aksase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God beskrivelse over. 

Kan legge til: Det kan monteres tidsur i bilen også, som kan styres på tid eller via mobil.

For blåtann løsning er rekkevidden er typisk “i og rundt bilen”.

For mobil kan det styres så lenge det er mobildekning der bilen står. 
Merk: En må vere oppmerksom på at en del av mobil løsningen benytter 2G som mulig blir lagt ned i løpet av 2025.
(Mulig det blir utsatt, men uansett viktig å være klar over dette.)

https://www.defa.com/no/produkt/warmup-ii-1400-smartstart/
https://www.defa.com/no/support-classic/

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyskilt og flyttet i leilighet. Har parkeringsplass ute uten stikkontakt. Funnes det noen form for måte å varme bilen på da? Før løp jeg bare ut å satte på tomgang så is skulle smelte litt, men nå er det en etasje ned og sikkert naboer som ikke vi like  tomgang i 15 min…Har endre dieselbil. 

Anonymkode: ba82b...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det typiske motorvarmere som nye biler stort sett selges med standard. Webasto dieselvarmer osv. Kan fjernstyres med kontroll eller app. Men slikt høres kostbart ut å ettermontere

Anonymkode: a99e4...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det typiske motorvarmere som nye biler stort sett selges med standard. Webasto dieselvarmer osv. Kan fjernstyres med kontroll eller app. Men slikt høres kostbart ut å ettermontere

Anonymkode: a99e4...575

Jeg har sånn funksjon i bilen som kan forhåndsinnstilte varme, men det krever at jeg kjører nok ellers kreperer batteriet…og hele bilen klikker. Har forsøkt og måtte ha Falken til å komme. Veldig usikker på hvor mye jeg må kjøre hver uke for at det skal gå. 12 år gammel bil, batteri er bare noen få år gammelt. 

Anonymkode: ba82b...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupe- og motorvarmer krever stikkontakt. 

Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer.
Dette er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen.
(Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) 

Ulempen med parkerings varmer er de trenger strøm til selve styringen av enheten, en liten vifte og kupe viften for å fungere.
Om en kjører lite er risiko for at 12V batteri går tomt stor. Om en ikke kjører nok bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikk kontakt.

Og, som nevnt, disse parkerings varmere er kostbare å montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig.

Kupe- og motorvarmer har en mye lavere pris. (Men, skal en få det montert på verksted blir det fort en del tusen da også.) 

Andre alternativ: 

- Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. 
- Elbil krever gjerne lade mulighet. Borettslag og sameier skal ha en løsning på dette. 

- Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. 
(Og, kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) 

 

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (15 minutter siden):

Kupe- og motorvarmer krever stikkontakt. 

Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer.
Dette er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen.
(Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) 

Ulempen med parkerings varmer er de trenger strøm til selve styringen av enheten, en liten vifte og kupe viften for å fungere.
Om en kjører lite er risiko for at 12V batteri går tomt stor. Om en ikke kjører nok bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikk kontakt.

Og, som nevnt, disse parkerings varmere er kostbare å montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig.

Kupe- og motorvarmer har en mye lavere pris. (Men, skal en få det montert på verksted blir det fort en del tusen da også.) 

Andre alternativ: 

- Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. 
- Elbil krever gjerne lade mulighet. Borettslag og sameier skal ha en løsning på dette. 

- Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. 
(Og, kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) 

 

Tusen takk, veldig tydelig og informativt svar for en som er ukyndig. Nå komner snø og is, så må vurdere hva jeg gjør. 

Anonymkode: ba82b...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (15 timer siden):

Enig i det er ingen god løsning.
Poenget mitt er en bytte kabelen regel om dette gjøres.
Har sett helt ødelagte og farlige kabler blitt benyttet på dette viset. Gir stor risiko for jordfeil og støt.

 

Og nettop derfor FRARÅDES DET PÅ DET STERKESTE, å gjøre slik! Forstår du det? Poenget ditt er å gjøre noe som er livsfarlig, for brenner det om natta kan det ta liv! Men går ikke slik inn hos deg?!

Anonymkode: e1e31...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte løs kupévarmer i flere år, ledning inn bagasjeluken og tidsur. 
 

Ledningen var like fin, den lå ikke i klem og det var ikke samme sted som konstant lå mellom luken og karosseri. 
 

Klart det ikke er ideelt, men å kjøpe diesel med webasto var ikke aktuelt. 
 

Nå har jeg Honda e med forvarming på app. 

Anonymkode: c6a05...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...