Gå til innhold

Når ta buss/trikk alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når begynte deres barn å ta offentlig transport alene?

Buss, trikk eller t-bane. Spesifiser gjerne om det er A til B eller med bytte, og om du bor i by eller bygd.

Jeg har prøvd å sjekke om det er noen regler rundt dette, men det er kun anbefalinger. Det er tydeligere retningslinjer for f.eks. fly og ferje, men ikke så mye lokaltransport.

Anonymkode: b8f4f...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buss med 1 bytte ca 12 km, fra 6.trinn. To sammen. Tettsted.

Anonymkode: bb8c7...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1967 var jeg fire år og ble satt på buss fra Oslo til Eidsvoll hvor min bestefar venter. Ett år senere, og jeg var 5 år: trikk til byen, bytte på Jernbanetorget og t-bane til ‘de andre’ besteforeldrene på motsatt side av byen. For meg var dette trygt, og jeg følte med ‘stor’, men tror Barnebarnet burde bli varslet om noen gjentar dette med en 4-5 åring i dag. Mine har fått ta trikken til byen for å gjøre et bestemt ærend på dagtid når de var 10-11 år, og betingelsen var at de måtte komme rett hjem, og holde seg langt unna Oslo City etc. Det gikk bra, og de har senere takket for tilliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når begynte deres barn å ta offentlig transport alene?

Buss, trikk eller t-bane. Spesifiser gjerne om det er A til B eller med bytte, og om du bor i by eller bygd.

Jeg har prøvd å sjekke om det er noen regler rundt dette, men det er kun anbefalinger. Det er tydeligere retningslinjer for f.eks. fly og ferje, men ikke så mye lokaltransport.

Anonymkode: b8f4f...c96

Tok T-bane alene fra femte klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i strøket (Oslo - Vinderen/Slemdal) er det relativt vanlig at man kan ta t-bane til/fra Majorstuen/sentrum uten voksenfølge fra 4. klasse. I praksis er riktignok ungene nesten alltid to eller flere sammen, siden det som regel er på grunn av arrangementer eller treninger at de har behov for å reise.

Anonymkode: 97e5c...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 9/10 år, til/fra fritidsaktiviteter og venner når direktelinjer passet. Oslo sentrum. Det er jo ikke noen retningslinjer på slikt. 
Selv var jeg 7, mindre forhold og kun én buss. 

Anonymkode: 37d8a...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han gjorde det da han var 10 år ca... måtte bytte buss på en busstasjon, så vi kjørte sammen første gangen, siden gjorde han det alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen. Ungene har tatt buss og bane alene fra midten av 2.klasse 

Anonymkode: 4977b...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 7-8 da jeg begynte å reise kollektivt helt på egen hånd, sannsynligvis et par år yngre første gang jeg ble fulgt i den ene enden og hentet i den andre. Jeg er oppvokst sentralt i Oslo og har alltid hatt buss og trikk som en selvfølgelig del av livet - hvor reisevant man er har vel så mye å si som alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første klasse . Til og fra skolen. Eldste var da 6.5år og yngste 5.5 år. Bor på bygda. Så fra midt 1 klasse tok de å buss med venner hjem fra skolen også.

Tok og selv buss fra jeg var 5-6år, fra jeg var 7 år tok jeg tog fra Sandefjord til Oslo alene. Ble bare fulgt på toget gikk av i Oslo og der stod onkel å ventet

Anonymkode: e4677...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra fjerde klasse får barna mine ta buss alene hvis det innebærer litt distanse og kanskje et bytte. 
men i følge fylket her går det fint for skoletaxien å slippe av en femåring på skysstasjonen for å bytte til skolebussen alene, så mulig jeg er streng🤓 

vi bor på lillehammer (ca 30 000 folk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...