Gå til innhold

Får barnet ditt løpe inne?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så en treåring som bor i blokk skal gå ut? Det er ikke alle som har inngjerdet hage. 

Anonymkode: c2317...4db

Da må nok mor eller far bli med, sånn at ungen får ut energien. Uansett, så er det viktig å la andre mennesker i blokken få ro. 

Anonymkode: a31c7...7b3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så en treåring som bor i blokk skal gå ut? Det er ikke alle som har inngjerdet hage. 

Glemte å skrive at at spiller jo ingen rolle. Foreldrene må ta ansvar. Om det er slitsomt å gå opp og ned i en blokk, så må man bruke fantasien og gjøre andre ting med barnet. Ut og lek med ungen. Ingen unnskyldning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de ikke løpe inne i barnehagen, de løper jo hverandre ned. Barna løper ute og inne er det mer rolig lek. Vi sier det samme om roping, det kan de gjøre ute og de skal ikke hylskrike. Som tidligere sagt så har barn godt av å ta hensyn til andre.

Anonymkode: f3d55...34a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som påstår at de har aktive unger som overholder forbudet mot å løpe inne, vet ikke hva det vil si å ha aktive unger. 

Dette! Hvis man skulle hindre min 1,5 åring i å løpe måtte jeg sittet fysisk oppå henne. Hun har akkurat begynt å lære hva nei betyr, men kan ikke ta beskjeder, som «inne går vi». 

Anonymkode: d16b2...433

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir far eller mor med ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle, så er det "UT". Det er viktig å ha respekt for andre rundt deg. Jeg har hatt 3 barn. Og jeg husker at jeg sa flere ganger at de måtte roe seg, eller gå ut. 

Hvis man har små barn og bor i blokk, skal man da avbryte middagslagingen for å bli med ungen ut da tenker du? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må nok mor eller far bli med, sånn at ungen får ut energien. Uansett, så er det viktig å la andre mennesker i blokken få ro. 

For det første kan ikke voksne gå ut i tide og utreise, hverdagen må gå rundt, middagen må lages, eldste trenger hjelp med lekser, eller skal på fritidsaktiviteter. Vi har ikke en ledig voksen til å gå ut på ettermiddagene.

for det andre får min 1,5 åring aldri «ut energien,» vi kan BO utendørs, kommer fremdeles til å løpe inne. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine får ikke lov å løpe inne, nei. Vi bor i enebolig og har ingen under oss, men for meg har det vært viktig å prøve å lære dem at man må oppføre seg rolig i stua. Herjing får de gjøre på rommene sine, hvor de ikke plager andre. Men løping får de ikke gjøre noe sted. Dette var en utfordring da min eldste var liten og heller løp enn gikk. Da var ikke vi voksne helt enige om hvordan dette skulle være heller, så da var det tidvis litt løping inne. Men det fikk en brå slutt da han løp rett på en stol og brakk en bit av en tann. Fra da har vi vært helt klare på at det er null løping inne. Og en ting er når man har ett barn, men når man har tre blir behovet for en slik regel enda større.

Så er det litt forskjell på et barn på 1,5-2 og et eldre barn. Det kan være en periode der hvor det ikke er så lett å få er veldig aktivt barn til å høre etter og forstå. Så at det blir litt lyd av å ha barn over seg må man jo regne med. Men løping og herjing over gulvene stadig vekk, skjønner jeg godt man blir frustrert av. Men jeg ser jo en del foreldre har utrolig høy terskel for å si fra til barna sine. Vi kan være på et eller annet arrangement på skole eller bhg, og foreldrene sitter og ser på at barna deres går helt bananas. Og jeg føler jeg må gripe inn for å unngå at noen blir skadet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De som påstår at de har aktive unger som overholder forbudet mot å løpe inne, vet ikke hva det vil si å ha aktive unger. 

Jo det vet jeg!  Vi stopper likevel alltid løping!

Anonymkode: 7f792...fc9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man blir md barnet sitt 

Anonymkode: 7f792...fc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis man har små barn og bor i blokk, skal man da avbryte middagslagingen for å bli med ungen ut da tenker du? 

Ja. Alternativt kunne du forsøkt med tilsnakk, men om det blir så komplisert så ..

Anonymkode: 73173...347

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 7.56):

Og hvordan bor du?

Jeg bor i blokk, og naboen har et barn som spurter frem og tilbake en del, også mye tramping og banking. Høylytt hyling også, men det er det ikke like mye av som den løpingen. Jeg får litt følelse av at foreldrene kan finne på å hysje på barnet når det roper, men at de gir helt fullstendig blanke i løpingen. Som egentlig bråker mer siden gulvet bærer sånn lyd her. Mulig de ikke skjønner at når den lille tassen deres løper frem og tilbake, så høres det ut som en trampende elefant for naboene.

Nå er jeg barnløs selv, så er vel siste som skal mene noe om barneoppdragelse... Jeg spør fordi jeg genuint lurer hva som er dagens "standard". Har minner fra min barndom om at det ikke var lov å løpe inne. Og vi bodde jo i enebolig, så hadde ikke naboer å ta hensyn til engang.

Anonymkode: 87c05...3fb

Ja, jeg har to sønner som både løper, sloss, hopper, kriger, danser, you fucking name it. Men vi bor i hus, og med de to villmennene så har jeg blitt immun. Men jeg forstår deg godt; jeg hadde blitt klin kokkos om det ikke var mine egne barn 😅

Anonymkode: c077f...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja. Alternativt kunne du forsøkt med tilsnakk, men om det blir så komplisert så ..

Det er jo totalt urealistisk. Barnet løper absolutt hele tiden og jeg har flere barn. Jeg kan ikke leve livet hele ettermiddagene ute med ett av barna. Tilsnakk funker ikke på en på 1,5. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rart at alt har blitt så mye vanskligere nå en før🤔

Anonymkode: e46db...3f3

Ja, det er rart det der når nan tar frykt og oppdragervold ut av barns hverdag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei å løpe får ikke unga lov til inne, har 4 stk fra 1 til 12 år 😊 løpe gjør man ute 😊 ikke rope og skrike heller. 

Ja de er barn, men kort tid er det ikke, for 12 åringen kan like så godt finne på å løpe inne med 4 åringen også, bedre å lære de å ikke løpe inne fra de er små altså 😊

Anonymkode: 49360...6e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 6.53):

Ja, det er rart det der når nan tar frykt og oppdragervold ut av barns hverdag. 

Det er uhyre rart at du tror at barn ble oppdratt med vold for 20-40 år siden.

Jeg kan opplyse deg om at det er fullt mulig å snakke med, forklare og oppdra barn til å ta hensyn helt uten trusler og vold. Det forutsetter bare at foreldre gidder, og selv evner å ta hensyn til andre mennesker. Og at de faktisk opptrer som foreldre, ikke som «kompis» til barna sine.

Anonymkode: c02ab...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 22.46):

Til en 1,5 åring? Har du møtt et barn i den alderen? Man snakker jo til de, men det funker jo ikke. 

Anonymkode: 900d5...ad4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er uhyre rart at du tror at barn ble oppdratt med vold for 20-40 år siden.

Jeg kan opplyse deg om at det er fullt mulig å snakke med, forklare og oppdra barn til å ta hensyn helt uten trusler og vold. Det forutsetter bare at foreldre gidder, og selv evner å ta hensyn til andre mennesker. Og at de faktisk opptrer som foreldre, ikke som «kompis» til barna sine.

Anonymkode: c02ab...975

Når barnet er 1,5 år så handler det ikke om gidalause foreldre, det handler om barns modenhet. Og ja oppdragevold var vanlig hele 80 og 90 tallet. 

Anonymkode: 900d5...ad4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 6.52):

Det er jo totalt urealistisk. Barnet løper absolutt hele tiden og jeg har flere barn. Jeg kan ikke leve livet hele ettermiddagene ute med ett av barna. Tilsnakk funker ikke på en på 1,5. 

Samme her, vår er 2 år. Han løper mer enn han går. Nå bor ikke vi i blokk, og vi har foreløpig bare ett barn, men vi har jo husarbeid og ting som må gjøres i hverdagen, så vi kan ikke gå ut hver gang han viser tegn til å løpe. Og jeg vil ikke leve et liv som består av masse kjefting og nei. Farlige ting sier vi nei til, og følger opp, men det hadde blitt mye nei om vi skulle stoppet løpinga. 

Anonymkode: 10d83...8e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...