Gå til innhold

Får barnet ditt løpe inne?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når barnet er 1,5 år så handler det ikke om gidalause foreldre, det handler om barns modenhet. Og ja oppdragevold var vanlig hele 80 og 90 tallet. 

Anonymkode: 900d5...ad4

Det var ikke vanlig, nei.

Anonymkode: c02ab...975

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småbarn får løpe inne. Type 1-4 år. Men det er grenser for løpingen, jeg ville ikke tillatt helt vill løping fram og tilbake i lange perioder. Det gjør man ute.
Åtteåringen min får ikke løpe inne.

Anonymkode: e00d4...792

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når barnet er 1,5 år så handler det ikke om gidalause foreldre, det handler om barns modenhet. Og ja oppdragevold var vanlig hele 80 og 90 tallet. 

Og snakker vi kun om barn på 1,5 her? Mitt inntrykk ut fra atskillige tråder er at en del KG-brukere synes det er helt i orden at både 3-, 6- og 9-åringer herjer og løper innendørs.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Småbarn får løpe inne. Type 1-4 år. Men det er grenser for løpingen, jeg ville ikke tillatt helt vill løping fram og tilbake i lange perioder. Det gjør man ute.
Åtteåringen min får ikke løpe inne.

Anonymkode: e00d4...792

Hvorfor må en 4-åring løpe inne? De får jo ikke løpe innendørs i barnehagen heller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme her, vår er 2 år. Han løper mer enn han går. Nå bor ikke vi i blokk, og vi har foreløpig bare ett barn, men vi har jo husarbeid og ting som må gjøres i hverdagen, så vi kan ikke gå ut hver gang han viser tegn til å løpe. Og jeg vil ikke leve et liv som består av masse kjefting og nei. Farlige ting sier vi nei til, og følger opp, men det hadde blitt mye nei om vi skulle stoppet løpinga. 

Anonymkode: 10d83...8e9

Løping innendørs kan fort bli farlig for andre. Siden det er så vanskelig å «si nei», så er det vel også greit å løpe i butikker, kjøpesentre og på flyplasser også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 7.56):

Og hvordan bor du?

Jeg bor i blokk, og naboen har et barn som spurter frem og tilbake en del, også mye tramping og banking. Høylytt hyling også, men det er det ikke like mye av som den løpingen. Jeg får litt følelse av at foreldrene kan finne på å hysje på barnet når det roper, men at de gir helt fullstendig blanke i løpingen. Som egentlig bråker mer siden gulvet bærer sånn lyd her. Mulig de ikke skjønner at når den lille tassen deres løper frem og tilbake, så høres det ut som en trampende elefant for naboene.

Nå er jeg barnløs selv, så er vel siste som skal mene noe om barneoppdragelse... Jeg spør fordi jeg genuint lurer hva som er dagens "standard". Har minner fra min barndom om at det ikke var lov å løpe inne. Og vi bodde jo i enebolig, så hadde ikke naboer å ta hensyn til engang.

Anonymkode: 87c05...3fb

Ja, barna får lov å løpe og hoppe inne om de er forsiktige. Spør om foreldrene kan legge ut noen tepper for å dempe lyden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hvordan du har det. Bor i blokk jeg også. Med diverse naboer i årenes løp.

Hadde noen naboer over meg selv, de bodde der litt over to år, og de hadde tre unger som ALDRI var ute og lekte. Så naturligvis øste de ut av seg all energien innendørs, og det dundret i gulvene, frem og tilbake. Spesielt yngstemann som ikke fikk utløp for energi på skolen, men bare var hjemme, innendørs, med faren sin hele dagene. Han løp frem og tilbake, frem og tilbake. 

Trodde jeg skulle tørne flere ganger. Ble veldig lettet da de flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og snakker vi kun om barn på 1,5 her? Mitt inntrykk ut fra atskillige tråder er at en del KG-brukere synes det er helt i orden at både 3-, 6- og 9-åringer herjer og løper innendørs.

Hvorfor skal de ikke få lov til det om det foregår trygt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Løping innendørs kan fort bli farlig for andre. Siden det er så vanskelig å «si nei», så er det vel også greit å løpe i butikker, kjøpesentre og på flyplasser også.

Det er jo noe helt annet, vi er ikke der flere timer hver dag, så jeg må jo da ikke si kontinuerlig nei i timevis. Jeg lar ikke toåringen min løpe i butikken, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (11 minutter siden):

Bor du i enebolig, så går det ikke ut over noen andre, deler du tak/vegger/gulv med en annen boenhet, tar man hensyn til naboene sine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal folk med hund la hunden løpe og herje og bjeffe innendørs også? «Den må jo få leke» og det er jo «kjedelig å måtte kjefte og si nei hele tiden». 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hus så er det ikke noe løping inne nei. Det er en ute aktivitet. Det er farlig også. Tenker på bordkanter,stoler,pynt,skarpe gjenstander, trapper og lignende. Fort gjort å smelle hodet i en bordkant hvis man er litt uoppmerksom. Noe barn ofte er.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en barnefamilie over meg i flere år, hørte lite til dem, de hadde også to hunder. Så fikk jeg nye  naboer under korona, full oppussing i månedsvis, også midt på natta, så man kunne jo kanskje ane at det ikke var de mest hensynsfulle som kom. Oppussingen har ført til at det er mye mer lytt, jeg hørte f.eks. ikke stemmene til forrige nabo, og jeg går utifra at de snakket med hverandre, men nå hører jeg godt når naboen bare prater.

Vel, nye naboer liker å stå opp rundt seks, også i helger. Barna er sjelden ute, og de løper, hyler, og de griner nokså mye. De voksne er også med og løper tidvis, og de hoier og roper også. Det er snakk om løping ett par timer hver morgen, gjerne mer i helger, en god del på dagtid når jeg har hjemmekontor (tror ikke minstemann går i barnehage), og så braker det løs rundt tre fire, og til barna legger seg, som tidvis er rundt ti (er ikke det sent? jeg aner ikke)

Før disse naboene flyttet inn, hadde jeg så og si aldri hodepine, nå har jeg det nesten aldri. Bruker noise canceling headset, men hører dem likevel. Jeg er så sliten at jeg snart går på veggen, men nå! Nå flytter de jaggu snart! Krysser fingrene for en rolig familie som tar hensyn og som lærer barna sine det samme.

(Og jeg vokste også opp i blokk. Fikk ikke løpe inne, når jeg herjet ble jeg sendt ut. Lærte meg å ta hensyn til andre mennesker, og fra ei som er kjempesliten og lei seg over bråket: tusen takk til dere foreldre som tar hensyn og oppdrar barna deres ❤️ Håper en av dere flytter over meg.)

Anonymkode: a4d14...d28

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 6.53):

Ja, det er rart det der når nan tar frykt og oppdragervold ut av barns hverdag. 

Anonymkode: d16b2...433

Tror du virkelig at man må bruke vold for å få barn til å høre etter?🙄 Høres mer ut som du bruker det som en unnskyldning for å slippe å sette grenser…

Malvinka skrev (42 minutter siden):

Nå vil vel jeg si at det ikke er helt trygt at barn løper inne, mtp hva de kan løpe rett på som er i øyehøyde (tenker på øyne mot skarp bordkant, tenner som kan slås ut osv). Er noe helt annet å løpe inne enn ute, kanskje med mindre man har veldig god plass og lite møbler.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er jo noe helt annet, vi er ikke der flere timer hver dag, så jeg må jo da ikke si kontinuerlig nei i timevis. Jeg lar ikke toåringen min løpe i butikken, nei.

Men det er da ikke sånn at man må si nei i timesvis bare fordi man har en regel. Greit nok med barn på 1,5 - men det tar ikke veldig lang tid før de kan forstå enkle regler. Vi hadde ikke mange regler da barna var små, men noen viktige ting vi prioriterte. Når man er konsekvent, vil jo barna bli vant til det etter hvert. Det er ikke sånn at jeg har måttet si nei til løping mange ganger om dagen i årevis bare fordi har hatt en regel om å ikke løpe inne. De skjønte jo tegninga ganske fort. Så kan barn glemme seg, og trenger en påminnelse, og det går jo bra.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 år, bor i blokk og JA- det får løpe inne. I den alderen er det naturlig at de automatisk løper, det er en del av utviklingen. Så kan ikke falle meg inn å konstant løpe etter barnet å kjefte for noe som er normalt 😰

forskjell på 2 åring og 8-åring. Det går seg nok til- inntil de evt får flere barn 🤪

Anonymkode: 1c520...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 8.06):

Hvis man har små barn og bor i blokk, skal man da avbryte middagslagingen for å bli med ungen ut da tenker du? 

Da får foreldrrne nekte ungene å løpe inne. Utrolig hvor tafatte enkelte foreldre er

Anonymkode: db312...7a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 12.56):

Rart enkelte barn ikke lærer ute og inne lek. Selv vokste jeg opp med ingen løping inne, ikke klatring på ting inne. Noe vi og lærte unga her og når de var små. Vi så ofte når vi var hos folk. Våre barn fikk altid høre de var høflige og ikke klatret og rørte alt som stod på hyller. Mens andre var både høyt og lavt og plukket på ting 

Noe lek er ment for ute og inne er min tanke. Men virker som mange av dagens foreldre ikke tenker slik i det hele tatt.

Ikke rart vi sliter i bhg med å lære ungene at de ikke ska løpe inne, inne stemme  ikke klatre på hyller osv når de får lov til det hjemme. 

Anonymkode: 1518c...961

Samme opplevelse her...Dessverre skal folk ha barn,men vil ikke oppdra dem og de vokser opp og blir selvsentrerte bråkemakere som river ned og herjer rundt. Man merker fort at her er det foreldre som lever i en boble og som ikke klarer å gjøre jobben sin.

Anonymkode: 677c2...975

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 6.52):

Det er jo totalt urealistisk. Barnet løper absolutt hele tiden og jeg har flere barn. Jeg kan ikke leve livet hele ettermiddagene ute med ett av barna. Tilsnakk funker ikke på en på 1,5. 

Jo det gjør det. Barn må lære grenser og regler. Jeg og mange andre klarer å oppdra barna våre, hvorfor klarer ikke du?

Hvorfor i all verden har du fått flere barn når du ikke er i stand til å ta vare på dem? Å si ifra,sette grenser og lagre regler er viktig for at barna ikke vokser opp og blir uspiselige mennesker.

Anonymkode: 677c2...975

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ee nei var nå ikke det. Ingen jeg kjenner som vokste opp ble oppdratt med vold 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får løpe inne hjemme så lenge det ikke plager noen. Vi bor i en enebolig uten noen nære naboer, så det er bare oss andre i familien eller evt. besøk de forstyrrer. Huset er lite, så det er begrenset hvor mye de får løpt inne og da. Det har aldri vært noe problem. De får lov å leke, løpe og herje i stua f.eks. mens jeg lager middag og det bare er oss hjemme. De får ikke lov å løpe, leke og herje i stua når vi har besøk av noen som sitter i sofaen og drikker kaffe og prater. 

Barna får ikke lov å løpe inne borte på besøk, med mindre de som bor der spesifikt sier at det er greit. Og de får ikke lov å løpe rundt inne i butikker. 

Jeg tenker at barn trenger og skal løpe og være fysisk aktive. Men at de også trenger og skal få en forståelse for hvordan det de gjør påvirker andre, og lære å ta hensyn til mennesker rundt seg. 

Anonymkode: 082aa...9ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...