Gå til innhold

Får barnet ditt løpe inne?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barn som bor i blokk eller andre hus med naboer under/over/på siden er i dag i barnehage fra tidlig morgen til sein ettermiddag. De sover normalt fra klokken 18;19/20 og til tidlig morgen før de skal dras ut av huset på nytt. 
Småskolebarn på samme måte. Den som sitter hjemme og lytter etter og irriterer seg over at naboens barn beveger seg på gulvet den lille stunden ungene er våkne og hjemme har lite fornuftig å ta seg til, og trenger å finne seg en hobby utenfor eget hjem. 
Denne tråden er helt meningsløs, særlig dersom ts er så lett irritabel at hun ikke tåler at en knappenål detter på gulvet hos naboen. 

Anonymkode: 0a654...b45

TS her. Ser jeg har fått et par litt små-aggressive svar. Er det rart dere har bråkete unger, når dere lager bråk over ingenting selv... 😅 Jeg skriver et stille og rolig anonymt innlegg med et ekte undrende spørsmål på KG, og så flipper noen. Det er jo du som er lett irritabel her, som ikke tåler å høre at andre mennesker har ører og kan høre barnet ditt.

Jeg har aldri klaget til naboen eller husjet på ungene eller noenting som andre her sa, det irriterer meg ikke så mye engang. Jeg er jo våken selv når barnet er våkent. Så hva er problemet ditt? Jeg sitter bare her på hjemmekontoret og gjør ikke en flue fortred. Mønster-nabo.

Men jeg hører ungen GODT. Det er bare en ren faktaopplysning, dere trenger ikke få trusa sånn i krøll av det. Uansett hvor søt og liten du synes den lille engelen din er, så løper det ikke over gulvet lett på tær som en Legolas og lager like lite lyd som en knappenål! Ærlig talt. Det er forskjell på bygg og blokker, hvordan og hvor lyden bærer. Her høres det ut som en elefant som løper. Og jeg bor ved siden av, lurer på hvordan det er for de under.

Må innrømme jeg hadde hakket mer sympati og forståelse for at for at folk lar barn leke usain bolt inne før jeg leste et par av svarene i denne tråden 😅 Det var jo en annen her som omtrent mente at naboskap handler om å ligge i krig med hverandre om å bråke mest. Jeg kunne ikke blitt mer uenig. Man kan da i det minste ha en halv tanke om hva som bråker eller ikke når man bor i blokk. Velger du at barnet får løpe inne, så er det et valg du har tatt til tross for, da får du stå for det. Og ikke bli sur fordi andre mennesker har helt normal hørselssans. 

Anonymkode: 87c05...3fb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Ser jeg har fått et par litt små-aggressive svar. Er det rart dere har bråkete unger, når dere lager bråk over ingenting selv... 😅 Jeg skriver et stille og rolig anonymt innlegg med et ekte undrende spørsmål på KG, og så flipper noen. Det er jo du som er lett irritabel her, som ikke tåler å høre at andre mennesker har ører og kan høre barnet ditt.

Jeg har aldri klaget til naboen eller husjet på ungene eller noenting som andre her sa, det irriterer meg ikke så mye engang. Jeg er jo våken selv når barnet er våkent. Så hva er problemet ditt? Jeg sitter bare her på hjemmekontoret og gjør ikke en flue fortred. Mønster-nabo.

Men jeg hører ungen GODT. Det er bare en ren faktaopplysning, dere trenger ikke få trusa sånn i krøll av det. Uansett hvor søt og liten du synes den lille engelen din er, så løper det ikke over gulvet lett på tær som en Legolas og lager like lite lyd som en knappenål! Ærlig talt. Det er forskjell på bygg og blokker, hvordan og hvor lyden bærer. Her høres det ut som en elefant som løper. Og jeg bor ved siden av, lurer på hvordan det er for de under.

Må innrømme jeg hadde hakket mer sympati og forståelse for at for at folk lar barn leke usain bolt inne før jeg leste et par av svarene i denne tråden 😅 Det var jo en annen her som omtrent mente at naboskap handler om å ligge i krig med hverandre om å bråke mest. Jeg kunne ikke blitt mer uenig. Man kan da i det minste ha en halv tanke om hva som bråker eller ikke når man bor i blokk. Velger du at barnet får løpe inne, så er det et valg du har tatt til tross for, da får du stå for det. Og ikke bli sur fordi andre mennesker har helt normal hørselssans. 

Her tror jeg du misforstår. Vi tror  ikke barna løper lett på tå, men vi mener det er normale hverdagslyder folk må tåle 😊 Klart det høres, men slik er det å bo tett oppå folk. Nyere blokker er mer isolerte, vi hører ikke naboene med barn annet enn i gangene, da kan vi høre hyling fra barn fra leilighetene.

Anonymkode: 1e7c3...31c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her tror jeg du misforstår. Vi tror  ikke barna løper lett på tå, men vi mener det er normale hverdagslyder folk må tåle 😊 Klart det høres, men slik er det å bo tett oppå folk. Nyere blokker er mer isolerte, vi hører ikke naboene med barn annet enn i gangene, da kan vi høre hyling fra barn fra leilighetene.

Anonymkode: 1e7c3...31c

Nå insinuerte den jeg faktisk siterte at jeg ikke tåler lyden av en knappenål, og en annen kalte meg lydsensitive Olga eller noe 😂 

Hva man "må" tåle i blokk er nesten litt irrelevant, selv om jeg alltid vil slå et slag for å ta litt hensyn, og ikke ha sånn "fuck off, det må du tåle"-attitude til naboene sine. Verden blir jo et bedre sted om man har litt tanke om at man lever i et samfunn. Det går jo begge veier, det er ikke bare naboen som skal tåle, det er også du som skal ta hensyn. Men jeg har bodd i masse bråkete blokker og er ikke en nabo som klager eller ikke får sove eller jobber turnus osv. Jeg vet godt hva en blokk er og at man hører folk, så blir nesten litt lei av at den litt meningsløse frasen skal gjentas til det kjedsommelige her.

Lat som jeg bor i enebolig heller, hvis det gjør det lettere å svare.

Jeg stiller bare et enkelt spørsmål: Får barnet ditt løpe inne? Dette gjelder også de i enebolig. Det er ikke kun hensyn til naboer dette handler om, jeg fikk bare et spørsmål i hodet da jeg hørte okseløpet i pamplona foregå ved siden av her, og husket at vi ikke fikk løpe inne som små - og vi bodde i enebolig. Så lurte litt på hvordan det er hos andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle sidene her, men jeg bor i horisontaldelt tomannsbolig, og det er vi som bor oppe. Helt siden barnet begynte å gå har vi lært ham, så godt vi kan, å ta hensyn til at det bor noen nede. Han løper, men ikke med tunge skritt på hælene. Hører stor forskjell på ham og kompisene når de er på besøk, de løper mye tyngre. Han får leke og styre på, men husker å ta hensyn så det ikke blir alt for mye rabalder nede. Litt må man selvfølgelig tåle når man bor sånn da. Mulig jeg er farget av at jeg har vokst opp i enebolig med utleie i kjelleren, så mine foreldre lærte meg også å ta hensyn til at det var noen under oss. 

Anonymkode: 90f37...560

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 7.56):

Og hvordan bor du?

Jeg bor i blokk, og naboen har et barn som spurter frem og tilbake en del, også mye tramping og banking. Høylytt hyling også, men det er det ikke like mye av som den løpingen. Jeg får litt følelse av at foreldrene kan finne på å hysje på barnet når det roper, men at de gir helt fullstendig blanke i løpingen. Som egentlig bråker mer siden gulvet bærer sånn lyd her. Mulig de ikke skjønner at når den lille tassen deres løper frem og tilbake, så høres det ut som en trampende elefant for naboene.

Nå er jeg barnløs selv, så er vel siste som skal mene noe om barneoppdragelse... Jeg spør fordi jeg genuint lurer hva som er dagens "standard". Har minner fra min barndom om at det ikke var lov å løpe inne. Og vi bodde jo i enebolig, så hadde ikke naboer å ta hensyn til engang.

Det høres helt annerledes ut hos deg enn dem, jeg hadde naboer som trente inne over meg, de løp på stedet i 40-60 min hver dag det var dårlig vær, gjerne flere omganger. Til slutt ba jeg en av de ned mens den andre holdt på, og de fikk se hvordan det klirra i glass, rista i vegger osv. Det hørtes ikke i det hele tatt hos dem så de skjønte ikke at lyden gikk nedover. De sluttet tvert. 

Anonymkode: 90d42...ad5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 8.02):

Innvandrere lar barna løle fritt, skriking, hyling i oppgangen osv.

Nytter ikke å si ifra, da er du rasist.

Anonymkode: 0ab3c...a04

Og INGEN nordmenn gjør det? Den var dårlig, next.

Anonymkode: 9b8dc...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har alldri fått lov og løpe inne når vi har bodd i bolig hvor det bodde flere , pga å ta hensyn til andre , nå bor vi under andre i ett borettslag og ungen oppe får løpe og hoppe så mye han vil , ja det er sykt lytt her og det støyer noe helt inn i gamperompa 🙈har spurt pent om det går Ann og begrense hoppingen fra møbler , uten og lykkes med det , men har lært oss og leve med det , det er stille om kvelden og natta , så da får vi bare tåle litt støy , blir isolering mellom etasjene etterhvert , så håper det blir mindre lytt da . Men jeg synes det er en uting og løpe inne i bolig så det er sagt , men alle gjør som di vil . 

Anonymkode: b434f...7b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja  klart det 😅 viktig for utvikling av motorikk og kroppsbeherskelse hos de minste barna. Større barn (3 og eldre) løper helst ute. Kjedelig for de å jogge rundt inne. Flott måte å lære seg å være forsiktig og trene vurderingsevnen.

Har bodd både i blokk og nå enebolig siste 10 årene.

Anonymkode: 50d51...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 7.02):

Ja, de får lov til å leke. Og herje. Og noen ganger rope. Perioden de leker slik er så kort.. 

Vi bor i enebolig. 

Anonymkode: b6240...c56

Kort...? Hvis noen rett over deg har 3 unger snakker vi i årevis. 

Anonymkode: e0f65...e46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å hindre en aktiv unge i å løpe. Og til de som stikker ut pekefingeren og sier man må oppdra ungen: vi snakkes den dagen du får en aktiv unge 😉

Anonymkode: c2317...4db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til med å hindre en aktiv unge i å løpe. Og til de som stikker ut pekefingeren og sier man må oppdra ungen: vi snakkes den dagen du får en aktiv unge 😉

🙄 har særdeles aktive unger, løping inne er fortsatt ikke greit ;)

Anonymkode: 7f792...fc9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde og aktive unger. Men ingen løping. Egentlig glad vi bare kunne åpne døra å de kunne gå ut.  Men de hviste at løpe å klatre på ting inne var ikke lov. Og de overholdt det. Tilogmed i fjøset løp de ikke rundt.  De fikk rimlig klar beskjed hvilke områder de fikk lov å bevege seg på i forhold til dyr osv

Anonymkode: 1518c...961

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping, ja forsåvidt. Men kan ikke huske at det skjedde mye eller ofte. Vi har i det hele tatt vært mye ute med ungene og de har rast fra seg der. 

Roping har aldri vært en problemstilling med egne barn. Vi har hatt ropende barn på besøk, og det har ikke vært helt lett å si fra. Både barna og foreldrene har blitt blodfornærmet når vi informerer om at lydnivået er for høyt. Jeg har faktisk brukt ørepropper (ikke sånne som stenger ut all lyd, men sånne konsertplugger) for å holde ut enkelte ganger. Noen inviteres bare når vi må invitere dem, rett og slett pga barnas lydnivå.

Anonymkode: dbc35...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvordan bor du?

Jeg bor i blokk, og naboen har et barn som spurter frem og tilbake en del, også mye tramping og banking. Høylytt hyling også, men det er det ikke like mye av som den løpingen. Jeg får litt følelse av at foreldrene kan finne på å hysje på barnet når det roper, men at de gir helt fullstendig blanke i løpingen. Som egentlig bråker mer siden gulvet bærer sånn lyd her. Mulig de ikke skjønner at når den lille tassen deres løper frem og tilbake, så høres det ut som en trampende elefant for naboene.

Nå er jeg barnløs selv, så er vel siste som skal mene noe om barneoppdragelse... Jeg spør fordi jeg genuint lurer hva som er dagens "standard". Har minner fra min barndom om at det ikke var lov å løpe inne. Og vi bodde jo i enebolig, så hadde ikke naboer å ta hensyn til engang.

Bor i blokk, får løpe inne ja, på dagtid. Og leke, hoppe. Ikke roping

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan bor du?

Vi bor i første etasje i blokk, og ingen under oss, så det har egentlig lite å si at barna løper inne. Det får derimot ikke lov. Inne så går vi, og bruker inne stemme.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 21.10):

Nei, det er fra en tid barn lærte oppdragelse og folkeskikk, slik at de vokste opp til å ha respekt og forståelse for omgivelsene sine og andre mennesker.

Anonymkode: 1b698...af0

Den generasjonen som er over 70 nå, er den minst veloppdragne. Det er jo noen søte og hyggelige eldre, men det er ingen grunn til å tro at de lærte respekt. Frykt derimot hadde de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe som jeg sliter med i tider. At en nabo har unger som løper og herjer time etter time. Hadde jeg fått pause oppi dette, så hadde jeg ikke hatt den hodepinen som jeg faktisk har. Jeg tror de har tatt hintet mitt nå. For jeg er super-stille, og når disse barna starter med støy, så skrur jeg opp tv eller radio. Jeg hører jo så vidt hva som skjer på tv hvis ikke. Så jeg må bare si at nå i det siste, så tror jeg de har tatt hintet. Takk gud for det. 

Anonymkode: a31c7...7b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som påstår at de har aktive unger som overholder forbudet mot å løpe inne, vet ikke hva det vil si å ha aktive unger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som påstår at de har aktive unger som overholder forbudet mot å løpe inne, vet ikke hva det vil si å ha aktive unger. 

I mitt tilfelle, så er det "UT". Det er viktig å ha respekt for andre rundt deg. Jeg har hatt 3 barn. Og jeg husker at jeg sa flere ganger at de måtte roe seg, eller gå ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I mitt tilfelle, så er det "UT". Det er viktig å ha respekt for andre rundt deg. Jeg har hatt 3 barn. Og jeg husker at jeg sa flere ganger at de måtte roe seg, eller gå ut. 

Så en treåring som bor i blokk skal gå ut? Det er ikke alle som har inngjerdet hage. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...