Gå til innhold

Får barnet ditt løpe inne?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Husker som barn at jeg aldri oppførte meg som en apekatt, men det er tydeligvis helt normalt i disse dager. Dere som lar ungene deres oppføre seg som aper, fikk dere ikke leke nok som barn selv? 

Anonymkode: 1338e...f38

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barn som løper innendørs viser til foreldrenes manglende evne til å oppdra til normal folkeskikk.. roping og løping er ute aktivitet. Barn under 2,5?år må få løpe selvsagt, de er for små til å forstå desutten begrenset hvor mye bråk det blir av det å..

Anonymkode: c3e6f...e70

Høres ut som noe som henger igjen fra en tid der barn skulle være pyntegjenstander i foreldrenes liv. Mitt barn får løpe og leke i sitt eget hjem, ja. Vi regulerer så klart aktivitets- og lyd- nivået når vi er på besøk hos andre, i butikken osv. 

Anonymkode: 56a8e...c51

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i blokk, har to gutter på 1 og 3. Det er helt umulig å unngå at de løper en del. Litt løping er normal for små barn, synes jeg, men å herje, banke på gulvet, rope - det får de ikke lov til. Begynner de på det, går vi som regel ut. Vi passer også på at det ikke blir høylytt tidlig på dagen.

Naboen som bor under oss har barn selv, og barna hans spiller i korps - så det blir en del lyder fra de også... 😁

Anonymkode: 8b051...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i rekkehus, så ingen under oss. Naboene hører garantert når det løpes eller trampes - vi hører dem godt også (de har også barn). 

Barna får løpe inne så fremt de løper trygt. Ikke i trappa osv.

Skal man ikke oppmuntre til lek og aktivitet? Ikke alle barn liker seg så godt utendørs, tro det eller ei. Skulle gjerne sendt dem ut hver gang de vil leke aktivt, men det legger ofte heller en demper på leken enn å gi dem trivsel og glede. De bor jo her, hvorfor skal de sendes ut hver gang de vil gjøre noe? Hvorfor må de ut så fort de lager lyd og leven?
Naboen fester iblant, skal man foreslå å sende dem ut også? Finnes mange uteområder som tåler høy musikk eller de kan dra på byen eller annet... Fyr løs! Nei, de får feste hjemme. Hvorfor får ikke barna leke hjemme? 

Hensyn tas, men ikke hele døgnet. Roping er ikke greit. Innestemme er en reell ting, og roping kreves ikke i noen form for lek. Vi bor ikke i et digert slott hvor de ikke hører hverandre med mindre de roper. 

Selv fikk mine søsken og jeg ikke lov til å leke aktivt/løpe inne (enebolig), og jeg hatet å være utendørs (liker det godt nå, men ene ungen min liker det overhodet ikke og jeg kan forstå det innmari godt og presser ikke på). Vi måtte hele tida dempe oss, og det var tidvis høyt stressnivå og mye krangling fordi vi ikke fikk utløp for den leken vi trengte. 

Anonymkode: de46e...d0e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvordan bor du?

Jeg bor i blokk, og naboen har et barn som spurter frem og tilbake en del, også mye tramping og banking. Høylytt hyling også, men det er det ikke like mye av som den løpingen. Jeg får litt følelse av at foreldrene kan finne på å hysje på barnet når det roper, men at de gir helt fullstendig blanke i løpingen. Som egentlig bråker mer siden gulvet bærer sånn lyd her. Mulig de ikke skjønner at når den lille tassen deres løper frem og tilbake, så høres det ut som en trampende elefant for naboene.

Nå er jeg barnløs selv, så er vel siste som skal mene noe om barneoppdragelse... Jeg spør fordi jeg genuint lurer hva som er dagens "standard". Har minner fra min barndom om at det ikke var lov å løpe inne. Og vi bodde jo i enebolig, så hadde ikke naboer å ta hensyn til engang.

Anonymkode: 87c05...3fb

Barn skal kunne leve i sitt eget hjem, det samme skal naboene kunne. 
Løpetrening eller kappløping innendørs der går grensa. 
Naboene kan spille musikk på full guffe og ha fester til langt på natt, hvorfor skal da barn med normale barneaktiviteter huskes på for minste lille sak? 
Både vi og naboene må kunne tåle at det leves i naboboligene, skal det være stille 24/7 fordi naboene mener man bare skal sitte stille og lese bok, da må naboene flytte til en øde øy eller lagt opp på Finnmarksvidda.  Og de må og slutte å ha fester hver eneste bidige helg der de høres i nesten en kilometers avstand fra boligen. 
Husordensregler gjelder for alle, men vi leker ikke stilleleken i vårt eget hjem på grunn av støysensitive Olga på kvinneguiden. 

Anonymkode: 0a654...b45

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (1 time siden):

Selvfølgelig får barnet både hoppe, løpe, danse, kaste seg rundt og bruke hele kroppen også innendørs. Hvis det er før kl 07, så holder vi oss unna rett over soverommene til naboen. Ellers lar jeg barn være barn og setter ikke dustete begrensninger for mitt barn fordi naboen ikke tåler å ha naboer. Det er sunt å utfolde seg. 

Glad jeg ikke er deres naboer! Når man har folk i etasjen under seg, er det normal høflighet å begrense støy. Ta heller barna med ut i parken når de skal herje, eller vurder å flytte i vertikaldelt tomannsbolig/rekkehus/enebolig. Selv om man har barn og er i småbarnsbobla er det fint å ikke glemme at andre mennesker finnes, og har liv som skal tas hensyn til.

Anonymkode: 24c83...40d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo du som ikke tåler og ha nabo? Fikk du holde på sånn som barn selv? Og oppdra barnet og ta hensyn til andre er ikke begrensninger. De utfolder seg i barnehagen og utendørs. Har dere ingen regler der du bor? Her skal det være nattero  til 8 i alle rom. 

Anonymkode: 73173...347

Jeg tåler det helt fint! Jeg klager ikke når naboen spiller høy musikk eller borer i betong mellom 07-23 heller. Gi og ta sier jeg. Med det sagt må man nesten bare innfinne seg med at det er små barn uansett. Jeg ber ikke ungen min holde kjeft og slutte å gråte etter 23. Nattero til 8 i alle rom.. 🤣 Nei, la ungene sitte stille og ha tøflene på før gud forby naboen skulle høre dem.

Det høres kanskje ut som at det er fullstendig kela og sirkus hos oss, det er ikke det.. Naboen under har selv sagt at det er såvidt de hører oss. Når man bor blant folk så må man tåle bråk. Vi sparte opp midlene våre og flyttet ut av en første etasje til en toppetasje nettopp fordi jeg var litt lei av tramping i taket. Er vel bedre å ta ansvar for EGNE irritasjonsmomenter enn å legge de på andre mennesker som du ikke kan kontrollere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Glad jeg ikke er deres naboer! Når man har folk i etasjen under seg, er det normal høflighet å begrense støy. Ta heller barna med ut i parken når de skal herje, eller vurder å flytte i vertikaldelt tomannsbolig/rekkehus/enebolig. Selv om man har barn og er i småbarnsbobla er det fint å ikke glemme at andre mennesker finnes, og har liv som skal tas hensyn til.

Normal høflighet å bry seg om sine egne begrensninger istedenfor å lesse dem over på andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg både voksne barn og barnebarn og alle har fått leke og løpe inne til et hvist nivå, herjing og roping gjør vi ute men normal lek er helt greit inne. Unger legger seg lenge før det er krav om stillhet og dersom kan bosetter seg i en bolig hvor det er flere enheter må man påregne noe støy både inne og ute. 

Anonymkode: 071c6...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker som barn at jeg aldri oppførte meg som en apekatt, men det er tydeligvis helt normalt i disse dager. Dere som lar ungene deres oppføre seg som aper, fikk dere ikke leke nok som barn selv? 

Anonymkode: 1338e...f38

Å løpe er ikke å oppføre seg som apekatter. Det er å oppføre seg som helt normale menneskebarn. 

I gamledager var det vanlig å undertrykke og tvinge barna til å oppføre seg på en usunn og unaturlig måte. Da var det sitte pent stille og være stille som var greien. I dag er vi heldigvis mer opplyst, og kan mer om barns psykologi og behov. 

Jeg fikk leke plenty som barn, og jeg lar også barna mine få leke. 

Anonymkode: a8f6a...da3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er normal høflighet å begrense *unødvendig* støy. Å la barna oppføre seg som normale barn, er ikke unødvendig. Du ønsker jo tydeligvis ikke å ta hensyn til at små barn faktisk har et voldsomt behov for fysisk utfoldelse.. 

Anonymkode: a8f6a...da3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol..

Ja, barna løper,hopper og danser inne. Vi bor i blokk. Barna har et lite ballbasseng de elsker å hoppe oppi. Kanskje du burde få deg noen hvit støy kilder eller flytte for deg selv? Vi begrenser roping, det er en uteting :)

Anonymkode: 1e7c3...31c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart! Barnelek, aktivitet, latter og høylydt leking er lov. Roping og unødvendig støy inne er ikke lov. 

Bor i et hus. Ingen naboer tett på. 

Anonymkode: 20ae7...b54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og nei. Det er ikke så enkelt å si "ja, det får han gjøre". Vi bor i en horisontaldelt tomannsbolig, der vi disponerer kjeller og 1. etg, dvs nederst. Naboene over oss hører oss ikke (dem har vi et godt forhold til, og de har aldri klaget). Mine foreldre som bor i kjelleren hører derimot min stesønn innimellom, men de synes det bare er hyggelig.

Hadde barnet vært et "normalt" (hva nå enn normalt er) barn ville vi ikke tillatt dette, men barnet har spesielle behov, deriblant en sterk grad av autisme og alvorlig psykisk utviklingshemming. Samtidig er han innen normalområdet rent motorisk. Og han er EKSTREMT aktiv. Vi er derfor veldig bevisste på dette, og jobber mye med å roe ned og lande. Men, det må skje noe fysisk og gjerne noe mentalt før det kan skje. Det som sliter han ut er ikke fysiske utfordringer, men de mentale, så hver eneste dag gjør vi alltid noe som utfordrer mentalt OG fysisk. F.eks er svømming en slik aktivitet, som er en stor fysisk og mentalt utfordring. I tillegg er han på spesialskole fra 7 - 16:00 hver dag. I starten av uka er det større behov for mentale utfordringer enn senere i uka. Så dagen går som regel slik: mandag og/eller tirsdag/eventuelle litt stille dager på skolen med kun fysiske utfordringer: far og sønn drar i svømmehallen rett ved og bader i terapibassenget rett etter skolen. Stesønnen min har egen svømmevest, og ELSKER å bade/svømme, så da bruker han en del tid på det. Flott utfordring. De andre dagene begynner med en relativt lang tur hvor min stesønn får løpe så mye han bare orker, gjerne på de store gresslettene her vi bor. Fram og tilbake, fram og tilbake. Vi tar han også gjerne med til noen barnehager, for de kan gi litt ekstra mentale utfordringer. Han elsker å memorere, så det er fin trening. 

Uansett, etter svømming/løping ute, er det alltid middag. Vi spiser sammen. Hvis han ikke har vært på svømming, er det ofte at han tar seg et bad i det store badekaret vi har, så får han ut litt energi der. Noen ganger må han leke litt med duplo eller "leke med oss" (dvs at vi ligger i sofaen og han kommer bort med leker osv). Etter det er det tid for å roe ned, hvor vi gjerne hører på klassisk musikk eller han blar i bøker. Noen ganger vil han at vi skal lese for han. Da er han gjerne rolig, men kan få noen veldige behov for å hoppe litt opp og ned, før det roer seg. Ellers elsker han jo å synge, så vi synger gjerne sammen med han. Og innimellom setter vi på Hakkebakkeskogen-filmen, for han ELSKER den (ikke så ofte, men gjerne hvis han trenger å roe ekstra ned). 

Vi jobber mye med å ikke stimulerer for mye, så han får aldri flere ting som stimulerer, han får f.eks aldri se på iPad, film ses på tv, og kun tv, han ser aldri på ting eller blar i bok mens man spiser osv. 

MEN, allikevel så klarer vi ikke å styre hans ekstreme energibehov. Noe lyd blir det, men vi prøver så godt vi kan å begrense. Vi har gode rutiner, så vi klarer å begrense til noe grad, f.eks at han får bruke bøkene (som er som hans bamser) til å roe ned. Men ja, vi bruker mye energi på å roe ned, fordi vi heller ikke ønsker å lære han opp til at det å hyle og skrike er greit og akseptert oppførsel. For øvrig var vi veldig stolte i vårt eget bryllup med ganske mange barn. Vår stesønn, en gutt som kan virke ganske vilter, satt nesten musestille i tre timer under middagen. Han var fantastisk flink. Men, skal sies, han elsker å lytte til andre prate, og blir fascinert av det. Og han likte nok summingen fra alle menneskene under middagen. Nok om det.

Minnet meg på at vi også bruker noe ASK hjemme, for å kommunisere (mest meg), som igjen har hatt litt roende effekt siden det er enklere for han å kommunisere. :) 

Men hadde jeg akseptert løping og skriking fra "normale" barn? Overhodet ikke. Da hadde jeg tatt dem med ut, eller kastet dem ut om de var store nok. Jeg aksepterer ikke løping og skriking inne. Verken i mitt eget hjem, eller i mitt eget klasserom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å begrense det men 2,5-åringen løper litt inne. Veldig aktiv og iblant er det ikke så lett å stoppe all energien. Går såklart mye ut men vi har ikke hage så det er jo litt dårlig gjort mot barnet å da ikke få bevege seg i det hele tatt.. Vi er strenge på å kaste leker og slikt da. Og bruker ikke sko inne.

De får lov i barnehagen og.

Anonymkode: 2c2bd...569

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene så mye man vil om hvorvidt barn bør eller ikke bør løpe innendørs, men fakta er at det ikke er ulovlig å løpe innendørs. Når man bor i blokk har man regler og reglene er vanligvis at det skal være stille mellom kl 23 og 7 og at svært støyende arbeid o.l. ikke bør utføres etter kl 20. Med andre ord må man forvente at det er normal støy på dagtid. Løping, hopping, dansing, lek, pianospilling, oppussing og TV er normal støy fra normale mennesker som lever normale liv med normal fysisk utfoldelse. Det er ikke de som lever normalt som skal begrense seg, det er du som må innse at den typen støy er innafor. Tåler man ikke det kan man faktisk ikke bo i blokk. 

Anonymkode: 9f19b...46f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Greit å forstå også at mange faktisk prøver, og ikke alltid tro at det at ikke alle barn oppfører seg lydig og lydløst er fordi foreldrene er i småbarnsbobla. Mulig du ikke har små barn men de er forskjellige og det er ikke roboter som man kan veldig enkelt kan fortelle at "nå er vi inne da kan vi ikke leke, de må vi vente med til imorgen når vi kan gå ut i parken igjen". Noen driter sikkert i naboene sine men vi er og mange som forsøker å balansere å ta hensyn med at barna faktisk må få lov å eksistere de også, og at de under en viss alder ikke akkurat tar instruksjoner sånn på strak arm. Selv når man har regler og barna kan dem så glemmer de seg ofte når de er under 3 år feks.

Anonymkode: 2c2bd...569

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men selv trenger du selvsagt ikke ta hensyn til at det finnes barnefamilier og at barn støyer mer enn voksne og trenger fysisk utfoldelse og lek. Det er bare alle andre som skal ta hensyn til deg. 

Anonymkode: 9f19b...46f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usch, nu fick jag lite dåligt samvete. Har en glad och sprudlande gutt på 3,5 år som är väldigt aktiv som har fått oförtjänt mye kjeft för löping och lek inne. Gjorde alltid ont i hjärtat att be han sluta leka.

Anonymkode: fd97b...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...