Gå til innhold

Droppe adventskalender, gi til Gaza

Skravleberta

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt til veldedige formål i alle år.
Gitt til kreftforeningen, Blå Kors, Luftambulansen og jeg har hatt fadderbarn. 

Nå er jeg blitt enke, alt i livet er blitt så dyrt at jeg prioriterer sparing av de få pengene jeg har til overs hver måned. 

MEN jeg har aldri gitt til veldedighet på bekostning av mine barn - de har fått julegaver og adventskalender hvert år. 

Anonymkode: 0c817...da4

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke pokker om jeg hadde gitt penger dit. Advntskalenderne vil vi ha i fred.

Anonymkode: 8e65b...b19

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gir ikke en krone til de terroristene der nede, og alle de som sympatiserte med dem. Det gjorde alle som en. Nå har europa gitt penger til de der nede i i snart seksti år, og det er derfor de er helt ubrukelige. De får milliarder kastet etter seg og lederne er de som nyter av det og vil holde status quo. 

Gi heller penger til Dyrenes beskyttelse. 

Anonymkode: d93f7...eb7

Sykt at du sitter her og kaller barn terrorister. For ja, mange barn er drept, til og med nyfødte!

Anonymkode: 9a26f...20a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravleberta skrev (18 timer siden):

Tenk om alle kunne droppet adventskalender til ungene i år, og snakket med ungene om at i år skal vi heller lese en julehistorie hver kveld, gjøre noe hyggelig hver kveld e.l.

Pengene vi skulle brukt på kalender gir vi heller til barna i Gaza, for de er redde, de fryser, de er sultne, de har ikke hus, mange har mistet mammaen og pappaen sin osv. 

Jeg er sikker på at det finnes ikke en unge i hele Norge som hadde protestert på det, og tenk for en god følelse det hadde gitt både barn og voksne. Barna lærer å dele med de som ikke har det bra, de lærer empati og medmenneskelighet, noe vi trenger mer av i verden.

Folk må selvfølgelig gjøre som de selv vil, men hjertet mitt blør for barna i Gaza 🥹

Jeg spyr av alle hyklerene som gråter over palestinere i Gaza men som gir faen i alle andre barn i verden som lider.

Personlig har jeg ikke tenkt å donere ett rødt øre til noen barn i andre land, men sender kanskje et bidrag til kattehjelpen, og sender noen tanker til både de israelske gislene som holdes fanget av palestinerne, og de palestinske barna, som ikke selv har valgt side i konflikten, og alle barn som blir omskåret, giftet bort, utsettes for grov vold, og når jeg er i gang, til alle vi som må bo i mørke kalde våte Norge med verdens jævligste klima.

Anonymkode: dadce...224

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En fin måte å lære barna på at ikke alle er like heldige som oss i Norge. 

Anonymkode: 0d8bd...3dc

Nordmenn skårer utrolig lavt på lykke.

Vi er ikke heldige. Vi har ikke krig, og de færreste sulter, men vi har drittvær 90 % av tiden, samfunnet og livet er ekstremt låst og rigid, det er strenge sosiale regler, de fleste blir fattigere og fattigere og siste årene har mange frosset hjemme hele vinteren på grunn av strømprisene og måttet kutte i sunn mat pga inflasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De pengene blir nok Hamas glad for

Anonymkode: 5e140...2d1

Ja, forslaget er så håpløst naivt at man like gjerne kunne ha laget en egen julekalender til støtte for Hamas.

Og man kan spare seg retorikken med "de stakkars barna"; alle vet hvor pengene havner til slutt.

Anonymkode: 0bc06...9f6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn får adventskalender.. de er barn og

voksne som sliter i hele verden, den ene krigen overskygger den ene, Norge sender u-hjelp mange plasser, jeg støtter leger uten grenser, tv aksjoner og frelsesarmeen. Mine barn skal ikke slite med dårlig samvittighet verken over adventskalender eller at de spiser seg mette hver dag..Beklager. Skulle vi som familie aktivt støttet alle de fæle krigene som er i verden eller alle barna som dør av lungebetennelse hadde livet vårt blitt deretter, det er ikke derfor jeg går på jobb hver dag,  det er for å skaffe mat på bordet og ha et tak over hode og de vi trenger ellers i livet. Og nei, eier ikke dårlig samvittighet.

Anonymkode: 922ed...1e1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir til gaza og gir barna adventskalender. Mine barn vil ikke ha pakkekalender men sjokoladekalender, dvs uansett ganske billig. 

Anonymkode: 33e99...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (14 timer siden):

Jeg har droppet julekalender og sendt pengene til Leger uten grensers arbeid i Gaza. Regner med at legene ikke vippser beløpet videre til Hamas, som enkelte idioter i tråden tror.

Vi vet at vipps ikke funker i Gaza, tenk.

Anonymkode: 58ea4...a51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje du skal gi noen kroner til Sudan og, eller er den konflikten død siden hva Israel gjør alltid er det verste. 

Anonymkode: b151a...e9c

Det er jo bare den konflikten som får mest medieoppmerksomhet her og nå som gjelder 🙄

Anonymkode: 21d8f...66c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk helt sjokkert over enkelte (noen få) her inne. 

Helt greit at dere vil beholde adventskalenderen, det gjør dere som dere vil med. Og for meg var nok mer et hjertesukk, og ikke en befaling om å ikke gi barna deres adventskalender. 

Og at enkelte henger seg opp i Gaza, får jeg ta på min kappe.  Burde nok skrevet mer generelt, for poenget var ikke Gaza (bortsett fra at det er min hjertesak). Så om man gir til Sudan, Ukraina m.m....like viktig og bra det også. 

MEN...enkeltes ytringer er rett og slett hårreisende, jeg skjemmes på vegne av enkelte av dere! Dere trenger ikke å gi noe som helst, men å nærmest kalle barna i Gaza for terrorister, det er usmaklig. Og mener dere at hvis man gir penger til Røde Kors, Leger uten grenser, Redd Barna o.l., er det samme som å gi penger til terroristene? 

Skulle ønske jeg kunne slette tråden, for enkelte innlegg gjør meg kvalm. 

Anonymkode: df816...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spyr av alle hyklerene som gråter over palestinere i Gaza men som gir faen i alle andre barn i verden som lider.

Personlig har jeg ikke tenkt å donere ett rødt øre til noen barn i andre land, men sender kanskje et bidrag til kattehjelpen, og sender noen tanker til både de israelske gislene som holdes fanget av palestinerne, og de palestinske barna, som ikke selv har valgt side i konflikten, og alle barn som blir omskåret, giftet bort, utsettes for grov vold, og når jeg er i gang, til alle vi som må bo i mørke kalde våte Norge med verdens jævligste klima.

Jepp, Norge har virkelig verdens jævligste klima. Tørke og flom i Sudan, blir bare barnematen i forhold til hva vi i Norge må tåle 😖

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravleberta skrev (På 18.11.2024 den 2.40):

Tenk om alle kunne droppet adventskalender til ungene i år, og snakket med ungene om at i år skal vi heller lese en julehistorie hver kveld, gjøre noe hyggelig hver kveld e.l.

Pengene vi skulle brukt på kalender gir vi heller til barna i Gaza, for de er redde, de fryser, de er sultne, de har ikke hus, mange har mistet mammaen og pappaen sin osv. 

Jeg er sikker på at det finnes ikke en unge i hele Norge som hadde protestert på det, og tenk for en god følelse det hadde gitt både barn og voksne. Barna lærer å dele med de som ikke har det bra, de lærer empati og medmenneskelighet, noe vi trenger mer av i verden.

Folk må selvfølgelig gjøre som de selv vil, men hjertet mitt blør for barna i Gaza 🥹

Vi leser bok hver kveld, gir til veldedige formål og har kalender , man kan altså gjøre flere av tingene 

Anonymkode: 88795...ece

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skravleberta skrev (På 18.11.2024 den 2.40):

Eller gitt til noen fattige i Norge? Vi pøser ut mange penger til utlandet hele tiden, men det sitter mange fattige her og!

Anonymkode: 402ff...164

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt greit at dere vil beholde adventskalenderen, det gjør dere som dere vil med. Og for meg var nok mer et hjertesukk, og ikke en befaling om å ikke gi barna deres adventskalender. 

Og at enkelte henger seg opp i Gaza, får jeg ta på min kappe.  Burde nok skrevet mer generelt, for poenget var ikke Gaza (bortsett fra at det er min hjertesak). Så om man gir til Sudan, Ukraina m.m....like viktig og bra det også. 

MEN...enkeltes ytringer er rett og slett hårreisende, jeg skjemmes på vegne av enkelte av dere! Dere trenger ikke å gi noe som helst, men å nærmest kalle barna i Gaza for terrorister, det er usmaklig. Og mener dere at hvis man gir penger til Røde Kors, Leger uten grenser, Redd Barna o.l., er det samme som å gi penger til terroristene? 

Først og fremst. Det er forferdelig det som skjer.

Men det gjør at mange andre, og verre, situasjoner blir glemt. 

Fordi det ikke skaper like mange klikk i mediene - fra slike som deg. Som bare hiver seg på det siste. Og gir ukritisk, før apparatene har satt seg skikkelig, før det er mulig for organisasjonene å gå inn med målrettete tiltak. I stedet for til iniativ der krone for krone går til barn som er i en forferdelig situasjon. Mange har formulert dette på en klossete måte i tråden, ja, men faktum er at det pøses på med penger, hele verden gir, men per nå er det et isolert område. 

Så vi gir til de glemte. Og disse pengene gir vi UTEN å involvere barna. Ja, vi formidler at det er mye vondt i verden, men å se lemlestede barn, det trenger de ikke. De er med på det som er nærmere egen virkelighetsforståelse. At det er barn i Norge som har det vondt i jula. Så de plukker ut leker, de er med å pakke inn, de er med å skrive merkelapp "jente 8 år", "gutt 2 år"... Og levere inn. Og fadderprogram, det er også handgripelig nok. 

Samtidig fortjener de å ha sin barndom, og sin jul, uten dårlig samvittighet. De lærer hvordan dette er følelser man kan bære parallelt. At man kan glede seg over julekalender, gaver, og litt overflod. For dette er livet vi er så heldige å leve. 

Anonymkode: 21d8f...66c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare, spar alle penger til god vin, øl, røyk, annen dyr drikke og dyr mat og gi i stedet. Der går som oftest mye mye mer penger enn til julekalender. Ikke sett barn opp mot barn. 

Anonymkode: 7e020...0fe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er forsatt veldig spent på hva du har tenkt å gi (ofre) annet enn summen for barnas kalender?  Er vel ikke bare de som skal miste noe og lære av det? 

Er du virkelig ts, hvorfor skrive noe som anonym å noe som skravleberta? 

Anonymkode: 9f895...c98

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nordmenn skårer utrolig lavt på lykke.

Vi er ikke heldige. Vi har ikke krig, og de færreste sulter, men vi har drittvær 90 % av tiden, samfunnet og livet er ekstremt låst og rigid, det er strenge sosiale regler, de fleste blir fattigere og fattigere og siste årene har mange frosset hjemme hele vinteren på grunn av strømprisene og måttet kutte i sunn mat pga inflasjonen. 

Nr 7 blant alle land I VERDEN. https://fn.no/statistikk/lykkeindeks
Så god tur til Finland til deg,hvis du tror det gir deg enda høyere lykke og livskalitet.

Anonymkode: 95943...ce0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar heller barna få sin kalender, og gir veldedige penger til dyrevelferd 🙂 krig støttes ikke.

Anonymkode: fa14b...dd8

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...