Gå til innhold

Ferdig stekt ribbe på julaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi blir bare to stk på julaften. Jeg hadde tenkt å lage ribbe, for første gang. Men siden vi er to er jeg redd jeg blir mye på kjøkkenet mens den andre blir sittendes alene i stua. Og så blir jeg lett stresset når jeg ikke har gjort det før. Så kom jeg på at jeg kanskje kan kjøpe ferdig stekt ribbe, at det ville være like greit. Har aldri gjort det før heller. Så jeg lurer på…blir det bra nok med ferdig stekt ribbe? Eller er det virkelig ikke godt? Noen her med erfaring som vil dele eller andre innspill?

Anonymkode: 9c11e...753

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ribbe er jo superrask mat. Så ser ikke helt vitsen? 

Ruter og salter to dager før. På selve julaften; skyll, salt, legge i ovnen, dampes en time, av med folie, to timer til, litt grill på slutten. Hvile.

Poteter, rødkål, og surkål, samarbeider vi om på formiddagen. Bruker maskin til å kutte kål (eple og løk), da er det veldig raskt gjort. Og bare å skru på grytene utpå kvelden.

Da er det bare sausen igjen, og den reduserer man raskt mens ribba hviler. 

Anonymkode: 5f37c...d55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ribbe er jo superrask mat. Så ser ikke helt vitsen? 

Ruter og salter to dager før. På selve julaften; skyll, salt, legge i ovnen, dampes en time, av med folie, to timer til, litt grill på slutten. Hvile.

Poteter, rødkål, og surkål, samarbeider vi om på formiddagen. Bruker maskin til å kutte kål (eple og løk), da er det veldig raskt gjort. Og bare å skru på grytene utpå kvelden.

Da er det bare sausen igjen, og den reduserer man raskt mens ribba hviler. 

*Glemte; medister lager vi tidlig i desember. Så slenger bare noen inn i ovnen sammen med ribba siste halvtimen, samt en oppkuttet julepølse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på ribbe, det er veldig enkelt. Da får du den saftig og god. Det er faktisk lite kjøkkentid med julematen, og her lager vi både pinnekjøtt og ribbe med alt tilbehør. Julematen er enklere enn det meste av vanlig helgemat!

Anonymkode: 01a38...21e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe ferdigstekt ribbe på Meny, og den er helt strøken. Perfekt svor og helt perfekt, koster knapt noe mer enn vanlig. Har gjort det de siste årene, og bestiller den på forhånd slik at jeg er garantert å få. Tynnribbe er best etter min mening. 

Anonymkode: 41c61...0b8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribben lager seg jo nesten selv 🙂

Anonymkode: a7985...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lage ribbe feks 22 allerede, jeg har forhåndsstekt ribbe i flere år pga det er mye kjøring på selve julaften. Det store å passe på er at du setter ribben på benken og lar den lunkne helt ned før du har den i kjøleskapet, da vil svoren bli like sprø når du varmer den opp uansett hva du gjør senere :) oakk den løst inn i matpapir i kjøleskapet. Som andre sier, det er veldig enkelt og greit å få til:) 

Anonymkode: 857eb...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rut svoren og ta på salt og pepper 4 dager før du skal steke den og legg den med svoren ned i en form med litt vann før du setter den i kjøleskapet.

Om morgenen setter du på ovnen på høy temperatur og lar den varme seg opp. Setter så i ribba og lar svoren koke en stund. Ta ut ribba, snu den, skru ned til 70 grader, åpner ovnsdøra så den får kjøle seg ned. Når ovnen er på 70 grader setter du inn ribba. Så får den stå der helt til en halvtime før du skal spise. Da skrur du opp temperaturen til 220 så svoren får poppe.

Til og med svigermor sier at ribba mi er verdens beste, selv om jeg alltid bruker den billigste frosne ribba jeg finner.

Anonymkode: dd50e...7a0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rut svoren og ta på salt og pepper 4 dager før du skal steke den og legg den med svoren ned i en form med litt vann før du setter den i kjøleskapet.

Om morgenen setter du på ovnen på høy temperatur og lar den varme seg opp. Setter så i ribba og lar svoren koke en stund. Ta ut ribba, snu den, skru ned til 70 grader, åpner ovnsdøra så den får kjøle seg ned. Når ovnen er på 70 grader setter du inn ribba. Så får den stå der helt til en halvtime før du skal spise. Da skrur du opp temperaturen til 220 så svoren får poppe.

Til og med svigermor sier at ribba mi er verdens beste, selv om jeg alltid bruker den billigste frosne ribba jeg finner.

Denne metoden "langtidssteking" er suveren. Ribba blir supergod og det er vanskelig å mislykkes.

Min erfaring er at man må salte litt mer enn man tror, blir best hvis det er mye salt syns jeg. 

Anonymkode: 00c7a...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Denne metoden "langtidssteking" er suveren. Ribba blir supergod og det er vanskelig å mislykkes.

Min erfaring er at man må salte litt mer enn man tror, blir best hvis det er mye salt syns jeg. 

Anonymkode: 00c7a...e02

Ja, det er sant. Jeg har gjort det på denne måten i så mange år at jeg glemte å nevne det. Litt ekstra salt i vannet svoren ligger i så svoren får god saltsmak og som du sier, litt mer salt enn man tror resten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for ferdigkrydret ribbe i pose i fjor, kan anbefales :D Tilbehør av rask sort. Halvtime på kjøkkenet ca. 0 stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av kosen er vel også det å lage mat sammen på julaften? 
Hvorfor skal en stå på kjøkkenet og en sitte i stuen når man kan lage sammen?

Anonymkode: 77be0...cf1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ca slik jeg gjør det også. Men jeg bruker ikke vann men kraft. Og i kraften som svoren skal ligge i kan man ha ulike krydre også, som setter smak på ribba.

Lag maten sammen. :)

For noen er dette sprø svor;Screenshot_20241118_081529_SamsungInternet.thumb.jpg.a6a71263425885e164246a0379144e26.jpg

men den er ikke bare sprø, den er steinhard!!! Her knekker du fort en tann eller to og det er ganske seigt og tørt å tygge.

.

Langtidssteker du ribben så får du heller puffet og sprø svor;

Screenshot_20241118_081636_SamsungInternet.thumb.jpg.8d9cdd9222217618cea2681a6d09c566.jpg

som blir som baconsnacks. Det er himla godt!!! Ikke en eneste ekstra tannlegeregning rett etter at man har blakket seg på julegaver til nære og fjerne heller.

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...