Gå til innhold

Blir gal av svangerskapskvalme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utblåsning, men kom gjerne med råd utenom de typiske "salte kjeks" greiene..

Armbånd 24/7, full dose xonvea, full dose afipran hver dag og fortsatt 10 av 10 på kvalmen (tatt verste av oppkastet heldigvis, så jeg holder på væske og næring)... Brekker meg bare jeg reiser meg. Får lyst til å gråte og kjenner jeg brygger på en depresjon sånn som det går nå (historie med angst og depresjoner).

Er 9+3, toppet seg forrige uke og blitt helt liggende siden. Begynte å bli dårlig i starten av uke 5, begynte da på postafen + b6 morgen og kveld som hadde virkning en ukes tid. Fikk så xonat som ikke hjalp, så xonvea, når det ikke var nok var det afipran i tillegg.. Får selvfølgelig også bivirkninger av xonvea med å bli veldig urolig (starten var grusom med ekstrem angst, men blitt akkurat overlevbar). Prøvd det meste føler jeg og det føles håpløst nå. Jeg har noen magetilstander som gir meg ekstremt mye syre i tillegg (går på faste medisiner for det+ tyggetabletter i tillegg) og salt gjør det helt grusomt ille så salt utgår, sukker smaker dobbelt så søtt så jeg drikker mye mindre cola enn jeg klarer ellers. Lakris, surt godteri alt det der prøvd og gir meg ingenting. Spise er problematisk da jeg har en magetilstand som gjør at jeg blir veldig oppblåst og fordøyer mat saktere så selv om det hjelper litt å nesten konstant spise så får jeg veldig mye ubehag med det... Føler jeg ikke får en pause. 

Satt meg opp til akupunktur til uka og håper på et mirakel. Det går jo faktisk ikke an å leve sånn her. Søvn er grusom da jeg våkner konstant med panikk så blir aldri ordentlig utvilt (selv med sovemedisiner). Alt jeg vil er jo å nyte det her og glede meg, men jeg får jo heller lyst til å ta abort. 

Moren min hadde ganske ille HG med alle tre opp til fødsel så er selvfølgelig redd jeg er like dårlig hele veien. Heldigvis har jeg en fantastisk samboer som lager mat, for jeg klarer jo ikke det heller.

Er veldig på tanken om å sterilisere meg etter dette barnet for å gå igjennom dette en gang til er så uaktuelt. 😭

Anonymkode: 13c16...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde HG i hele graviditeten. Ingen medisiner jeg fikk som dempet, fikk ikke prøve Zofran. Det eneste jeg klarte å drikke i graviditeten var Fersken Is-Te (laget fra pose) og Coca-Cola med sukker. Sistnevnte dempet kvalmen nok til at jeg ikke kastet opp 10+ ganger hver dag. Lite mat som fungerte dessverre, men greide å spise thai-vårruller. 

Anonymkode: a358e...f48

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler veldig med deg!!!!! Svangerskapkvalme er GRUSOM!!! Jeg er også plaget av intens kvalme som førte til 3 uker sengeliggende og sykemelding. Heldigvis gikk kvalmen ned denne uken og det ser ut dagene går bedre og bedre.

Mitt råd: ikke tenk på at dette vil vare hele svangerskapet. Det er lys i tunnelen. Det vil avta mest sannsynlig i uke 10-13. Hold ut!!! Kvalmen har gitt seg hos meg i uke 10.

Anonymkode: 99fcc...690

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på INGEN måte hatt det så ille som deg, måtte aldri medisineres. Men var kvalm fra ca uke 5 til uti uke 11. Så kanskje du kommer over kneika når du bikker 2.trimester??

Kvalmen kunne komme når som helst på døgnet. Kunne våkne midt på natta av at jeg var kvalm. Det som hjalp litt, var å spise mandler. Og for min del hjalp tørre havrekjeks også litt, og det å ha drukket nok vann.

Bare en obs ang akupunktur; har du sjekket om det er ok med slik behandling som gravid? Nå er min akupunkturerfaring tjue år gammel, men jeg fikk akupunktur fra jordmor for å bidra til bedre søvn og få ned vannansamling som ga hevelser i kroppen. Jeg fikk ikke slik behandling før uke 38, da det var risiko for at akupunkturen kunne starte fødselen og den måtte dermed vente til babyen var "ferdig". Kanskje gjelder ikke dette all behandling, men ville nevne det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneri skrev (1 time siden):

Jeg har på INGEN måte hatt det så ille som deg, måtte aldri medisineres. Men var kvalm fra ca uke 5 til uti uke 11. Så kanskje du kommer over kneika når du bikker 2.trimester??

Kvalmen kunne komme når som helst på døgnet. Kunne våkne midt på natta av at jeg var kvalm. Det som hjalp litt, var å spise mandler. Og for min del hjalp tørre havrekjeks også litt, og det å ha drukket nok vann.

Bare en obs ang akupunktur; har du sjekket om det er ok med slik behandling som gravid? Nå er min akupunkturerfaring tjue år gammel, men jeg fikk akupunktur fra jordmor for å bidra til bedre søvn og få ned vannansamling som ga hevelser i kroppen. Jeg fikk ikke slik behandling før uke 38, da det var risiko for at akupunkturen kunne starte fødselen og den måtte dermed vente til babyen var "ferdig". Kanskje gjelder ikke dette all behandling, men ville nevne det. 

Det er en spesifikk akupunktur for svangerskvalme, det skal være helt i orden da de også nevnte det på sykehuset. Er noe som heter modningsakupunktur (? Tror jeg det var), det er noe annet så kanskje det du tenkte på?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er en spesifikk akupunktur for svangerskvalme, det skal være helt i orden da de også nevnte det på sykehuset. Er noe som heter modningsakupunktur (? Tror jeg det var), det er noe annet så kanskje det du tenkte på?

TS

Ja, det var nok modningsakupunktur+ noe for å få ut vann fra kroppen.

Håper du får god hjelp av behandlingen, det høres tungt ut å ha deg slik du har det nå ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er SÅ grusomt!! Jeg er i uke 9 og går på Xoneva. Tidligere tatt abort pga ekstrem kvalme og gikk rett og slett ikke ann å leve sånn, gikk rett i depresjon. All creds til gravide , beintøff jobb❤️❤️ Eneste som hjelper meg er nok hvile og søvn. Sykemeldt. Hviler store deler av dagen. All mat og drikke smaker dritt men prøver

Anonymkode: f7143...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...