AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er i 30-årene og gikk nylig til legen med angstproblematikk. Han var raskt til å si at personligheten min samsvarer godt med høytfungerende autisme. Jeg stusser på at han var så raskt til å ymte frempå med dette. Nå ser jeg på Helsenorge at jeg har en henvisning til DPS liggende inne, men jeg aner ikke hva som skjer. Skal jeg til angstbehandling, eller skal jeg utredes for autisme? Når jeg ikke engang vet hva jeg eventuelt skal til DPS for, kjenner jeg at det vil være veldig vanskelig for meg i det hele tatt å dukke opp der. Hvordan blir man tatt imot, hva skjer, hva i det hele tatt er DPS sammenlignet med en vanlig psykologpraksis? Tidligere har leger skrevet generelle henvisningsbrev og gitt meg lister over psykologer å kontakte selv, noe jeg aldri har klart å følge opp. Anonymkode: 3123c...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Når jeg ble henvist til DPS så visste vi heller ikke hva som feilte meg. Jeg gikk til fastlegen og beskrev mine symptomer og etter et par timer sendte han en henvisning. Jeg fikk et brev i forkant om at jeg hadde fått time hos en viss lege på DPS, det var alt. De første timene der ble brukt på å sikte seg inn på en sannsynlig diagnose (et slags intervju og fylle ut skjemaer, antar man kan kalle det en utredning). Resten av timene, det vil si mesteparten av tiden, ble brukt på behandling av den sannsynlige diagnosen. Anonymkode: 50633...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Når det gjelder henvisning til psykolog eller DPS nå, så skal alt gjennom DPS eller et felles henvisningsmottak. Men ba du om henvisning eller ble dere enig om at dette skulle gjøres? Høres spesielt ut at han bare har henvist deg. Høres uansett ut som at han mener at det kan være andre årsaker til angst, som autisme/aspergers. Dette vil eventuelt DPS kunne utrede. Anonymkode: 12c20...4de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Da jeg var på dps ga de meg flere skjemaer å fylle ut. Blant annet AQ-testen. Den var en indikasjon på Asperger, og min høye score sendte meg videre til utredning av autisme. Anonymkode: c26e3...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er i 30-årene og gikk nylig til legen med angstproblematikk. Han var raskt til å si at personligheten min samsvarer godt med høytfungerende autisme. Jeg stusser på at han var så raskt til å ymte frempå med dette. Nå ser jeg på Helsenorge at jeg har en henvisning til DPS liggende inne, men jeg aner ikke hva som skjer. Skal jeg til angstbehandling, eller skal jeg utredes for autisme? Når jeg ikke engang vet hva jeg eventuelt skal til DPS for, kjenner jeg at det vil være veldig vanskelig for meg i det hele tatt å dukke opp der. Hvordan blir man tatt imot, hva skjer, hva i det hele tatt er DPS sammenlignet med en vanlig psykologpraksis? Tidligere har leger skrevet generelle henvisningsbrev og gitt meg lister over psykologer å kontakte selv, noe jeg aldri har klart å følge opp. Anonymkode: 3123c...c04 Ser du henvisningen på helsenorge så kan du da og så les hva som står i henvisningen. Den ligger i sin helhet under journalboksen på helsenorge. Anonymkode: cc3d8...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Du må nok kontakte DPS om du skal få et sikkert svar. Men jeg var nettopp i en lignende situasjon. Fastlegen min skrev henvisning om flere ulike behandlinger og utredning. Jeg kom til 1 psykologen som fikk ansvaret for både utrede og behandle meg. Regner med at det er det vanlige. Psykologen min var ikke ekspert på utredningen jeg skal ha, så psykologen kontaktet en annen psykolog som skulle hjelpe til med utredningen. Psykologen min sa også hun skulle skaffe meg plass på et annet behandlingsprogram også. Da jeg fikk plass hos DPS så stod det også i brevet jeg fikk at de så jeg hadde søkt om både behandling og utredning, men at de hadde valgt å slå sammen alt jeg søkte om og gi meg 1 psykolog som har ansvaret for alt. Så er det denne psykologen som kontakter andre psykologer for å sikre at behandlingen blir gjennomført. Anonymkode: 2dc8e...9ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ser du henvisningen på helsenorge så kan du da og så les hva som står i henvisningen. Den ligger i sin helhet under journalboksen på helsenorge. Anonymkode: cc3d8...863 Hei, takk, men jeg finner ingen henvisning. Under "Pasientjournal" ligger det kun sykehusdokumenter. Anonymkode: 3123c...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når det gjelder henvisning til psykolog eller DPS nå, så skal alt gjennom DPS eller et felles henvisningsmottak. Men ba du om henvisning eller ble dere enig om at dette skulle gjøres? Høres spesielt ut at han bare har henvist deg. Høres uansett ut som at han mener at det kan være andre årsaker til angst, som autisme/aspergers. Dette vil eventuelt DPS kunne utrede. Anonymkode: 12c20...4de Han sa at han skrev en henvisning til DPS, men jeg fikk meg liksom ikke til å spørre om det, og så gikk jeg. Anonymkode: 3123c...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du må nok kontakte DPS om du skal få et sikkert svar. Men jeg var nettopp i en lignende situasjon. Fastlegen min skrev henvisning om flere ulike behandlinger og utredning. Jeg kom til 1 psykologen som fikk ansvaret for både utrede og behandle meg. Regner med at det er det vanlige. Psykologen min var ikke ekspert på utredningen jeg skal ha, så psykologen kontaktet en annen psykolog som skulle hjelpe til med utredningen. Psykologen min sa også hun skulle skaffe meg plass på et annet behandlingsprogram også. Da jeg fikk plass hos DPS så stod det også i brevet jeg fikk at de så jeg hadde søkt om både behandling og utredning, men at de hadde valgt å slå sammen alt jeg søkte om og gi meg 1 psykolog som har ansvaret for alt. Så er det denne psykologen som kontakter andre psykologer for å sikre at behandlingen blir gjennomført. Anonymkode: 2dc8e...9ad Edit: Kan legge til at jeg likte at jeg kun trenger å forholde meg til 1 person i DPS. Utredningen og behandlingene henger sammen. Så det er er fint at det er 1 person som har et overordnet ansvar for alt og som sitter på all informasjonen. Anonymkode: 2dc8e...9ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei, takk, men jeg finner ingen henvisning. Under "Pasientjournal" ligger det kun sykehusdokumenter. Anonymkode: 3123c...c04 Du kan be fastlegen om kopi av henvisningen om det er viktig å lese den før du får svar fra DPS. Anonymkode: 85414...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Han sa at han skrev en henvisning til DPS, men jeg fikk meg liksom ikke til å spørre om det, og så gikk jeg. Anonymkode: 3123c...c04 Men han vet jo heller ikke hvilken diagnose du har, så han kan ikke henvise deg og si at det skal være en autismeutredning. Han må skrive hvilke plager du har, kanskje hva han mistenker, men hva det faktisk er må du dit for å finne ut av. Anonymkode: 50633...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå